Greg Osby: Public
Vannak muzsikusok, akik kitaposnak maguknak egy utat, s aztán életük végéig azon fáradoznak, hogy minél biztosabban tudjanak rajta járni. Az amerikai jazz középnemzedékéhez tartozó (44 éves) Greg Osbyt nem ilyen anyagból gyúrták. Minden lemeze elmozdulás, továbblépés az előzőhöz képest, s ha éppen nem jelentkezik új anyaggal, akkor a korábbi felvétele újraértelmezett koncertváltozatával rukkol elő, amint azt a St. Louis Shoes albumot követő Public példázza. Az Osby-jelenségben – a tizenkettedik Blue Note-album után már erről kell beszélnünk – nem az egyéni hang, a szögletes, szaggatott szaxofonjáték az igazán figyelemre méltó, hanem a jazz határait folyamatosan tágító zenei koncepció. Osby az ezredvég művészeti esztétikájában jelentős szerepet játszó dekonstrukció képviselője a jazzben. Ez az irányzat – vagy inkább módszer – nem a létező világgal szemben fogalmazza meg önmagát, hanem annak darabjaira szedett alkotóelemeiből építi fel új „katedrálisait”. Az eljárásnak vannak előzményei, a 40-es években a bopperek nagy élvezetet találtak abban, hogy ismert örökzöldek harmóniáira új dallamokat komponáltak (csak akkor az még nem kapott ilyen hangzatos elnevezést). A kvintett felállásban készült lemez utal is a kapcsolatra a Bernie’s Tune és a Shaw Nuff, illetve a Summertime újraalkotásával. Nincs egyetlen szám a sötét tónusú, belső égésű anyagban, amely valamilyen módon ki ne kezdené a konvencionális befogadói magatartást. A konformistább Nicholas Paytonból (trombita) is szokatlan hangokat csal elő az ösztönző közeg, amelynek legizgalmasabb dimenzióit Osbyn kívül Megumi Yonezawa zongorista amorf akkordjai nyitják meg a hallgató előtt.
****
(Gramofon, 2004/3)