Zoller Attila-Hans Koller-Martial Solal: Zoller, Koller, Solal
Vajon hányan lehetnek Magyarországon, akik ismerik a trió 1965-ben megjelent lemezét? Pedig a Down Beat magazin akkor öt csillagra értékelte az Európából érkezett, három szuverén, különböző országokból származó muzsikus monológjait és párbeszédeit tartalmazó meghitt kamaramuzsikát. Csak hát akkor még javában meredezett a Vasfüggöny, a jazzlemezek táskák mélyén lapulva lépték át az országhatárt, s akinek arra módja volt, érthetően az amerikai muzsikusok bakelitjeit részesítette előnyben. Nos, a hiány most pótolható az anyag CD-változatával, amely különlegesen jó hangminőségben adja vissza az eredeti felvétel hangulatát. Zoller Attila, a Magyarországról 1948-ban politikai okok miatt eltávozott számkivetett, Hans Koller, a bécsi születésű, de ebben az időben Nyugat-Németországban élő festő- és szaxofonművész és Martial Solal, az algériai származású francia zongorista alkalmi találkozásának közös hátterét a Lennie Tristano – Lee Konitz iskola rájuk gyakorolt hatása adta. A felvétel motorja Zoller Attila lett, aki zeneszerzőként két, Rilke versei által ihletett szerzeménnyel is szerepel. Szólók (Zoller, Solal), duók (Zoller-Solal, Zoller-Koller) és triók váltogatják egymást a többségében standardokat tartalmazó lemezen, amely a kiemelkedő egyéni hangszeres képességek és az előadók közötti magas fokú szellemi és érzelmi azonosulás miatt ma is megkülönböztetett figyelemre tarthat számot. Zoller kristálytiszta, harmóniákban gazdag gitározása, Solal ötletekben burjánzó, de csapongásaiban is logikus zongorázása, Koller hűvös tónusú, hajlékony szaxofonozása a hagyományos formák adta lehetőségek ötletdús kiaknázásának izgalmas példája.
(Gramofon, 2004/1)