Latin ritmusok (Astor Piazzola, Snétberger Ferenc)
A jazz és a latin zene kapcsolata évszázados múltra tekint vissza. A rumba ritmusai már a kezdet kezdetén, a New Orleans-i dalokban megjelentek, a jazz-zene feltalálását magáénak tudó Jelly Roll Morton pedig a tangó elemeit építette be zenéjébe, csakúgy, mint a híres blues-szerző W.C. Handy, aki a Memphis Blues és St. Louis Blues c. szerzeményeiben hasonló ritmust használt. A latin vagy afro-kubán elemek át- és átszőtték a jazz különféle irányzatait a swingzenekaroktól kezdve Dizzy Gillespie bebop nagyzenekarán és a bossa nova hullámon át napjaink fúziós irányzatáig.
A tangót kortárs zenévé emelő Astor Piazzola tangóharmonikas, az ellenpont nagymestere és a modem jazz sokoldalú vibrafonosa, Gary Burton találkozásából 1985-ben turné és közös lemez született. Piazzola művészete halála óta reneszánszát éli, egymást érik az életműve előtt tisztelgő felvételek. Gary Burton is indíttatva érezte magát ahhoz, hogy személyes érintettségét kifejezésre juttassa, ennek eredménye az Astor Piazzola Reunion (Újabb találkozás A.P.-val) című CD. A cím átvitten értelmezendő, jóllehet az utolsó, eredetileg 1970-ben harmonikás által szólóban rögzített darabban rájátszással ismét létrejött a randevú a két muzsikus között. Piazzola szelleme távolléte ellenére is átsüt a lemezen, nemcsak azért, mert egy kivétellel valamennyi szám az ő szerzeménye, hanem elsősorban azért, mert az előadók többsége az egykori együttesében játszott. A hangszer-összeállítás (hegedű, gitár bőgő, tangóharmonika, zongora) is az eredeti felállás szerinti, a vibrafon tiszte, hogy a jazzvonalat életben tartsa. Burton hol a dallamot játssza, hol díszítéseivel, hol a harmóniai kereteket tágító virtuóz hangszerkezelésével veszi ki részét a zenéből. A tangó feszes szerkezetét oldó improvizatív jelenléte a megtermékenyítő forrás révén új érzelmi töltést kapott, és a két zenei világ találkozásának gyümölcsöző lehetőségeit példázza. (Concord)
A magyar roma Snétberger Ferenc a nyolcvanas évek elején tűnt fel nemzedékének kiemelkedő tehetségű gitárosaként. A latin, elsősorban brazil zene iránti érdeklődése az első perctől meghatározta pályáját, az jelenik meg legújabb, Obsession (Megszállottság) című CD-jén is. Snétberger azon kevés magyar jazzmuzsikusok közé tartozik, akiknek csillaga egyre magasabbra ível a jazz nemzetközi égboltján. Ennek persze feltétele volt, hogy néhány évvel ezelőtt Berlinben költözzön, és kapcsolatba kerüljön a kortárs profilú Enja kiadóval, amely tehetségét felismerve felvállalta felvételeinek kiadását. Az Obsession egy zenei állapot tükre, ugyanakkor személyes vallomás is: a gitáros vonzalmainak és választásainak lenyomata. A latin (E-Bossa) és az indiai (Song to the East) elemeket a jazz improvizációs technikájával elegyítve a lemez az előadónak a modern jazzhez (I Remember), a roma (Gypsy) és a magyar (Páva – Lovász Irén énekével) zenekultúrához fűződő kötődését is kifejezésre juttatja. Avatatlan kéz esetében a sokféle szál a végtelenben találkozna, hangszeres tudása, zenei alázata és személyiségének diszkrét varázsa révén azonban Snétberger képes egységbe fogni az irányokat. Nem véletlen, hogy ehhez magyar partnereket, a ma talán legösszeszokottabb ritmusszekció tagjait (Egri János – bőgő, Balázs Elemér – dob) hívta segítségül. Az ötvenpercnyi anyag kifinomult technikájú, bensőséges hangvételű, meleg zeneiséget sugárzó gitármuzsika, amely úgy van megkomponálva, hogy magán hordozza a pillanat ihletettségének jegyeit is. (Enja)
(Napi Magyarország, 1998)