Utcazajok (Branford Marsalis, David Sanchez, Mose Allison)

 

A kapuk nyitva vannak, a hanglemezboltokat elárasztják a világcégek termékei, mégis gond­ban van az, aki szeretne lépést tartani a kortárs dzsessz újdonságaival. A magyar felvevő­piac kicsi, a forgalmazók arra kényszerülnek, hogy kínálatukat a vásárlóközönség vélt igénye­ihez igazítsák, így csak olyan lemezek kerülnek be az országba, amelyek biztos befutónak lát­szanak. Szemlénkben a belföldi kereskedelemben kapható kiadványokból válogatunk.

Nem kell attól tartani, hogy a dzsessz zászlóshajója, a tenorszaxofon megfelelő kezelő­személyzet hiányában valaha is zátonyra fut. A neves amerikai Marsalis család – apjuk szerint – legtehetségesebb tagja, Branford az utóbbi évtizedben a hangszer elismert előadójá­vá vált, nincs év, hogy új albuma ne jelenne meg. A The Dark Keys című CD a számára oly kedves bőgő-dob kísérettel (Reginald Veal, Jeff „Tain" Watts) készült, csupán a bőgős szemé­lye módosult a korábbi változathoz képest. Branford Marsalis a hangszer John Coltrane és Sonny Rol­lins által fémjelzett vonalának folytatója, amit a címadó szerzemény Coltrane híres, Love Supreme című albumát idéző motívuma is jelez. Trióról lévén szó, a hangsúly nem a témákra, hanem az azokat kibontó improvizációkra került. Marsalis tenorhangja érdes, szop­ránja lá­gyabb; hosszú, bonyolult, de gyors frázisokból épülő rögtönzései őrzik a spontaneitás­nak azt a varázsát, ami a dzsessz nagy hangszereseit mindig jellemezte.

Jó tíz évvel fiatalabb Marsalisnál az ifjabb nemzedék szépreményű tenorosa, az ugyan­csak amerikai David Sanchez. Street Scenes című CD-je városi benyomásokat, han­gu­la­tokat, utcai képeket rögzít erőteljes közép- és latin-amerikai ritmikai háttérrel. Sanchez melo­dikus játékos, tónusa öblös, férfias, lendületes rögtönzéseit a forma iránti tisztelete tartja kere­tek között. A témáiban, hangütésében változatos, gondosan fel-épített album anyagát egy The­lonious Monk-szerzemény kivételével zeneszerzőként is jegyzi. Érdekes egybeesés, hogy egy-két szám erejéig mindkét lemezen közreműködik a kitűnő altszaxofonos, Milcs Davis utolsó együtteseinek vezető szólistája, Kenny Garrett. (CBS-Sony)

Ha Mose Allison zongorista-énekes populárisabb zenét játszana, és magyarul énekelne, fanyar, ironikus szövegei már régen a hazai média kedvencévé tették volna. De hát ő a, dzsessz maga teremtette válfaját műveli, amivel a hetvenes években még e táboron belül is elszigetelődött. Reneszánszának jele a Tell Me Something (The Songs of Mose Allison) című CD, amelyen tisz­telői, Van Morrison és Georgie Fame rockénekesek, valamint Ben Sidran dzsesszmuzsikus lelkes tolmácsolásban szólaltatják meg a country bluesban fogant, „bicegő" ritmikájú szerze­ményeit. Maga a megidézett is megjelenik az egyik számban, s őt hallgatva csak megerősödik az ember érzése: Mose Allison a jazz történetének méltatlanul mellőzött, rokonszenves egyé­nisége. (Verve-Polygram)

(Új Magyarország, 1997)