Első Dimenzió (Dimenzió együttes)
Esemény a jazzkedvelők között, ha Magyarországon új jazzlemez jelenik meg. A hiány felfokozott várakozást szül, az alkalom ritkasága többnyire görcsbe rántja a zenészeket, emiatt a felvételek korántsem azt nyújtják, amire készítőik képességei alapján számíthatnánk. Ha csak a kiadott lemezek alapján akarnánk ítélni, nem túlságosan hízelgő és mindenképpen torzképet kapnánk a magyar jazz színvonaláról.
De most csak a Dimenzió együttes első albumáról ítélkezünk, amely bizonyos értelemben kivétel a sorban. Koncepciózusan összeállított, egységes lemez készült a fiatal csoporttal, amely tudása javát nyújtja – a baj csak az, hogy mindez kevés az üdvösséghez. Nem arra halad már a jazz fősodra, mint aminek lenyomatát ez a lemez őrzi. A jazz-rock a hetvenes évek elején jött, látott, győzött – s aztán állva maradt, míg a szekér haladt. Komolyabb, vérre menőbb dolgok történek ismét a világban – és a jazzéletben –, mint amit a jazz-rock a maga formai, ritmikai és szemléleti kötöttségeivel megragadni képes. Akkoriban néhány pionír kijelölte az irányokat, s a csapásokon követők ezrei indultak el buzgalommal, ám kiderült, hogy csak az előttük járók nyomain tudnak előre jutni.
Tehetséges zenészek pedig a Dimenzió tagjai is – különösen Dés László (szaxofon) és Tóth Tamás (basszus) –, kellemes, változatos, profi zenét játszanak, de a déja vu, a mintha már láttam volna érzése kerülgeti a hallgatót majd minden számnál. Igen, ez itt Corea, ez Hancock, ez meg a Weather Report – de hol a Dimenzió? A dallamvonalak, harmóniák, ritmusváltások a jazz-rock stílus eszköztárából vétettek, s a Dimenzió látható érzékkel, kulturáltan használja őket. De mi ennél többet: egyéni hangot várnánk, s a felmutatott kvalitások alapján várunk is az együttes következő lemezétől – ha csak addig, jó magyar szokás szerint, fel nem oszlik ez a szebb reményű zenekar is.
(Ifjúsági Magazin, 1981/4)