David Murray: Creole
Amióta a jazz létezik, mindig kölcsönhatásban állt a különböző kultúrákkal. Az afrikai háttér és tudatosság eleve adva volt, de a földrajzi közelség miatt a latin-amerikai zenék is hamar megtermékenyítő hatást gyakoroltak fejlődésére. A latin-kapcsolat Dizzy Gillespie-vel kezdve Stan Getzen át a kubai Gonzalo Rubalcabáig nagyon sok jazzmuzsikus játékát befolyásolta. Nem lehet csodálkozni azon, hogy a nyolcvanas évek stílustörekvéseiben meghatározó jelentőségű, rendkívül termékeny David Murray is ihletett kapott arra, hogy a jazz sáncai mögül kilépve más (tiszta) forrásokból is merítsen. Előbb az afrikai, majd a kreol zenének szentelte soros lemezeit, az utóbbi program azonban különösen közel kerülhetett a szívéhez, mert újabb opusa is e kultúrkör igézetében fogant. Ezúttal néhány amerikai zenésztársa kíséretével Guadeloupe szigetére utazott el, hogy helyi muzsikusokkal szövetkezve vegye lemezre Creole című lemezét.
A kreolok a jazz-univerzumban sokáig a New Orleans-i muzsikustársadalom világosabb bőrű, franciás műveltségű részeként voltak nyilvántartva. Ebbéli felfogásunkat aztán módosították a Karib-szigeteken élő, színes bőrű, több kultúrájú lakosságról szerzett ismereteink, amelyek különösen zenei szempontból mutatják izgalmasnak a meleg égövi térséget. Azon a tájon a spanyol hódításkor érkező új bevándorlókat nevezték kreoloknak, manapság azonban ezt egyes filozófusok az egykori gyarmaton született valamennyi leszármazottra kiterjesztik. Egy biztos: a lemez felvételén olyan muzsikusok találkoztak, akik, jóllehet eltérő nyelvet beszélnek és más kulturális háttérrel rendelkeznek, sorsukat illetően hasonlóak egymáshoz: őseik rabszolgák voltak, és eredeti hazájuktól távol születtek.
A Guadeloupe-szigeti zene nem azonos a Dél-Amerikában kialakult latin muzsikával. A dobok, a ritmus és a variatív ismétlési technika kiemelt szerepe révén több afrikai elemet őriz, ugyanakkor rendkívül dallamos, és személyes, bensőséges hangvételű. Ez a koncept-lemez nem ama próbálkozások sorát gyarapítja, amikor jazzmuzsikusok színesítésképpen különféle elemeket építenek be zenéjükbe. David Murray útja nem kirándulás volt, hanem valóságos érintkezés egy másik kultúrával: nem õ hasonítja azt a saját világához, hanem szerzőként és hangszeresként õ illeszkedett bele annak aurájába. A kilenc kompozíció (kettõ Murray szerzeménye) megannyi karakter, ízelítő a sziget sokszínű zenéjéből. Van olyan, amelyikben a táncos ritmusok fölött kibontakozó hangszerszólóké a fõ szerep (Soma Tour, Gansavn’n), van, ahol az ének viszi a dallamot (Flor Na Paul, Savon de Toilette, Tonte Vontarde), s van, ahol két hangszer, Murray szaxofonja és Gérald Lockel gitárja folytat párbeszédet egymással (Guadeloupe Sunrise, After Dark).
A lemez spiritus rectora alighanem Lockel, aki nem jazzmuzsikus, de kortárs hangzásokkal élő játéka szembesülésre késztető kihívás Murray szárnyaló rögtönzéseinek. Míg a számok többségében tíz muzsikust hallunk, hangszerszólókra többnyire a fuvola és a szaxofon vállalkozik. Érdekes, hogy míg a kitűnő James Newton fuvolázása harmonikusan illeszkedik a karibi stílusvilágba, Murray végig megőrzi jazz-indíttatását. Jellegzetes hajlításai, a hangszer kifejezési határait feszegető, a harmóniáktól messze rugaszkodó (free) frázisai vérbeli modern jazzmuzsikusra vallanak. Az új zenei környezet, a bennszülött muzsikustársakból sugárzó elhivatottság ösztönző hatással van rá: lendületes, beleérző játékával inspirációban, kreativitásban, az improvizáció szabadságában és nem utolsósorban érzelmi intenzitásban új dimenziók felé tágítja ezt a keletkezési helyének szellemét mélyen hordozó, nemesen egyszerű zenét.
David Murray tenorszaxofon, basszusklarinét; Ray Drummond basszushegedû; Billy Jabal Hart dob; Klod Kiavue ütõhangszerek, ének; James Newton fuvola; Max Cilla fuvola; D.D. Jackson zongora; Gérard Lockel gitár; François Landresseau ütõhangszerek, ének; Michel Cilla ütõhangszerek, ének
****
(Gramofon, 1999/1)