Dzsessznapok töltött káposztával XXXIX.

 

A magyar dzsessz állt a 39. Debreceni Jazznapok műsorának középpontjában, s a fellépő tizenhárom együttes műsora színes, vonzó képet mutatott a műfaj hazai törekvéseiről és színvonaláról. Az 50-es évek tiltott zenéjéből a 60-as években a megtűrt kategóriába került, akkor még elsősorban amerikai mintákat követő magyar dzsessz mára önállóvá vált, nagyszámú fiatal muzsikus keresi a kapcsolatot a ritmikus improvizatív zenével.

Négy nap dzsessz négy helyszínen Debrecenben, miközben eszem-iszom vígasság csábí­totta a kulináris élvezetek kedvelőit a főtérre. A fesztivál törzshelyén, a Baltazár téren össze­gyűlt zene­barátok egyetlen sátor szűkös kínálatából csillapíthatták éhüket-szomjukat; szeren­cse, hogy a zenei választék kárpótlást nyújtott a nélkülözésekért.

Az ifjabb nemzedék jelenléte meghatározó volt a fesztiválon. Szép sikert aratott a ha­gyo­mányos dzsessztriót a klasszikus zenéből ismert fafúvóskórussal kiegészítő Oláh Dezső zongorista műfajokat ötvöző műsora, a napjaink különféle populáris zenéinek elemeit egye­sítő, népes hallgatóságot vonzó Barabás Lőrinc Eklektric nevű együttese, továbbá a környé­ken született muzsikusokból a fesztiválra szerveződött, remek dzsesszprodukciót nyújtó Fata Morgana szextett. Ide sorolható Kozma Orsi énekes érzelmes húrokat pengető kvartettje, a fúziós zenét játszó Finucci kvartett, a kubai születésű, hajlékony hangú Elsa Valle énekesnő, a manouche-dzsesszt hangulatosan megidéző Hot Club of Hungary, valamint Czirják Csaba git­áros vérbeli modern dzsesszt játszó csapata is.

Kiemelt vendégművésze volt a fesztiválnak az Amerikából nemrégiben haza települt Tommy Vig vibrafonos-ütőhangszeres, aki felesége, Mia Kim énekes társaságában különböző for­má­ciókban - saját együttesének élén, Joe Fritz klarinétos lendületesen szvingelő kvartett­jének vendégeként, továbbá a komoly szakmai kihívást derekasan álló, helyi Melódia Big Band szólistájaként, modern hangvételű darabok hangszerelőjeként – muzikalitásával és sok­ol­dalúságával nyerte meg a hallgatóság tetszését. Népes közönséget vonzott a megújult Deb­re­ceni Dixieland Jazz Band temperamentumos műsora is.

A fesztiválon két külföldi vendég is fellépett. A veterán lengyel Zbigniew Namyslow­ski népzenei elemeket is felhasználó, precízen megkomponált, lehengerlő hangszeres tudással tolmácsolt szerzeményei eredeti zenei gondolkodásról tanúskodtak; kár, hogy a szabá­lyo­zott­ság olykor a spontaneitás rovására ment. A finn Mikko Innanen szaxofonos kvartettje annál szabadabban kalandozott a különböző zenei zsánerek között; avantgárdba hajló, robbanékony produkciójukban a kompozíciók csak keretül szolgáltak elementáris erejű rögtönzéseikhez.

A tradicionális stílustól napjaink kísérletező vonulatáig sokféle, színvonalasan meg­szó­laltatott zenét vonultatott fel a 39. Debreceni Jazznapok. Ígéretes előzetesként a jövő évi, nagyszabásúra tervezett, negyvenedik fesztiválhoz.

(Debreceni Jazznapok, szeptember 2-5.)

(Magyar Nemzet, 2010)