Dzsessz és még valami XV.
A XV. DEBRECENI DZSESSZFESZTIVÁL két okból maradhat emlékezetes a jelenlevőknek. Egyrészt, a Magyar Rádió jó mástél évtizednyi szünet után újból meghirdetett dzsesszversenyének itt tartották a döntőjét; másrészt, a korábbi éveknél alacsonyabb színvonal ismét felvetette a debreceni találkozó, s egyáltalán, a magyar dzsesszfesztiválok jövőjének kérdését. De szóljunk előbb a kellemesebbről, a verseny döntőjéről.
Fiatal előadók és együttesek számára hirdette meg tavaly ősszel versenykiírását a rádió, s a felhívásra csaknem harminc muzsikus és zenekar jelentkezett. Sok ez a szám vagy kevés? A kiírás ténye azt jelzi, hogy az utóbbi években felnövekedett egy olyan fiatal muzsikusnemzedék, amely komoly kifejezési lehetőségnek tekinti a dzsessz-zenét, és hajlandó érte azt az egzisztenciális bizonytalanságot is vállalni, ami művelésével jár. Jelentkezésük különös módon akkor következett be, amikor az ismert, s a kulturális életet is hátrányosan érintő gazdasági nehézségek miatt beszűkült a dzsessz mint kisebbségi, rétegzene élettere, s a szakmán belül kiéleződött a harc a fellépési lehetőségekért, a jelenlétért, azaz a fennmaradásért. E fiatal nemzedék színre lépése azt jelzi, (hogy a merev szabályozottságú, elsősorban reproduktív klasszikus zene, illetve az elüzletiesedett pop pólusai között) mind többen keresik önmaguk megvalósításának lehetőségeit egy szabadabb, a kreativitásnak, az alkotó kezdeményezésnek nagyobb teret engedő zenei életben. A maga ritmikus, sajátosan XX. századi nyelvezetével erre kínál esélyt a dzsessz, s ezért méltánylandó különösen, hogy a rádió felismerte a pillanat sugallatát, és a verseny megrendezésével, az anyagi elismeréssel és a publicitással a feltörekvő tehetségek mellé állt.
AZ EREDMÉNY SZERENCSÉSEN IGAZOLTA a szándékot: felszínre hozott olyan fiatalokat, akik a következő években a magyar dzsessz meghatározó egyéniségeivé válhatnak. A nemzetközi zsűri a fődíjat Binder Károly zongoristának ítélte, aki Kontinentspiel című, a különböző zenei kultúrák és stílusok elemeit szuverénül ötvöző darabjaival az elhivatottság szép példáját adta. A Művelődési Minisztérium díját a No-Spa együttes kapta a cool stílusban fogant, kifinomult összjátékáért. A KISZ KB díját a Synapsis együttes érdemelte ki korszerű hangvételű, eredetien építkező műsoráért. Végül, Debrecen város díját a Vasvári kvintett nyerte el színvonalas fúziós zenéjével.
S hogy teljesebb legyen a kép, tegyünk itt említést azokról is, akiknek nem juthatott díj: a Makám együttes szuggesztív „pán-etno-folk” zenéjéről, Süle László egyéni zongorajátékáról, Pleszkán Frigyes szertelen, tehetségét ismét csak jelzésszerűen mutató zongorozásáról, Snétberger Ferenc technikás gitározásáról és az Aquarell együttes main stream-vonzalmáról. Ők így, kilencen a dzsessz értelmezésének különböző példáit adták, olykor még a zsűrinek is fejtörést okozva műfajbeli illetékességükről. Ezek a viták egyébként azóta tartanak, mióta dzsessz a dzsessz, megosztva nemcsak a közönséget, hanem magukat a muzsikusokat, tehát a szakmát is. De hát mindig is az új és a régi szemléleti harca vitte előre a világot, s remélhetőleg abból is csak nyer a zene ügye, hogy nálunk újabban ezek az ellentétek kiéleződtek. Mert szükség van a hagyományok ápolására – s szerencsére a magyar dzsesszben van erre elég tehetséges ember –, de szükség van olyan nyughatatlan szellemű alkotókra is, akik e hagyományokra építve vagy azt olykor tagadva létrehozzák a maguk sajátos zenei világát. A döntő mindkét esetben az, hogy követőik kellő alázattal és elkötelezettséggel viszonyuljanak saját zenéjükhöz – mert main stream vagy avantgárd egyként lehet lélektelen piaci termék, ha nem belső meggyőződés és őszinteség következménye. Különösképpen a dzsesszben, a jelenlét és a pillanat zenéjében.
Kétségtelen, hogy a modern dzsesszre rég nem alkalmazható az egykori meghatározás: „Semmit nem ér, ha nincs benne szving.” Kitágultak a műfaj határai, nyelvezete ezerféle dialektusra bomlott, s csaknem azt mondhatjuk, hogy az egymástól gyökeresen különböző, és egymással szembenálló „tájszólásoknak” ma már egyetlen közös nevezőjük van: az improvizáció, a spontán alkotás. E tágasságban gondolkodva, tiszteletben tartva a hagyományokat és az ösztönös muzikalitást, a legfontosabb fejleménynek mi azt tarthatjuk, hogy a magyar dzsessz újabb nemzedékeiben vannak olyan progresszív szemléletű muzsikusok, akik önmaguk kifejezését nem más minták követésében, hanem szuverén zenei világ kialakításában keresik; s ez nemcsak az egyéni hangra, hanem az egész világképre vonatkozik. Magam a versenyben szereplő Binder Károlyt és Süle Lászlót, illetve a fesztivál fő programjában fellépő Dresch Mihályt és együttesét vélem olyan erőnek, akik eredeti törekvéseikkel képesek új, sajátos irányokat vinni a magyar dzsessz fejlődésébe, íly módon hozzájárulva a műfaj érvényességének és méltóságának gyarapításához.
IGAZOLNI LÁTSZIK EZT A REMÉNYT az is, hogy az idei fesztiválon a legnagyobb sikerét éppen a Dresch együttes aratta. Tíz évvel ezelőtt elképzelhetetlen lett volna az, hogy a nemzetközi sztárokra áhítozó közönség egy fiatal magyar zenekart részesítsen a legforróbb ünneplésben. S nem azért szólt oly hosszan a taps Dreschéknek, akiknek még lemezük sincs, mert ebben az évben hiányoztak az igazi nagy sztárok; hanem mert megérezték a jelenlevők azt a mélységes hitet, ami zenéjükből áradt. Minden világégés, atomizálódás, elidegenedés ellenére az emberek lelkük zugában igenis érlelik a vágyat, hogy csatlakozhassanak ahhoz, ami határozott kiállás, ami felemeli és megrendíti őket. Amivel tiszta, odaadó kapcsolatba kerülhetnek. S ez már több, mint a zene technikai megragadása.
Ilyen élményt képes nyújtani a dzsessz. Tizenöt éve Debrecenben is, szinte minden alkalommal. Külföldi együttes ezt most nem tudta megadni az arra változatlanul éhes közönségnek. Voltak pedig igen jó teljesítmények (James „Blood” Ulmer, Aki Takase, Jasper Van’t Hof, Tomsits kvartett, New Presentation), bár csalódások is (Bireli Lagrene), s a magyar dzsessz is jó színvonalon, változatos formákban képviseltette magát (Pege Aladár, Gonda János, Supertrió + Tommy Vig, S. Horváth Péter, Babos együttes, Lakatos Antal együttese, Lakatos Dezső, Debrecen Dixieland, Benkó Dixieland Bánd), de a lelkeket igazán megérintő muzsika nem hangzott el. S ez nem afféle neoromantikus vágyakozás: a dzsesszfesztiválok sajátos értékét és mértékét ezek szabják meg. Általában.
A HIÁNY MAGYARAZATAT KÖNNYŰ VOLNA az évek óta változatlan valutakeretek és a rohamosan emelkedő költségek feszültségében keresni. Nem kétséges, a fesztivál rangjának visszaszerzése érdekében elkerülhetetlen a szervezők – a Magyar Rádió és a Kölcsey Művelődési Központ – lehetőségeinek, mozgásterének bővítése, De nem azért, hogy Magyarországnak legyen egy rangos dzsesszfesztiválja is. Hanem, mert a debreceni fesztivál már régen túlnőtt önmagán: jelképpé vált, egyfajta alternatív zenei gondolkodás, magatartás, mentalitás, humánus kapcsolatteremtés szimbólumává. Túlszabályozott világunkban a négy debreceni dzsessznap a kötetlenebb, spontánabb, kreatívabb érintkezés lehetőségét kínálja muzsikusnak és közönségnek egyaránt. Tegyük hozzá: az értékkeresés jegyében. Mert a zenei értékeken keresztül emberi értékek tárulkoznak fel – Debrecenben magyar, kelet-európai és európai értékek. (Nem kívánom, hogy ne legyen), de ha már nincs elegendő valuta vezető nyugati muzsikusok meghívására, nem lehetne-e például e profiltalan, összebűvészkedett program helyett mondjuk a kelet-európai dzsessz legnagyobb fórumává tenni a debreceni fesztivált? Hogy erről a tájról évről évre a legígéretesebb, legátgondoltabb zenét játszó együttesek jöjjenek Debrecenbe, hírt adva e nemzetközi zenei nyelvezet sajátos dialektusairól! Hogy például a Szovjetunióból ne érdektelen zenekarok érkezzenek rendre a fesztiválra, hanem azok a progresszív csoportosulások, amely már nemcsak a Nyugat, hanem Amerika érdeklődését is felkeltették! S ugyan mi adhatna – egy-két valóban nagy sztár meghívásán kívül – különös vonzerőt a debreceni seregszemlének, ha nem éppen ilyen kelet-európai feltárulkozás?!
Nemcsak az anyagi feltételek javulására, hanem szemléletváltásra, megújulásra is szükség volna tehát ahhoz, hogy tizenöt év után a debreceni dzsesszfesztivál nevéhez tartalmában is hű maradjon. Mert persze, a dolgot úgy is fel lehet fogni, hogy négy napon át szól a dzsessz Magyarország valamelyik városában, fellépnek ilyen-olyan muzsikusok, összegyűlik ennyi-annyi magyar és külföldi fiatal, kapnak ezt-azt a pénzükért, s ezzel az ügy el van intézve.
Mert így valóban csak elintézni, azaz elsorvasztani lehet.
(Magyar Nemzet, 1986)