Binder Károly: Retropolis II.
„A város mint egy óriásgépezet magához ragadja az isteni gondviselés által a természetben tökéletes összhangban és megbonthatatlan egységben élő lényeket… A városban újra születő népdalok messzi hangzó kiáltása kéri vissza az ősi rendet, az univerzumban áthidalva kontinenseket, műfajokat… és politikai rendszereket.” A kísérőfüzetben olvasható alapvetés Binder Károly világképének kvintesszenciája, amely újabb opuszában a magyar népdalokhoz fűződő viszonyának különböző formáiban ölt testet. A városba induló, helyét nem lelő hős története rokonságot mutat a Szarvassá változott fiú bartóki feldolgozásával, a zenei nyelvezet azonban szorosabban kötődik a források vidékéhez: a tizennégy szerzemény többségének alapját adó, megrendítően szép erdélyi népdalok négy énekes tolmácsolásában eredeti formájukban hangzanak fel. Binder fejet hajt az önmagában értéknek minősülő népdalkincs előtt, ugyanakkor azt különféle zenei környezetbe illesztve felmutatja a megközelítés új vonatkozási pontjait is. Van, amikor a dallam köré csilingelő zongorahangokkal fon koszorút (Csillagtalan setét éjjel), máskor mongol torokénekléssel helyezi ősi összefüggésekbe (Szertartászene) vagy kromatikus hangzatokkal kapcsolja korunkhoz (Meg kell a búzának érni); van, amikor a tisztán artikulált népdal lendületes, modern jazzimprovizációba fut ki (Én istenem), vagy a tárogató és a szintetizátor kettősével teremt stilizált világot (Második fohász). Új együttesének tagjai – Borbély Mihály (fafúvósok), Fonay Tibor (bőgő), Benkó Ákos (dob) – és a hozzájuk csatlakozó Szőke Szabolcs (gadulka) és Delov Jávor (dob) sémáktól mentes, kreatív játékkal járultak hozzá a felemelő pillanatokban gazdag lemez elkészítéséhez.
* * * *
(Gramofon, 2015/1)