"Dzsessz mindhalálig" X.
A tizedik fesztivál Debrecenben
Hál’ istennek nincs már arra szükség, hogy bizonygatnunk kelljen a műfaj létjogosultságát, s örvendeznünk amiatt, hogy ismét sikerrel rendezték meg a debreceni dzsessznapokat. A kritikusnak sem kell meghatódnia: a zene és a rendezvénysorozat hozzánőtt a városhoz.
Az 1972-es Bartók termi rádióközvetítésen négy magyar együttes játszott párszáz nézőnek – ma 22 ország 250 zenésze 46 formációban hat napon át 18 hangversenyen lépett a pódiumra, mintegy 7000 néző előtt. Imponáló ez a mennyiségi fejlődés, különösen, ha tudjuk, hogy a mennyiség egy ponton óhatatlanul átcsap minőségbe.
Sok mindenről kellene most a 10. ürügyén beszélnünk. Arról például, hogy a számok képesek-e érzékeltetni egy fesztivál jellegét, légkörét; hogy az ismert nagyobb dzsesszfesztiválokhoz képest milyen sajátosságok jellemzik a debrecenit; hogy milyen játékra inspirálják a körülmények a zenészeket; hogy kik és miért hallgatják ezt a zenét; hogy ki mit látott abból, amit szeretett volna; hogy mire kíváncsi a közönség; hogy a lebonyolításnál mi fontosabb: a rádiófelvétel vagy a jelenlevők; és így tovább. Minderre sajnos nincs itt hely. Néhány olyan szempontot tudunk csak érinteni, amelyek a műfaj kedvelőit leginkább foglalkoztatják. Mindenekelőtt a helyszínek kérdését.
Nem kétséges, hogy a művelődési központ színházterme az egyetlen az összes közül, ahol akusztikailag elfogadható hangminőséget lehet előállítani. Ha nagyon szigorúan vennénk, a sportcsarnokban és a Bartók Teremben nem szabadna dzsesszhangversenyt rendezni. Csakhogy nincs más lehetőség, és a művelődési központba mindössze négyszázan férnek be. A debreceni dzsessznapokat ezzel együtt kell elfogadni vagy elutasítani. Az idén néhány ezerrel kétségtelenül többen elutasították, mint tavaly. De ennek nem az akusztika, hanem a fesztivál időtartama és a viszonylag magas helyárak volt az oka. A kínálat ugyanis meghaladta a közönség idő-és pénzbeli felvevőképességét.
Ez azonban csak egyik – bár a koncertek hangulatához döntően hozzájáruló – része a hallgatottságnak. A rádió minden hangversenyről felvételt készített, amelyek révén az egész ország, sőt az OIRT közvetítésével Európa számos országának közönségéhez eljut a debreceni dzsessznapok hanganyaga. Magyar fesztivál soha nem kapott még ilyen nemzetközi fórumot, s ennek a ténynek igen kedvező következményei lehetnek. Még akkor is, ha a helyszínen lehangoló volt a sportcsarnok korábban telt, most üres lelátóinak látványa.
Az OIRT (Nemzetközi Rádiós és Televíziós Szervezet) fesztiválja volt a tizedik dzsessznapok, s ez bizonyos mértékig a programot is meghatározta. Több rádióállomás big bandet küldött, ám az érdeklődésből ismét nyilvánvaló lett, hogy ez a formáció nem túl népszerű a dzsesszkedvelők körében. Pedig érdekes összehasonlításra adott alkalmat a nagyzenekarok találkozója. Különösen a finn UMO big band tűnt ki Thad Jones remek hangszereléseivel.
Házi statisztikánk szerint az idén kvartettből érkezett a legtöbb: 11, míg trióból és kvintettből hetet-hetet, big bandból hatot, szextettből ötöt hallhatott a közönség, nem beszélve az egyéb összeállításokról. Fontosabbnak tűnik, hogy szinte teljesen hiányoztak a dzsessz-rock zenekarok. Ez a változás a dzsesszen belüli átértékelődést jelzi: az elektronikus hangzás uralma után a zenészek az akusztikus hangszerekhez térnek vissza. A váltás nemcsak hangzásbeli, hanem stiláris kérdés is; csökkent (bár a free zenekaroknál továbbra is érvényes) az effektek szerepe és nagyobb hangsúlyt kapott a hagyományos szerkezet és forma. Sokféle stílust hallhattunk: modern szvinget, hard bopot, main streamet és különösen nagy arányban free zenét. Általában megállapítható, hogv a fesztivál színvonala magas, kiegyenlített volt sok neves zenésszel, bár a közönség szívesen látott volna néhány igazán híres sztárt is.
Valójában két csoportra oszthatók a közreműködők. Az egyikbe azok tartoznak, akik valamely stílusba igyekeznek illeszkedni, a másikba azok, akik újítanak, akik önálló zenei világot akarnak kialakítani. Nem kétséges, hogy az utóbbi, a kreatív muzsikusok vitték mindig is előbbre a művészetet; ám az újdonság és a formabontás nem mindig jelent minőséget és fordítva, az is lehet értékes, ha valaki hagyományos formákat tölt meg zenével. Az előbbire a Globe Unity, az utóbbira a Markovity-Gut szextett a példa. A free zenekarnál a feszültségek-oldódások, a kollektív és egyéni improvizációk szerkezete mechanikussá vált, míg az ötvenes évek stílusában játszó jugoszláv együttes igazi, vérbő dzsesszel állt elő. Ez két merőben különböző alkotói alapállásra és törekvésre példa, bár az eredmény lehetett volna éppen fordított.
Összességében sok korrekt, néhány nagyon jó produkciót hallhattunk, de szenzációs felfedezése, élménye nem volt a fesztiválnak. Bár az is lehet, hogy kezdünk hozzászokni a minőséghez. Röviden mégis néhány fontosabb eseményről. Rendkívül koncentrált, absztrakt zenét játszott a Graham Collier Band. A dzsessz-rockról a hard bopra nyergelt át a Füsti-Lakatos kvintett: ügyesen. Élőben hallhattunk egy néger blues-énekest: Jerry Ricket. Látványos műsorral érkezett a Family of Percussion nevű ütőegyüttes. Két különböző alkatú, bár egyként virtuóz muzsikus találkozását hozta Albert Mangelsdorff és Pege Aladár közös játéka. A free-nek is megvannak a maga sztereotípiái: ezt bizonyította az egyébként kitűnő szólistákat felvonultató péntek éjszakai koncert (Oxley, Oki, Petrowsky), amelyből az NDK-beli trió játékát éreztük a legkoncepciózusabbnak. Az utóbbi idők legnagyobb lélegzetű hazai kompozícióját hallhattuk Szabados György műhely együttesétől. A zongora kifejezési lehetőségeinek határát feszegette a Per Wallin és a Ganelin trió. Hatalmas tömeget mozgatott meg a Benkó dixieland térzenéje. Es végül: sok kitűnő trombitás (Ted Curson, Kenny Wheeler, Enrico Rava) fordult meg a fesztiválon.
Érezzük, hogy kevés, s talán nem is a legfontosabb, amit a 10. debreceni dzsessznapokról leírtunk. De mindennél többet mond a rendezőknek az a döntés, hogy jövőre három napra, koncentráltabb formában tervezik a fesztivált. Így remény van arra, hogy a mennyiség tényleg átcsap minőségbe.
(Hajdú-bihari Napló, 1981)