Earnie Watts: The Long Road Home
Amilyen lassan indult Emie Watts pályája, olyan robbanásszerűen teljesedett ki a kilencvenes években. A publicitást illetően ehhez tagadhatatlanul hozzájárult a Charlie Haden vezette Quartet West együttesben nyújtott emlékezetes játéka, de utóbbi szólólemezei egyértelműen bizonyítják, hogy méltán lett napjaink ünnepelt szaxofonosa. Watts az a fajta muzsikus, aki nem éri be egyetlen idiómával, hanem ide-oda cikázik a pop, a rock, a soul és a jazz vágányain úgy, hogy azért mindig visszatalál a fővonalra. Az 1993-as Reaching Up és az 1995-ös Unity című, a modem mainstream irányzatba illeszkedő albumain már téveszthetetlenül önálló hangján szólalt meg, és itt a legújabb opus, amely kettős meglepetéssel szolgál: erőteljesen blues-orientáltságú, és a ritmusszekcióban mellőzi a dobot.
A kilenc szerzemény hagyományokhoz kötődő, romantikus beállítottságú előadót állít elénk. A tempók többnyire közepesek vagy lassúak, a hangvétel visszafogott, a figyelem a bensőséges kamarajátékra irányul. Nincs egy fölösleges hang, minden megnyilatkozás precíz ütemezéssel nyeri el formáját. A modem világ olykor elviselhetetlen zaja, lüktetése helyett nyugalom és harmónia árad a barázdákból. Még az olyan, amúgy disszonáns darabok is kellemességbe oldódó interpretációban szólalnak meg, mint Mingus Good Bye Pork Pie Hat-je vagy a Parker előtt tisztelgő Bird’s Idea. E két név idézésével és a Miles Davis All Blues című számára utaló River of Light című kompozíciójával egyébként a modem jazz úttörőihez fűződő viszonyát kívánja érzékeltetni a szaxofonos.
Wattsnak jó ízlése van, ez megóvja attól, hogy játékának nyilvánvaló tudatossága mesterkéltségbe csapjon át. Hangszerének minden fekvésben és tempóállásban magabiztos ura, hangzása telt, férfiasan lágy, gyakran panaszosan jajduló.
Partnerei a lemez koncepciójának megfelelően elsősorban lírai énjüket adják az összjátékhoz. Kenny Barron kifinomult zongorajátéka az artisztikumot fokozza, méltóságteljesen pengeti hangszerét a példakép John Coltrane egykori bőgőse, Reggie Workman, a gitáros Mark Whitfield pedig nem csak a témák unisono megszólaltatásában, hanem a jól felépített improvizációkban is jeleskedik. Minden nagyon szép, minden nagyon jó ezen a mintaszerűen megkomponált lemezen, csak egy valami hiányzik: az a nyughatatlan kereső hajlam, ami a jazz legnagyobbjait új és új tartományok bejárására ösztönözte. Érnie Watts beéri a létező világgal és azzal, hogy a hallgató is otthon érezze magát benne.
****
(Gramofon, 1996/4)