Szaxofonparádé (Jesse Davis, Michael Brecker)
A szaxofon a jazz zászlóshajója, első számú szólóhangszere. A jazzvilág mindig megkülönböztetett figyelemmel fordul az új szaxofontehetségek felé, a friss hangokat, az új tájékozódási pontokat várja tőlük. Az utóbbi időszak terméséből egy fiatal alt- és egy középkorú tenorszaxofonos CD-jét választottunk ki bemutatásra.
Jesse Davis nevét kevesen ismerik Magyarországon, holott a kaliforniai Concord kiadónál sorrendben már a hatodik lemeze látott napvilágot. Eddig olyan partnerekkel játszott, mint Hank Jones, Mulgrew Miller és Brad Mehldau zongoristák, Nicholas Payton trombitás, Rufus Reid és Ron Carter bőgősök, Lewis Nash és Leon Parker dobosok. Az imponáló névsor a legújabb, First Insight (Első betekintés) című CD-n is folytatódik, amelyen Millerhez és Carterhez Péter Bemstein gitáros és Kenny Washington dobos csatlakozott. Az első vonalbeli partnerek jelenléte eleve sokat sejtet, s a kilenc szám meghallgatása után nincs is ok a csalódásra. Davis kettős minőségben, hangszeresként és zeneszerzőként is jegyzi az anyagot. A jazzben ritka az olyan lemez, amelyen minden szerzemény egyetlen szerző műhelyéből kerül ki, hiszen a kompozíciós és a szólista képességek nem törvényszerűen esnek egybe. Davist első lemezei után bírálatok érték a választott anyag egyenetlenségei miatt, s ezen a CD-n sem mindegyik darab mérhető Duke Ellington-i mércével, de valamennyi alkalmas hangszeres és szólista képességei bemutatására, ami a jazzmuzsikus legfontosabb megnyilvánulása. A szerző igyekszik tágítani a választott kereteket, de tartózkodik a formabontástól: a világosan tagolt szerkezetek híve. Szólistaként Davis több mint figyelemre méltó tehetség: szaxofonjának tónusa egyéni, érzelemgazdag, szólói gördülékenyen formálódnak. Miller és Bernstein stílusos rögtönzésekkel veszik ki részüket a játékból, a régen hallott Carter pedig újfent bizonyítja, hogy napjaink legjelentősebb bőgősei között a helye. Ez a sokszínű, gondosan megformált lemez örömet szerez mindazoknak, akik a jazz továbblépését a hagyományok újraértelmezésétől és nem elvetésétől várják.
Az altszaxofonossal ellentétben a tenoros Michael Brecker nem szorul bemutatásra. A 49 éves New York-i muzsikus negyedszázada a jazz élvonalában van, mint korunk legkitűnőbb szólistáinak egyike. Pályája mégis arra példa, amit az előbb a jazzmuzsikusok tulajdonságairól mondtunk. Ugyanis meglehetősen későn. 1987-ben jelentkezett először önálló lemezzel, és albumai zenei szempontból mindeddig alatta maradtak a szólistaként keltett várakozásoknak. Érdeklődése a kezdetektől kettős irányú: fivérével, Randy-vel a hetvenes években a jazz-rock élvonalában tevékenykedett, elektromos hangszerekkel kísérletezett, de ezzel párhuzamosan akusztikus kortárs produkciókban is rendszeresen részt vett. A legfrissebb, Two Blocks from the Edge (Két háztömbnyire a peremtől) című opusban is visszatér az alapokhoz, a tisztán akusztikus hangzáshoz. Brecker modernebb felfogásban közelít a jazzhez, mint Davis, energikus, nagy ívű rögtönzéseiben gyakran feszegeti a harmóniai határokat. A kitűnő ritmusszekció (James Genus – bőgő, Jeff „Tain" Watts – dob, Don Alias – ütőhangszerek) rendkívül kemény, sűrű alapot teremtett a szaxofonos drámai feszültségű improvizációihoz, amit jótékonyan ellenpontoznak a régi játszótárs, Joey Calderazzo kifinomult zongorafutamai. A szaxofonos négy számot szerzett, a legizgalmasabb az ötletes Delta City Blues. A Two Blocks egyneműbb, céltudatosabb zenei megnyilatkozás, mint Brecker bemutatkozó albuma volt. A vetés, úgy látszik, kezd beérni. (Impulse!)
(Napi Magyarország, 1998)