Hódolat Holiday-nek (Lee Konitz, Tony Bennett)
Művész az, aki nagyobbra nő az életénél. Billie Holiday szenvedélyfüggő, kiszolgáltatottsággal és megaláztatásokkal teli élete csak kísérője, s nem záloga volt született tehetségének. Teste idő előtt elhasználódott, de amit létrehozott, az túlélte hányattatásait. A néger gettó világából a koncertpódiumok magaslataira emelkedett énekesnő hangszerszerű énekstílusa, időkezelése, utánozhatatlan hajlításai, a dalokat egyéniségéhez hasonító előadói varázsa előtt fejet hajt minden nemzedék, még ha azóta nagyot fordult is a (jazz)világ kereke. A tisztelgés különösen megható, ha arra az idősebb muzsikusok éreznek indíttatást, hiszen e mögött nemcsak Holiday zenei nagyságának elismerése, hanem a megszenvedett élettapasztalat diktálta érzelmi azonosulás is áll.
Kezünkben a hódolat két újabb dokumentuma, a 71 éves Tony Bennett énekes és a 70 éves Lee Konitz egy-egy CD-je. Két eltérő életpályát befutott, alkatában is különböző, meglett férfi személyes hangú tisztelgése. Bennett nevét hiába keressük több jazzlexikonban, holott több mint négy és fél évtizede áll a reflektorfényben; dolgozott egyebek mellett Count Basie, Duke Ellington és Woody Herman zenekaraival, Bill Evans zongoristával pedig két duólemezt készített. Nagy tisztelője a klasszikus jazznek, mint állítja, légzéstechnikáját és frazeálását Art Tatum zongorajátéka alapján, oldott előadói stílusát Mildred Bailey énekesnő hatására alakította ki. Lírai, rekedtes élű baritonja mélyült, előadásmódja érzelmileg gazdagodott az évek során; nem véletlen, hogy 1996-ban Grammy-díjban részesülhetett.
A Tony Bennett On Holiday kétértelmű című összeállítás az énekesnő repertoárjából tizenkilencet tartalmaz (kettő a lemez végén koncertformában is elhangzik), köztük olyan népszerű számokat, mint az All Of Me, a My Old Flame, a God Bless The Child, a These Foolish Things. A kiadó bizonyára nem véletlenül a Columbia, amely Holiday első korszakának felvételeit is gondozta. A dalok többsége az (úgy látszik) elmaradhatatlan vonóskísérettel szólal meg (hangszerelő és karmester: Jorge Calandrelli), kisebbik hányadához Ralph Sharon zongorakísérete adja a hátteret. Nos, akár jazzmuzsikusnak tartják a nagykönyvek Bennett-tet, akár nem, ez a lemez tiszta jazz. Az énekes nem periszkópon át tekint nagy elődjére, nem írja újra, szabja át a dalokat, hanem úgy tolmácsolja azokat, ahogyan Holiday előadása nyomán benne élnek. Kiejtésmódja, hangsúlyeltolásai vérbeli jazzénekesre vallanak, de élvezetes és jellegzetes technikáján túl mindenekelőtt a felvételen átsütő rezignált bölcsesség és komolyság ragadja meg a hallgatót. A vonóskíséret időnkénti érzelmi túltelítettsége ellenére (a hangszerelő amúgy korrekt, jó munkát végzett) a lemez egyetlen pillanatig sem érzelgős, Bennett férfiasan szemérmes előadásmódjának egy élet személyes fedezete adja meg a hitelét. Nem véletlen, hogy a bensőséges hangzású, pusztán Sharon érzékeny zongorakíséretével felhangzó, néha kifejezetten hetyke (All Of Me) vagy ironikus (Me, Myself And I) dalok azok, amelyek életteliségükkel, szellemes előadásmódjukkal, vagy éppen drámaiságukkal kiemelkednek a vonósdarabok fájdalmas hangvételű, némiképp egysíkú sorából. A lemez a God Bless The Childban igazi meglepetést tartogat: Bennett és Holiday különleges duettjét, amelyről utalás hiányában csak sejteni lehet, hogy egy régi TV-show felvételének alapján került a lemezre.
Míg Tony Bennett hagyományos módon közelített a Holiday-i örökséghez, Lee Konitz, a kísérletező Tristano-iskola egykori növendéke, a modern jazz rakoncátlan gyereke rendhagyó formában adózott az énekesnő emlékének. Igaz, az ötlet nem tőle, hanem az Enja kiadó vezetőjétől, Matthias Winckelmanntól származik, aki az altszaxofonost hattagú vonós kamarazenekarral társította. A hangszerelés a klasszikus-zenében és a jazzben egyaránt otthonosan tevékenykedő (és ezt a nemrégiben az Enja által megjelentetett Tarantula című lemezén is bizonyító) svájci Daniel Schnyder munkája.
A zeneszerző-hangszerelő-szaxofonos Schnyder egyike azon keveseknek, akik szakítva az elsősorban érzelmi és harmóniai támaszul szolgáló hagyományos amerikai vonóskíséreti gyakorlattal, az európai kompozíciós kamarazene szerkesztésmódjából kiindulva teremti meg a vonós hangszerek és a jazzszólista játékának kereteit. Valójában a Jon Hendricks-féle gyakorlat fordítottjának lehetünk tanúi: nem énekes szólaltat meg hangszeres improvizációkra írt szövegeket, hanem hangszeres játékos interpretál szöveges dallamokat. Schnyder keze nyomán a két hegedű, két brácsa és két cselló alkotta kamaraegyüttes kilép a kísérő funkcióból, és a szólóhangszerhez rendelt, mégis önállónak ható életet él. Egyszer kibontani segíti, másszor ismétlődő ritmikus motívumokkal ellenpontozza a témát, emitt körbefonja a szaxofon játékát, amott polifonikus hátteret teremt a rögtönzésekhez, a kiállásokat pedig saját szólamokkal köti össze. A stabil ritmust a bőgő és a dob diszkrét lüktetése biztosítja. A bonyolult szövésű anyag gyakran felidézi Lester Young fátyolos, Holiday énekével utolérhetetlenül harmonizáló szólóit. A hangszerelő kitágította a dalok harmóniavilágát, az ismert témákat sokszor disszonáns akkordokkal távolságteremtő megvilágításba helyezte, ami modern érzetet ad az összeállításnak.
Konitznak fiatal korában egyszer, egyetlen szám erejéig alkalma volt Holiday-jel játszani, s ez az élmény végigkísérte az életét. A Holiday-repertoár egyes darabjai visszatérően megjelennek albumain, s jóllehet a hatvanas években több lemezt készített vonóskísérettel, a rendkívül igényes hangszerelés itt szokatlan feladat elé állítja: a dallamokat úgy kell megszólaltatnia, hogy abban benne legyen az énekesnőhöz szorosan kötődő szövegek világa, a szólók pedig a hangszerelés kötöttségei ellenére se veszítsék el spontaneitásukat. Konitz játékmódja az évek alatt jelentős változáson ment át: szaxofonjának tónusa sötétebbé vált, egykori, hosszú futamai helyébe rövid, gazdaságos, de jelentésesebb menetek léptek. Holiday énektechnikájának hatására ismét alkalmazza a vibratót, s ez a sokáig nem használt kifejezőeszköz új vonásokkal gazdagítja jellegzetes hangját. A tizenkét számot tartalmazó, hatvanperces anyag alaphangulata komor, melankolikus; az élet elmúlása, a tehetség pusztulása fölötti fájdalom érzése hatja át. A tartózkodó természetű Konitz ritkán azonosul ennyire választott témájával: a Strings For Holiday nem csak az énekesnek állít emléket, hanem a szaxofonos életművében is megkülönböztetett helyet foglal el.
Tony Bennett: On Holiday
Ralph Sharon – zongora, nagyzenekar Jorge Calandrelli vezényletével
Lee Konitz: Strings for Holiday
Lee Konitz – altszaxofon, Michael Formanek – bőgő, Matt Wilson – dob, Mark Feldman, Cenovia Cummins – hegedű, Jill Jaffe, Ronald Lawrence – brácsa, Erik Friedlander, Daniel Pezzotti – cselló
**** / ****
(Gramofon, 1997/5)