Billentyűk két színben (Alexander von Schlippenbach, Kaltenecker Zsolt)
Thelonious Monk (1917-1982) zongorista, zeneszerző neve a dzsessz kiemelkedő egyéniségei között szerepel a lexikonban, de volt idő, amikor a beavatottak szűk körén kívül kevesen méltányolták zenéjét. A bebop stílus egyik úttörőjének szögletes dallamai, „rossz" harmóniái és a játékát átszövő disszonancia vízválasztó a hallgató számára: vagy képes azonosulni ezzel a világgal, vagy rémülten bezárja előtte a fülét. Monknak igazságot szolgáltatott az idő: halála óta mind több muzsikus fedezi fel magának, a negyvenes években kigúnyolt szerzeményeiből válogatva egyre-másra jelennek meg az „X.Y. Monkot játszik" című lemezek.
Ilyen a hatvanéves Alexander von Schlippenbach „Light Blue" (Világoskék) című új CD-je. A német zongorista a hatvanas években az európai free jazz vezető képviselője volt, idővel azonban egyre élénkebb érdeklődést mutatott a hagyományos formák iránt. 1997-ben teljes koncertet szentelt Monk szerzeményeinek, ennek anyaga szerepel a berlini és brémai hangversenyeken rögzített CD-n. Schlippenbach partnerei a fekete, amerikai Sunny Murray dobos és a japán Ino Nobuyoshi bőgős. A zongorista kétféleképpen közelített a kiválasztott darabokhoz, többségüket hagyományos, klasszicizáló felfogásban tolmácsolja, három számban (Skippy, Trinkle Tinkle, Light Blue) viszont az eredeti harmóniamenetektől elszakadva a témák absztrahált, az atonalitásig jutó továbbfejlesztésére törekedett. Monk világa mindkét értelmezésre lehetőséget kínál, és robusztus zongorázásával Schlippenbachnak a kitűnő lemezen sikerült úgy megidéznie a komponista különös alakját, hogy a portréban ő maga is teljes életnagyságban benne van. (Enja)
A fiatal magyar muzsikusnemzedék tagjai között is többen vannak olyanok, akik Monkot vezérlő csillaguknak tekintik (lásd legutóbb Grencsó István Plays Monk c. lemezét), de Ivory Tower (Elefántcsonttorony) című CD-je alapján Kaltenecker (korábban Kutas) Zsolt nem tartozik közéjük. Rá bevallottan Keith Jarrett zongorázása, no meg a fúziós zene volt meghatározó hatással. Ez a hetvenes években keletkezett vonulat, amely a rock komplex ritmusait a dzsessz improvizációival ötvözi, a kilencvenes években is tartja pozícióit az ifjabb generáció körében. A lemezt Kaltenecker nemcsak zenekarvezetőként és zongoristaként, hanem a nyolc szám szerzőjeként is jegyzi. Szerzeményei bonyolult felépítésűek, az irányzat követelményeinek megfelelően gyakran élnek a téma-, tempó- és a metrumváltás eszközeivel, és erőteljes, többnyire páratlan ütembeosztású (a nyitó darab a címében is jelzi: Dal 7/8-ban) ritmikára épülnek. Ez a mértani precizitással megkomponált zene magyar együttesre ritkán jellemző, összeszokott előadásban szólal meg. Kaltenecker sokoldalúan képzett zongorista, ha kell, ritmusból, ha kell, érzésből játszik, rögtönzéseinek húzása van. A négy- és hathúros basszusgitáron játszó Studniczky László nemcsak a szilárd ritmusalapot hozza, hanem látványos, éneklő vagy funkysan gördülő szólóival színesebbé teszi a zenét. Szívesebben hallgatnánk ilyen muzikalitással megáldott zongoratrióban a dzsessz alaphangszerét, a nagybőgőt, de be kell látni, hogy ehhez a zenéhez jobban fekszik a basszusgitár fémesen pattogó hangja. Kivételes tehetség a magyar dobosok üdvöskéje, a még tizenéves Borlai Gergő is, már majdnem mindent tud, amire az irányzat vezető ütősei (Steve Gadd, Dennis Chambers, Dave Weckl) képesek. Játéka nem a swingből, hanem a rockból indul ki, aszimmetria, sok váltás, közbeütés, a cintányérok intenzív használata jellemzi. Vélhetően a zenei koncepció része az ütőhangszer kiemelt szerepe, egy idő után azonban túldimenzionáltnak hat ez az intenzitás. Figyelemre méltó, hogy a CD kiadását az egyik nagy nemzetközi kiadó magyarországi képviselete vállalta. Okuk van bízni abban, hogy pártoló gesztusuk nem lesz hiábavaló, hiszen Kalteneckerék szép jövő előtt állnak. Különösen ha saját belső világukra jobban figyelve engedik magukhoz a hangokat. (Magneoton/Warner)
(Napi Magyarország, 1998)