Pat Metheny: The Orchestrion Projetct
Nem az alkotóenergiák kimerülése, hanem kísérletező szelleme vezette Pat Methenyt a 19-20 század fordulóján kifejlesztett, a gépzongorához vonósokat és ütőhangszereket társító, teljes zenekari hatást keltő orchestrion újra felfedezéséhez. Továbbfejlesztésén az elektromágneses hatásmechanizmust jól ismerő mérnökök és a digitális technikában jártas szakemberek bevonásával éveken át dolgozott, míg végül a közös erőfeszítések eredményeként kialakult az egész színpadot beborító, elsősorban a gitárral vezérelt akusztikus hangkeltő eszközökből álló hangszerpark, amely nemcsak a hangzásban, hanem a komponálás, a rögtönzés és az előadás technikájában is új dimenziókat nyitott meg Metheny előtt. Egy személyben uralhatja a mechanikus hangszerarzenált, amely révén olyan hangokat és úgy képes általa beilleszteni zenei univerzumába, amelyiket és ahogyan éppen hallani kíván. A zene létrehozásának folyamatában ezzel persze óhatatlanul a komponálásra kerül a hangsúly, még ha komoly szerephez jutnak a különböző hang- és ritmikai rétegek fölött kibontakozó improvizációk is. Reakciókra igen, interakcióra a programozottság miatt nincs lehetőség. Metheny az orchestrionra komponált öt tételes szvitjét egy brooklyni templomban rögzítette, és 2010-ben Orchestrion címmel jelentette meg CD-n. Ennek folytatása a világ körüli koncert utat követően ugyanott felvett, a szviten kívül néhány régebbi és újabb darabbal illetve improvizációval bővített duplalemezes változat. A káprázatos technikai újítások ellenére a hangzás és az előadásmód keveset tesz hozzá Metheny világához: az Orchestrion Project melodikus, szárnyaló, csilingelő anyaga is a brazil zene, a jazz és a pop már ismert, hangszerelésben bővített elegye.
3,5
(Gramofon, 2013/3)