Nemzedékek a vártán (Parker-Gillespie, Dave Brubeck, Kenny Garrett)

 

Éppen ötven éve, a plakátok dzsesszkoncertet hirdettek a New York-i Carnegie Hallba. A bebop nagy napjai voltak ezek, a hírneves terembe Dizzy Gillespie nagyzenekara és Ella Fitzgerald énekes várta a zenekedvelőket. A helyszínen aztán kiderült, hogy öt szám erejéig még valaki a színpadra lép: Charlie Parker, a stílus legnagyobb alakja, a félelmetes tempó­ér­zékű altszaxofonos. A hosszú koncertről felvételek készültek, amelyek többször is napvilágot láttak, de a maguk teljességében még úgy sohasem, ahogyan most a Diz 'N Bird At Carnegie Hall című CD-n. Parker közös repertoárjuk öt ismert számában (A Night In Tunisia, Dizzy Atmosphere, Groovin' High, Confirmation, Koko) játszik Gillespie oldalán John Lewis (zon­gora), Al McKibbon (bőgő) és Joe Harris (dob) kíséretével. A szaxofonos, akit állítólag bó­dult állapotban a fürdőkádból halásztak elő a koncert előtt, úgy viharzik föl s alá a billen­tyű­kön, mint a szélvész. Gillespie vélhetően a nagyzenekari műsorra tartogatta energiáit, mert a legtöbb szólót Parkernek engedte át, aki legjobb napjaira emlékeztető formában ontja a han­gokat. E fergeteges kezdés után a big band lépett a pódiumra, és lehenger­lően harsány elő­adásban még további tíz számot (köztük olyanokat, mint a Salt Peanuts, Cubano-Be, Cubano-Bop, Oop-Pop-A-Da) szólaltatott meg. A dokumentumértékű lemez érdekessége, hogy Fitzgerald nevét hiába keressük rajta: énekét nem rögzítette a mikrofon. (Blue Note)

Dave Brubeck, a dzsessz klasszikusainak egyike nem régen járt Magyarországon. Akkor már várható volt, azóta megérkezett új lemeze, amely fiai – Chris (basszus, harsona), Dan (dob), Dárius (zongora) és Matthew (cselló) – közreműködésével készült. A Brubeck család tagjai jó két évtizede a Brubeckék két nemzedéke elnevezésű program keretében játszottak először egymással, s a fiúk, akik profi muzsikusok, azóta is rendszeresen feltűnnek a papa lemezein. Az In Their Own Sweet Way (A maguk kedves módján) című CD családi vállalko­zás, amelynek felvételei 1994-ben és 1995-ben készültek. Az 1920-as születésű Brubeck az ötvenes-hatvanas években rendhagyó ütembeosztású – 5/4, 7/4 – darabjai, illetve a fátyolos tónusú Paul Desrnond szaxofonos játéka révén vált rendkívül népszerűvé, s a nimbusz, jól­lehet pályáján hullámhegyek és -völgyek váltották egymást, a mai napig megmaradt. A zon­gorista-zeneszerző nem a dzsesszmuzsikusok önpusztító életét élte, így megújuló alkotó­kedv­vel léphetett nyolcadik évtizedébe. A tíz számot tartalmazó új CD-nek mindjárt a nyitó, cím­adó szerzeményéből kiderül, hogy nem lett hűtlen önmagához, többféle ütembeosztással dol­gozik. Brubeck kevés, de kifinomult eszközzel él, a közepes és lassú tempójú darabokban a visszafogott kamarahangzás az uralkodó. Egyetlen felvételen szólal meg a basszusharsona, a többin a zongora és a cselló viszi a vezető szerepet. Az album legérdekesebb, bizarr hangzású darabja a Bifocal Blues, amelyben Brubeck a politonalitás felé nyit. (Telarc)

Nem ismeretlen a magyar közönség előtt az amerikai altszaxofonos, Kenny Garrett neve sem, aki tavaly már járt Budapesten, és most, október 27-én Pécsett, másnap Budapesten, a Petőfi Csarnokban ismét magyar színpadra lép. Garrett Miles Davis utolsó együtteseinek vezető szólistájaként már akkor beírta volna nevét a dzsessz történetébe, ha semmi egyebet nem tesz, de nem ez történt. Ellenkezőleg, egymás után jelenteti meg önálló lemezeit: 1996-ban csupa Coltrane-szerzeményt szólaltatott meg, az idén pedig saját darabjait játssza tíz számot tartalmazó Songbook (Daloskönyv) című CD-jén. A dzsessz modern főáramába il­leszkedő anyag érdemleges szerzőnek mutatja a 37 éves altost, aki mégis elsődlegesen han­g­szeresként tarthat igényt figyelmünkre. Éles, átható szaxofontónusa, az előadásmódjára jel­lemző szaggatott intenzitás kiforrott, egyéni hangú művészként állítja elénk Kenny Garrettet, aki – örömmel állapítjuk meg – a Davishez fűződő korszaka után az akusztikus dzsessz el­kötelezettjei közé lépett, és ehhez olyan nagyszerű társakat választott, mint Kenny Kirkland zongorista, Nat Reeves bőgős és Jeff „Taine" Watts. (Warner)

(Új Magyarország, 1997)