BENKÓ SÁNDOR
1940
Az itthon és külföldön egyaránt legismertebb magyar jazz zenekar, a ma már intézménnyé vált Benkó Dixieland Band alapítója és vezetője. Klarinétos. Az 1957-ben alakult együttessel számtalan díjat, közönségdíjat nyert hazai és nemzetközi fesztiválokon, többek között az 1971-es montreux-i jazzfesztivál tradicionális kategóriájának első díját, legutóbb pedig a világ legnagyobb tradicionális fesztiváljának, a californiai ,,Sacramento Jazz Jubilee"-nek (USA) a nagydíját. Ezzel a magyar könnyűzene történetének egyik legnagyobb sikersorozatát mondhatják magukénak. A zenekar nagylemezeinek száma meghaladja a tízet - ebből néhány külföldön készült -, amelyeken a stílus olyan neves művelőivel játszottak együtt, mint Albert Nicholas, George Probert, Fatty George. Fesztiválokon és koncerteken szólistájuk volt többek között Bili Allred, Buddy Tate, Al Grey, Tony Scott, Eddy Davis, Abe Most, Joe Murányi. 1982-ben a Zeneműkiadó gondozásában könyv jelent meg az együttes történetéről.
Dr. Benkó Sándort több nívódíj, miniszteri dicséret, a ,,Szocialista Kultúráért" kitüntetés tulajdonosát 1982-ben a fiatalok zenei ízlésének neveléséért, a jazz hazai népszerűsítésében végzett magas színvonalú tevékenységéért ,,Állami Ifjúsági Díj"-jal tüntették ki. Dr. Benkó Sándor főfoglalkozásban a Budapesti Műszaki Egyetem adjunktusa.
(Fotó: magánarchívum)
- A dixieland értelmezése és értékelése körül elég sokféle nézet alakult ki, ezért fontosnak tartom, hogy beszélgetésünk elején röviden felelevenítsük a stílus útját. Mint ismeretes, 1910 táján a New Orleansban és környékén egyre elterjedtebb jazz fehérek által művelt változatát nevezték dixielandnek. Ez a fehér játékmód kevésbé volt kifejező, de technikailag csiszoltabb volt; a melódiák lágyabban, a harmóniák „tisztábban", kevesebb csúszkáló hanggal, glissandóval, vibratóval szóltak, illetve ha ezeket az eszközöket mégis használták a zenészek, akkor azt tudatosan tették. A fehér jazzben mindig nagyobb volt a hajlam a „szabályos" játékra, szemben a színes bőrűek által követett felfogással; bár a határvonalak sosem élesen húzódtak meg, mert akadtak átfedések is. A stílus három évtized múlva jutott ismét nagyobb szerephez, ellenhatásként a jazzben forradalmat hozó, akkor avantgárdnak számító, „ideges, nyugtalanító" bebop stílusra. Az új zenétől elrettent jazzkedvelők tisztább, egyszerűbb formákat keresve fordultak vissza az alapokhoz, a New Orleans-i hagyományokhoz. A dixieland-reneszánsz azonban hamarosan leegyszerűsített, klisékből építkező „tradicionális" jazzformává vált, amelytől a fekete muzsikusok elfordultak (kivéve azokat, akik eredendően is a New Orleans-i zenét játszották.) így a stílus később áttevődött Európába, ahol a fehér amatőr zenekarok felségterülete lett. A szakkönyvek és a modern jazz-zenészek szerint a dixieland egy adott történelmi korszakhoz kötődő, meghatározott formákkal bíró zenei stílus, amely ma, a korszak elmúltával csak kötöttségeiben él tovább, és nem teszi lehetővé alkotó továbbfejlesztését. Másfelől viszont a közönség szereti a dixielandet, népszerűsége ma is nagy. Mi a véleménye minderről Benkó Sándornak?
- A kritikákat elsősorban azok mondják, akik nem játszanak dixielandet és azt hiszik, szabadságot csak a modern jazz adhat. Én ezzel nem értek egyet. A dixielandet Magyarországon is rosszul felfogott szakmai sznobságból utasítják el azok, akik vagy nem szeretik, vagy nem értik. Magyarország kihagyta a jazz gyermekkorát, míg a világ legtöbb helyén a tradicionális kort, a swing korszakot, a bebopot, mindent átéltek és játszottak. Ha Dizzy Gillespiet megkérem, örömmel fúj dixie-t, míg nálunk egyes zenészek ezt elvből elutasítják. Nálunk majdnem a free zenével kezdődött a jazz. Lehet, hogy ez jó, én nem értek hozzá, de nem logikus. A dixieland ma már különben sem azt jelenti, amit 1920-ban.
- Hanem mit?
- A legtöbb esetben három különálló irányra bontható. Ezek közül az első ortodox, régi értelemben vett dixieland, ami az akkori stílusjegyeket másolva, azokkal manipulálva próbál archaikus zenét játszani. Az európai zenekarok többsége Chris Barber, Acker Bilk, Kenny Ball és mások mintájára a második irányt jelentő angol iskolát követi, aminek gyakorlatilag nincs köze a régi, archaikus jazzhez, hanem dallamossá faragott, sláger ízű, populáris zene lett. A gyökereket jelentő blues zenével nem foglalkoztak, az énekes slágerzenét játszották koreográfiával és hangszereléssel, ami az én szememben zavaró momentum. Ezzel a stílusirányzattal hamar népszerűvé lehet válni. Olyan számokat játszanak, mint például a Moszkva parti esték, s ezeket nagyon magas színvonalon adják elő, de mégis vakvágányra vitték ezt a vonalat. Megölték benne azt a hangulatot és lehetőséget, amit a New Orleans-i mag adna, s amit én úgy fogalmazok meg, hogy totális zenei szabadság, fejlődés, blues és teljes nyitottság az egyéb hatásokra. Ezen kívül volt még egy irányzat Európában, amit a Dutch Swing College Band, a Sincopators és még néhány zenekar képviselt. Ez a swing irányába vitte el ezt a zenét: nagyon precíz, nagyon sodró zene, nincs azonban benne az a hangulat, amit egykor régen - el tudom képzelni - Louis Armstrong három hang fújásával egy kis kocsmában is el tudott érni.
- Az említettekhez képest mi jellemzi a Benkó Dixieland Band zenéjét?
- Úgy érzem, mi nem tartozunk egyik stílusirányzathoz sem. Bennünket sok helyütt elemeztek már a világon. Az amerikai kritika például azt írta, hogy Európában talán az egyetlen olyan együttes vagyunk, amely az ő zenéjüket játssza, tehát föllelhetők benne a New Orleans-i hagyományok, és mégis mai zene. Az együttesben szólistaként fellépett világsztárok szerint a mi előnyünk a hátrányunkból származik. Abból, hogy sokáig el voltunk zárva a világtól, és ezért kihagytunk számos divatos európai dixieland játékstílust, többek között az angolt. Mit csináltunk? Szereztünk egy-két Armstrong-lemezt, és a saját bőrünkre kezdtük játszogatni, improvizálni. S amikor először kikerültünk külföldre, azt tapasztaltuk, hogy van 50 olyan zenekar, amely mind ugyanabba a miénktől teljesen eltérő irányba halad. A csehek, a lengyelek, az NDK-sok ugyanazt játszották, s mi ebből a sorból teljesen kilógtunk. Amikor ezt felismertük, tudatosan kezdtük továbbvinni eredeti elképzelésünket. Hosszú évek munkájával sikerült olyan egyéni játékot kifejlesztenünk, amit nem tud játszani egyetlen más tradicionális zenekar sem. Pedig több száz dixieland zenekar van a világon. A sok találkozás után ma már annyira ismerjük egymást személyesen is, hogy rögtön megmondom, melyik zenész játszik. Vegyük például a klarinétosokat: legnagyobb részük Edmond Hallt, Jimmy Giuffre-t utánozza, kétségtelenül ragyogó technikával. De mivel én nem ezeket utánoztam, hanem a saját fejem után mentem, kialakult egy sajátos stílusom. Ezek a klarinétosok sok szempontból nálam jobbak lehetnek, csak egyben nem: mind egyformák. És ebben a zenében nagyon lényeges az egyéniség. Hogy jó vagy nem jó, az más kérdés. Ezt végső soron a közönség dönti el.
- Milyen ez az egyéni stílus? Mit tud a BDB a modern jazzt játszó muzsikusok érveivel szemben saját „mentségére" felhozni?
- Azt hiszem, a kérdése rossz! Most érkeztünk haza a világ legnagyobb jazzfesztiváljáról, ahol a nagydíjat nekünk ítélték. 240 000 fesztiválnéző tett hitet a tradicionális zene mellett, lényegesen több, mint amennyi valaha egy modern irányzatú jazzfesztiválon lett volna. Erre ön azt kérdezi: „mit tudunk mentségünkre felhozni?" Ha valakinek „mentségre" van szüksége, azok éppen nem mi vagyunk! Van egy olyan érzésem azonban, hogy ön egy stílus hosszú és látványos életét, rendkívüli népszerűségét egy bizonyos maradiságnak érzi. Mintha a tradicionális zene világában megállt volna az idő. Állítom, ezt csak a zenénk formavilágát külön vizsgáló ember vélheti így.
- Kérdésem idézőjelben fogalmaztam és a szakmai közvéleménynek akartam benne hangot adni, amely a tradicionális zenét - mint ön is megállapította -, nem sorolja a jazz korszerű stílusai közé.
- Mi nem azt akarjuk felidézni, hogy a századforduló idején hogyan fújtak a hangszerek, milyen tempókat, kollektív improvizációkat alkalmaztak, milyen szellemben játszottak. Nem akarunk hasonlítani arra, amit akkor játszottak. Mi mai technikai felkészültséggel, a modern korban élő muzsikusokkal kívánjuk megalkotni ugyanazt a hangulatot, amit a század eleji New Orleans-i zenészek megteremtettek. Lemezeinknek csak áttételesen van köze a korabeli New Orleans-i zenéhez.
- És a mához?
- Korunkkal a kapcsolat közvetlen, hiszen improvizálunk, megírt hangok nemigen fordulnak elő nálunk. Ha egy mai zenész mindenféle kötöttség nélkül leáll improvizálni George Probert mellé, akkor meggyőződésem, hogy annak a ma lelkét kell tükrözni, s nem az 1920-as New Orleans-i lélekét.
- Ez igaz. De a számok, a témák adottan abból az időből valók.
- A téma valóban adott, de ezen kívül semmi. Én soha nem ugyanazt játszom egy számban, nem is tudnám megismételni. Technikailag továbblépett a világ, nagyon sok olyan zenei elemet használunk, amit korábban nem ismertek. Ezek összegződnek, hatásukat úgy építjük be, hogy az akkori zenei légkört, a swinget, az akkori nyitottságot, hangulatot újrateremtjük és nem lépünk tovább a következő korokba, a bebop, cool stb. stílusokba. Együttesem zenészei is ezt az optimista zenét szeretik, úgy szeretnek játszani, hogy nyitottak vagyunk a közönség felé, a közönségnek játszunk, a közönség hangulatát igenis igyekszünk felfokozni. Tehát ha azt veszem, hogy én ezt a hangzásvilágot szeretem, azt improvizálom, ami a mai kornak megfelelően bennem van, és így szeretek a közönséggel bánni és együtt élni, ami erre a zenére jellemző -, akkor ezekből a tényezőkből összeáll egy produkció, amely swinges, amelynek szólói ebbe a swing-lélektanba illeszkednek és felhasználják az összes blues hagyományt, csak éppen ilyen formában. Ez éppen nem azt jelzi, hogy ez a zene bezárt katlan, hanem ugyanolyan nyitott, mint a bebop meg a cool; vagy másfelől ugyanolyan bezárt, hiszen azok is elkezdődtek és véget értek valamikor, ha így nézzük. Szerintem nem ezekre a skatulyákra kellene figyelni, mert akkor ilyen értelemben az az igazán mai zenész, aki free-t játszik? Nem. A free zenész nem azért mai zenész, mert ő a mai kor képviselője. Hanem olyan hangulati elemekkel, zenei eszközökkel manipuláló mai ember, aki a free zenéhez illeszkedő társadalmi köretet produkálja. Mert a free zene is társadalmi megjelenési forma. Én nem szeretem, ha egy free zenész elkezdi rugdosni, kalapálni, pengetni a zongorát. Nekem ez nem tetszik, tőlem ez idegen. Ő meg esetleg azt mondja a hagyományos swinget játszó zenészre, hogy idióta, hiszen nincsen abban semmi jó. Na de mind a kettő ma mondja ezt!
- Az avantgárd zenész nem azt mondja, hogy nincs abban semmi jó, hanem azt, hogy nincs abban semmi érdekes. Hiszen azt a formát már ötven évvel ezelőtt kitalálták.
- De a születéssel minden ember ugyanúgy átélheti a swing jó érzését és a free zene jó érzését. Attól, hogy 1900-ban már átélte valaki, egy mai újszülöttnek az megint új. Így kellene azt megközelíteni, nem pedig mechanikusan és sematikusan leválasztani és azt mondani, hogy ezek a hangszerek 1905-20 közötti zenét imitálnak, tehát nem mai a dolog. A mi blueszenélésünk például azt a találkozást képviseli a zenével, amikor az embernek még örömet szerez, hogy van dallam, hogy vannak dallamcsatlakozások, egyszerű kifejezési módok; s ezt mi és a közönség is szeretjük.
- Ez tudatos egyszerűségre törekvés?
- Nincs ebben semmiféle tudatosság, mi így csináljuk. Van, amikor a blues elérkezik egy olyan fázisba, ahol ezek a módszerek, eszközök, hangulatok vagy meguntak, vagy túlzottan egyszerűnek tűnnek, nem adnak például lehetőséget technikai brillírozásra. Akkor elindul tovább egy lépéssel, a rendkívüli technikai tudás megemeli az üzembiztonságot, harmóniában más irányt vesz, pikantériával fűszerezi, s eljön egy olyan időpont, amikor nem biztos, hogy a zenei eszközök önmagukban elegendőek. Ekkor következnek a nem zenei megoldások stb. El tudom képzelni, hogy a következő jazzkorszak olyan változást hoz, hogy pontosan ezek az emberek fogják szeretni a swinget és az egyszerűséget, mert beleunnak a saját maguk által teremtett ezerféle újításba. Játszás szempontjából egyébként egyik sem könnyebb. A mi blues-értelmezésünkben nem megengedett bizonyos fajta diszharmónia. Más zenékben manipulálhatnak a diszharmóniákkal, elemeivé válnak a játéknak, s így esetleg a tévesztések és lazaságok bebújtathatók egy filozófia mögé.
- Nem nagyon tetszik nekem a manipuláció kifejezés, mert ha megfordítjuk, akkor a diszharmónia nem használása is egyfajta manipuláció.
- A manipulációt nem rossz értelemben használtam, hanem úgy, hogy élni a lehetőséggel. Nálunk ez a lehetőség azért nem merült fel, mert mi nem akarunk ilyen eszközöket használni. Nem tetszik. Ebben nem kell filozófiát keresni; ahány ember, annyiféle. Nekem az nem tetszik, amikor nem áttetszően szép dallam szólal meg. A free bizonyos részét nem értem. Lehet, hogy aki játssza, az nagyon komoly rendet lát benne, de nekem agyontiporja a lelkivilágomat. Gondolom, nem szerez meglepetést, hogy free zenét nem is tudok játszani. Igazán jó tradicionális zenét viszont a free zenészek nem tudnak játszani. Ezen nem szabad csodálkozni, hiszen a mi stílusunkat is éppolyan nehéz magas fokon művelni, mint bármely eddig művelt jazz-irányzatot. Ezt a jó zenészek pontosan tudják, és ritkán próbálnak saját stílusvilágukból elütő, távol eső területekre kalandozni.
- Miként lehet ilyen megosztottság egy műfajon belül, hogy egy dixieland zenész nem tudja megítélni egy free muzsikus játékát? Hogy azt mondhatja: nem értek hozzá.
- Azért lehet, mert a jazzt ma már egyetlen kapocs köti össze: az, hogy improvizációs zene. A tradicionális dixielandnek annyi köze van a free-hez, mint Beethovennek Stravinsky-hoz. És ezek nagyon laza kapcsok. Miért értsek én egy olyan Mangelsdorff-improvizációhoz, hogy három hangot fúj, kettőt dudorászik? Ezt nem tudom megmagyarázni, és nem értem, miről van szó. Mint a szakmámban: villamosmérnök vagyok, erősáramú problémákkal foglalkozom, így a televízióhoz keveset értek. A jazz-zenész is ilyen csodabogár. Mint zenész, aki se bebopot, se coolt, se free zenét nem játszottam, csak annyit tudok ezekhez hozzáfűzni, mint az, aki szereti, hallgatja ezeket a zenéket és van róluk véleménye. Meg tudom kritizálni a Szabados együttest, de azt nem mondhatom nekik, mi a jó, mit csináljanak. Valószínű, hogy Szabados György sem vállalkozna arra, hogy egy tradicionális együttesnek tanácsot adjon.
- Viszont zenekarában van egy olyan ember, aki a Szabados-triónak is tagja.
- Vajda Sanyi olyan összekötő kapocs, aki minden stílusirányzatot végigjátszott. Valahol a szíve mélyén nagyon szereti a dixie-t, de érdekes módon mégis óvakodik attól, hogy ezt nyilvánosan kifejezésre juttassa. Egyszer elmentem egy Szabados-koncertre: majdnem ugyanazt szólózta, amit nálunk. Senki sem bújhat ki a bőréből. S itt jön az, hogy számos modern zenész divatos modorból lenézi a dixielandet. Mindaddig, amíg meg nem kéri őket az ember, hogy jöjjenek le a klubba, szálljanak be egy félórára. Ha olyan egyszerű, fújjanak az Indianában egy szólót. És ekkor a hozzáállás megváltozik, zenélés közben ráébrednek az örök igazságra: magas fokon művelni a jazz bármely stílusirányzatát igen nehéz feladat.
Valószínű, hogy a dixieland értékelésében van egy félreértés. Az egész világon az amatőr zenészek nagy része dixie-t játszik. Mármint aki úgy amatőr, hogy esténként sörözik, és kedvtelésből meg balhéból fújja a zenét. Tehát a dixielandnek a kedvtelés, a jókedv, az eszem-iszom, a lila fej és a nagy köd a jellemzője. Cizellálatlan és durva az egész, de jól érzik magukat az emberek. Ezekből nagyon kevés együttes jut el arra a szintre, hogy profivá fejlődik, és még kevesebb oda, hogy a nagymenő zenészek egyáltalán hajlandók szóba állni velük. 100 dixieland együttesből 90 amatőr, húzó banda, akik teletöltik a kocsmákat és ott játszanak, 10 pedig továbblép, és próbál sokkal keményebb munkával a koncertzenére ráállni. Ha valaki modern zenét kezd tanulni, nem jutna eszébe, hogy lemegy a kocsmába, és coollal fog szétvető, jó hangulatot csinálni. Ott másról van szó: kisebbek a lehetőségei, ezért keményen hajt tovább a profi irány felé. Tehát a képzett és zenei pályát választó emberek modern zenésznek készülnek, hogy a legdivatosabb mai muzsikát játsszák. Dixieland zenészek az amatőr mozgalomból táplálkozó, és abból kiváló réteg legjobbjai lesznek, illetve idővel ezek egy része is továbblép, és elmegy más műfajokba. A kiválasztódás eredményeképpen Európában mintegy 20 együttes van csak, aki profi értelemben a világ élmezőnyéhez tartozik.
- A közönség azonban nem hajlandó elpártolni a dixielandtől, élvezi a zenét, és nem törődik azzal, hogy a modern jazz-zel foglalkozó szakmai körökben hogyan ítélik meg azt. A népszerűség pedig tovább élteti a stílust.
- A zenék társadalmi megbecsülésében és közönségsikerében két tendencia érvényesül. A tradicionális zene nagy tömegbázissal bír. A későbbi stílusokat lényegesen kevesebb ember szereti és hallgatja, a legmodernebb irányzatok iránt pedig megint nagyobb az érdeklődés. De míg a dixielandet csak az hallgatja, akinek nagyon tetszik, a free zenét minden olyan ember meghallgatja, aki arra kíváncsi, hogy mit tudnak belőle kihozni, merre halad a kor, hogyan tart a modern jazz a társművészetekkel lépést. Számos embert az újba vetett bizalom, várakozás vezet be a kortárs művészetekhez, ahol azt sem tudja miről van szó, de megnézi. A legnagyobb közönség majdnem ebből adódik össze, és nem azokból, akik értik és szeretik. Ez nem értékítélet, hanem tény. Arra utal, hogy a zene igazi értéke és szeretete mellett az érdeklődés milyen szerepet játszik a fogadtatásban. Összegezve: én hiszem azt, hogy a tradicionális zene képes igényesen szórakoztatni: nyitott, optimista zene, s ilyen értelemben örökéletű művészet marad.
- Utolsó mondatában megütötte valami a fülemet: mi van akkor, ha aznap este a zenekar történetesen nem optimista, hanem mindenkinek van valami baja, panasza?
- Érdekes folyamat zajlik le bennem: amint kezembe veszem a hangszert és fújni kezdek, az összes bajom füstbe megy. Belefeledkezem a zenébe, eltűnik a búbánatom. Örülök a zenének és más vagyok. Ha befejezem, összerogyok az öltözőben és nyakamba szakadnak a napi gondok.
- De hát akkor ön nem az, ami a zene, illetve a zene nem az, ami ön.
- Ha az ön véleménye szerint ,,én" csak a pillanatnyi hangulatom vagyok, akkor a kérdés jogos. De feltételezem, ez ön szerint is képtelenség! Különben is a hangulati elemek megítélésével nagyon óvatosan kell bánni. Látott már négert szórakozni vagy sírni? Nem lehet megkülönböztetni, hogy mikor sír, és mikor mulat. Amikor a meghatottságtól sír és játszik, akkor is ragyog a szeme. Nem belevész a zenébe, hanem felszabadul tőle. Legalábbis az én műfajomban ez így van. Nálunk a vidámságon nem röhögést kell érteni, hanem egy állapotot. Zenénk olyan, mint az ópium: az ember kilép valamiből, és valamivé változik. Ezt a hangulatot tükrözi a swingelés, ami nem más, mint könnyed lebegés. És mi lebegve temetjük napi gondjainkat, lebegve élvezzük a zene gyönyörét, lebegve éljük át a tradicionális zene lassan 100 éves történelmét.
- Nem akarok újfent ellentmondani, de idekívánkozik Adorno híres tanulmánya, amely többek között éppen amiatt vetette el a jazzt, mert szerinte elkábítja, kikapcsolja az embert a világból, ahelyett, hogy gondolatokat közölve szembesítené a valósággal, ami körülveszi.
- Erre azt mondom, hogy ha mindent túlfilozofálunk, az a tett és az élvezet halálához vezet. Mert tulajdonképpen miről van szó? A zenész zenél, van közönsége, azzal azonosul és valami történik. Ebbe mindent bele lehet magyarázni.
- - Adorno vélekedésére azóta jórészt rácáfolt az idő és a jazz fejlődése. Ugyanakkor ennyire egyszerű volna az eset, mint ahogy ön állítja?
- A legnagyobb művészek, akikkel találkoztam, ilyen szempontból mind nagyon egyszerűek voltak. Többnyire a legnagyobb képű, közepes zenészek voltak a legkomplikáltabbak, azok fűztek nagy magyarázatokat ahhoz, amit csináltak. Egy világsztár soha nem magyaráz semmit, annak élete a zene, felmegy a színpadra és átalakul, zseniálisan játszik. Nem ideologizálja, hanem éli a zenét.
- Úgy vélem, ennél a pontnál lezárhatjuk ezt a kérdéskört, mert elértük célunkat: ön kifejtette véleményét. Illendő, hogy ezek után a zenekarról is szót ejtsünk, annál is inkább, mert ilyen hosszú élettartamot világviszonylatban kevés együttes mondhat magáénak, még ha közben változott is a felállás. Hogyan sikerült ezt elérni, mi a titka a magas kornak?
- Ahhoz, hogy embereket hosszú távon együtt tartsunk, homogénnek kell lennie a társaságnak. 1957-ben alakultunk, kezdetben dixie-t, majd beatzenét is játszottunk. Mi indítottuk el a beatzenét Magyarországon. Később megszámoltam: 72 olyan zenész fordult meg nálam, akik beatzenekarokban folytatták pályafutásukat. Ez a kétlaki életmód 1962-ig tartott, akkor végleg a dixieland mellett döntöttem, és megkezdődött az együttes stabilizálódása. Elindultunk a jazztanulás, jazzkoncertek, rádiós jazzversenyek, külföldi fellépések felé. Ehhez olyan társakat kellett választanom, akik nagy valószínűséggel hosszú távon velem maradnak. Ezért a zenészeim megválasztásánál alapkritérium volt, hogy legyen olyan polgári foglalkozásuk, ami megélhetésüket egymagában biztosítja. Így mint zenekarvezető mentesültem az együttes minimális megélhetésének kötelező biztosítása alól. Nem függünk közvetlenül a piaci feltételektől, szabadon követhetjük zenei elképzelésünket. Az együttes tagjai nagyjából egyidősek, ez számos tekintetben a hosszú együttléteket egyszerűbbé teszi. Mindegyikünknek van felesége, gyermekei, így mindannyiunk megterhelése hasonló. Másik kiválasztási elvem, hogy én a homogén csapatmunka, nem pedig egyes kiugró sztárok híve vagyok. így sikerült egységet kovácsolni zenei célkitűzésünkben és zenélési gyakorlatunkban. Mindenkire azonos lehetőségek és azonos feladatok várnak, ezért mindenki őszintén segíti a másikat, hiszen ő is megkapja ezt a segítséget. Harmadik és nagyon lényeges elem a sikerélmény biztosítása. Együttesem a magyar jazz történetének legtöbb trófeáját szerezte, és ez évről évre újabb meg újabb elismerést jelentett a zenészeknek. Gondosan ügyeltem feladataink fokozatosságára és arra, hogy kitűzött céljainkat mindig el is érjük. Néhány terv fantasztikusnak tűnt, de az elmúlt évek igazoltak. Éppen a hosszú, fokozatos előkészítésnek köszönhető, hogy az USA-ban is sikerrel mutatkoztunk be.
Zenekarom vezetéséhez tartozik egy vezetési stílus, ami nem mindig és nem mindenkiben vált ki egyetértést. Ezen vezetési stílus lényege, hogy művészeti kérdésekben bizonyos szabadság és demokrácia érvényesül, de szervezés, vezetés, propaganda dolgába még beleszólás sincs. Teljesen világos, hogy egy jazzegyüttes hosszú távú vezetésében nem lehetnek azonosak a nézetek. Mennyi pénzt hova fektessünk be, azt hogyan használjuk ki, mennyi munkát vállaljunk, éjjel-nappal koncertezzünk vagy örökké csak próbáljunk, hogy később legyünk jók? Milyen irányban haladjunk, elvállaljunk-e külföldi fellépéseket, tartsunk-e személyzetet, milyen berendezést használjunk? Ezekről a kérdésekről hét embernek mindig hétféle véleménye van.
- Hogyan lett ön a zenekar vezetője?
- Hiszek abban, hogy az emberek között létezik a természetes kiválasztódás. Az óvodában is mindig valaki köré csoportosulnak a gyerekek. Ahogy a pályámat végignézem, mindig jó néven vették a kollégák, hogy valaki magára vállalja a vezetést, a szervezést, az ügyintézést. Nekem meg volt hozzá kedvem és energiám, hogy az egészet összerázzam. Kezdetben azért neveztem Benkónak a zenekart, hogy a magam helyét biztosítsam az együttesben. Szerencsére a széthúzás veszélye nem merült fel, kialakult a társaság, ami félig tudatosan, félig szerencsésen történt így. Azóta én vagyok a kizárólagos zenei vezető, menedzser és mindenes. Mindenben egyedül én döntök, természetesen számos esetben a többiek véleményének meghallgatása után. Döntéseimet nem mindig indokolom, csak azt mérlegelik, hogy megérte vagy nem érte meg a vezetésem alatt dolgozunk.
- Ezek szerint eddig megérte, hiszen negyedszázada áll fenn a zenekar.
- Megérte, mert nálam maradtak. Biztosítom számukra az erkölcsi elismerést, a kapcsolatot a világgal. Neves zenészekkel játszanak együtt, tisztes jövedelmet élveznek. Ki vannak szolgálva, nem kell semmivel törődniük, majdnem fél évre előre tudják a programot. Nyomtatásban kapnak egy papírt és tudják, hol kell megjelenniük, mint kell játszaniuk. A színpadon semmit nem kell keresgélniük, egyszerűen fölemelik a hangszert, és játszanak. Csak azzal kell törődniük, hogy jól zenéljenek. Magyarországon nincs hagyománya a menedzselésnek, csak a saját tapasztalataimra építhetek, csak abból vonhatom le azt a következtetést, hogy sikerült a zenekart erre a szintre felhozni, sikerült külföldre kijutni, az egészet együtt tartani, tehát úgy tűnik, jó úton haladunk. Ez viszont számomra azt jelenti, hogy mégis mindenki mindenbe beleszólhatott, hiszen a végső eredmény kollektív munka következménye.
- A huzamosabb együttlétnek vannak előnyei: a tagok jobban ismerik, érzik egymást, de egy idő után hátrányai is lehetnek: a megismerés gátjává válhat a további inspirációknak, már nem adhatnak egymásnak olyasfajta indíttatást, amit egy „friss vér" hozhat a zenekarba.
- Egészen biztos, hogy a homogén felállás a zenei beszűkülés veszélyeit rejti magában. Ezért intézem úgy, hogy a zenekar sűrűn szerepeljen szólistákkal. Több kritika ért már, hogy lemezeinken mindig játszik valaki más is, s biztosan azért olyan jók. Ehhez George Probert véleményét idézem, aki szerint élete legkedvesebb zenei és lemezélménye a 20 éves jubileumi koncertünk volt az Erkel színházban. Ezek az emberek olyan lángelmék, olyan jó szólisták, hogy tényleg lehet tőlük tanulni, hónapokra hoznak pezsgést a zenekarba. Ezen kívül mivel módunk van sokat utazni minden lehetőséget megragadunk, hogy a fesztiválokon résztvevő zenészekkel játsszunk. A harmadik lehetőség: próbálok magyar zenészeket rábeszélni arra, hogy jöjjenek el a klubba, és zenéljenek velünk. Nem mondom azt, hogy mindezzel sikerül elejét venni a beszűkülésnek, de egy stabil formáció nagyságrendileg több pozitívumot tartalmaz, mint hátrányt.
El kell ismerni, ez átgondolt és ügyes politika. De azért ennyi év után óhatatlanul szerepet játszhat benne a nimbusz megőrzésének kényszere is: van név, van csapat, vannak eredmények, ezen kockázatos volna változtatni.
- Ha rám gondol, akkor azt mondhatom, bennem nem merült fel a gondolat, hogy ezeket a gyerekeket, akik kitűnő zenészek és jó barátok is, lecseréljem. Miért tenném? Vannak ugyan köztük kicsit gyengébbek, kicsit erősebbek, de ilyen embereket, akik az én modellemnek megfelelnek, nehezen találnék. S a zenén kívül is annyi paraméternek kell itt megfelelni, hogy nagy bajban lennék, ha valaki kiesne. Megszoktuk már egymást hogy ki kivel alszik, ki horkol, ki milyen illatszereket használ, ki mit iszik, kivel hányszor kell megállni az úton, ki szeret repülni, ki vonaton menni, ki semmire sem ülni stb. S amikor megérkeztünk valahová, hét embert kell ápolni és együtt tartani, nem beszélve az együtteshez stabilan tartozó személyzetről.
- Az előbbi kérdésben említetten kívül még két szempont befolyásolhatja egy ilyen „élemedett" korú társulás létét: a művészeti és az üzleti megfontolás.
- A zenekar hosszú távon edződött arra, hogy soha nem a pénzkérdés volt a meghatározó. Kezdetben akármit csináltunk, nem jutottunk belőle pénzhez, de azzal foglalkoztunk, amit szerettünk, és arrafelé mentünk, amerre akartunk. Szerencsénk volt, mert hazai és nemzetközi sikereink elismeréseképpen ma már Magyarországon az állami és politikai vezetés is támogat bennünket. Bárhová megyünk az országban, a közönség szeretetét élvezzük. Olyan vonatkozásban tehát nem merül fel a kérdés, ahogyan feltette. Hogy például azért változtassunk művészi elképzeléseinken, hogy a banda jobban eladható legyen, vagy azért készítsünk az elveink szerint nem megfelelő lemezt, mert ötezerrel több fogy el belőle. Felülről soha nem kaptam instrukciókat arra, hogy mit csináljunk. Mi valahogy megfeleltünk a kritériumoknak. Annyiszor lépünk fel, ahányszor akarunk, s ennek erősen próbálunk gátat szabni. A zenekaron belül kialakult egy olyan, egészségesnek tűnő gondolkodásmód, hogy józan mértéktartással igyekszünk biztosítani hosszú jövőnket.
- - Hány fellépésük van egy évben?
- 200-300.
- - Ez elég nagy szám. Hogyan lehet így a művészi stabilitást biztosítani?
- Fellépéseink mind más-más természetűek. Egy részük klubjáték, ami bennünket inkább pihentet, zenei lazításnak-kísérletezésnek lehet tekinteni. Külföldi útjaink egytől-egyig új élményt nyújtanak, sokszor persze nehéz zenei feladatokkal. Itthon évente 2-3 nagy jelentőségű koncertet adunk, amelyekre hónapokig készülünk gondoljon a Zeneakadémián adott Louis Armstrong-emlékkoncertre, vagy a Budapest Sportcsarnokban rendezett 25 éves jubileumi koncertünkre. Külön feladatot jelent az Országos Filharmóniánál vállalt jazzoktatás, melynek keretében 6-18 éves fiataloknak tartunk ismertető előadásokat.
- - Mennyi idő marad a gyakorlásra? Hiszen polgári foglalkozásuk is van.
- Én hetente 3-5 órát tudok foglalkozni a hangszerrel. Ezen kívül a zenekarral havonta 3-4 próbát tudunk tartani az összmunkára. De ebben a műfajban tulajdonképpen a klubfellépés is próbának számít, ott rázódnak össze a számok. A próba nálunk nem feltétlenül azt jelenti, hogy levisszük a kottaanyagot, és összegyúrjuk az anyagot. Itt gyakorlatilag nincs is kotta, a próba abból áll, hogy elkezdjük a témát, és mindenki hozzáadja a magáét.
- Saját szerzeményekkel nem kísérleteztek?
- De igen, a blues-lemezünkön van erre példa. Ez nem kötelező, attól függ, kinek milyen kedve van hozzá. A dixieland közönség olyan, hogy a tradicionális számokat követeli.
- Az teremti meg az azonosságot, hogy felismeri a témát. Nem?
- Így van. Ismeri a témát és tudja, hogy arra mit improvizálunk. Nagyon furcsállom azt, hogy a modern jazz közönsége nem ragaszkodik a régi standardok feldolgozásához. Pedig az önmegvalósításra azokban is bőven lenne lehetőség.
- A Benkó együttes a legnépszerűbb jazz-zenekar Magyarországon. Nem zavaró ez a hegemónia?
- Azért nem, mert a magyar jazzéletben magunkénak mondhatjuk a dixieland-kultúra megteremtését. Ez a kijelentés talán nagyképűen hangzik, de szerintem az, hogy nálunk a közönség szereti és keresi a dixie-t, azért van, mert mi éjjel-nappal próbáltuk és csináltuk. Ezért sugározzák gyakrabban a rádióban, ezért lehet, hogy Magyarországot nemzetközi méretekben már úgy is jegyzik, hogy van dixieland zenekara. És az ember nehezen érzi gátjának mindazt, amit megteremtett. Mi egyben érzünk gátat: nincs olyan hinterlandunk, hogy rajtunk kívül még 10-20-50 ilyen zenekar dolgozna, hogy ha tőlünk egy harcos kibukik, ezekből választhatnánk ki a legjobbat a helyére. Klubunkban foglalkozunk ugyan gyerekekkel, négy kis zenekar is próbálkozik egyszerre, de ez nem helyettesítheti az országos mozgalmat.
(1982)
(In: Azt mondom: jazz. Zeneműkiadó, Budapest, 1983)