Engedmények a középszernek
Három poplemezről
A közelmúltban jelentek meg a Jó estét nyár, jó estét szerelem című darab dalai, valamint az Apostol és a Corvina együttesek nagylemezei. Bár a képzeletbeli palettán mindegyikük más színt képviselne, közös jellemzőjük, hogy a tisztes (vagy tisztességtelen) középszer tágas kategóriájába utalhatók.
Jó estét, Presser
Fejes Endre Jó estét nyár, jó estét szerelem című darabjához, melyet a Vígszínház mutatott be, Presser Gábor írt zenét. Eddigi színpadi munkái közül sajnos a leggyengébbet. Ami persze nem azt jelenti, hogy színvonaltalan: Pressernek még erőtlenebb szerzeményei is a műfaj élvonalába tartoznak, mert eredeti tehetség keze nyomát viselik magukon. Az anyag színpadra készült, s nyilvánvalóan másként érvényesül a színházi közegben. A műfaji megjelölésből – zenés dráma – ítélve a dalok nem betétként, hanem a játék szerves részeként funkcionálnak az előadásban. A szövegösszefüggésekből és a drámai folyamatból kiragadva azonban kevés izgalmat tartogatnak A Kicsi görög kivételével általában valamilyen borongós, fájdalmas érzést-hangulatot közvetítenek, különösebb stíluskarakter nélkül. Illetve: a pop és a kuplé jegyeit elegyítik legtöbbször. A hangszerelés visszafogottsága, kamarajellege sem szolgál a lemez javára. Keveselljük a felvonultatott eszközöket: kétségtelenül remek hangszer a zongora, de egymagában nem képes mindent megoldani. Ha viszonyítunk, s mondjuk a Hair nagyívű hangszerelésére, lenyűgöző kórusmunkájára gondolunk, az ellentét még kiáltóbbnak tűnik. A szereplők közül Kútvölgyi Erzsébet szenvedélyes előadásmódja érdemel említést.
Apostolok
Gyökeresen más zenei világba csöppenünk. ha az Apostol együttes első nagylemezét tesszük a korongra. Ezt csak úgy kerülhetjük el, ha zavartalanul hagyjuk pihenni a többi album között, A magyar popzenei életben sajátos helyet foglal el az Apostol zenekar. Elég régen muzsikál ahhoz, hogy nevét megváltoztassa: régen nincs itt már szó semmiféle tanokról, semmiféle lelkesedésről, ahogyan azt nevük eredeti jelentése sugallaná. Ehelyett van egy világos képlet: nyolc zenész, akik hajdanában a beatnek nevezett zenei irányzat csónakján eveztek be a népszerűség kellemes vizeire, s hamarosan rájöttek, hogy ebből meg is lehet élni, s nem akárhogyan. Minél kelendőbb egy zenekar, annál több csurran a bőségszaruból. Hogy ennek előfeltétele az érzelgős, fülbemászó dallam és a banális szöveg? Rajtuk nem múlik, a közönségért mindent! Vezérlő csillagjuk, melyre nagy betűkkel az ÜZLET szó van festve, kitartóan mutatja nekik az utat a világ bonyolult szövevényeiben.
S lám sikerrel, most már nagylemezen terjeszthetik a kultúrát. Olyan összeállítással rukkoltak ki, amellyel kapcsolatban a „közlendő”, „jelentéstartalom”, „önkifejezés”, „valóságos emberi érzések” fogalmakat jobb, ha azonnal elfeledjük. Hamis, hazug világ képe bontakozik ki ezekből a nótákból, némelyikhez képest még Korda György is kemény rockénekesnek minősül. A szomorú az, hogy mind erre tényleges közönségigény van.
Az Apostol együttes muzsikája tulajdonképpen a beat prostitúciója. Az együttes tagjait egyáltalán nem menti, hogy saját zenéjük olyan messze áll tőlük, mint Makó Jeruzsálemtől. Valamennyien képzett, kitűnő muzsikusok, s ezt nem sikerült teljesen elleplezni a lemezen sem. Tudásuk lépten-nyomon feszegeti a rárakott béklyót, A tudathasadás persze magánügy.
Első lemezük egy fokkal jobb az alkoholnál. Nem öl, nem dönt nyomorba. Csak butít.
Nevük már: Valaki
Míg az előbbi két album szerzői, előadói színvonaluk alatt szerepeltek, addig a Corvina együttes harmadik albumán pontosan azt hozza, amire képes: a tisztes középszert. Paradoxon, hogy ezt érdemként kell elismernünk; hosszú évek alatt, folyamatos fejlődéssel jutottak el erre a szintre. Pechükre ez idő alatt a mezőny is fejlődött, úgyhogy az ő helyük tíz év alatt nem sokat változott az egészen belül. A Corvina nem akar mást. mint szórakoztatni. Nincs ebben semmi bűn, kérdés, hogy kit mi szórakoztat. Feltehetőleg sokan lesznek, akik iól szórakoznak majd ezen a lemezen. S nem alaptalanul. Változatos számok, néhol igen színvonalas hangszerelés, közérthető szöveg, semmi homály, semmi áttétel. A hétköznapiság emelkedik itt piedesztálra, s a hétköznapi tudat természetszerűleg örömmel veszi, ha könnyen magára ismerhet.
Igaz ugyan, hogy a viszonylag korszerűnek érzett hangvétel az éppen divatos stílusok utánérzése – de ezt legalább jól adják elő. Egyébként is túlzás lenne mindenkitől eredetiséget elvárni. Örüljünk inkább annak, hogy szemben korábbi felvételeikkel, itt már vannak egészen elviselhető melódiák, figyelemreméltó zenei ötletek, kiegyensúlyozott teljesítmények. Minél többször meghallgatjuk a Corvina lemezét, annál inkább megszokjuk.
S kell-e ennél több?
(Hajdú-bihari Napló, 1978)