A zene rabszolgája (Anthony Braxton)
(„Nem érdekel az együttérzés”)
(Forrás: Internet)
Zeneszerző, zenekarvezető, hangszeres (alt- és szopránszaxofon, fuvola, klarinét). Anthony Braxton 1945-ben Chicagóban született, zeneszerzést, zeneelméletet és filozófiát tanult. 1965-ben csatlakozott a kreatív fekete muzsikusokat tömörítő AACM-hez, neve hamarosan az új (avantgárd) zene egyik szószólójaként vált ismertté.
1968-ban For Alto címmel történelmi jelentőségű szólólemezt készített, amely, jóllehet csak 1971-ben adták ki, az altszaxofon használatának dimenzióit tárta fel. 1969-ben több kortársához hasonlóan Párizsba költözött. 1970-ben csatlakozott Chick Corea zongorista Circle elnevezésű, free zenét játszó együtteséhez. Zenekarvezetőként 1972-ben New Yorkban mutatkozott be, azóta szólótól a nagyzenekarig számtalan formációban szerepelt. Legkedvesebb felállása a kvartett, amelyben Kenny Wheeler (trombita), George Lewis (harsona Marilyn Crispell (zongora), Dave Holland, Mark Dresser (bőgő), Barry Altschul, Gerry Hemingway (dob) voltak a partnerei. Braxton zeneszerzőként legalább annyira jelentős, mint improvizatív hangszeresként. A huszadik századi európai zene hatását magán viselő, sokszor absztraktnak minősített, diagramokkal jelölt kompozíciói mindig új, szokatlan irányok felé nyitnak, bátra vállalják az intellektuális kalandozás kockázatát, de nem nélkülözik a humort sem. Magyarországon (Győrött és Debrecenben) a nyolcvanas évek elején többször szerepelt, Szabados Györggyel Szabraxtondos címmel lemezt is készített.
- Ön három könyvet írt a zene esztétikájáról. Hol helyezné el a jazzt esztétikai szempontból a kultúra szerkezetében?
– Megpróbáltam elkerülni a jazz szó használatát a zenét övező manipuláció miatt. Inkább a zenével, mint folyamattal foglalkozom, a zene dinamikai trendjeit igyekszem megrajzolni. Ennek többféle szintje van, ilyen például a zene első fejlődésének története, az improvizáció szerepe az egyéni önkifejezésben s az önmegvalósításban, a való világnak az improvizációra gyakorolt hatása, a zenekaron belüli kommunikáció, kölcsönhatás természete stb. Az improvizáció mint a transz-afrikai kultúra folyamatosságának letéteményese érdekel, mint ősi jelenségekhez visszacsatoló eszköz, amelyik fenntartja az egyensúlyt a funkcionális rendszerek és az egyén érzelmi, fiziológiai egészsége – a kultúra egészsége – között. A transz-afrikai zene minden formája, időszaka, akár jazznek vagy dixielandnek nevezzük, ugyanazt az esztétikai minőséget hordozza, az egyén jelentőségét hangsúlyozza. A nyugati klasszikus zene válságának oka nemcsak a rögzítettség eluralkodása és a zeneszerző szerepének felnagyítása, hanem az egyéniség lefokozása, az előadó mint interpretátor tételezése. Mindez visszavetette az európai zene dinamikáját. A fekete vagy transz-afrikai zene jelentőségét, életerejét éppen az önkifejezés mozzanata és a személyiség vibrálása biztosítja. E valóságközeliség révén válhat ez a zene egységesítő tényezővé, egyetemes jelenséggé, a világzene alkotóelemévé. A jazz kifejezést azért nem tartóin megfelelőnek, mert amikor jazzről beszélnek, mindig a társadalmi háttérre is utalnak, ami hol elősegítette, hol – és inkább – gátolta e zene fejlődését. Amerikában a jazz egyfajta népzenének minősül, a jazzt meghatározó, azt ellenőrző erők nem akarnak koncepcionális és vibráló vonatkozásaival foglalkozni, mindent az európai zene értékrendszere szerint mérnek. Az amerikai zeneiskolákból és egyetemekről ma olyan hallgatók kerülnek ki, akik tökéletesen elsajátították Coltrane vagy Parker szólóit – azok hibáival együtt. A technika és a rendszer túlhangsúlyozása veszélyes vizekre visz, a zenének ugyanis nemcsak rendszere van, hanem valóságtartalma is kell, hogy legyen. A transz-afrikai zene ereje a szenvedéssel, a hús-vér emberi lényekkel való kapcsolataiban, az önmegvalósításban rejlik. Az ilyen természetű zene szemben áll a Földön uralkodó politikai gyakorlattal, a nyugati zene válságát okozó értékrenddel és tudományosan meghatározott kritikai szempontokkal. Emiatt ez a zene a föld alá van kényszerítve, mindig harcolnia kellett a fennmaradásáért.
- Miért véli úgy, hogy az európai zeneszerzőknek nincs lehetőségük kompozícióikban az önmegvalósításra?
– Távol álljon tőlem, hogy lebecsüljem az Európában végbement folyamatokat, de egy zeneszerzőre százezer előadó jut, és ismerjük annak az útnak a végét, ami a kottázás elterjedésével az előadó személyiségnek gúzsba kötéséhez vezetett. Ami a zeneszerzőt illeti, a kottázáshoz lehet kreatív módon is közelíteni, valóban nagyon sok szép zene született Európában. Persze nem állítom, hogy az ún. jazz a megoldás a Föld minden problémájára. Nagyon kemény küzdelmek folynak Amerikában is azért, hogy konszenzusra jussunk, és egyetemes jelentést, lelket adjunk a zenének. Harmad-negyed generációs feketeként a saját előzményeimet csak ötven-hatvan évre tudom visszavezetni, mert a hozzám hasonlók családjai szétszóródtak az országban. A fekete zene vagy az ún. jazz számunkra ennek az újrafelfedezésnek, újra megértésnek a lehetőségét adja meg. A feketék között azonban magas a munkanélküliség, kevesen tudnak támogatni bennünket. Charlie Parker óta a jazz a liberális értelmiségiek befolyása alatt áll, akik kizsákmányolják, és időről időre megállapítják, hogy halott. Nincs olyan, hogy jazz. Az amerikai jazzfelfogás különválasztja a zene különböző köreit, és ugyanolyan szellemben és értékrend szerint közelít hozzájuk, mint az európaiak a saját zenéjükhöz. Én ezzel nem értek egyet, én a folyamatok természetében hiszek. Ezek a párhuzamos folyamatok pedig mély kölcsönhatást mutatnak. Semmi nincs magában a Földön. Az elmúlt kétezer év nem szólt másról, mint a különböző emberek, folyamatok találkozásáról és kölcsönhatásáról.
- Egyszerre szerzőnek és előadónak lenni rendkívüli zenei tehetséget feltételez Van-e elegendő kvalitásos muzsikus a Földön ahhoz, hogy az ön által kívánatosnak tartott folyamatokat továbbvigyék?
– Európában is vannak kreatív muzsikusok, és az afroamerikai zenében sem mindenki az. Nagyok sok tehetséges európai és kelet-európai muzsikussal találkoztam, és örömömre szolgált, hogy játszhattam velük. Szegény ember vagyok, és Európában úgy kezelnek, mint valami sztárt. A politikai masinériának különböző indítékai lehetnek, a „mértékadó” vélemények szerint a jazz az elnyomott fekete amerikaiak zenéje. Olyan sok hamis megállapítás született már erről a zenéről, itt az ideje annak, hogy a muzsikusok saját maguk határozzák: meg a szóhasználatot. Minden olyan álláspontot elutasítok, ami különbséget tesz a zenék között.
- A kategorizálás valóban elsődlegesen kereskedelmi szempontokat szolgál, de valamilyen terminológiát mégiscsak kell használnunk, hogy a jelenségeket értelmezni tudjuk.
– Én általában a kreatív zene kifejezést használom, mert ez nyitott kategória. Nem tagadja meg a transz-afrikai vagy transzeurópai zenét sem. Ha a tapasztalatok természetét nézzük, ezek a meghatározások csak a folyamat irányát mutatják. Nem hiszem, hogy egy kreatív európai muzsikusnak jazz-zenésznek vagy a transz-afrikai folyamat részének kellene lennie. Mindenki mindenkitől tanul. Az, hogy én fekete vagyok, és afroamerikai élményeim vannak, a zenémet automatikusan ennek a folyamatnak a részévé teszi. Az elemzés tárgyai az ehhez – vagy ahhoz – a tapasztalathoz tartozó minőségek lehetnek, és kétlem, hogy ezzel rasszista vagy nacionalista hangot ütnék meg. Európában nem annyira a muzsikával van a probléma, mint inkább azzal, ahogyan általában a kreatív zenéhez viszonyulnak. Ez az értékrend nem azonos azzal, amivel a kreatív muzsikusok a transz-afrikai zenéhez közelítenek. Ez jó, ez rossz, ő az első, ő a második, ez új zene, ez régi zene, ez helyénvaló harmónia, ez nem – a címkézés elválasztja a zenét az emberek életétől. Továbbá az európai klasszikus zenében a trombitának vagy a klarinétnak adott hangon kell megszólalnia. A transz-afrikai zenében mindig a személy választja meg a saját hangját. A fekete esztétika alapja az, hogy mindannyian különböző egyéniségek vagyunk, és a zenében ezeknek a tulajdonságoknak kell megjelenniük. Az európai zenében és kultúrában a szakosodás nagyon sok probléma forrása, mert a specialista keskeny dinamikai mezőben mozog. Az orvosok bizonyos területekre szakosodnak, holott a gyógyításnak az emberi szervezet egészére kellene vonatkozni! Én az összetartozás és nem a szétválasztás híve vagyok, azokat az értékeket becsülöm, amelyek egy adott jelenség esztétikai természetéhez a lelki tényezőket is hozzászámítják.
- Ön a fekete emberek képviselőjének tartja magát?
– Te jó isten! Nem. Miért, ön a fehér emberek képviselőjének tartja magát? Meglehetős arrogancia volna, ha ilyet mondanék. Sokféle fehér és fekete ember van. Az én zeném csak annyira érvényes és megbecsült, mint bárki más zenéje, feketéké és fehéreké egyaránt. Keményen dolgozom érte, hiszek benne, ez legtöbb, amit tehetek. Eddig 230 befejezett szerzeményem van, három könyvet írtam az esztétikáról, további öt könyvben a saját szerzeményeimet elemzem. A probléma az, hogy nincs pénzem a megjelentetésükre. Arról álmodozom, hogy egy napon majd kiadom a kottáimat, a lemezeimet, a könyveimet. Ha ez sikerülne, meg lennék elégedve az életemmel. De a legfontosabb, hogy azt tegyük, amit tennünk kell. Azért nem lehetünk felelősek, hogy mások képtelenek méltányolni a zenénket.
- Sok kortársa van hasonló helyzetben?
– Igen, sokan vagyunk, fekete és európai muzsikusok, akik elköteleztük magunkat a zenénk mellett, és nem változtatjuk meg csak azért, mert egyesek nem értik meg, vagy, hogy több pénzt keressünk vele. Említhetném jó barátaim, Leo Smith, Fred Anderson vagy Richard Teitelbaum nevét. Nagyon érdekel az, amit eddig a zenéről tanultam, és imádkozom azért, hogy lehetőségem legyen ezt gyarapítani. A zene megszállottja vagyok, és semmi más nem akarok lenni. Nem érdekel a véglegesség, mert az a tanulás lezárultát jelentené. A világ zenéjének része akarok lenni, ebből a szempontból mellékes, hogy a közönség megérti-e a zenémet.
- Magyar partnerének, Szabados Györgynek hasonló nehézségekkel kellett szem benéznie.
– Nem véletlenül találkoztunk. Szerencsésnek tudom magam, hogy olyan emberekkel volt alkalmam együtt játszani, akiket kívülállóknak tartanak. Egész életemben olyannak tekintettek, aki mást csinál, mint ami helyénvaló. De ez nem én választottam, és soha nem gondoltam, hogy kívülálló vagyok. Nem is voltam az. Elfogadom ezeket a kategóriákat, de megyek tovább a magam útján Foglalkozását tekintve Szabados orvos, tehát eltudja tartani magát. Én minden energiámat a zenémbe fektetem, és az, hogy nincs elég pénzem, megnehezíti a helyzetemet, mert nincs más foglalkozásom. Talán az írásaim kisegítenek a jövőben.
- A fekete zenészek hány százaléka lép az imént vázolt, ún. kreatív útra, és hányan követik a jazz kitaposott nyomvonalát?
– Ez bonyolult kérdés. Szerintem az arány ugyanolyan, mint a fehérek esetében. A saját út keresésének igénye nem általános a mai világban. A manipuláció befolyással van a fiatal nemzedékre, Amerikában a televízió hihetetlen hatást gyakorol a társadalomra, a gondolkodásmódra, az értékek alakulására. Nagyon kevesen - fehérek, feketék - képesek ennek ellenállni. Úgy tűnik, hogy túl vagyunk a feketék 60-as, 70-es évekbeli forradalmi időszakán, de ez csak a liberális média által sugallt illúzió. Amerikában ma nagyobb nyomor van, mint bármikor. Ezt a zenét ugyanolyan kevesen művelik ott, mint Európában.
Az embereket mindenütt hasonló célok mozgatják, úgyhogy módosítanám a kérdését. Inkább azt mondom, ma nem annyian művelik ezt a zenét, mint a hatvanas években. Az alternatív gondolkodás ma el van nyomva. Most a nyugati terjeszkedés időszakát éljük, a technikai civilizáció behálózza a Földet, miközben emberek milliói éheznek például Afrikában. A gazdagok és a szegények közötti rés egyre szélesebb lesz. Hol van ebben az én zeném? Szerencsés vagyok, hogy elegendő ismeretre tehettem szert a világ dolgait illetően, ezért nincs módom arra, hogy teljesen tudatlannak tegyem magam. Túl sokat láttam ahhoz, hogy azt hirdessem: táncolj, táncolj, táncolj! Azok az erők, amelyek a feltételeket diktálják, ki akarják iktatni a gondolkodást, ők akarják irányítani az emberek gondolkodásmódját. Mit lehet tenni ebben a helyzetben? Vissza kell térnünk a hagyományokhoz, a bölcsőhöz, és ezt kell a fejlődés kiindulópontjává tenni. Tehát nem az a kérdés, hogy kik és hány százalékban játsszák ezt a zenét, hanem az, hogy az elnyomás és az információk manipulációja milyen mértékben lassítja le a változást, a világ egységesülését. Sokféle elnyomást ismerünk, láttunk kultúrákat felemelkedni és aláhanyatlani. A mi felelősségünk az, hogy tanuljunk a hibákból, és felismeréseinket próbáljuk az emberiség hasznára fordítani. Ennek értelmében örömmel vállalom azt a kihívást, hogy kreatív zenét játszom.
- Kulturális körökben rendre fellángolnak a viták arról, hogy a jazz művészet-e, avagy inkább szórakoztató zene. Mi a véleménye a jazz szórakoztató vetületéről?
– Feltételezem, ezen a zene tánc- vagy társasági funkcióját kell érteni. Ami fontos. Mint ahogy a létezés esztétikai dinamikája is az. A nyugati klasszikus zenében ezt a kérdést már megválaszolták, szakértők, tollforgatók garmadája írt könyveket a zenéről. Ha az oktatás és a támogatás a cél, akkor az európai klasszikus zene modellnek tekinthető. Ha ez emberek kellően műveltek, megfelelő döntéseket tudnak hozni az életükről. Van, aki azt gondolja, hogy a fekete amerikaiakat csak az érdekli, hogy rázzák a fejüket meg a csípőjüket. Miért van az, hogy nem született könyv Charles Mingus zenéjének strukturális jellemzőiről? Vagy Ornette Coleman középső korszakáról, Cecil Taylor zenéjéről? Ezek a muzsikusok meghatározóak a zene történetében, intellektuális kisugárzásuk van annyira erős, mint bármelyik európai zeneszerzőé. A jazzről elég annyit tudni, hogy hű, de remekül szvingel.
Olyan írókra, kritikusokra volna szükségünk, akik legalább annyira elmélyülnek ebben a zenében, mint a muzsikusok, akik azt játsszák. Az amerikai jazzkritikusok közül kettőt sem tudnék megnevezni, akiket tisztelek, akik leülnének, hogy komoly elemzés alá vegyék a zenét. Nem értek egyet a kritika koncepciójával, azzal a valósággal, ami a nyugati kritikát támogatja. Nem értek egyet az értékrendszerrel, amely megmondja, hogy mi a jó és mi a rossz egy produkción belül. Soha nem volt szándékom, hogy elemző vagy kritikus legyek, de olyan írásokkal találkoztam, amelyek feldühítettek. Az ún. free jazz-korszakot például sokan sokféleképpen félreértelmezték. Az én zeném mindig erőteljesen kontrollált volt, dinamikai spektruma a nyílt, közös improvizációktól a teljesen strukturált, lekottázott passzusokig terjed. Még a közös improvizációknak is vannak belső törvényei. De mivel a kritikusok csak azt képesek felfogni, amire megtanították őket, és mivel kevesen veszik a fáradságot, hogy igazán beleássák magukat a zenébe, állandóan a muzsikusok egymásnak ellentmondó véleményét idézik, nincs semmiféle elvi alapállásuk. Ugye, „Braxton intellektuális, a zenéje hideg, hiányzik belőle a jazz szelleme”. Nagyon kevés kritika érintette igazán azt, amit valójában mondani akarok. Amikor a World Saxophone kvartett zenéjéről szólnak, soha nem említik meg, hogy én már 1974-ben összehoztam egy szaxofonkvartettet. Legalább ne mondják, hogy az, amivel én foglalkoztam, nem volt hatással a kortársakra!
Sok afroamerikai muzsikus tagadja azt, hogy a fekete zenére hatással volt az európai zene. Ez nem tisztességes álláspont, mert nem igaz. Másfelől ez visszafelé is érvényes. Megpróbáltam bekéredzkedni a párizsi lRCAM kortárs zenei műhelybe, hogy leírt kompozícióimat előadják. Nem engedtek be, mert nem vagyok tagja annak a körnek, amelyik erre fel van jogosítva. Feketeként nem tartanak arra képesnek, hogy ilyen zenét szerezzek, a fekete ugye arra hivatott, hogy jazzt játsszon. Amerikában pedig a fehér vagy európai improvizáló muzsikust nem veszik semmibe, mert azt mondják, ha improvizálni kezd, akkor jazzt játszik, ami a feketéknek jobban megy.
- És a közönség?
– A közönséget a megszerzett ismeretei befolyásolják. Néha van közönségünk, néha nincs. Hogy mit tehetünk a közönségért? Azt, hogy játsszuk a zenénket, és megpróbáljuk arra nevelni őket, hogy a dolgokat természetesnek tartsák. Véletlen-e, hogy ma Amerikában visszatért a bebop, hogy ez az egyetlen zene, ami lemezre kerül, hogy Wynton Marsalis és a többi fiatal ilyen figyelemben részesül? Véletlen ez, vagy újabb manipulációs ciklus kezdete? Mindenki vissza akarna térni a 40-es, 50-es évekhez?
- Mi állna a manipuláció mögött?
– A tradicionalizmust arra használják, hogy megakadályozzák annak a dinamizmusnak a kibontakozását, amely a 60-as években elkezdődött például azzal az oktatási törvénnyel, amely lehetővé tette, hogy az egyetemi végzettséget szerzett feketék a középosztályba integrálódjanak. Az afroamerikaiak társadalmi felemelkedése fenyegetés Amerika politikai rendszerére. Ebbe a női szerep módosulása is belejátszik. A hagyomány felélesztése annak a vágyát is jelzi, hogy térjünk vissza a régi szép időkhöz, amikor a négerek kiszolgálták a fehéreket, és a nők nem a gazdasági rend megváltoztatásáról és az egyenlő bérezésről szónokoltak. A tradicionalizmus vallási újraegyesítést is szolgálhat, e tekintetben új keresztes hadjárat küszöbén állunk. A tradicionalizmus tehát arra jó, hogy megkérdőjelezze az elmúlt három évtizedben elért eredményeket. A „régi szép időkben” az én nagyapám rabszolga volt. A manipuláció új uralkodó osztályt hoz a felszínre, amely meghatározza a terminológiát. A kaliforniai Berklee Egyetem a hatvanas években a baloldali intellektualizmus fellegvára volt, aztán diákjai Ronald Reaganre szavaztak. Természetes folyamat ez? Még soha nem láttam a televízión Cecil Taylort vagy Ornette Colemant. Ma hosszú hajú, fehér gitárosok rázzák magukat a képernyőn. Vajon ez a világ az emberi szükségletek alapján alakult így, vagy manipuláció eredménye? S ha az, ami történik, természetes, akkor a legtöbb ember csak olyan zenét akar, ami a szexről szól, kikapcsol, szórakoztat, nem szembesít az élet tapasztalataival.
Arra a következtetésre jutottam, hogy a manipuláció nem független attól, amivel az emberek foglalkoznak. Ez a zene megjelenése elé állított korlátokban, a zenét körülvevő hamis meghatározásokban is kifejezésre jut. Persze, normális körülmények között sem mindenki szeretné Anthony Braxton zenéjét, mint ahogyan a Beatlesét vagy Pendereckiét sem szeretik. A baj az, hogy zeném potenciális befogadói a manipuláció miatt nem jutnak el odáig, hogy megismerkedjenek vele.
- Wynton Marsalist említette, aki egy nyilatkozatában úgy vélekedett, hogy Cecil Taylor nem jazzt, hanem európai zenét játszik.
– Sok fiatal muzsikustól hallani ezt. Azt mondják, amit az egyetemen tanultak.
- De ez a kijelentés egyúttal azt is magába foglalja, hogy az igazi jazzt ők játsszák.
– Hogyne, a terminusok bizonyos időnként módosulnak. Ezeket az európaiak állítják fel, és amíg az afrikai amerikaiak a gazdasági helyzetük miatt rákényszerülnek arra, hogy a létező magazinokat vásárolják, és ezeket a kategóriákat alkalmazzák, addig attól a kérdéstől függünk, hogy jazz vagy nem jazz. A fiatal muzsikusok azt mondják, hogy a zeném nem jazz, hanem európai zene. Szomorú állapot ez, mert kirekeszti az olyan keményen dolgozó muzsikusokat, mint Cecil Taylor vagy jómagam. Az a megállapítás, hogy a miénk nem fekete zene, leszűkíti a valóságot és a zenében rejlő lehetőségeket, mert nincs egyfajta fehér, fekete, török vagy spanyol zene, egyféle fehér vagy fekete ember. Sok ilyen megnyilatkozást a politikai környezet indukál. Értesültem arról, hogy Mr. Marsalis interjúkban leszól, hogy a zeném nem fekete, és nem tudok jól játszani. Amikor húszéves voltam, nekem is határozott véleményem volt dolgokról. Amikor az ember eléri a negyvenet, rájön, hogy mit jelent a tapasztalat. Én az ismereteket befogadni, nem kirekeszteni akarom. Marsalis fiatalember, háta mögött a Columbia lemeztársasággal, ami a legnagyobb cég Amerikában. Minden jót kívánok neki, mert kivételes muzsikus. Inkább az az erő nyugtalanít, ami őt ilyen helyzetbe hozta. Nem kell szeretnie Cecil Taylort, de az igazi tragédia az lenne, ha a fiataloknak nem lenne lehetőségük ezzel a zenével találkozni. Mert ha hallanák, lehet, hogy néhányan megkedvelnék.
- És néhányan megpróbálnák megérteni is. Talán ez volna az első lépés.
– Az első lépés az, hogy hallják. A probléma az, hogy ez a lehetőség ma nagyon korlátozva van.
- Léteznek-e eszközök a manipuláció ellen?
– Hogyne. A védekezés az, ha a muzsikusok hisznek a zenéjükben, és keményen dolgoznak. Az magáért beszél.
- Elegendő ez?
– Mi az elegendő? Ha az avantgárd jazz helyzetét összeveti az információ terjesztése körüli pénzekkel, nyilvánvalóan nincs köztük egyenlőség. Nekem nincs havi magazinom, nincs pénzem, hogy a Carnegie Hallban játsszam, vagy, hogy elektronikus hangszereket vásároljak. Én a magam módján vagyok versenyképes. Be kell fejeznem a következő kompozíciómat.
- Ötcsillagos kritikákat kap a szaklapokban, vezeti a listákat, igazán elégedett lehetne.
– Tegnap volt hatéves kisfiam születésnapja, de mivel a telefonunk otthon ki van kapcsolva, nem tudtam felhívni, hogy köszöntsem. Az ötcsillagos kritikát szívesen elcserélném a havi telefonszámlámra. De nem vagyok boldogtalan. Éppen olyan emberi lény vagyok, mint ön. Vannak dolgok, amelyek jó érzéssel töltenek el, és vannak, amelyek nem. A mai zenei biznisz gyereknek tekinti a fogyasztót, és én nem vagyok az. Én a saját problémáimmal vagyok elfoglalva. Nem érdekel az együttérzés, nem akarom, hogy azt mondják, szegény Braxton! Nem csinálok üzletet a szegénységemből, mert boldog és szerencsés vagyok, hogy megtaláltam azt, amit szeretek. A munkám rabja vagyok.
( 1984)
(In: A jazz ideje. Osiris, Budapest, 1999)
Ajánlott lemezek
3 Compositions of New Jazz (Delmark), 1968
New York Fall (Arista/Freedom), 1974
Creative Orchestra Music (Arista/Freedom), 1976
Performance 9/1/79 (Hat Hut), 1979
Szabraxtondos (Hungaroton Gong), 1982