BERKI TAMÁS
1946
Az egyetlen, rendszeresen szereplő férfiénekes. Pályafutását a hatvanas évek közepén pol-beat énekesként kezdte az akkor ismert Gerilla együttesben. 1969-72 között elvégezte a jazztanszakot, aminek később néhány évig tanársegédje lett. Jazzénekesként többek között az Interbrass együttesben, a Team-ben, Gonda János, Kőszegi Imre együtteseiben, a Csík-Fogarasi-Jávori együttesben, a Benkó Dixielanddel, a Kruza, a Saturnus, a Deák big band, a Deseő és a Kaszakő együttesekkel lépett a közönség elé. Jelentős szerepet kapott Gonda János Sámánének című lemezén. 1970-ben első helyen végzett a Tv Ifjúság '70 vetélkedőjének jazz kategóriájában, hét évvel később a lublini nemzetközi jazzénekes verseny győztese lett. Változatlanul énekel közéleti dalokat. Civilben a Népművelési Intézet előadója.
(Fotó: magánarchívum)
- Ön nemcsak énekel, hanem tanított is énekelni, így hivatalból kellett ismernie a jazzéneklés magyarországi hagyományait. Megkérhetném arra, hogy ezt összefoglalja?
- Tudomásom szerint kezdetben nálunk nem is a jazz jelent meg, hanem a varietékben, bárokban fellépő művészek kísérői voltak olyan muzsikusok, akik Nyugaton már hallottak jazzt, s ennek szellemében játszottak. 1920-30 táján Magyarországon még nem létezett jazz, inkább úgynevezett jazz-like, jazz-szerű zene, amiben oroszlánrészt vállalt az ének. Ez a muzsika akkoriban fedésben volt a tánczenével, különösen, amikor a swing stílus megjelent. Nagyanyáink mind a mai napig azt hiszik, hogy a jazz és a tánczene változatlanul fedésben van. Ha megkérdezzük, szeretik-e a jazzt, azt válaszolják, hogy persze, lánykorukban még arra táncoltak. Csak azt nem veszik figyelembe, hogy a negyvenes évektől a jazz egészen forradalmi irányt vett, létrejött a modern jazz. Nálunk a háború előtt és még utána is voltak táncdalénekesek, akik jazzesen énekeltek, de egészen addig nem ismerek kimondottan jazzénekest, amíg az én gyermekkoromban Hardy Tamás meg nem jelent. Nagyon szerettem Joe Williams-hez hasonló kemény bop stílusát, és különösen azt, ahogy spirituálét énekelt. Később Szirmai Márta készített néhány jazzfelvételt, de ez inkább kirándulás volt számára. Hardy Tomi disszidált, az utána következő nemzedék már a jazztanszak első végzett triója volt 1968-ban: Kósa Zsuzsa, Miklósi Péter és Papp Márta. Ők hárman egy ideig vokált is próbáltak alkotni, hiszen ennek nagy hagyományai vannak a jazzéneklésben. Nem sokáig tudták csinálni, aztán egyénileg akartak érvényesülni. Miklósi Péter valami könnyűzenei kalandba keveredett. Egy ideig kísérletezett, majd disszidált. Papp Márta lassan abbahagyta, most talán zenetanítással foglalkozik. Kósa Zsuzsa azóta is énekel, elsősorban Benkóékkal tudott jó viszonyt kialakítani, de Garay Attilával is szerepel időnként. Az OSZK-ban tanított, de fő megélhetése a lehetőségek szerint az lett, hogy az éjszakában énekel. Ez egyrészt jó, mert állóképességet és gyakorlatot lehet szerezni, másrészt viszont egy idő után kommersz hatások érik az embert. Úgy tudom, legutóbb az NDK-ban dolgozott, hogy Nyugatra tudjon menni énekelni. Nagyon sokan tesznek így próbát, elsősorban a vendéglátóban, és elsősorban anyagiak miatt.
Ennyit a trióról, amely a tanszak hőskorában végzett. Én 1969-ben kezdtem, az osztálytársaim közül senki nem lett jazzénekes. A végzés után visszahívtak tanársegédnek, s Vukán Gyuri mellett öt éven át dolgoztam. Akik ma jazzel foglalkoznak, azok közül sokan abban az időben kerültek a tanszakra, és bármilyen mulatságos, én is tanítottam őket. Bontovics Kati is járt hozzám egy évig; persze nem emiatt ilyen jó. Aki rajta kívül még megmaradt jazzvonalon, az Mixtay Melinda, aki inkább a saját útját igyekszik járni, különböző próbálkozásai vannak; illetve legújabban Geri Edit, aki a Postás zeneiskola alsó fokú jazztanszakán tanít is.
- Ebben az áttekintésben több volt a nem, mint az igen, amiből arra lehet következtetni, hogy a magyar jazzéneklésnek bár múltja valamennyire létezett, de jelene alig. Pedig most már szakszerű képzésben részesülhetnek a jelentkezők, és mégis szinte csak hírmondók maradnak a pályán.
- Azt hiszem, ez természetes folyamat. Én azzal az előnnyel indultam, hogy volt bizonyos szakmai rutinom. Kati is évekig énekelt beatzenekarokban, Melinda Ki mit tud?-ot nyert, tehát volt már elképzelésünk az éneklésről és a pódiumról. Az első évfolyam óta több mint negyven növendék végzett a tanszakon, s ebből csak 3-4 maradt meg a jazz közelében. Úgy látszik, nem elég az, hogy valaki bejön a gimnáziumból, jó hangja van, és elvégzi a tanszakot. Pedig velem is ugyanazt a pedagógiai koncepciót csinálták végig, amiért hálás vagyok, mert sokat tanultam. De sokat meg nem. Attól tartok, hogy nagyon sokan, akik ösztönös affinitásuk révén bekerülnek a tanszakra, nem képesek differenciálni. Azt tanulják, ami a jazzvilágból a legjobb, s beérik ezzel, nem veszik ki belőle azt, ami nekik kell, ami nekik jól áll, amin tovább tudnak menni pedig ez volna a lényeg. Sablonok kerültek ki, pedig ez nem törvényszerű. Sokszor elmentem a szoba előtt, ó, mondom, az egyik lány már végzett, mégis énekel és más volt. Legközelebb már tudtam, hogy ki gyakorol olyankor, benéztem és megint más volt. Elájultam, hogy különböző emberek ennyire egy hangon énekelnek. S amikor aztán kikerülnek, attól kezdve se jobbra, se balra. Épp ezért, mert bennem talán erősebb volt az újdonságok keresése, Vukán Gyuri sokszor úgy osztályozott, hogy Tamáskám, ez nem az, amit én tanítok, de ötös. Nekem is az volt a véleményem, hogy nem teljesen az, amit ő szeretne, de talán nem baj.
Azt hiszem, egy jazzénekes nem maradhat meg abban a művészi elefántcsonttoronyban, hogy csak azt lehet énekelni, amit Sarah Vaughan vagy Ella Fitzgerald énekel. Akkor tényleg igaza lesz a Rádiónak, hogy nem a magyar énekest hívja meg, hanem fölteszi Ella lemezét, aki biztos, hogy sokkal jobban elénekli azt a számot. Ez engem is sokszor zavart, bár éppen a jazz az, ahol nem lehet ugyanazt kétszer egyformán csinálni, sem valakitől ugyanazt ugyanúgy megtanulni. Itt van a standardek világa, a századfordulótól napjainkig a rengeteg szám, amit millió felfogásban játszanak. Szóval ez a vád nem igaz, de engem is foglalkoztatott, hogy innen tovább kellene lépni és közelíteni a magyar közönséghez. Mert egy szaxofonostól nem feltétlenül kérik számon, hogy nem elég magyar, de egy énekestől igen. Nehéz megteremteni ugyanazt a kontaktust egy énekesnek, ha nem értik, mit csinál. Más az elvárás. Mint turista voltam kint egy hónapra az USA-ban s ami pénzem volt, természetesen lemezekre és jazzklubokra költöttem. Sok énekes műsorát meghallgattam, s azt tapasztaltam, ők úgy énekelnek, hogy szinte párbeszédet folytatnak a közönséggel. Azok felszólnak, ők az énekkel visszaszólnak: ez egy kollektív színház. A jazzéneklés nem egyértelműen zenészség, közel áll az előadó-művészethez is. Nálunk sokszor mondják azt, hogy a jazz-zenész ritka madár; a jazzénekes pedig olyan ritka, mint... Egyrészt nem nagy a felvevőpiac. Van 50 jazzklub, amiből egy sem igazán az, mert eredetileg azt hívják jazzklubnak, ahová minden nap le lehet menni, ahol minden nap jazz szól, és iszogatnak, beszélgetnek az emberek. Nálunk kulturális intézmények adnak helyet ilyen kluboknak, amelyekben egy-kéthetente foglalkozásokat tartanak. Ez a felvevőpiaca a jazz muzsikának, s ez az egyik oka annak, hogy mindenki fűvel-fával muzsikál, mert meg akar élni. Ez így néz ki, sajnos vagy nem sajnos. Az lenne a jó, ha kicsit zöldebb utat kapna a jazz, de ismerjük, hogy a köztudatban hogyan él ez a műfaj.
- Ezek tehát a külső körülmények, amelyek - mint láttuk - nem túlságosan kedveznek az énekeseknek, a jazzéneklésnek. És a belső feltételek? Mi szükséges ahhoz, hogy valakiből jazzénekes váljon: hanganyag, technikai adottságok, képzett orgánum, érzék vagy érzés? Melyiknek milyen szerepe lehet?
- Nem feltétlenül kell, hogy kiemelkedő hangja legyen az énekesnek. Miklósi Petinek nem volt nagy hangtávolsága, de borzasztó ízesen frazírozott, nagyon jól énekelt jazzt. Eddie Jeffersonnak sincs négyoktávos hangja, sajátos másfél-két oktávjában olyan világot teremtett mégis, ami szinte utánozhatatlan. Persze könynyebb a dolga annak, akinek nagyszerű hangja van. Az énekesnőknél nem tudom, mi az oka gyakran más igényt támasztanak a hangi adottságokkal szemben. Ella Fitzgerald operai szinten is a világ élvonalába kerülhetett volna hatalmas hangterjedelmű, csodálatosan hajlékony hangjával. De ennél fontosabbnak tartom az énekes ritmikai adottságait. Hogy ehhez a stílushoz milyen érzéke van, mennyire van füle hozzá, az elsősorban ritmikában és frazírozásban nyilvánul meg és különbözik a zene egyéb énekelt ágaitól. Máshogy kell ritmizálni és frazírozni, máshol veszem a levegőt, máshol adok hangsúlyt. Ettől függ, hogyan tud swingelni az ének. A kezdőknél a legtöbb kívánnivalót az hagyja maga után, hogy nem swingel, amit csinálnak. Esetleg ritmikus, de akkor görcsösen. Nekem ez volt a vesszőparipám, de észre kellett vennem, hogy ezt az egyszerűnek tűnő dolgot milyen nehezen tudják megoldani. A hangsúlyt általában úgy próbálják megadni, hogy erőszakosan hangsúlyoznak, egy szinten énekelnek, s amikor érzik, hogy kellene a hangsúly, akkor még ráadnak. Arra jöttem rá, hogy inkább középszinten kell énekelni, s attól kapja a hangsúlyt, hogy visszaveszek belőle. Felvételiken azt szokták forszírozni, hogy tud-e a jelentkező blues-t improvizálni. Ilyenkor többnyire tragikus fejlemények következnek, mert a magyar fülben nincs benne az improvizáció, a zeneoktatásban a sok évtized alatt elgörcsösödtek az emberek. A tudatlan gyermek még tud improvizálni, a képzett zenész már nem.
- Akkor valójában ennek ellenében kell vállalni a jazz-éneklést?
- Igen. Azért is nehéz ez, mert amikor tanítani kezdtem, 18 énekes növendéke volt a tanszaknak, néhány év múlva pedig 5-6. Megérezték, hogy nincs értelme, mert nincs jövője az énekesnek?
- Ezt még csak súlyosbítja, hogy a hazai közönség körében nincs megfelelő presztízse az éneklésnek. Pedig a jazz részben vokális forrásokból fejlődött ki, a jazzre jellemző hangzások azzal magyarázhatók, hogy a zenészek az emberi hangot utánozták hangszereiken. Másfelől viszont a jazz az évtizedek során annyira instrumentális zenévé vált, hogy még az éneklés ismérveit is gyakran a hangszerszerűség határozza meg. Mintha a hallgatóság egy része érezné ezt az ellentmondást, amikor az énekes megjelenésekor kivonul a teremből...
- Pláne ha rossz az énekes, és hát az énekesek legnagyobb része zsenge, még nemzetközi méretekben is. Nem egyszer tapasztaltam külföldi fesztiválokon, hogy elég jó nevű előadókról kiderült: közepes táncdalénekesek. S ekkor az „elvetemült jazz-isták" felállnak, és kiürül a terem. Nem nagyon van ez kitalálva. És nincs bevezetve. A zenészek is sokszor nyűgnek érzik az énekest, aki nem tud belépni, sem kilépni, sem improvizálni. Mert nincs gyakorlata ahhoz, hogy odáig fejlődjék, hogy jól be tudjon lépni. A zenészek kevésbé tűrnek meg maguk között egy kezdő énekest, mint egy kezdő zenészt, aki szintén nem tud be-és kilépni. De egymás közt kialakult egyfajta instrumentális gőg. A hangszer egy fokkal biztonságosabb, mert a játékos megnyom egy billentyűt, és az szólal meg, amit elképzelt. Az énekesnek nincs mire támaszkodnia, mert az ének nem hangszer. S egyre erősebb a véleményem, hogy nem is kell hangszerként kezelni. Az énekes egy kicsit előadóművész, színpadi ember, legyen egy kicsit show-man, legyen kontaktusa a közönséggel, legyen muzikális, de meg kell keresni valami sajátságát, ami csak rá jellemző. Nem kell azért harcolni, hogy én legyek a szaxofon, a széleffektus stb., nem kell valamit utánozni, más szerepbe helyezni az éneket. Azt a szerepet kell neki megadni, amit ott kap, ahol megszületett. Ott ugyanis ki van találva. Itt, ahol tipegünk a dolgok után és megpróbálunk utánozni magunk között szólva a hangszeres zenészek nagy százaléka is tipeg a nemzetközi élvonal után, szaglászva, mi van Amerikában -, még inkább ki kell találni azt, ha valaki jazzt akar énekelni, vagy jazzesen akar énekelni.
- Az elutasításhoz nyilván az is hozzájárul, hogy a magyar közönség nem érti az angol nyelvű dalok szövegét, az énekes csak az előadás zeneiségével és szuggesztivitásával tud hatni a hallgatóságra.
- Talán az is. Ezért kísérleteztem én is annyi mindennel a triótól a big bandig, a dixielandtől a rockig. Meg azért is, mert nincs olyan stílus, amitől elzárkóznék, mert nem tetszik, vagy nem fér bele az életembe. Biztosan van, amiben erősebb vagyok; ez természetes, annál is inkább, mert az énekes lehetőségei eléggé meghatározottak, tehát egy bizonyos modernségen túl nehezen elképzelhető szerepeltetése. Én nyitva vagyok minden irányban, minden stílusból szeretem, ami jó. De egy idő után engem is kezdett izgatni, hogy egyfélét csináljak, s ahogy az évek múltak, úgy éreztem, hogy ennek nagy részben sajátnak és magyarnak kell lennie. Jávori Vili barátommal szerveztem egy zenekart, amit úgy neveztünk el, hogy Team. Ez egy évig ment, s részben magyar nyelvű, saját szerzeményeimet énekeltem. Aztán ez kifutott, egy ideig megint különféle együttesekkel énekeltem, majd Román Péterrel alakítottunk egy duót, amiben én gitározom és énekelek, ő basszusgitáron játszik. A műsor egy részében a Jaco Pastorius/Joni Mitchell együttműködésre emlékeztet, sőt ez bátorított fel, hogy szólóműsoromat ilyen irányban elvigyem. Magától jött a következő lépés, hogy duónk zenekarrá bővíthető, (Berki Team) s olyan jazz-sanzon irány jöhet létre, amit még senki nem próbált.
- Miről énekel, miről szólnak ezek a magyar nyelvű dalok?
- Sok mindenről, de főleg szatirikus, kissé cinikus (?) hangvételben. A szatíra és a humor áll hozzám közel. Néha persze kiszakad olyan is, amiben nincs meg a szatíra mélysége, és kevésbé fontos dolgokat közöl. Ez nehéz kérdés. Félek is tőle, mert egyik kollégámnak hallottam egy magyar szövegű kísérletét s ugyanolyan volt, mintha egy divatos slágerszerző írta volna: semmit nem közölt. Akkor már inkább angolul énekeljünk.
- Hogyan születnek ezek a szerzemények?
- Sokszor nem is tudatosan indul. Gitárt fogok, vagy a zongorához ülök, s van egy szöveg, vagy csak egy mondat. Furcsa módon nincs semmiféle módszer. Néha jön egy ötlet, s csak föl kell kapni a hangszert és már születik a dallam is. A zenekari feldolgozások ebből úgy készülnek többnyire, hogy lemegyek a próbára, leteszek egy skiccet, s hogy a többiek is szeressék, ők is beleadják az ötleteiket. Benkóékkal még akkor állítottunk össze egy műsort, amikor közösen turnéztunk a Szovjetunióban. Ma már, ha véletlenül együtt szerepelünk, azt a 3-4 számot játszszuk, ami ebből megmaradt, vagy pedig blues-okra improvizálunk. Ha más zenekar hív szólistának, akkor előtte egyszer vagy kétszer összejövünk próbálni. Ha olyan zenekar van, mint a Saturnus vagy különösen a Jávori együttes, akikkel gyakran szerepelek, akkor előfordul, hogy két hétig is próbálunk, s akkor az én műsoromat is összeállítjuk.
- Ahhoz, hogy egy énekes saját stílust tudjon kialakítani, az is kell, hogy ő legyen a meghatározó személyiség, hogy a köréje szerveződött zenekar az ő kísérésének rendelje alá magát.
- Az énekesek nagy része úgy teremtett iskolát, hogy bár a hagyományokon lépdelt tovább, de attól, hogy annyira jó volt, hirtelen minőségi változás jött létre. Szinte ugyanazt csinálta, mint többiek, de olyan szintézisben, hogy az már más lett. A harmincas években így került elő az a kislány, akit Ellának hívtak, s lassan kialakult az a stílus, ami csak rá volt jellemző. Ott ennek az éneklési módnak akkora hagyományai voltak, hogy Billie Holiday, Sarah Vaughan, Dinah Washington mind egy iskola követőinek foghatók fel. Ugyanonnan jöttek, csak kicsit más hatások érték őket, más zenészekkel találkoztak, mások karolták fel őket. Mivel nálunk ennek nem nagyon vannak hagyományai, az ember főleg saját magára számíthat. Kb. 15 éve dolgozom már együtt egészen különböző emberekkel, s amikor először beszélek velük, mindig elmondom célomat, hogy csak ránk jellemző, s ezen belül, mint énekesre, rám jellemző repertoárt alakítsunk ki. Igen, igen, s a végén mindig úgy alakult, hogy valahogy nem született meg a csak rám jellemző repertoár. Ezt a gyakorlat teremthette volna meg, hogy valaki elkezd nekem komponálni, én írok neki verseket, s ez kicsit önmagát is alakítva létrejön. Vagy abbamarad, mert rossz, vagy továbbfejlődik egy új irányba. Mindenesetre észre kellett vennem, hogy előbb-utóbb mindenütt zenekari repertoár alakult ki, amit az énekes vagy díszít, vagy kvázi hangszerként vesz részt benne.
- Mondana erre példákat?
- Annak idején a Gonda együttesben az volt a koncepció, hogy az énekhang mint hangszer, a ,,vox humana" mint instrumentum szerepelt. Később a Kőszegi együttesben, ahol négyen voltunk, mintha szaxofonos lettem volna, úgy álltam elöl, és szinte minden dalt énekeltem. Ott visszhangra talált az igényem, hogy csak ránk jellemző, közös szerzeményeket írjunk, de mivel külföldön szerepeltünk, angolul írtam, mert az hittük, érdektelen volna magyarul énekelni. Többször oda is jöttek a műsor után és megjegyezték, úgy érzik a stílusunkból, hogy nem a nyugati partról jöttünk. Azt hitték, amerikaiak vagyunk. S amikor egyszer elénekeltem a Kis kece lányomat, nagy visszhangja támadt, hogy jé, ez magyar beszéd. Úgyhogy kezdtük azt gondolni, hogy magyarul kell kint is énekelni, de aztán kis közösségünk felbomlott, és mindenki más irányba lépett tovább.
A Team csoportosulás elsősorban az én magyar műsoromra épült. Nyolc-kilenc számot énekeltem, abból négy-öt magyar és saját volt. Ez a folyamat ma is tart. De az én szerzeményeim közül egy-kettő nem tipikusan jazz, hanem jazz-like, vagy szatíra, ami inkább továbbmutat az én programom, a jazzes sanzon felé. Ami sajátos világ, s amit meg lehetne csinálni, mert jól áll nekem. Egy énekesnek tisztában kell lennie azzal, hogy önmaga számára mit tart jónak, amire visszhang is van általában, csak ott nem, ahol olyan a szemlélet, hogy ,,az még jazz volt, de ez már nem jazz". Lehet, hogy ez bizonyos mércével igaz. De az nem a én mércém. Mint jazzembernek esetleg igen, de mint Berki Tamás énekesnek nem, mivel Magyarországon sem ennek, sem annak nincs direkt hagyománya, valami újat kell kialakítani és ennek olyannak kell lenni, amilyen én vagyok. Például előfordul, hogy amikor egyedül énekelek gitárral, egy óra múlva odajön egy srác: Tamás nem énekelnél most valami jazzt? Ilyenkor dühbe gurulok, egyrészt mert a jazz kollektív játék, hogyan reagáljuk le egymást, ki hogyan válaszol az én szólamomra, hol jön a dobbeütés stb., ami, ha nincs, én nem tudok jazzt énekelni; másrészt mert én végig jazzesen énekeltem, nem is tudok másként énekelni, ezt tanultam, ebben vagyok 15 éve.
- Műsoraiban a magyar nyelvű számokon kívül standardokat énekel, és szereti a scat-technikát, a szöveg nélküli improvizációkat. Viszont arra nem törekedett, hogy az énekhang különböző lehetőségeivel kísérletezzen.
- Bizonyos értelemben voltak erre próbálkozások, de valójában, alapvetően úgy érzem, hogy ez nem az én irányom. Lehetne erőltetni, de minek?
- Ez igaz. S az, hogy a jazz-sanzon felé orientálódik, a körülmények következménye vagy az egyéni hajlamé?
- Azt hiszem, ez szétválaszthatatlan. De inkább ne is használjuk ezt a fogalmat. Félek tőle, mert ha egyszer Magyarországon valakiről valamit leírnak, akkor ezer éven keresztül úgy fogják nevezni. Amikor jazzt kezdtem énekelni, sokan, akik a Guantanamera előadójaként ismertek, mereven elzárkóztak, számukra nem lehettem más. Engem a közérzet foglalkoztat; az, amiről a költő verset ír, de én nem vagyok költő; vagy a szobrász szobrot farag, de nem vagyok szobrász. Énekes vagyok, aki megpróbálja megteremteni a maga világát, és kénytelen botcsinálta költő, szövegíró lenni közben. S fel kell vállalnom, hogy esetleg néhány „elvetemült jazzhívő" azt mondja, ez nem jazz. Hát... mi a jazz?
(1982)
(In: Azt mondom: jazz. Zeneműkiadó, Budapest, 1983)