Őrzik a hagyományt (Délibáb együttes)
A Délibáb együttes tíz éve
Ünnepi eseményre gyülekeztek az érdeklődők május 12-n a Kölcsey Művelődési Központ színháztermében, ahol fennállásának tizedik évfordulója alkalmából a debreceni Délibáb népzenei együttes adott műsort.
Tíz év nem nagy idő, de egy amatőr csoport életében mégis jelentős dátum. A Délibáb is buktatókkal és sikerekkel teletűzdelt úton jutott el idáig, a fővárosban kibontakozó új népzenei mozgalommal párhuzamosan vívta meg a maga küzdelmeit előbb a helyi, majd az országos elismerésért. Az együttesben – amelynek sok-sok tagcsere után alakult ki mai, vélhetően végleges összetétele – zeneművészeti főiskolát végzett zenetanárok társultak azért, hogy a magyar népzene nagy kutatóinak és alkalmazóinak, Bartók Bélának és Kodály Zoltánnak szellemében elsajátítsák és koncertpódiumról továbbadják ezt a muzsikát.
A kezdeti, ösztönös érdeklődést és irányulást hamarosan a tudományosan is megalapozott hitelességre törekvés váltotta fel: az eredeti népi hangszerek számának bővítésével együtt jártak a hagyományokat legtovább őrző tájakon tett gyűjtőutak, s mindennek eredményeként tágult a műsorra tűzött dalok köre, stílusosabbá vált az előadás. Egyre bővült a Délibáb vidám, életteli, fiatalosan hangzó muzsikáját megismerők és megszeretők köre. Egyre gyarapodott az életmód változásával eredendő funkcióját vesztő népzene igazi szépségeit és a hagyományőrzés szükségességét felismerők tábora. Az évek során a Délibáb hazánk határain túl kilenc országban lehetett a magyar népzene avatott követe, jelentősen öregbítve ezzel a magyar zenei élet hírnevét.
A magyar népi muzsika tolmácsolásának felvállalásából szervesen következett az együttes tevékenységének másik lényeges területe: az utánpótlás nevelése, a népzenei oktatás új módszereinek kidolgozása. Az iskolán kívüli zenei nevelésben úttörő kezdeményezést a debreceni Lőwy Sándor Úttörőház karolta fel, de remélhetőleg eljön annak is az ideje, amikor az arra hivatott oktatási intézmények is jelentőségének megfelelően értékelik a Délibáb kezdeményezését.
A nagyközönség számára természetesen elsősorban koncertzenekarként létezik a Délibáb. A történeti pontosság kívánja annak megemlítését, hogy az együttes működéséhez a Kölcsey Ferenc Művelődési Központ biztosítja egy ideje a feltételeket úgy, hogy csaknem minden tagját népművelői státusban alkalmazza, természetesen nem névlegesen, hanem a megyei népzenei mozgalom patronálásával megbízva őket.
S ha már az ünnepi műsorral kezdtük köszöntésüket, úgy érezzük, szót kell ejteni – korántsem az ünneprontás, hanem a továbblépés kedvéért – néhány kritikai észrevételről. Hogy a jubileumi fellépés a fáradtság, a hangosítás hiánya stb. miatt némi csalódást okozott, azt azért említjük meg csupán, mert többszörösen alkalmunk volt élvezni az együttes ennél sokkal nagyobb élményt nyújtó előadásmódját. S talán éppen ezért nem túlzott követelés, hogy tíz év alatt egy zenekarnak el kell jutnia a hangszeres biztonságnak arra a fokára, hogy műsorában egyetlen hiba se forduljon elő, még ha erre egyébként a gyakori hangszerváltások miatt nagy is a kísértés.
Az a kérdés viszont már az egész fiatal népzenei mozgalmat érinti, hogy egy ponton túl ki merre keresi s véli megtalálni a továbblépés útját. A Délibáb első önálló nagylemezének tavaly karácsonyi megjelenésével eddigi pályafutásának csúcsát érte el, s érthetően előtérbe került számukra is az útkeresés kívánalma. Mivel koncertmunkájuk eddig két szálon futott – egyrészt eredeti előadásmód, másrészt a feldolgozások különböző formái –, nem látszik indokoltnak felhagyni a két szál továbbgombolyításával – határozottabban elkülönítve őket. Az autentikusság fokozása és a pentatónia elegyítése a komolyzene eszközeivel azonban csak úgy hozhat létre újabb színpadképes értékeket, ha az egyéni hangszeres képességek kibontakoztatásával nagyobb szerepet kap benne az improvizáció, a rögtönzés.
A népzene ugyanis az a fajta muzsika, amely nem tűri a színpad merevségét, a koncertek kimért, fegyelmezett hangulatát. Ahhoz, hogy egy népzenei összeállítás úgy éljen és hasson, ahogyan hivatott, nem nélkülözheti az esetlegességet, a természetességet, a személyes vonatkozásokat. Lehet persze, hogy ez a fajta népzene már nem az lesz, amit hangfelvételek és lejegyzések alapján igazinak tartunk – de élő, a mai ember érzéseit is kifejezni képes muzsika lesz, s nem valamiféle vitrinből, kellő tisztelettel szemlélhető múzeumi tárgy, mint egy szarkofág.
Mindezek persze csak szubjektív, a gyakorlattal kevésbé igazolt elvárások. Hogy milyen utat választ a Délibáb, azt saját maga dönti el. Minden okunk megvan abban bízni, hogy mint eddig, ezután is kellő stílus- és arányérzékkel, az eredményeket megtartva és továbbépítve, eredeti céljukat szem előtt tartva választ az együttes, sok örömet szerezve ezzel a népzene híveinek, s minden zeneszerető embernek.
(Hajdú-bihari Napló, 1980)