Kell-e még Debrecenbe menni? XVIII.
A cím három éve még így hangzott: Debrecenbe kéne menni. A szórend azóta felcserélődött, a mondat végére kérdőjel került. Nem újságírói leleményből: ez fejezi ki ma a jazzkedvelők dilemmáját a debreceni jazznapokkal kapcsolatban.
Érdemes-e útra kelni egy olyan fesztiválért, amely hevenyészett, az utolsó pillanatban is változó programmal várja az érkezőket; s amelyből jószerivel minden kiveszett, ami ünnepi alkalommá avathatja a muzsikusok „nagy" seregszemléjét? Ezt fontolgatják azok, akik a jazznapok meg-megújuló közönségét alkotják, s akik jövőre már nemcsak fontolgatnak, hanem döntenek. Mégpedig talán úgy, hogy Wiesen és a Kamaraerdő után nem kíváncsiak arra, amit fesztivál címén a Magyar Rádió és a Kölcsey Művelődési Központ nekik kínál.
Mi lesz Debrecennel közönség nélkül?
S mi lesz Debrecennel muzsikusok nélkül?
Hangversenyeket még csak-csak rendezhet a Rádió 50-100 ember előtt, hiszen úgyis a felvétel számít. De mi történik akkor, ha – mint most – a magyar élmezőny is távol marad a fórumtól; vagy, mert az egy héttel korábbi kamaraerdei találkozó koncepcionálisan jobban vonzza (Szabados, Dresch, Grencsó, Binder, vagy, mert egy alkalmi nyugati haknit többre taksál a legrangosabb hazai jazzeseménynél...?
Akkor meghal a fesztivál, és jóvátehetetlen kárt szenved az amúgy is agonizáló magyar jazzélet.
Egy idő után az ember belefárad abba, hogy borsóként hányja a falra észrevételeit, gondolatait. A végjátszmákban nincs helyük az érzelmeknek, csak a világos és egyértelmű szavaknak. Vegyük hát számba az okokat, amelyek a debreceni fesztivál elsorvadásához vezettek.
1. Érdektelenség, fejetlenség, ötlettelenség a szervező Rádió részéről.
2. Változatlan, a (nyugati) meghívási lehetőségeket beszűkítő valutakeret.
3. Önállótlanság, a valódi érdekeltség hiánya a debreceni rendezők munkájában.
Az eredmény: három nap hangulattalan jazz; olyan provinciális fesztivál, amely szégyenkezésre késztet a külföld előtt.
Vannak persze eredmények is. Például sörkert nyitása a Kölcsey Művelődési Központ parkjában, ahol hamvas Spatent csapoltak dixie-muzsika és ECM-lemezek kíséretében. S eredmény az is, hogy szombat este John Scofield nevére több mint ezer ember összegyűlt a sportcsarnokban, ahol a hangulat majdnem a régi szép időket (Oregon, Steps, Garbarek) idézte. Ugyanott pénteken öt-hatszázan lézengtek.
Vitatható viszont, hogy a blues-programok beiktatása eredménynek számít-e. Kétségtelenül szükség van a legfiatalabb korosztály megnyerésére, zenei szempontból azonban aligha nyomatékos érv Deák Bill Gyula, a Hobo Blues Band, a Palermo Boogie Gang vagy a Mini Rt. szerepeltetése. Ezek az együttesek ugyanis nem blues-t, hanem a rock-blues magyarított változatát játsszák, helyük tehát inkább rock-fesztiválon volna. A jazznek csak jó jazzel lehet megnyerni a közönséget – az energiákat inkább ennek megszervezésére kellene fordítani. E nélkül csak kvázi fesztiválról beszélhetünk, kvázi jazz-zenével.
(A program: július 20: Palermo Boogie Gang, Muck Ferenc együttese, Trio Priest and Big Cork – Lengyelország, Camera 06, Szakcsi Lakatos Béla. Július 21: Molnár Dixieland Band, eMeRTon big band, Ivan Svager együttese – Jugoszlávia, Hermeto Pascoale együttese – Brazília, Trio Stendhal, Deseő Csaba és az Eckert kvartett – Csehszlovákia. Július 22: Debreceni Dixieland Band, Mini Rt., Boris Pilleri Duó – Svájc, Hobo Blues Band, Los Papines – Kuba, John Scofield trió – USA, Super Trió + Allan Praskin – USA, Deák Bill Blues Band, Csepregi Gyula együttese. Július 23: Debreceni Dixieland Band, Lucky Boys Dixieland Band.)
A fesztivál két külföldi sztárja John Scofield és Hermeto Pascoale volt. Scofield akusztikus trióval érkezett, a rendkívül intenzíven doboló John Riley-vel és a masszívan bőgőző Anthony Cox-szal. Bemutatták, milyen a világszínvonal, az amerikai profizmus. Feszültség, sodró lendület, szabad mozgás a ritmikai alapokban („a fejükben van a négy" -jegyezte meg elismerőleg egy magyar muzsikus), s teljes egység. Scofiel oktávjátéka időnként Wes Montgomery-t idézte.
Hermeto Pascoale együttese, mint várható volt, latin zenét játszott, populáris hangvételben, nem ritkán bonyolult hangszerelésekkel. A zenekar tagjainak aktivitása, odaadó színpadi jelenléte példaértékű volt. Ugyanez a dinamizmus jellemezte a Los Papines ütős együttest is, amelynek folklorisztikus programja kellemes színfoltja lett a fesztiválnak.
A külföldiek közül sikert aratott a szokatlan hangszer-összeállítású (fuvola, szaxofon, basszusharsona) lengyel trió kerekded, ám kissé kiszámítható kompozíciókból megszerkesztett műsora.
S a magyarok?
Muck Ferenc együttese – más híján – kétszer is helyet kapott a programban. Másodjára magabiztosabban zenéltek, de a tagok szólisztikus adottságai ellenére műsoruk stílustalan, amolyan téma-improvizáció-téma típusú „tekerős" magyar jazz maradt.
Szakcsi Lakatos Béla legújabb fazonját és zenéjét vitte Debrecenbe: elegáns zakójához és kalapjához neoromantikus „new age" muzsika társult. Ügyes fogás üzletileg a new age elnevezés, a vevő tudja, hogy mit kap a pénzéért: melodikus, nem túl bonyolult, a moll-hangzást előnyben részesítő harmonizációjú, technikailag tökéletesen kivitelezett darabokat. Szakcsiban mindez benne van, de Szakcsi nem csak ennyi – volna, ha nem kötné szerződés a GRP lemeztársasághoz. De köti, s hogy a normákat nehezen tűri, azt kihallhattuk előadásmódjából: nagy dinamikával játszotta a darabok többségét, életet lehelve az előre gyártott zongoradarabokba.
Az eMeRTon big band ismét jól szólt, hála Tomsits Rudolf avatott kezeinek és zenekarvezetői rátermettségének. Szép szólóval ékesített egy lassú balladát az angol baritonszaxofonos, George Haslam. A Trio Stendhal ismert programját nyújtotta, a szokásosnál talán kevesebb inspirációval, beleszürkülve a fesztivál egészébe. Deseő Csaba szólistaként a cseh Vojtech Eckert akusztikus kvartettjének vendége volt. Régebbi és újabb standardokat játszottak cizelláltan, elegánsan. Érdekes volt a kontraszt Deseő hagyományosabb, szvingelő játékmódja és a másik hegedűs, Martin Zbrozek modernebb, nyersebb felfogása között.
A Super Trio amerikai szólistával, Allan Praskin altszaxofonossal szerepelt. Különös ellentét: a trió talán a legprofibb magyar ritmusszekció, játéka egy idő után mégis unalmassá vált. Alighanem azért, mert zenéjük kiszámítható, nem tartogat meglepetést, újszerű megoldásokat. Praskin kimunkált technikájú, kissé narcisztikus hajlamú szaxofonos; többre juthatna, ha kevesebbet fújna.
Csepregi Gyula ma már az egyik legkitűnőbb magyar szaxofonos: tónusa árnyalt, improvizációi gördülékenyek, fantáziadúsak. Zenei világa a modern main stream és a fúziós zene határain keresendő, önálló együttese is ilyen programmal jelentkezett (Tóth Gyula – gitár, Zsoldos Béla – vibrafon, ütők, Vasvári Pál – bőgő, basszusgitár, Demeter László – dob). Szerzeményeikben igyekeztek meghaladni a hagyományos struktúrákat, változatos építkezési módokkal éltek. Stílusuk még nem kiforrott, de benne van a lehetőség, amit akkor tudnak majd felszínre hozni, ha a minták követése helyett önmaguk belső útjait járják végig.
A Camera 06 együttes rock-jazzt játszott, így kissé elütött környezetétől. Hangszereléseik kidolgozottak, de hatásukat mérsékli, hogy a billentyűs Berki Norberten kívül nincs igazi jazz-szólista a csapatban.
A dixieland zenekarok funkciójuknak megfelelően kellemes hangulatot teremtettek. Először szerepelt Debrecenben a Lucky Boys: tehetséges fiatalok, kitűnő fúvósokkal, látványos előadásmóddal.
Kell-e tehát ezek után Debrecenbe menni? Valahová menni kell élőzenét hallgatni, mert a jazz lényegét csak ilyen formában közelítheti meg a hallgató. A debreceni fesztivál megrendezésével eddig missziót töltött be a Rádió. A körülmények az utóbbi két-három évben alapvetően megváltoztak (világútlevél, infláció, alternatív fesztiválok) – kérdés, tudnak-e ehhez alkalmazkodni a szervezők. A lehetőség elvben nem kizárt, de ezért Debrecen városnak is nagyobb erőfeszítéseket kell tennie. Tudomásom szerint erre megvan a szándék, s ez némi reményt ad a jövőre. Igazi változást azonban csak az hozhat, ha megszűnik a kulturális elosztás központosított, diktatórikus jellege, s a nagyobb vidéki kultúrcentrumok önálló valutagazdálkodási jogot szereznek. Csak ekkor lehet majd felszámolni a Rádió mára egészségtelenné, öncélúvá vált monopóliumát, s megteremteni az önálló kezdeményezések esélyegyenlőségét.
Átmeneti időket élünk, s a debreceni jazznapok sorsa e frusztráció pontos tükre. Diktatúra és demokrácia küzdelme folyik az országban, amely harc a jazz jelenét és jövőjét is alapvetően meghatározza. Azt már tudjuk a történelemből, hogy a diktatúra semmilyen művészetnek nem melegágya; most annak megtapasztalása következne, hogy a demokrácia viszonyai között mire juthatnak az önkifejezés olyan formái, mint például a jazz. Fohászkodjunk érte.
(Jazz, 1989/2)