BINDER KÁROLY
1956
Zongorista, zenekarvezető, az újabb magyar jazznemzedék legegyénibb hangú együttesének alapítója. 1978-ban fejezte be tanulmányait a jazztanszakon, 1981-ben első díjat nyert a kaliszi nemzetközi jazz zongoraversenyen. Együttesével, amelynek játékát a hagyományos és formabontó eszközök olykor bizarr használata, erőteljes kifejezőkészség és kortárs zenei irányultság jellemez, 1979-ben a Novi Sad-i, 1980-81-ben két görögországi fesztiválon vett részt. 1981-ben beneveztek a fiatal zenekarok wroclawi versenyére, amelyen Dresch Mihály szólista különdíjat kapott. 1982-ben Svédországban szerepeltek, a debreceni fesztiválon a híres szaxofonossal, John Tchicai-jal játszottak. Ebben az évben vették fel első nagylemezük anyagát.
(Fotó: magánarchívum)
- Szeretném, ha beszélgetésünk elején bővebben esne szó a jazztanszakon eltöltött éveiről, amelyek a zenekar létrejötte szempontjából is döntő fontosságúak voltak. Mire készíti fel a tanszak a leendő jazz-zenészeket, milyen irányban befolyásolja őket?
- Ez nehéz kérdés. Rengeteg jó dolgot tanultunk, de azt nem mondhatom, hogy a szakmát is megismertük. Erre csak akkor nyílik lehetőség, amikor az ember onnan kikerül, és a profi életben is megpróbál fennmaradni. A tanszakon mindent meg lehet tanulni, amit a zenéről, az improvizációról, az egész műfajról tudni kell, de művelni csak akkor lehet a jazzt, amikor néhányszor megmártóztunk a profi világban.
- Milyen diplomát ad a tanszak?
- Gyakorlatilag már főiskolának számít, mert érettségi után lehet jelentkezni, s a végzettek taníthatnak, illetve a jobbak előadóművészi diplomát szerezhetnek.
- S aki nem kap diplomát, azzal mi történik?
- Tanult három évet.
- Nem is megy zenésznek?
- Mehet, más műfajban szerezhet működési engedélyt.
- Néhány év távlatából visszanézve milyennek látja a tanszak színvonalát, a zenei képzés eredményességét?
- Mivel évek óta magam is tanítok a Postás Zeneiskolában, úgy látom, a tanár csak akkor tudja „megtanítani" a diákot, ha abban a tehetségén kívül kitartás, ambíció és egyfajta megszállottság van. Mindenesetre ez fantasztikus dolog, mert majdnem mindenki tudja, hogy csak ebből nem nagyon lehet megélni. A tanárok csak irányíthatják a gyerekeket és megtaníthatják a különböző fortélyokra, de elsősorban minden az alanytól függ. A színvonal nem a tanárokon múlik. Lehetne Magyarországon sokkal jobb, magasabb színvonalú jazzélet, mint amilyen van, de amilyen most van, az is jóval magasabb szintű, mint amilyen volt. Ez nagyon pozitív változás. A tanszak léte nagyon sok mindenben befolyásolja a jazzéletet. Egyre kevesebb az olyan zenész, akinek ne lett volna hozzá köze.
- Fordítsuk meg a kérdést: vajon a jelentkezők tehetsége, törekvése milyen színvonalú? Ki és miért iratkozik be ebbe az iskolába?
- Úgy látom, a felvételizők többsége teljesen bizonytalan, szereti a jazzt, van tehetsége, de a konzis évektől teszi függővé, hogyan tovább. Nagyon kevésben tudatosult az, hogy ő jazz-zenész lesz, ebből fog élni, ez az élete törekvése. Gyakorlatilag a tanszakos évek alatt dől el, ki hogyan állja meg a helyét. A jelentkezők mindenképpen számot vetnek azzal, hogy elvégzik a három évet, és lehetséges, hogy nem tudnak tovább lépni. Nem zeneileg, hanem például nincs szerencséjük, nem tudnak egy zenekarba bekerülni, vagy egyszerűen alkalmatlanok erre a pályára. Az ilyenek más területen keresik a megélhetésüket.
- Milyen a megoszlás?
- Ők vannak kevesebben. Diplomát a tehetséges, jó növendékek kaphatnak és ez olyan egészséges szelekció, hogy csak azok tudnak fennmaradni, akik erre alkalmasak. Persze sok olyan végzett van, aki nem kapott előadóművészi diplomát, de anyagilag sokkal jobban boldogul, mert pop-, beat-, folk-, rockzenekarokban játszik. Ezeket a zenéket jobban fizetik, mint a jazzt.
- Akkor miért választják mégis többen a nehezebb kifutási lehetőségeket és megélhetést kínáló jazz pályafutást?
- Ez az, amit nem lehet pontosan megfogalmazni: a varázslat miatt, ami a jazzben rejlik. Akit ez megérint, az nem tud erről lemondani.
- Tehát a három év hatásai, impulzusai mégiscsak befolyásolják döntésüket.
- Mindenesetre olyan jó iskola számukra, hogy kihozza belőlük azt, ami bennük van. Vagy nem tudja kihozni, de akkor az igazából nincs is bent. Mindenképpen számít a tanszak, még azoknak is, akik úgy mennek oda, hogy ők jazz-zenészek lesznek. Mert lehet, hogy a végzésre kiderül, hogy nem lesznek azok.
- Számunkra most azok az érdekesebbek, akiknek sikerül, akik „megcsinálják". Mi történik azokkal, akik kikerülnek a tanszakról? Mihez kezdenek? Mi vár rájuk? Hogyan lesz belőlük aktív jazz-zenész?
- Úgy lesz belőlük jazz-zenész, hogy megszerzik a működési engedélyt. Megfelelő propagandával és tudással koncertezhetnek, akár szólóban is. Ez persze nem olyan egyszerű. Szerencse is kell ahhoz, hogy a tanszakon alakult zenekarok végzés után is összetartsanak, fenn tudjanak maradni, tovább tudjanak lépni. Az egyik buktatót abban látom, hogy nem évfolyamonként alakulnak ki a zenekarok, sokuknak az lesz a végzete, hogy a tagok különböző időben hagyják el az iskolát, és nyílván gondoskodniuk kell a megélhetésről. Ezt vagy a vendéglátó, vagy kommerszebb műfajú zenék tudják biztosítani.
- Szükségszerű választás az, hogy aki diplomát kap, a megélhetésért más zenét kénytelen játszani? Maradjunk az ön eseténél, bár ez nem tipikus.
- Mi már az iskolában két évet dolgoztunk ezzel a csapattal, amelynek a gerince ma is változatlan. Szerencse lett volna, hogy így alakult? Én nagyon sokat tettem azért, hogy ez a zenekar együtt maradjon. Ebben segítséget is kaptam. A munka, a közös zenei matéria és gondolkodás az embereket más szálakkal is összeköti.
- Ténylegesen miként dőlt el, hogy együtt maradnak és az ön vezetésével dolgoznak tovább?
- Teljesen racionálisan felmértem a lehetőségeimet. Abbahagytam az egyetemet, letettem a lapot amellett, hogy jazzt fogok játszani, s ez már életfilozófia is. Komoly anyagi áldozatokat hoztam, berendezéseket, erősítőket vásároltam. Sok zenekar azért megy tönkre, mert ezeket nem szerzik be. Én az első évben azért dolgoztam, hogy az erre felvett adósságaimat törlesszem. Azzal is számoltam, hogy kell egy próbahely, ahol állandóan össze tudunk jönni dolgozni. Az első időben szerencsénk volt, mert bőgősünk, Benkő Róbert házában éjjel-nappal próbálhattunk. Gyakorlatilag ott alapoztuk meg a zenekart, rengeteget dolgoztunk. Aztán vége szakadt ennek a boldog békeidőnek, mert ők elköltöztek. Egy ideig nem volt próbahelyiségünk, majd az Eötvös klubban sikerült találnunk. Közben dobosunkat, Weszely Jánost bevitték katonának, s ez próbákban is, előadásokban is rendkívüli mértékben korlátozta lehetőségeinket. Egy ideig az én egyszobás lakásomban próbáltunk; nem kell ecsetelnem, hogy a lakók mennyire örültek ennek.
- Hogyan jutott a zenekar az első fellépésekhez?
- Megvoltak a hangszerek, az erősítők, most már csak föl kellett lépni. Összegyűjtöttem az összes hazai jazzklub címét, fotós szórólapokat küldtem szét. Ez az időszak teljesen deficites volt, csak áldoztam rá anyagilag, időben, erkölcsileg de tudtam, hogy érdemes, mert nagyon sok munkánk feküdt a zenében. Sikerült olyan műhelyt kialakítanunk, amelyben majdnem mind a négyen egyenrangú félként dolgoztunk. Abban az időben én nagyon sokat írtam a zenekarnak, később szaxofonosunk, Dresch Mihály is sokat letett az asztalra, s ezeken az anyagokon közösen kezdtünk dolgozni. Hittünk benne és hiszünk is, csak így lehet csinálni valamit.
Szétküldtünk 60 papírt, s egyetlen helyre hívtak meg, a szegedi ifjúsági napokon adtuk első koncertünket 1979-ben. Utána lassan-lassan kezdett beindulni, előbb havi egy-két, majd két-három koncertet adtunk, s miután Pesten sikerült minden fontosabb klubban bemutatkozni, kezdtek megismerni bennünket. Aztán kijutottunk a Novi Sad-i fesztiválra, ahol nagyon nagy sikerünk volt. Ez sokat jelentett a zenekar életében, nagyon inspirálóan hatott. Profik között játszottunk, és megálltuk a helyünket, talpon maradtunk az első menetben.
- Ha csak két-három koncertet adtak havonta, miből éltek, mit csináltak közben?
- Én munkaközösségben illetve zeneiskolában tanítottam. Ezekben az években nagyon keveset kerestünk, más meghívásokat is el kellett vállalni. Például a Stark big bandben és a Deák big bandben is játszottam.
- Amit a Binder együttes tagjai választottak, az az érvényesülés egyik útja. Van egy másik út is, amikor a fiatal, kezdő muzsikus ismert, tapasztalt zenész együttesében kezd játszani, s így egy csapásra kiemelkedik az ismeretlenségből. Önöket nem érték ilyen kihívások, amelyek az együttes létét veszélyeztethették volna?
- De értek. Elsőként Weszely Jancsi kapott meghívást Tomsits Rudolf zenekarába. Dresch Misi előbb Regős István együttesében játszott, aztán Kőszegi Imréében. Ezek a játékok óriási iskolák, másrészt kiugrási lehetőségek, amint azt a jazztörténet is bizonyítja. Nálunk ez másképpen alakult: mire az egyéni meghívások elértek bennünket, már rengeteg munkát fektettünk a zenénkbe, magunkat igyekeztünk fejleszteni. Mi a természetes utat jártuk. Fél évtizede vagyunk együtt.
- Az érvényesülés kétfajta útja a zenélés kétfajta módját is meghatározza: az együttesben megpróbálják közösen kialakítani a zenét, más zenekarában viszont alkalmazkodni kell az ott játszott muzsikához. A Binder együttes milyen zenei törekvéseket tűzött ki maga elé, amikor az előbbi út mellett döntött?
- Nem a célt, hanem az utat tűztük ki magunk elé. A cél egyelőre ismeretlen, viszont ismerjük az utat és azon haladunk. Ha valaki konkrét elképzelésekkel komponál, akkor embereket kell találnia, akik azt olyan hitelesen tudják előadni, amennyire csak lehet. Fordított esetben sokkal nehezebb a probléma, tehát amikor előbb vannak meg az emberek. Mi más példa vagyunk, mert régóta kis mozaiklapokból rakosgattuk össze a zenénket. De ha például ma bíznának meg azzal, hogy szervezzek egy zenekart, előbb a zenét írnám meg, s ahhoz keresném az embereket. Lehet, hogy nem találnék, s lehet, hogy kompromisszumos megoldást kellene vállalnom, hogy mégis sikerüljön kihozni valamit belőle, tehát nem lenne az igazi. Mindenesetre, ha előbb vannak meg az emberek, s utána születik meg a zene valakinek a fejében, az soha nem lesz igazi, ha nem megfelelőek az emberek. Nálunk ez úgy történt, hogy kezdetben swingzenét, standard számokat játszottunk, még nem volt kialakult irány, út, amin haladhattunk volna. Megmártóztunk abban, hogy mindegy mit, csak játsszunk. Később, amikor éreztük, hogy meg kell állnunk a saját lábunkon, rájöttünk, hogy közös nevezőt kell keresnünk. Azt hiszem, ez sikerült is. Állandóan érezzük a felelősséget, hogy mást kell csinálnunk, mint amit általában a többiek csinálnak, tisztelet a kivételnek.
- Mit csinálnak a többiek?
- Mi egyvalamit szeretnénk közösen kifejezni, nem pedig külön-külön elmondani. Ez utóbbi sajnos eléggé általános a magyar jazzéletben, bár vannak az ellenkezőjére is példák. Abban látom a legnagyobb hibát, hogy a zenészek nem gondolkodnak ilyesmin. Csak játszani szeretnek, zenekart, lemezeket, felvételeket csinálni. Megélni belőle. A magyar zenészek két típusra oszthatók: haknizenészekre és komolyabbakra. A komolyon azt értem, hogy egyfajta zenét játszanak kialakult csapattal. Az elkerülhetetlen, hogy aki emellett tette le a lapot, ne vállaljon rádiófelvételt egy másik zenekarral, vagy ne vegyen részt filmzenében.
- Csakhogy a haknizenészek sokszor technikailag virtuózabbak, mint egyes komoly előadók, s ezt olykor érvként használják azokkal szemben.
- Lehet, hogy zenészekként jók, sok mindent meg tudnak valósítani a hangszereiken, de nem teszik hozzá azt a többletet, amitől az sajátjukká válna. Pedig ha rossz és nem odaillő is az, értékben szerintem magasabb rendű, mert a technikát kitartó munkával meg lehet szerezni, de a másikat nem lehet megtanulni. Sajnos a haknizókat széles körben ismerik, mert gyakran szerepelnek, míg vannak olyan emberek, akik ha technikailag nem olyan jók is, de eredetiek, s mindenképpen megérdemelnék, hogy jobban megismerjék őket. A közönség azonban nem annyira képzett zeneileg, s inkább felül a könnyebb, látványos megoldásoknak.
- Ha nem ismernénk zenéjüket, szavaiból akkor is kiderülne, hogy a Binder együttes nem az efféle megoldások híve. Szeretném, ha részletesebben kifejtené, hogy az önök muzsikája mennyiben tér el attól a gyakorlattól, amitől elhatárolják magukat.
- Nem szeretnénk olyan zenéket játszani, amiket százszor játszottak előttünk, százszor jobban. Próbálunk maximális szabadságot adni az improvizációban. Ez nem azt jelenti, hogy teljesen keret és kötött anyag nélkül dolgozunk, mert akkor free-t játszanánk, s mi mégsem játszunk free zenét, bár vannak benne olyan elemek is. Próbálunk ritmusban, dallamban újat hozni. Ez utóbbi a nehezebb, mert gyakorlatilag már a negyedhangoknál tartunk, és minden volt. Úgy érezzük, itt a hogyanon van a hangsúly. Megpróbálunk kicsit a mi anyanyelvünkön beszélni.
- Ez tudatos fordulás a magyar népzenéhez?
- Inkább tudatalatti hit abban, hogy tiszta forrásból merítsen az ember. A megtanult technikát, improvizációs fordulatokat, harmóniákat, zenei formákat szeretnénk olyan anyaggal kitölteni, vagy olyan új formákat teremteni új anyaggal, amiben benne van a mi életünk és hátterünk is. Erre lehet azt mondani, hogy a magyar népzene felé való orientáció, de én ezt nem szeretem. A magyaros vagy magyar népzenei motívumok sokszor elrontják azt, amit mi szeretnénk, mert ezek alapján felelőtlenül rásütik, hogy milyen. Vannak olyan zenekarok, amiket nem lehet berakni egy skatulyába. Mi nemcsak arra törekszünk, hogy az életünk benne legyen a zenénkben, hanem arra is, hogy a mai kornak olyan élményt adjunk, vagy olyan irányt mutassunk, ami egyfajta kiút ebből a világból, ebből a megzavarodott világból.
- A zavarodottságot és a káoszt a jazz történetének utóbbi évtizedeiben többen, főleg free muzsikusok, megpróbálták érzékeltetni, kifejezni. Az önök zenéje sokféle elemet felhasznál, de erősen törekszik a katarzisra, mintha határozott vágy lenne benne az iránt, hogy megtisztítsa a hallgatókat.
- Ezt nagyon jól érzékeli. Munka közben mindannyian érezzük, hogy mit kell csinálni, merre kell menni, de megfogalmazni ezt utólag lehet, mint ahogy mi most tesszük. Kollégáim biztosan nagyon meg fognak lepődni azon, hogy ezt így megfogalmaztuk, mert egymás között gyakorlatilag nem beszéltünk a zenéről ilyen filozófiai tartalmat adva neki. Egyszerűen éreztük, hogyan kell csinálni. Sok olyan időszakunk is volt persze, amikor vergődtünk, nem találtuk azt, amit csinálni kell. De ez törvényszerű; van, amikor az ember a feltöltődés állapotába kerül.
- Az Arisztotelész által meghatározott katarzis elérése évezredek óta a művészetek egyik fő törekvése. De a XX. század terméke egy másfajta törekvés, amely szerint nincs lehetőség és szükség katarzisra, mert nincs megtisztulás.
- Én lehetségesnek látom, s talán ez tartja bennünk azt a hitet is, hogy így dolgozunk.
- Ezek szerint az önök számára a legfontosabb az a hatás, amit zenéjükkel a hallgatókra tesznek. Vagy fontosabb, hogy önmagukat valósítsák meg a színpadon?
- Ez kétélű dolog. Akkor tudjuk megvalósítani önmagunkat is, ha a közönségben partnert találunk. Az, hogy kiállunk a közönség elé, és kijelentjük: márpedig ez van, ezt fogadjátok el, most mi magunkról beszélünk valami önmutogatással volna összehasonlítható. Viszont ha megtalálunk egy közös kapcsot, ami őket is érinti, és megpróbáljuk úgy előadni, felépíteni, hogy ha nem is tudják, miről van szó, de egyfajta érzetet kelt bennük az már nagy dolog. A múltkor például odajött hozzánk egy srác, és azt mondta: nem tudom, hogy ez mi, de nagyon jó, és nagyon boldog vagyok. Ez nagyon jó érzést váltott ki bennünk, hogy igen, ezért érdemes dolgozni.
- És mitől függ a játék minősége? Mert én hallottam a Binder együttest nagyon jól, de kevésbé hatásosan is játszani.
- Ez rendkívül összetett. Talán az a gerince, hogy mi öten egyformán vegyük egymás rezgéseit a színpadon, egyformán kerüljünk kontaktusba egymással. Természetesen egy a törekvése mindegyikünknek: hogy jól játsszunk, és elérjük azt, amit minden zenész szeretne elérni, hogy ne érezze a saját súlyát, amikor lelépked a színpadról. Ez elsősorban tőlünk függ, és sok helyütt éreztük, hogy a közönség együtt lélegzett velünk, hogy kihozta belőlünk azt, ami bennünk volt. De sok helyütt volt fal a hallgatóság és mi köztünk, ami nagyon gátolt bennünket. Nem bizonytalanított el, de úgy éreztük, hogy magunknak játszunk, és nem szeretnénk magunknak játszani. Ez az egyik oldal. Függ még attól is, hogy milyen szellemi és fizikai állapotban vagyunk, együtt is, külön-külön is mennyire tudjuk egyforma szinten dinamikával, szellemi sugárzással és zenei spontaneitással kitölteni a zenét. Hogy mennyire tudjuk magunkat függetleníteni a körülményektől. Az lenne a legjobb, ha soha nem kellene törődni ezzel, s mindig azt éreznénk, hogy akikkel játszunk, azok részt vesznek a zenében, és követik. Ezek a legfontosabb momentumok. Természetesen a zene minősége attól is függ, hogy ki mennyit gyakorolt, milyen technikai szinten van, milyen a kedélyállapota, milyen hatások érték az utóbbi napokban. Tehát nagyon sok mindentől függ, ezért nehéz ilyenfajta zenét játszani. Egy sematikus harmóniavázra illesztett improvizáció legfeljebb nem sikerül, de a zene megy tovább, és a következő szólista már jobb lesz. Nálunk, ha valaki nincs olyan állapotban, nem rendelkezik olyan töltéssel, mint a többiek, akkor kicsit megbotlik az egész. De vállaljuk ezt, mert amikor összejön és sikerül, akkor nagy örömet szerez.
- Az effajta zenében elég nagy lehet a bizonytalansági tényező, a zene nem mindig éri el az optimumot, a tökéletesség kívánt fokát.
- Inkább úgy fogalmaznám, hogy nagyon ritkán éri el. De a célunk mindig az. Én a jövő zenéjében a kiutat a pillanatnyiságban és az improvizációban látom. Leírt zenék régóta születnek, de a mostani zsákutca, amelyben majdnem minden művészeti ág toporog, olyan, hogy ki lehet belőle törni. Éppen az improvizációval, az egyén belső, szubjektív érzésvilágának kivetülésével, a pillanatnyisággal és az ad hoc játékkal. Ami természetesen nem a jazztörténeti korszakhoz kanyarodik vissza, hanem átültetődik a mai zenébe, akár a kortárs komolyzenébe. A zene egyik kiútját ebből a kátyúból abban látom, amikor az előadó teljesen azonos lesz a zeneszerzővel, tudniillik csak akkor képes azt megfelelő hitellel tálcára tenni.
- Történtek erre kísérletek más műfajban is.
- Most én sem kifejezetten a jazzről beszélek. Zenéről beszélek, teljesen mindegy, hogy jazznek, kortárs zenének vagy komolyzenének nevezzük. Olyan zenének, ami a jövő felé mutat és újat teremt. Sajnos az ilyen zenészek 99 százaléka a jazz műfaján belül boldogul. Vagy nem boldogul.
- Nem hinném, hogy feltétlenül a szerzőnek kell eljátszani egy alkotást ahhoz, hogy művészi fokon szólaljon meg, bár kétségtelenül az a leghitelesebb.
- Olyan előadókra van szükség, akik alkotó módon tudnak a zenéhez viszonyulni, nem felbérelt, profi blattisták. Ilyen zenekar pedig gyakorlatilag nincs a világon.
- Hadd mondjak erre egy ellenpéldát. Bach h-moll miséjének mintegy tucat jelentős hanglemezfelvétele ismert az egész világon. Egyik így hangzik, a másik úgy, tehát egyik sem azonos, mégis mindegyik lehet elfogadható változata az eredetinek, példaként arra, hogy egy mű hányféleképpen tud megszólalni. Ki tudja már, hogy milyen volt az eredeti? Az a kor, szellemiség, közeg már elmúlt, amelyben megszületett; a mai ember érzéseivel játsszák azt a zenét. De azért művészi az alkotás, mert a mai kor számára is vannak értékelhető rétegei.
- A nagy művek a saját korukban általában nem élvezték az elismerés babérjait. A művészet előremutat, a jövőt hozza előrébb. Ami az interpretálást illeti, kétségtelenül nem mindegy, hogy Edwin Fischer, Glenn Gould vagy Emil Gilelsz koncertjére megy el az ember. Nyilván azt választja, amelyiktől a legtöbbet kapja olyan szempontból, hogy leginkább hozzá szól. Mert ezek mind nagy művészek, csak mindegyik másként értelmezi, és másként adja elő ugyanazt a zenei anyagot. Abban a zenében van ennek igazán létjogosultsága, ahol az előadó egyben hozzá is tud tenni, s nemcsak dinamikailag és külső öltöztetésben, hanem belső tartalomban is. Én ebben látom azt az összekovácsoltságot, ami ahhoz szükséges, hogy az ilyen zene megszülessen. A jazzben ilyen nagyon sok van. Mi ugyan jazzt játszunk, és főleg jazz-alapokból táplálkozunk, de az az út, amelyen haladunk, nem jelenti azt, hogy kizárólag jazzt érintünk rajta. Hanem olyan talajon kell járnunk, ami több rétegből áll, s ezek a rétegek mindig a megfelelő kor megfelelő lerakódásai.
(1981)
(In: Azt mondom: jazz. Zeneműkiadó, Budapest, 1983)