Mit ér a jazz, ha magyar…? (Jazz showcase)
Fiatal tehetségek és nagy öregek egyaránt szerepeltek a jazz showcase elnevezésű, hét éve indult rendezvényen, amely az improvizatív zenét állította a fővárosi intézmény kínálatának középpontjába.
Frederik Köster
A kezdeményezést nemes szándék hívta életre: ígéretes tehetségű magyar muzsikusokra felhívni külföldi kritikusok, fesztivál- és koncertszervezők figyelmét – akik azonban a vártnál mérsékeltebb érdeklődést mutattak a Lajtán inneni helyzet iránt. A MŰPA szerencsére kitartott elképzelése mellett, a seregszemlét néhány éve nemzetközivé bővítették, és a szomszédos országok bemutatása után idén török és német muzsikusok meghívásával tágabbra vonták az érintettek körét.
Networking. Divatos angol szó, csak nehogy meghonosodjon nyelvünkben. Van magyar megfelelője, a kapcsolatépítés. Ezzel fogalmazható meg a találkozó mottója: fiatal zenészek bemutatása egymásnak, a hazai közönségnek és külföldi szakmabelieknek. A szereplőkkel és a közönséggel ezúttal sem volt hiba, a délutáni „ifjúsági” és az esti „felnőtt” koncertek telt házak előtt zajlottak. A közvetítőknek elsősorban a szombati délelőtti, angol nyelvű fórumon volt szerepük, ahol a nemzetközi jazznap (április 30.) szerepéről, a 21. század várható tendenciáiról, a nemzeti keretek és az önálló törekvések viszonyáról cseréltek eszmét magyar, török, olasz szakemberek és hazai érdeklődők.
Ma már nyilvánvaló, hogy a száz éve született, azóta világszerte elterjedt, megannyi dialektusban megszólaló zenére csak korlátozottan érvényes „jazz” szó eredeti jelentéstartalma. Az elnevezés jegyében más zene szól a népi és vallási hagyományait kitartóan őrző Törökországban, mint az amerikai mintáktól szabadulni kívánó, egyéni útkeresésekkel jellemezhető Németországban. Magyarország e tekintetben (is) valahol a két pólus között helyezkedik el: a magyar jazz erőteljes vonulata gyökerezik a népzenében, miközben jelen vannak ettől független individuális alkotói törekvések is. Az utóbbi évek örömteli fejleménye, hogy a bővülő oktatási rendszernek köszönhetően megnőtt a jól képzett muzsikusok száma, akik közül többen külföldön folytatják tanulmányaikat.
A képzettség persze csak belépő a jazz világába. A rögtönzésnek kitüntetett szerepet juttató, ennek következtében folytonosan változó zenében fontosabb a kreativitás, az eredetiség, az egyéni hang kialakítása. Ez aligha várható el a nyelvezettel ismerkedő fiataloktól. Kevés a jele annak, hogy külföldön a mégoly kiváló képességű magyar tizenévesek iránt mutatkozna elemi érdeklődés. Különösen, ha azok a klasszikus jazzidiómához igazodó produkciókkal, és nem új idők új dalaival akarnak kitörni a Kárpát-medencéből. Érdemesebb volna a korhatárt megemelni, és rendszeresen működő, kellő színpadi gyakorlatot szerzett együtteseknek adni lehetőséget a bemutatkozásra. Mert nyújthat bármennyire kiemelkedő teljesítményt Tálas Áron (billentyűs hangszerek) vagy Oláh Krisztián (zongora) triója, bizonyos érettség, szakmai tekintély nélkül kevés az esélyük arra, hogy a tehetségkutatókon kívül más külföldi szereplések útja is megnyíljon előttük. (Akad persze ellenpélda is: Frederik Köster német trombitás új hangokat megütő, fúziós együttesének már inkább az esti koncerteken volna helye.)
Hat magyar, két török és két német együttes vehette birtokba az előtéri pódiumokat délutánonként, amit este a nagyobb termekben neves művészek fellépése követett. Törökországot a nemzetközi hírű, veterán Okay Temiz dobos Oriental Wind nevű együttese képviselte nagy sikerrel, Németországból Florian Weber zongorista triója és a Kölnben élő, 86 éves, legendás amerikai szaxofonos, Lee Konitz adott esendőségében is megindító koncertet, míg magyar részről Binder Károly, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Jazztanszékének vezetője és két tanítványa, Balogh Tamás és Káel Norbert mutatta meg kivételes zongoratudását. Ezt az estét a jazztanszék jelenlegi és már végzett növendékeiből alakult, nagyszerűen helytálló Senior Big Band zárta Patti Austin színes bőrű vendégszólistával, aki tág terjedelmű hangjával, magával ragadó színpadi jelenlétével és szellemes összekötőszövegeivel a populáris amerikai dalkincs szvinges alapú előadásmódjának iskolapéldáját mutatta be.
(Jazz Showcase 2014. Művészetek Palotája, január 10-12.)
(Magyar Nemzet, 2014)