Páratlan ütemek (Dave Brubeck, Brad Mehldau)
Egy lelkes magyarországi méltatója a zeneileg legképzettebb dzsesszmuzsikusnak nevezte Dave Brubecket, ami körülbelül annyit tesz, mint ha azt mondanánk, hogy a kalapácsvetők között Zsivótzky Gyulának volt a legnagyobb bélyeggyűjteménye. Soha senki nem firtatta azt, hogy Louis Armstrong hány iskolát járt ki, mégsem volt soha kérdéses, hogy Duke Ellingtonal egyetemben a dzsessz legnagyobb egyéniségei között a helye. Mindez nem jelenti azt, hogy képzettsége ellenére Dave Brubeck ne volna jelentős dzsesszmuzsikus, még ha akadnak is olyanok, akik kétségeket támasztanak a dolog lényegét, azaz szvingelési képességeit illetően, s azt állítják, hogy Paul Desmond fátyolos altszaxofonhangja nélkül a zongorista soha nem tett volna szert ilyen népszerűségre. Akárhogy is, Brubeck a hosszú évek során temérdek lemezt készített, s bár nem ő kezdett először a dzsesszben páratlan ütembeosztásokat használni, az újítás az ő nevéhez kapcsolódva került be a műfaj történetébe, ami önmagában ok a halhatatlanságra.
Brubeck legemlékezetesebb együttesével, amelyben Desmond szaxofonozott, Eugene Wright bőgőzött, Joe Morello dobolt, 1963. február 21-én a New York-i Carnegie Hallban adott koncertet. A hétköznapinak ígérkező este a kvartett talán legsikeresebb szereplésének bizonyult. A krónikák szerint ennek oka a méretei ellenére (3300 néző befogadására alkalmas) bensőséges hangulatú terem, a színpad és a nézőtér közötti közvetlen kapcsolat, ami rendkívüli teljesítményre ösztönözte a muzsikusokat. Az együttes híres számain (Take Five, Blue Rondo a la Turk, Castilian Drums, Bossa Nova U. S. A.) kívül felhangzik korabeli sláger (Pennies from Heaven), örökzöld (For All We Know), sőt egy blues is (St. Louis Blues). Együtt van minden, ami a zenekar hangzásának sajátosságát adta: a melodikus improvizációk, a páros és páratlan ütemek váltakozásai, Brubeck és Desmond egymást ellenpontozó szólamai. A felszabadult, ihletett és erőteljes előadásmód magával ragadta a közönségét, és vélhetően ugyanazt a hatást gyakorolja majd a koncertet megörökítő album mai hallgatóira is. A The Dave Brubeck Quartet at Carnegie Hall címmel ─ kettős CD-n ─ hozzáférhető anyag nemcsak az együttes történetében nevezhető korszakosnak, de helyet kér magának minden idők legjobb koncertfelvételi között is. (Columbia/Legacy)
Bár ugyanazon a hangszeren játszik, habitusban, irányultságban jelentősen különbözik idős pályatársától a dzsesszbe a kilencvenes évek második felében berobbant Brad Mehldau. A lírai, meditatív alkatú zongorista The Art of the Trio c. sorozatával különleges helyet vívott ki magának nemzedéktársai között. Places (Helyek) c. lemezét utazásai inspirálták, bár az egyes szerzeményeknek nincs közük a címül választott helyszínekhez, tehát nem programzenéről van szó. Inkább hangulatokról, élményekről, benyomásokról, érzetekről, gondolatokról, amelyek a filozofikus beálítottságú zongoristát komponálásra késztették. A felvételek között szóló és trió darabok egyaránt akadnak, utóbbiak a bevált játszótársak, Larry Grenadier (bőgő) és Jorge Rossy (dob) közreműködésével. Mehldaura indulásakor Bill Evans volt nagy hatással, játékát utóbb Keith Jarrettéhez hasonlították. A párhuzam ma már erőltetettnek hat, a fiatal művész a saját világát építi, amely ezen a lemezen, amelyet akár dalciklusnak is tekinthetünk, egy-egy téma, dallam, riff klasszikus formakultúrát idéző, alapvetően tonális, impulzívan rögtönzéses kibontásában nyilvánul meg. Mehldau nem a blues felől érkezett a dzsesszbe, játékának dinamizmusa és ritmusközpontúsága azonban megóvja attól, hogy esztétizáló irányba tévedjen. Egy mély gondolkodású, kiemelkedő pianisztikus képességű előadó érzelemgazdag, modern hangvételű lemeze a Places: nyer vele, aki útitársul szegődik. (Warner)
(Magyar Nemzet, 2001)