Jazztengely
Varsó, Debrecen – fesztiválszemszögből
KÉT MŰSORFÜZETET tartok a kezemben. Az egyik harminckét oldalas, színes fedelű, és bőséges híradással szolgál a rendezvény programjairól, a fellépő együttesek összeállításáról, pályájuk fontosabb állomásairól, zenéjük jellegzetességeiről. Ez a műsorfüzet a varsói jazz jamboree közönségének tájékoztatását szolgálta.
A másik műsorfüzet Debreceni jazznapok 1987. címet viseli. Stencilgéppel sokszorosított, tűzőgéppel összeerősített három lap: a programok helyét, idejét és a közreműködők névsorát közli.
Tisztában vagyok azzal, hogy igazságtalan a párhuzam, de az összevetést a helyzet diktálta. Rekonstrukció miatt a debreceni fesztivál a szokásos júliusi időpontjáról őszre került át kivételesen: azaz a varsói találkozóval szinte egy időben került megrendezésre. Akinek mindkét eseményen szerencséje volt jelen lenni – a kelet-európai jazz-hiánygazdálkodás jele, hogy többen is akadtak ilyenek –, az nem tud ellenállni az összehasonlításnak.
A VARSÓI JAMBOREE számunkra több, mint az európai fesztiválok valamelyike: kelet -európai találkozóhely, a jazz élni akarásának és életképességének a jelképe. Lengyelországban mindig is más szerepet töltött be ez az előadási gyakorlat; ott az ötvenes évektől kezdve alternatív kulturális funkciót (is) teljesített, sőt improvizatív volta miatt a nonkonformizmus és a szabadság eszméjét leginkább megtestesítő zenei megnyilatkozásként bizonyos szocio-politikai orientációs szerepet is játszott. Mindez hozzájárult nimbuszának kialakulásához, ahhoz, hogy a kulturális szféra azon területének számítson, amely alkalmat ad a lengyel szellem sajátos kifejeződésére, aminek közvetítésén intézmények tucatjai, muzsikusok, szervezők, szakírók, rajongók ezrei fáradoznak. Ezért is válhatott a lengyel jazz – bár története az eredmények ellenére sem volt diadalmenet – a világ jazzéletének elismert tényezőjévé, a jazz jamboree pedig a főváros kulturális kínálatának kiemelkedő eseményévé, amit megkülönböztetett hazai és nemzetközi publicitás övez.
Ezzel szemben Magyarországon a jazz mindmáig képtelen volt kitörni perifériális kulturális helyzetéből. A tiltás sötét korszaka titán megkezdődött ugyan kibontakozása (jazztanszak, alsó fokú oktatás, nyári táborok, klubok, fesztiválok, rádiós műsorok), de az érvényesülését akadályozó körülmények miatt a jazz jószerivel ima is alig több, mint egy szűk intellektuális kör kedvtelése, valamint néhány elhivatott muzsikus és műkedvelő sziszifuszi küzdelme amatőr szervezeti és forgalmazási keretek között a fennmaradásért, az improvizatív zene képviseletéért. Tehetségekben soha nem szűkölködött a magyar jazz, de az értetlenségben és érdektelenségben megnyilvánuló hátrányos helyzet sok zenészt késztetett a pálya feladására, s még kevesebben maradtak azok, akik a negatív kihívásra önálló, szuverén zenei világ megteremtésével tudtak volna válaszolni. A kulturális felépítmény hagyományosan merev rendszerében a jazz körül nem alakult, nem alakulhatott ki olyan szellemi környezet, amely a zene történetének folyamatába illeszkedő, időtálló értékeinek értelmezését és befogadását szakszerű elemzésekkel segítené. A jelentős részeredmények ellenére a jazz Magyarországon nem vált a szellemi élet számottevő tényezőjévé – ezért is törvényszerű a különbség a legnagyobb lengyel és a legnagyobb magyar jazzfesztivál műsorfüzete között.
A TERVEK ÉS A NEVEK önmagukban soha nem garantálják egy fesztivál minőségét, mégis van valami tiszteletreméltó abban a heroikus erőfeszítésben, ahogyan a lengyelek minden gazdasági és politikai nehézség közepette igyekeznek átmenteni a kultúrát, megőrizve benne a jazz jamboree stílusát és színvonalát, miközben a hasonlóan nehezedő feltételek a jazznapok fokozatos visszafejlődéséhez vezetnek Debrecenben.
Tárgyszerűen be kell látnunk: a hetvenes-nyolcvanas évek fordulóján felvillant illúzió, hogy a debreceni seregszemle jelentőségében felnőhet a varsói mellé, mára végérvényesen szertefoszlott. A csalódottságon legfeljebb az a tudat enyhíthetne, hogy a debreceni rendezvény eljutott saját lehetőségeinek határáig. Azonban változatlanul az a benyomásunk, hogy az erők összefogásával, koncepciózusabb tervezéssel a jelenlegi, szűkös anyagi feltételek között is karakterisztikusabb lehetne a legjelentősebb magyar jazzfesztivál.
MITŐL VÁLHAT JELLEGZETESSÉ egy zenei eseménysorozat? Varsóban például a Sala Kongresowa hatalmas, tekintélyt parancsoló termétől, az ügy komoly, de a spontaneitásnak kellő teret engedő kezelésétől, a találkozó nemzetköziségétől, a közönség fegyelmétől és figyelmétől, a zene ünneplésének vágyától. A tavaly kifogásolt műsorszerkesztői gyakorlat, hogy a fő programban csak amerikai és lengyel csoportok kaptak helyet, most előnyösen módosult, amennyiben néhány európai együttes is méltónak bizonyult a nagyterem színpadára.
Ahogyan lenni szokott, csalódások és meglepetések ezúttal is akadtak. A legkevésbé motivált a Coltrane-emlékzenekar játéka volt, amely hiábavalóan iparkodott emléket állítani a jazztörténet karizmatikus szaxofonosának. Dramaturgiailag túlságosan lazára sikeredett a Sun Ra Arkestra színpadi, koreografált show-ja, s hiányzott az átütő erő a legendás dobos, Art Blakey fiatal együtteséből is. Másfelől viszont végletekig kimunkált összeállítással jelentkezett a dán Pedersen-Mikkelborg-Knudsen trió, humorával és vitalitásával magával ragadta a közönséget Peter Herblozheimer nyugat-európai big bandje, s a fesztivál csúcspontját jelentette Tony Williams lehengerlően erőteljes modern combójának bemutatkozása.
A jazz jamboree egyúttal a lengyel jazz nagy seregszemléje is, és az idei felvonulás hangsúlyosabbá tette a megfigyelést, hogy a hetvenes évek nagy korszaka s az azt követő viszonylagos szélcsend után ismét történik valami jelentős az ország jazzéletében. Nevezetesen, hogy Komeda, Stanko, Namyslowski, Urbaniak, Makowicz nemzedéke után egy új fiatal generáció lépett a színre, amely merészen szakított a korábbi normákkal és szabályokkal, s mindet magába olvasztani akaró igyekezettel próbálja létrehozni saját zenéjét. Szimbolikus a muzsikusokat tömörítő big band neve is: Young Power (ifjú erő). A Pick Up, a Walk Away, a Set Off, a Tie Break, a Green Revolution, a New Presentation – érdekes módon mind angol elnevezések – és más csoportokat ez a közönséghez forduló, erőteljes mondanivaló hozza közös nevezőre, jelezve, hogy létalapját veszti a jazz, ha ezoterikussá válik.
Milyen megszívlelendő tanulságokkal szolgált ehhez képest a debreceni fesztivál? Mindenekelőtt megerősítette azt a vélekedést, hogy a jazz műveléséhez nem csupán manuális ügyességre, technikai jártasságra van szükség – ez csupán alapfeltétel –, hanem elsődlegesen gondolkodó emberfőre, zenei intellektusra. Azok az együttesek voltak ugyanis képesek lekötni a nézők figyelmét, amelyek világos zenei konstrukciókkal, egyértelmű elképzelésekkel léptek a dobogóra. Ilyen volt az ismeretlen, de vastapsot kiérdemlő szovjet Igor Nazaruk együttese, Binder Károly és a nyugatnémet Theo Jörgensman egymást remekül érző duója, az abszolút stílusbiztos Molnár Dixieland Band és a modern main stream létjogosultságát dinamikusan bizonyító, rendkívül jó napot kifogó Magyar Jazz Quartet (Severy Pyysalo finn vibrafonos szólistával). Tiszta gondolatvezetésével ide illeszkedett Török Ádám MRC-je is. Szólt továbbá ez a fesztivál arról, hogy a jazzt (is) az egyéniségek tehetik azzá, ami (lásd String Connection Lengyelországból, Berki Tamás Budapestről, a legvadabb free-kakofóniát szellemmel humanizáló Ullrich Gumpert trió az NDK-ból); hogy a jazz-nagyzenekar, ha jó kezekben van, fantasztikus hangszerelési változatosságokra képes (eMeRton Nemzetközi Big Band Ernie Wilkins vezetésével). Szólt ez a fesztivál még arról, hogy vannak nagy formátumú komponisták, akik képesek átlépni a műfaji határokat, és zenéjük szuverenitásával magukkal tudják vonni a közönséget is (Szabados György a Régi zene című, nagy lélegzetű, intenzitásával katartikus hatást kiváltó darabjával).
HA NAGYSÁGRENDI KÜLÖNBSÉG van tehát a varsói és a debreceni fesztivál között, izgalmas zenei megnyilatkozásokat, őszinte emberi gesztusokat ott is találhat az érdeklődő, ahol nem sztárok jegyzik a színlapot. S talán ez a legfőbb tanulság: elüzletiesedő századvégünkön a debrecenihez hasonlóan korlátozott költségvetésű fesztiválok éppen abból kovácsolhatnának tőkét, ami hátrányuk. Azaz, a zeneipar futószalagszerű termelésével dacolva a reflektorfénytől még nem elvakított, odaadó, koncepciózus, méltatlanul háttérbe szoruló muzsikusok, előadók felmutatásából. Ez a vállalás olyan erkölcsi tartást adhatna a fesztiválnak, amit a műfaj lényegi sajátosságait értő közönség minden bizonnyal honorálna.
(Magyar Nemzet, 1987)