Hang és egyéniség (Christian McBride, Brian Blade)
A kilencvenes évek felfedezettje, Christian McBride bőgős igazi jelenség: egyaránt játszik akusztikus és elektromos hangszeren, többféle zsánerben is otthonosan mozog, mindamellett zenét is szerez. Új CD-je sokoldalúságának bizonyítéka. Témaválasztásában kulturális ikonok (Xerxes, Matrix) épp úgy megihletik, mint bőgős példaképei (Jaco Pastorious, Stanley Clarke). Az elektromos gitár (David Gilmore) szerepeltetésével a fúzió felé nyit, azaz vállalja a popularitást, ugyanakkor zenéje egyértelműen jazz, mégpedig annak tudatosan megkomponált, feszes, mégis dallamos fajtájából. A tematikus anyag minden darabja önálló karakterű, a hangszerösszetétel változó, a kvartettet vendégmuzsikusok (Herbie Hancock, James Carter, valamint Dianne Reeves) egészítik ki. McBride fantasztikus hangszertudással rendelkezik, virtuozitása azonban nem áruvédjegye, hanem alkotóeleme játékának. A Sci-fi gondolatébresztő lemez, univerzális dimenziókat nyit meg a hallgató előtt.
Brian Blade dobos nevét többek között Josha Redman együtteséből ismerhetjük. A hangszeresként kiemelkedő musikus zenekarvezetőként és zeneszerzőként is egyre inkább hallat magáról: Perceptual (Érzékelés) című CD-je az utóbbi idők egyik legígéretesebb vállalkozása, nagyon szép, átgondolt zene. Amerikai gyökerekből táplálkozó, közösségi élményekben fogant muzsika, de nem a manapság uralkodó neobop stílushoz kötődik, inkább az európai ECM-kiadó hangzását idézi. Meditatív hangulat, nagyívű témák, drámai fokozások, a zenei szövetből kiemelkedő, abba visszasimuló erőteljes szólók, hét hangszerre épülő, sokszínű hangszerelések jellemzik. Az elektromos gitár hangsúlyos szerepe mellett a szaxofonok határozzák meg a hangzást, amely így a hagyományos jazzközönség és a rock híveinek figyelmére egyaránt számot tarthat. Ebben a zenében nem a rögtönzések, hanem a kompozíciók a meghatározóak: Brian Blade megtalálta a saját hangját.
(Magyar Nemzet, 2001)