Elektronikus vegykonyha
(STRAVINSKY) Miközben Bartók és Kodály centenáriumának ünneplésével vagyunk elfoglalva, szinte elfeledkezünk arról, hogy a XX. század másik korszakos jelentőségű zeneszerzője, Igor Stravinsky is száz évvel ezelőtt született. Ez a feledékenység persze inkább csak az írott sajtót jellemzi; a rádió tíz részes sorozatban mutatja be a komponista életművét, a Hungaroton pedig zongoramuzsikájából jelentetett meg válogatást Ránki Dezső tolmácsolásában. A felvételt a Teldec társaság készítette még 1978-79-ben, de hazai forgalmazásával megvárták az évfordulót. Öt darab – a Petruska három tétele, a Piano-Rag-Music, a Tango, a Szerenád A-ban és a Szonáta – kapott helyet a válogatásban, a Tangó (1940) kivételével valamennyi 1919-25. között keletkezett. Különösen érdekes a Piano-Rag-Music, amely dzsesszes jegyeket, improvizatív elemeket mutat fel. A nagyszerű lemez nagy értéke Ránki Dezső játéka: a lírai hajlamú, érzékeny zongorista remekül játssza Stravinsky erőteljesebb, játékos, sokszor groteszk, a zongora ütőhangszeres lehetőségeit kihasználó darabjait.
(ELEKTRONIKUS VEGYKONYHA) Egy-két évtizede létezik mindössze a zene egyik sajátosan XX. századi változata, a technikai civilizáció eredményeként született elektronikus zene. A mesterségesen előállított hangokra, hangzásokra épülő, a fizika és a matematika törvényszerűségeit erősebben felhasználó zene produktumaiból Magyarországon is megjelent már egy-két hanglemez. A legutóbbi Patachich Iván hat szerzeményét tartalmazza és a találó Musical Electro-alchemy nevet viseli. Néhány ütőhangszer és egy hegedű kivételével csak elektronikus hangszerek szólalnak meg rajta, még a gyakran használt énekhang sem tisztán, hanem modulálva épül be a zenei folyamatba. Idézünk a szerzőnek műveihez fűzött kommentárjából: „A Calling Sounds című elektroakusztikai mű minden számokkal kifejezhető paramétere (hangmagasság, ritmus, forma stb.) a lemezborítón látható 72 egymásba rajzolt tizenegyszög alapján keletkező 72 tagú számsoron alapul. A darab hangzóanyaga egyrészt hét-hét énekelt, illetve emóciókkal elmondott egzotikus (indonéz, polinéz, azték, szanszkrit, közép-afrikai, ógörög, arameus) női és férfinévből, valamint két konkrét hangból (erdőzúgás, vízcsobogás) áll. A tizenkét formarészben felvonultak a különböző elektroakusztikai átalakítások (ringmodulálás, szűrés, visszacsatolás, térmozgások stb.).”
(NAUSZIKAA) Az utóbbi években az egyik legjelentősebb magyar énekesnővé érett Hamari Júlia. Olyannyira, hogy itthon már alig lép színpadra. A nagy külföldi hanglemezgyárak (EMI, DECCA, CBS) pályája kezdete óta foglalkoztatják, de közreműködött a Hungaroton hat lemezén is, például Rossini: Mózes című operájában. Most egy különleges felvétel szólistája: 1979. november 10-én a Zeneakadémián adott dalestjének felvétele került korongra. Az ilyen élő lemezek esetleges technikai fogyatékosságait általában feledteti a pillanat egyedisége, hangulatának varázsa, az előadó és a közönség közvetlenebb kontaktusa. Hamari Júlia Schubert, Brahms, Richard Strauss, Debussy és Kodály dalaiból azokat válogatta műsorába, amelyek alkatának, hanganyagának leginkább megfelelnek. A szép lemez újabb jelentős állomás a kitűnő mezzoszoprán énekesnő pápályáján.
(VERSENYMŰ ÉS KAMARAZENE) Az utóbbi hetek, hónapok bőséges hanglemezterméséből két hagyományosabb műfajún is megakadt a szemünk. Az egyiken Ferencsik János vezényletével a Magyar Állami Hangversenyzenekar Mozart B-dúr fagottversenyét és két Esz-dúr kürtversenyét adja elő két fiatal művész, Hara László és Magyari Imre szólóival. A másikon három zeneakadémiai professzor, Rados Ferenc (zongora), Kovács Dénes (hegedű) és Banda Ede (gordonka) kamaramuzsikálásában hallhatjuk Schubert Esz-dúr trióját, professzori szinten. Megjegyzésünk nem annyira a lemezek színvonalát, mint inkább formáját érinti: nem tartjuk szerencsésnek azt a megoldást, amikor a művek egy, két vagy három tétele a másik lemezoldalra kerül át. Tudjuk, ez sokszor elkerülhetetlen – például a Schubert-darab hosszúsága miatt –, de úgy érezzük, körültekintőbb válogatással csökkenteni lehetne arányát. Mert jóllehet szünet van két tétel között, de zavarja a hallgatás folyamatosságát, a műélvezetet, ha ezt a lemez megfordítására kell használni.
(JÓZSEF ATTILA – MAJOR TAMÁSUL) Zavarba hoz Major Tamás legújabb József Attila-lemeze, amely a Versek és emlékek címet viseli. Hallgatása során úgy érzi magát az ember, mintha a TIT irodalmi szemináriumán ülne. Ugyanis nemcsak verseket hallunk, hanem Szabolcsi Miklós szövegének. felhasználásával a versek magyarázatát, sőt személyes visszaemlékezéseket. A költő motívumkincsének körüljárásával először világképét, társadalmi nézeteinek összetevőit, majd személyes kapcsolatainak, belső énjének természetét vizsgálja az összeállítás.
(EGY KIS DZSESSZ) A legidősebb és a legfiatalabb hazai dzsessznemzedék tagjai szinte egy időben jelentkeztek új lemezzel. A legendás Beamter-Martiny kettős Bűvölet címmel készített összeállítást örökzöldekből. Valójában inkább dzsesszes vonós tánczenének nevezhetnénk az eredményt, ami így kevésbé tarthat számot érdeklődésünkre. A másik lemez hat évet fog át: első oldalán a Kis Rákfogó együttes játszik 1975-ből dzsessz- rockot, a másikon a Füsti Balogh együttes 1981-ből bebopot. A fejlődés világosan érzékelhető: a tehetséges fiatalokból álló Füsti együttes zenéje bonyolultabb, kiérleltebb, a szólók technikailag virtuózabbak. Ehhez képest korábbi muzsikájuk mechanikus szerkesztésével, szűk harmóniakészletével ma már érdektelennek tűnik. Mindkét együttest két kiemelkedő képességű muzsikus jegyzi: Füsti Balogh Gábor és LakatosAntal.
(NÉPZENE, POP, ROCK) Az elmúlt színházi évad egyik nagy sikere a Kőmíves Kelemen rockváltozata volt a Pesti Színházban. Szörényi Levente és Bródy János zenéje lemezen is megjelent az eredeti stáb előadásában. A cél tiszta és rokonszenves: a magyar népzene és a rock ötvözéséből új minőséget létrehozni. Szörényi olyan elemekkel bővítette a népzenét, ami abból hiányzik: az éneket többszólamúvá tette, a ritmikát a szomszéd népek muzsikájának felhasználásával változatosabbá, erőteljesebbé formálta, a népzene több rétegét modernebb harmóniákkal és hangzásokkal párosította. Az eredmény még nem teljesen meggyőző, de az erős, hatásos muzsika magában rejti a továbblépés lehetőségeit.
(Hajdú-bihari Napló, 1982)