Távolságok
Pozsony: Duna, vár, dóm, magyar főúri paloták, szlovák embertömeg, szürkeség, sorok mindenütt. Mozdulatlanság, transzparensek, vörös jelképek. Ilyenkor, október elején másfajta plakátok is megjelennek az utcákon: a Pozsonyi Zenei Ünnepek emblémái.
A kéthetes rendezvénysorozat hangversenyek tucatjait kínálja az érdeklődőknek. Még működik az államilag támogatott kultúrpolitika, a zenei esemény rangot, nemzetközi elismerést hivatott szerezni Szlovákia fővárosának.
A választék valóban impozáns, művek, karmesterek, zenekarok, szólisták hosszú listája sorakozik a programfüzetben. Közöttük néhány a „könnyebb” műfajokból, demonstrálandó a még csak a zenében megjelenő pluralizmus iránti igényt. Ez az igény ezen az estén, október 4-én erőteljesen megjelenik: a Redutba hirdetett nemzetközi jazzkoncertre megtelik a Szlovák Filharmónia barokk nagyterme. Négy tévékamera rögzíti az eseményeket, csinos bemondónő konferálja be a közreműködőket, amerikai, bécsi és helyi muzsikusokat.
Pozsonyban nem hívatlan vendég a jazz. Fesztivált is szoktak itt rendezni, s vélhetően a szlovák rádió fejtetőre állított piramisra emlékeztető modern épülete is gyakran helyet ad jazzműsoroknak. Itt, mint említettem, még működik az állami kultúrpolitika.
Linda Sharrock, John Sass neve aligha mond valamit a jazz magyar barátainak. Pedig ők voltak az est amerikai részvevői. S jazzről szólva az amerikai eredet mindig jó ajánlólevél. Az alkalminak tűnő team bölcsője mindazonáltal Bécs, közelebbről a Vienna Art Orchestra, amelynek köréből ezek a muzsikusok is kikerültek. A Matthias Ruegg által vezetett big band komoly szerepet tölt be az osztrák főváros zenei életében, s különösen fontosak kapcsolatai az avantgárd költészettel és színházzal. A zenekar tagjai önállóan, különféle formációkban is megjelennek; ilyen vállalkozás ez a pozsonyi, amelyben az amerikaiak mellett két osztrák és egy helyi zenész vesz részt.
A csapat motorja láthatólag Wolfgang Puschnig altszaxofonos. Kitűnő szólista, a hagyományos és a modern jazz világában egyaránt otthonosan mozog, van színpadi levegője. Fontos szerepe van a koromfekete Sassnak, aki tubáján hozza a basszust és az ellenszólamokat. A szintén fekete Linda Sharrock hangszere saját hangja: szöveg nélkül énekel, gyakran a szaxofonnal unisonóban, s önállóan improvizál. Olykor bizonytalanul, az összeszokottság hiányát érezve. Hangja a középtartományban mozog, kifejezőkészsége szintén. Jozef Sosoka dobon, ütőhangszereken szilárd ritmusalapokat biztosít. A zongorista, az Uli Scherer helyére beugró ismeretlen fiatalember szolidan a háttérben marad.
S a zene? A zene a mai, a populáris hangvételt a free kitörésekkel elegyítő divatos trendbe illeszkedik. Saját kompozíciók, nagy ívű dallamok, tonális harmóniák, ostinato basszus, s mindezekre épülve nem túl hosszú, de szabadon csapongó rögtönzések, nem nélkülözve a kromatikát sem. A ritka hangszerösszeállítás egyedi jelleget ad a produkciónak, jóllehet a zene nem igazán eredeti. A muzsikusok egyre inkább belemelegednek a játékba, s a közönség követi őket. A hangulat forrósodik, a Caravan még közös viszonyítási pontot is kínál, nem csoda hát a végén a vastaps, a ráadás.
Nem tudom, Bécsben tapsolt-e valaha is ennyi ember ennek a név nélküli zenekarnak. Fellépésük itt eseményszámba ment, s a kulturált közönség nem csalódott, kulturált programot kapott. Persze, ne feledjük: a névnélküliség csak a zenekarra vonatkozik, a muzsikusok alanyi jogon léptek a színpadra, s küzdöttek meg a sikerért. Belegondolok: vajon ezek a nevek Budapesten mire lettek volna elegendők? Aztán ránézek a térképre, s látom: Pozsony és Bécs között hatvan kilométer a távolság.
(Jazz, 1989/3)