Lágyan szól a jazz (Best of Smooth Jazz, Lee Ritenour)

 

Van a kortárs közkeletű zenének olyan ága, amelyet a smooth vagy soft (sima, puha, lágy) jazz elnevezéssel szokás illetni. Liftekben, szállodai szobákban, áruházakban háttérzeneként előszeretettel használatos ez a muzsika, de egy pohár jeges whisky vagy campari mellett szí­vesen hallgatja a fárasztó nap után otthoni foteljében elnyúló vállalkozó, menedzser, ügyvéd vagy diplomata is. Fülbe mászó melódiák, kellemes, nagyrészt moll harmóniák, visszafogott, többnyire 4/4-es ritmusok, ízléses hangszerszólók jellemzik ezt a zenét, amelyet a jazzlexi­ko­nok és történeti könyvek szerzői konokul nem hajlandók tudomásul venni. Mert szerintük ez a zene nem jazz.

A lemezkiadók erről természetesen másként gondolkodnak, ők elsősorban az eladási mutatók­ra figyelnek, s azt mondják, hogy amire igény van, annak létjogosultsága is van. A Warner Brothers például a smooth jazz előadóinak egész légióját foglalkoztatja, s az irányzat vállalá­sával olyan közönségsikert ért el, hogy idejének látta négyrészes sorozatban piacra dobni a legnépszerűbb előadók felvételeiből készített válogatást. A Best of Smooth Jazz első két lemeze Hegyeshalomnál már a magyar határt is átlépte, és fényes jövő elé néz. Erről már az előadók neve gondoskodik, hiszen a Fourplay, a Yellojackets, a zongorista Bob James, a sza­xofonos Dávid Sanborn, Kirk Whalum, az énekes Randy Crawford, a gitáros Lee Ritenour és mások már letették a névjegyüket ebben a szakmában, aminek híre feltehetőleg az újsütetű vásárlókhoz is eljutott. Míg az első CD főleg hangszeres számokat tartalmaz, a má­sodikban a vokális dalok vannak többségben, ami az irányzatnak a popzenéhez fűződő rokon­ságát mu­tatja. Úgy tűnik, bölcsebb, ha ehhez a zenéhez nem elvont esztétikai magas­latok felől, hanem használati oldalról közelítünk. Mindig is szükség volt és lesz olyan muzsikákra, amelyek kikapcsolódást nyújtanak, elringatnak, jó közérzetet teremtenek, s ha ráadásul ezek szakmai igényességgel, kitűnő technikai színvonalon szólalnak meg, senki nem vethet követ hallgatói szokásaira. Természetesen azt, aki a zenében a szakralitást keresi, a jazzt pedig a kreativitás­sal és a rögtönzés pillanatnyi ihletettségével azonosítja, nem elégíti ki a vállaltan populáris vonulat irányzatossága és szűkös eszköztára. De hát tágas a mező, rajta ezerféle növény virágzik, mindenki azt szakajtja le, amelyik neki éppen tetszik. (Warner)

Ha már szakításról van szó, egyik lehetőség az imént említett Lee Ritenour gitáros leg­újabb, „This is Love" (Ez a szerelem) című CD-je, amelyen helyet kapott a par exellence jazz­mu­zsi­kus Sonny Rollins két igazi jazzdarabja is. A pop-jazz vizein immár több mint két évtizede sikeresen hajókázó, behízelgő tónusú gitáros utóbb közelíteni látszik a jazzhez, s ha csak ezt a két számot hallgatnánk meg lemezéről, jó szívvel sorolnánk a jazzmuzsikusok táborába. Ti­zenöt perc azonban nem tesz ki egy lemezt, így ezen a korongon sok minden más (stilizált reggae, blues, country) is helyet kapott, ami arra utal, hogy Ritenournak van ugyan igénye (és képessége) a nívósabb muzsikára, ám óvakodik cserbenhagyni hűséges közönségét. Inkább választja a sokféleséget, a konfliktuskerülő, tetszetős fogalmazást, s minden zsánerben igyek­szik a legjobb formáját megmutatni. El kell ismerni, a fülnek kedvesen. Az öntörvényű jazzmuzsikusok azonban más úton járnak, s ami az eladott példányszámot illeti nem is jutnak el addig, amíg gitárosunk. De hát tágas a mező, rajta sokféle növény virágzik, lásd, mint fent, stb. (Verve)

(Napi Magyarország, 1998)