E.S.T.: Viaticum
A svéd Esbjörn Svensson triója jó évtizede létezik, az utóbbi években a nemzetközi figyelem középpontjában, díjakkal (például a BBC „Az év külföldi művésze” címe) méltányolva. Rendkívül összeszokott együttes, amely jazzt játszó popzenekarként tételezi magát, és olyan helyeken, olyan közönség előtt (is) fellép, amely inkább a rock-kultúrával azonosítható. Titka, ha van, a műfajokon és stílusokon átnyúló, azokat elegyítő, újromantikus, kortárs hangzásban keresendő. Pop- és klasszikus zenei hatások, líraian melodikus építkezés, kifinomult zeneiség, atmoszférateremtő képesség, szenvedélyesség, kreativitás és egyfajta jazz-érzet – kulcsszavak a trió zenéjének leírásához. Európai, sőt skandináv muzsika ez, sok repetitív (basszus) elemmel, kissé melankolikus, olykor melodrámai, sajátos hangütéssel, a fokozás ritka képességével. Kilenc szám, 75 perc, mikrobarázdás lemezen két albumra való anyag. Az alapvetően akusztikus előadásmódot alkalmanként elektronikus effektek színezik, hidat verve az „ortodox” jazzfelállás és napjaink popközönségének hangzásigényei között. A zenét Svensson zongorajátéka uralja, akitől távol áll a hagyományos megközelítés: nem rögtönöz a témákra, hanem kibontja, továbbfejleszti, sokszor újabbakba vezeti át azokat. A texturális kalandozásokban egyenrangú társa a másik két triatlonista, Dan Berglund bőgős és Magnus Öström dobos. A varázslatos hangulatok és a remek összjáték ellenére időnként valami mégis hiányzik ebből a zenéből: az a természetes spontaneitás, ami a jazz meghatározó személyiségeinek, stílustól függetlenül, mindig a sajátja volt. Az E. S.T. sikere azt jelzi, hogy manapság más utak vezetnek a közönség szívéhez.
****
(Gramofon, 2005/2)