Botrány nélkül
Utólagos megjegyzések egy beatkoncertről
Rendszeres és kedvelt vendég Debrecenben a Piramis együttes. Legutóbbi, április 2-i hangversenyükre 2700 néző volt kíváncsi a Városi Sportcsarnokban. A várakozás a zenekar népszerűségén túl annak is szólt, hogy hamarosan megjelenő második nagylemezük anyagát mutatták be. Legalábbis úgy sejtettük, mert figyelmünket ezúttal egyéb jelenségek kötötték le, amelyek alapján, a hasonló esetek elkerülése miatt, kívánatosnak látszik néhány tanulság levonása. Az est ugyanis ékes bizonyítéka volt annak, hogyan nem szabad beathangversenyt rendezni.
Az idősebbek még emlékezhetnek a hatvanasévek sokszor botrányokkal terhes koncertjeire, amikor rendőri segédlettel kellett a zene hatására felszabadult indulatokat megfékezni. Aztán változtak az idők, a beat fokozatosan elveszítette korábbi hatását, s a hangversenyek fogadtatása egyre kevésbé különbözött az operabemutatók közönségének szolid reagálásától. Ismereteink szerint ma Magyarországon három együttes – a Piramis, a Skorpió és az Omega – zenéje tartalmaz olyan sokkoló mozzanatokat, amelyek a hőskort felidézve, újfent lázba tudják hozni az elkényeztetett, elkényelmesedett fiatal közönséget. És a rendezőket.
Éppen a felgyülemlett tapasztalatok és a tömegpszichózis ismeretében csodáljuk, hogy a debreceni rendező szervek ennyi idő alatt képtelenek voltak megtanulni, hogyan kell ilyenkor viselkedni. Bebizonyosodott ez már Suzy Quattro múlt nyári hangversenyén, s most ismételten, a sportcsarnokban. Pedig a képlet viszonylag egyszerű: nem akkor kellene kapkodni és retorziót alkalmazni, amikor a baj megtörtént, hanem ésszerű intézkedésekkel elejét venni a rendbontásnak. Azaz a megfelelő feltételek biztosításával kizárni annak lehetőségét, hogy a berendezés épségének megőrzése érdekében közbe kelljen lépni, kiváltva így azok ellenérzéseit is, akik mindaddig közömbösen viseltettek a rendezés fogyatékosságaival szemben.
De mi is történt a Piramis-koncerten? A rajongók, a megszállottak és mindazok, akik üvöltözésben, ugrálásban akarták kiélni elfojtott energiáikat, a játéktéren foglaltak helyet. Mihelyt elkezdődött a koncert, úgy viselkedtek, ahogyan várni lehetett: egyetlen ugráló, rángatózó, sikoltozó tömeggé olvadtak, aminek, mint később kiderült, néhány szék is áldozatul esett.
Emiatt kellett kétszer is fenyegető kijelentésekkel megzavarni a műsort: hogy a székeket inkább rendeltetésüknek megfelelően használják. Ezt lehetett volna megelőzni úgy, hogy vagy olyan székeket raknak oda, amelyek nem törnek össze, vagy egyáltalán nem tesznek be semmit. Ez kétségtelenül csökkentette volna a nyereséget – amit az összetört székek ára amúgy is mérsékel – de szabad mozgásteret nyújtott volna azoknak a fiataloknak, akikből a zene tömeges extázist váltott ki. Ez a beatkoncertek természetes velejárója – csakhogy észre kellene már venni, hogy egyébként teljesen ártalmatlan: kimerül az ugrálásban, kiabálásban. (Ezlegyen a legnagyobb kár, amit ezek a fiatalok okoznak!)
Sajnos, a rendezők sokkal nagyobb kárt okoztak a fiataloknak azzal, hogy megzavarták felszabadult szórakozásukat. Legfeljebb egy úttörőtábor lakóival lehetne (de nem szabadna) megtenni azt, amit az Országos Rendezőirodaképviselője tett, kétszer is megszakítva a műsort. A színpadról intézett ultimátumot a közönség egy részéhez: ha nem szállnak le a székekről, beszünteti az előadást. Feltételezzük, hogy foglalkozásából következően nem először vesz részt hasonló rendezvényeken: előbb kellett volna hát gondolkoznia, hiszen az ORI feladata is a hangverseny zavartalan feltételeinek biztosítása.
Sajnáljuk, hogy ezt az Express Utazási Iroda rendezése kapcsán kell elmondanunk, mert tudjuk, milyen nehézségek árán jöhetett létre ez a koncert. A hangversenyhez fűződő kellemetlen élményeinket csak tetézte, hogy végképp bebizonyosodott: a sportcsarnok csak befogadóképességéttekintve alkalmas beatkoncertek megtartására. Akusztikailag teljesen élvezhetetlen hangzást nyújt, a zene a kétezer torok állandó sikoltozásától és füttyszavától kisérve szinte elviselhetetlen zajtömegként zúdul a hallgatókra. Ami tulajdonképpen visszaélés azokkal szemben, akik nem a cirkusz, hanem a muzsika kedvéért váltották meg a borsos belépőjegyeket.
Ami a Piramis együttes játékát illeti, arról csak sejtéseink vannak: az említett bosszúságok miatt meglehetősen keveset hallottunk-észleltünk a zenéből. Értékelésére ezért a nagylemez megjelenése után térünk vissza.
(Hajdú-bihari Napló, 1978)