Preservation Hall Jazz Band: Songs of New Orleans
Ablakát porréteg takarja, falán málik a vakolat, berendezése ütött-kopott, a bejutásra váró turisták mégis hosszú sorokban kígyóznak a bejárata előtt. Az archaikus jazz szentélyeként tisztelt, valójában alig négy évtizedes múltra visszatekintő terem története 1961-ben kezdődött, amikor egy New Orleans-i galériás kibérelt egy öreg, kopottas épületet a Francia Negyed közepén, elnevezte Preservation Hallnak, és zenészeket fogadott fel, hogy kiállításain a látnivalón kívül hangzó élvezetekben is részesítse a látogatókat. Ebből a kezdeményezésből nőtte ki magát intézménnyé a ma autentikus koncerthelyként jegyzett terem, és ezekből az alkalmi formációkból kristályosodott ki az épület nevét viselő zenekar. A Preservation Hall a stílust ápoló muzsikusok gyűlekezeteként jelentős szerepet játszott a New Orleans-i stílus és hangzás megőrzésében: abban, hogy ez a zene ne csupán tankönyvekből elemzendő és átörökítendő kifejezési forma, hanem keletkezéséhez hasonlóan népi eredetű, élő hagyomány legyen.
A PHJB egyedi jelenség: képlékeny, gyakran változó formáció, amelyben esténként más-más muzsikusok kezelik a hangszereket. A lemezeken és a koncertkörutakon a legfeljebb halálesetek miatt változó szűkebb mag szerepel, amelynek gerincét két évtizeden keresztül a Humphry fivérek alkották. A Columbia majd a Sony cégek által kiadott lemezek fiatalok és idősek, feketék és fehérek eredeti, ízes, de zeneileg egyenetlen produkcióit őrzik. A legújabb lemez fordulatot jelöl a zenekar életében: kiadója nem világcég, hanem maga a Preservation Hall. A régi fényképfelvételeket idéző, barnás borítón a legújabb összetételű csapat feszít. Benjáminja az alapító bőgős-tubás fia, a szintén bőgős Benjamin Jaffe, a legidősebb a kilencven körül járó Narvin Kimball bendzsós. Középütt a zenekar mai gerince: Wendell Brunious trombitás és dr. Michael White klarinétos.
Két CD, százharminc perc, huszonegy szám. Az első a Bourbon Street Parade, az utolsó a Maryland, My Maryland. New Orleans dalai, mondja a cím, s szinte érezzük, amint a hagyomány angyala átsuhan a szobán. Emberek, kultúrák, zenék, színek, blues, Tin Pan Alley, Gershwin, latin melódiák, utcai parádé, folyamatos ünnep, 43 fok árnyékban meg a páratartalom. Helyiek ritkán tévednek be a Preservation Hallba, a zenekar számai a turista közönség előtt érlelődnek. Egy évben 365 nap van, dalokat 5 dollárért lehet kérni, de a When the Saints Go Marching In előadását 10 dollárt hirdeti a tréfás felirat. Már a könyökükön jön ki. Ez itt nem temetési menet, a zenekar az élőknek játszik, az eredmény még akkor is vidám, lendületes és szórakoztató, ha éppenséggel szomorú, lassú és befelé forduló. Mint az élet, a PHJB is változik, játéka a tíz évvel ezelőttihez képest csiszoltabbá vált, a csapatmunka precíz, a hangszerelések kimunkáltak, a terjedelmes hangszerszólók szilárdan állnak a lábukon. Az amúgy szintén remek dr. Michael White kivételével senki nem fúj mellé, nyoma sincs az elsajátított, de nem feltétlenül minőségi zenei tudásból és a magas életkorból korábban következő, rapszodikus szinvonalú játéknak – de tovatűnt a szeretnivalóan természetes darabosság is és a naiv muzikalitás bája is.
Mindig ugyanazt fújni nem lehet megújuló élvezet, a jazz ezért is lépett túl a huszas évek repertoárján és kifejezési módján. A PHJB szép számú lemezén már eljátszott mindent, amit a stílus dallamkincse kínál és lehetővé tesz. Jó marketing érzékről, no és a hely szelleméről tanúskodik a két CD műsorválasztása. Vannak rajta népdalok, más szóval tradicionális számok (Old Spinning Wheel, Maryland, My Maryland, Careless Love), vannak a jazz korai, archaikus korszakából származó szerzemények (Dr. Jazz, Bourbon Street Parade, Algiers Stomp, St. Philip Street Breakdown, Milenburg Joys), latinos dallamok (Ti-Pi Ti-Pi Tin), van néhány blues (Basin Street Blues, Go to the Mardi Gras, Giorgia on My Mind), és akad néhány később kelketkezett, slágerré vált dal (Summertime, My Josephine, My Blue Heaven, Shimmy Like My Sister Kate). Ám ezúttal sem a címek számítanak, hanem az előadásmód, a stílus, ami a PHJB játékát jellemzi.
A szeptet a klasszikus New Orleans-i felállást követi: trombita, klarinét, harsona, bendzsó, zongora, bőgő, dob. A fúvósok egymást átszövő polifonikus szólamai a kollektív improvizáció rendje szerint szerveződnek, de mivel a számok többsége 5-7 perc hosszúságú, tág tér jut a szólóknak is. A lényeg a ritmus és a hangsúlyozás. A zene többnyire tempós, húzása ellenállhatatlan, táncra csábító, ami a dob menetzenéket imitáló, szabálytalanul tördelt játékának és a hangszerek ritmikus frazirozásának egyaránt tulajdonítható. A késleltetések és előlegzések ilyen készségszintű gyakorlatát elvétve találjuk meg a klasszikus iskolázottságú európai dixielandzenekaroknál. Persze, vannak előzmények: a harsonán Jimmy Archer és Jim Robinson, a klarinéton George Lewis, a trombitán Wild Bill Davison és Sidney de Paris hatása érződik erőteljesen. Ez azonban nem imitáció, nem másolás, hanem követés: a stílusosan játszó Frank Demond, az intenzíven klarinétozó dr. Michael White és a nem virtuóz technikájú, de a énekében is mesterien hangsúlyozó Wendell Brunious egyénisége adja meg a zene sajátosságát.
Lehet, hogy Louis Armstrong húszas évekbeli, blues-irányultságú, nyers erejű felvételeihez képest a Preservation Hall Jazz Band népszerű darabokból összeállított műsora, oldott hangvételű zenéje könnyűnek találtatik. Az is előfordulhat azonban, hogy a századvég autentikusságra és kikapcsolódásra egyaránt vágyó hangulatában felértékelődik az, ami ha megváltozott módon is, de a századelő virágzó kultúrájának hagyományaihoz igyekszik csatlakozni. E sorok írója, akit a fehér dixieland sematizmusa eltávolított ettől a jazznek ettől az ágától, nem röstelli bevallani: talán a személyes élmény hatására, de sokadjára is nagy élvezetét leli a Songs of New Orleans hallgatásában. Olyannyira, hogy az évezredet a My Blue Heaven temperamentumos ritmusára ropott tánccal búcsúztatta.
Wendell Brunious - trombita, ének, dr. Michael White - klarinét, Frank Demond - harsona, Narvin Kimball - bendzsó, Rickie Monie - pianinó, Benjamin Jaffe - bőgő, Joseph Lastie - dob.
* * * * *
(Gramofon, 2000/3)