Hajtások (Olu Dara, Don Byron)
A dzsessz fája száz év alatt megszámlálhatatlanul sok hajtást hozott. Olyannyira, hogy az ágak végén himbálózó levelek némelyike szinte beláthatatlan távolságra került a fa egyre vastagodó törzsétől.
Olu Dara neve a hetvenes évek avantgárd mozgalmai révén tűnt fel először. Az egyéni hangú kornétos többek között Sam Rivers, Henry Threadgill és David Murray zenekaraiban játszott, de önálló lemezzel csak 1998-ban jelentkezett. Az "In the World: From Natchez to New York" című cd a meglepetés erejével hatott: a régóta a dzsessz fővárosában élő Dara hátat fordított kísérletező önmagának, és visszatért gyökereihez, a Mississippi mentén fekvő kisváros, Natchez afro-amerikai eredetű, letűnőben lévő népi kultúrájához. A merész fordulat sikert hozott, a közönség és a kritika egyaránt kedvezően fogadta a blues alapú, személyes hangvételű dalokat. A folytatás három évet várt magára. A "Neighborhoods" (Szomszédság) című lemezen az előzőhöz hasonlóan minden szám Dara saját szerzeménye illetve feldolgozása, s bár a dalok modern nagyvárosi környezetben fogantak, archaikus világot idéznek. A háttér és a vonatkozási pont változatlanul a blues, ami most erőteljesebb, funky ritmusokkal és karibi zenei hatásokkal társul. Ebbe a zenébe már csak érintőlegesen fér bele a kornét, az előadó inkább az énekben és az elektromos gitárban találja meg kifejezőeszközeit. Bár a hangvétel időnként kissé populáris, az előadás személyessége, földszagú rusztikussága ezúttal is megérinti a hallgatót. (Atlantic)
Don Byron klarinétos valószínűleg soha nem járt Natchezben, bluest is feltehetőleg lemezről hallott először. A New York-i születésű muzsikus klasszikus zenét tanult, de neveltetésének köszönhetően a soul zenétől a latin muzsikán és a klezmeren át a dzsesszig minden hatást magába szívott. Ez a posztmodern eklektikusság jellemzi az átvitt értelmű, "A Fine Line" (Szép dallam – Határeset) című lemezét, amelyen egyebek között Schumann, Puccini, Chopin, Bernstein, Ornette Coleman, Stevie Wonder és Roy Orbison szerzeményeit dolgozza fel. Intellektuális kalandozásaiban elsődleges társa Uri Caine zongorista, de fontos szerep jut Mark Ledford, Patricia O'Callaghan és Cassandra Wilson énekeseknek is. A klasszikus zene, a dzsessz és a pop világából vett dalok és áriák egymás mellé helyezése a hallgatónak bizarr, ám a hangszerén újítóan virtuóz klarinétos számára természetes vállalkozás. Don Byron arra hívja fel a figyelmet, hogy a klasszikus zenéből kikopott dalforma a huszadik században az afrikai hatásoktól megtermékenyülő populáris zenékben élt tovább. Az iróniával átszőtt tolmácsolás bizonyság arra, hogy a stíluskörnyezetükből kiragadott dalok képesek új életre kelni – ha kreatívan nyúlnak hozzájuk. (Blue Note)
(Magyar Nemzet, 2001)