DÉS LÁSZLÓ
1954
A legfiatalabb jazznemzedék egyik markáns egyénisége. Zenei életrajza rövid: 1976-ban végezte el a jazztanszakot, közben és utána játszott többek között Kőszegi Imre, Vukán György, Tomsits Rudolf, Pege Aladár együttesében, valamint az Interbrass együttesben. 1976-ban San Sebastianban a ,,modern szólista" kategóriában első díjat nyert. Ezzel párhuzamosan kapcsolatba került az LGT popzenekarral, közreműködött annak koncertjein, lemezfelvételein, sőt más popzenészek hanganyagának felvételein is szívesen látott vendég. 1979-ben megalakította a Dimenzió együttest, amely a jazz-rock irányzat egyik hazai követője lett, 1981-ben hanglemeze is megjelent. Az együttes 1980-ban a Novi Sad-i és a wroclawi, 1981-ben a pori és a varsói jazzfesztiválon szerepelt.
Dés Lászlót elsősorban mint zenekarvezetőt akartam megszólaltatni ebben a kötetben. Az interjú készítése és a kézirat nyomdába küldése között azonban felbomlott a Dimenzió együttes, így az akkor elmondottak mára már elvesztették konkrét tartalmukat. A zenekar megszűnésének ténye mégsem változtatja meg az interjúban megfogalmazottak általános érvényűségét: ezért látom indokoltnak változatlan közreadásukat.
(Fotó: magánarchívum)
- Az is bolond, aki poétának megy Magyarországon - jelentette ki jó kétszáz évvel ezelőtt Csokonai Vitéz Mihály. Vajon, ha a poéta szó helyébe a jazzmuzsikust illesztenénk, állná-e ma helyét a szólássá lett mondás? Hogyan kezdődik most egy jazz-zenész pályája, s hogyan vezet ez a zenekar-alapításig?
- A konzervatórium (jazztanszak) befejezése után én is azt az utat jártam, amit a legtöbb fiatal zenész: különféle együttesekben játszottam, sokszor többen is egy időben. Ez nekem rendkívül hasznos volt, mert sokat tanultam belőle. Aztán behívtak két évre katonának, s ezalatt érlelődött meg bennem, hogy elég volt az ide-oda vetődésből, a sok átfedésből; mert elmélyült, koncepciózus munkára sehol nem nyílt lehetőség attól függetlenül, hogy nagy iskola volt, és Magyarországon nincs túl sok lehetősége a zenésznek arra, hogy tanuljon. Ezt végig kellett csinálni. A Dimenziótól függetlenül azt tartom, hogy ha lehet, játsszon az ember más zenészekkel is, mert ez ilyen pálya, ilyen műfaj. Szükséges mindig frissíteni, más muzsikusokkal dolgozni éppen azért, mert egy idő után megrekednek a kapcsolatok, ha nincsenek újabb lökések innen-onnan, amelyek új ötleteket, képleteket, inspirációkat adnak. Szóval a katonaságnál elhatároztam, hogy szervezek egy zenekart, és igazából arra koncentrálok, két-három évig csinálom és ha nagyon nem jön be, akkor abbahagyom. De legalább elmondhatom magamról, hogy megpróbáltam. Mert nagyon sok jazz-zenész panaszkodik – sokszor jogosan –, de legtöbbjüknél megfigyeltem, és el is mondtam nekik, hogy igazán meg sem próbálják. Pedig amíg ezt meg nem teszi valaki, addig nem zárhatja le magában a kérdést úgy, hogy nem megy, semmit nem lehet tenni.
- Olyan nehéz egy csapatot összehozni?
- Iszonyatosan. Hatalmas felelősség, hihetetlen egyensúlyozási játék, hogy a zenekar együtt maradjon, mert állandó konfliktusoknak van kitéve, a külsőkről nem is beszélve. Ezek gyakran kafkaiak, amíg az ember megtalálja a különböző utakat, csatornákat a zenekar érvényesüléséhez. Nekem akkor már volt bizonyos nevem a szakmában és kontaktusom olyan emberekkel, akiket volt bátorságom felhívni, mert tudtam egyáltalán, hogy kiket kell keresni. így hívtam fel a televíziónál Módos Péter könnyűzenei szerkesztőt, hogy szeretném, ha bemutatna bennünket. Az ilyenek számítanak. Vagy ha bemegyek az ORI-ba, és tudják, hogy ki vagyok. Ez a másik nagy probléma: az állandó küzdés, bajvívás a külső erőkkel. S ez olyan játék, amibe könnyen bele lehet bukni. A lemezzel szerencsénk volt, mert éppen emiatt kaptuk az ajánlatot a lemezgyártól.
- Kapta vagy kérte?
- Bementem Erdős Péter márkamenedzserhez, akit akkor ugyan még nem ismertem személyesen, de kölcsönösen tudtunk egymásról, mert előtte sokat dolgoztam felvételeken. ő látott minket a tévé Pulzus című adásában, tehát nem volt haszontalan a telefon Módosnak. Ezek sajnos összefüggnek. Erdős így tudta, milyen zenét játszunk, és azt mondta, semmi akadálya a lemeznek, erre most már van keret. A döntés gyorsasága kissé váratlanul ért bennünket, de mertük vállalni, és meg is csináltuk az anyagot. Olyan lett amilyen, nekünk tetszik.
- A Dimenzió a jazz-rock irányzathoz kötődött, ami miatt „ortodox" jazzkörökben elmarasztalás érte. Ezzel nyilván elzárták magukat a közönség bizonyos rétegeitől, más jóval szélesebb rétegei felé viszont nyitottak. Hogyan alakult ki zenei felfogásuk?
- Az volt a vágyálmom, hogy ne olyan zenét csináljunk, amit egy személynév fémjelez, hanem olyat, amelyben öszszefoglaló néven fut négy vagy öt ember. Magyarországon a Saturnus és a Dimenzió együttesen kívül nem nagyon van erre példa. Nem véletlen, hogy a miénknek nem Dés kvartett lett a neve, mert szeretném, ha ez is tükrözné azt, hogy ez valóban együttes, és nem X formáció, amelyben hetenként változnak az emberek. Ahhoz, hogy egy koncepció beérjen, idő kell, nem csak összepróbálni és eljátszani három haknin. Idő és lehetőség pedig akkor van, ha együttes csinálja, hosszú távon. Nem szólva az adminisztratív könnyebbségekről: így utazóképes egy banda, így lehet sok helyre kiközvetíteni. Mert nem olyan könnyű utazni, nem olyan könnyű megteremteni a lehetőségeket. Ehhez millió információs anyag szórólap, plakát stb. szükséges, ami abban a pillanatban elavul, ha megváltozik az együttes. Ezek az eszközök nagyon fontosak ahhoz, hogy el tudjunk jutni bizonyos helyekre és egy valóságos jazz-zenekar életét éljük, nem pedig az állandóan körbejáró, ebbe a kis országba besülő és betokosodó társulásokét. Ez tudatos választás volt az együttestől, hogy csak így vagyunk erre képesek.
- Mások miért nem ezt az utat választják?
- Egyrészt, mert félnek attól, hogy nem keresnek annyit: ha nem az együttes vezetőjének kezében van minden, akkor nem ő fölözi le a hasznot. Másrészt emberi hibák is szerepet játszanak: nem tudnak összetartani a zenészek, állandó marakodások, torzsalkodások zajlanak, amik felőrlik az idegeket. A tudatosság igazi hiányán is múlik ez. Nagyon sok zenész és zenekar van, aki képtelen arra, hogy egy helyen megmaradjon, vagy állandó együttest hozzon létre. Ehhez persze az is hozzátartozik, hogy kezdetben, körülbelül egy évig, mi sem voltunk olyan fényes helyzetben, bár a mostani helyzetünk sem annyira fényes. Ha a zenekar tagjai nem vállalnának egyéb munkákat, akkor nem élnénk meg belőle. Nem tudunk annyit játszani, hogy betegre keressük magunkat; még annyit sem, hogy a minimumon túl megéljünk belőle. Sok minden kell még, hogy az ember normális színvonalon tudja fenntartani magát. Nekem feleségem, gyerekem van, ami biztosan számít a gondolkodásomban, produkciómban, abban, hogy mit vállalok és mit nem. Ezeket a vállalásokat nem érzem kényszernek, ezek a szakmához tartoznak. Szaxofonos vagyok, zenész vagyok. Vannak, akik megengedhetik maguknak azt – ami szerintem más oldalról esetleg a produkciójuk rovására megy –, hogy dolgoznak, másból élnek, éppen ezért csak a saját zenéjüket játsszák. Vagyunk egy páran muzsikusok, jazz-zenészek, akiknek ez a hivatásuk, akik ebből élünk, s emiatt sok olyat is elvállalunk, amit mások esetleg nem, mert nem tartozik szorosan az akarásukhoz és elhivatottságukhoz. De ha ez nem torlódik abnormálisan össze, akkor nem számíthat tehernek.
- A Dimenzió vállalását miért fogadta különbözőképp a szakma és a közönség?
- Valóban lehet beszélni a szakma és a közönség fogadtatásáról. A közönség, úgy tűnik, jól fogadja zenénket; ha jól játszunk, sikerünk van. A szakma kétségtelenül sokkal rosszabbul viszonyult. Amióta például jegyzik a nevünket és a lemezünk megjelent, egyes muzsikusok nem köszönnek vissza, teljesen elvesztettem velük a kapcsolatot. Sokat gondolkoztam ezen, de nem tudok rá más magyarázatot találni, mint hogy bántja őket az, hogy nélkülük is boldogulok. Mindenesetre borzasztó, hogy a magyarországi jazz-táborban ilyesmik mérgezik meg a kapcsolatokat és az együttműködést. Nincs összetartás, teljesen heterogén és széteső a társaság, ami nagyon nagy baj. Még ha volnának valóságos konfliktusok; de olyanok ritkán akadnak, csak az ilyen képzelt ellentétek váltják ki a nézeteltéréseket. Mi is áldozatai vagyunk ennek. De megmondom őszintén, nem érdekel, mert saját zenekarom belső dolgai és a külső tennivalók annyira leterhelnek, hogy nem marad időm ezzel foglalkozni.
- Szerepe van-e az eltérő fogadtatásban annak, hogy az együttes a jazz-rock irányt vállalta fel?
- Nem tudom, mennyire fedi ez a kategória a zenénket. Mostanában már sok swinget játszunk, a modern swinges lüktetésű részek jóval többet tesznek ki, mint a rockos betétek. Régebbi számaink is egészen más értelmet nyertek.
- Akkor milyen törekvések határozzák meg a zenekar zenei arculatát? Megfogalmazták-e ezeket tudatosan?
- Igen. Szerkezeti és formai problémák foglalkoztatnak bennünket. Ki akarunk törni a téma-improvizáció-téma varázskörből azzal, hogy szerkezeti felépítményt adunk a számoknak. Nem biztos, hogy oda jutunk vissza, ahonnan elindultunk, de egy íven belül eljutunk valahová. így az ember jobban tudja kifejezni saját zenei világát az improvizációkon kívül, nemcsak arról szól a zene, hogy neki állunk, és jól-rosszul eljátsszuk a témát és azon belül magunkat, hanem a zene is a magunké. Ami megszólal, annak stílus-irányadónak kell lenni a négyesünk szempontjából, tehát valamit ezzel mi négyen tudunk megmutatni a magunkéból. Nálunk nem egy ember határozza meg, hogy mit játsszunk, a többi meg kedvetlenül követi. Ennek feltétele a formai jegyek megváltoztatása és a hangszerelés jelenléte.
- Ez a felfogás nem mondható általánosnak a témára épülő improvizációk kényelmes módszerét követő hazai formációk körében...
- Ami egyébként lehet jó is, de nem lehet irányadó, mert nem együttes munka. Ahhoz együttes kell, hogy kiderüljenek azok a pontok, ahol dinamikailag és formailag váltani kell. Sajnos, technikai eszközeink még nem elegendőek elképzeléseink teljes megvalósításához. Vágyunk, hogy legyen egy keyboardunk. Egyes ortodox jazzistáknak ettől égnek áll a hajuk, pedig nincs igazuk. Egykor a komolyzenészek is berzenkedtek a szaxofon láttán, és az óta mégiscsak beépült a hangszer a klasszikus zene történetébe. Arról nem is beszélve, hogy a kortárs zenében menynyiféle tárgyat alkalmaznak.
- Ezek szerint jobban kívánnak építeni az elektronikára?
- Nem tagadom, nagyon izgatnak azok a hatások, amiket el lehet érni vele. Egészen másként tudok például szaxofonozni, egészen más inspirációkat kapok, ha alatta egy mooghangzat úszik. Más értelmet kap ugyanaz a harmónia, mint ha csak zongora szólaltatná meg. Ebben nem találok semmi kivetnivalót. Az ember keresi az újat; van, aki akusztikus hangszerekkel próbálja ezt elérni, mi így szeretnénk.
- A hetvenes évek végén azonban megfordult vagy legalábbis lelassult az elektronizáció folyamata, sokan visszatértek az akusztikus hangzáshoz. Ez a folyamat összefüggésben van a jazz-rock kifulladásával.
- Véleményem szerint az elektronika nem jár együtt a jazz-rockkal. Egyszerűen olyan hatások érhetők el vele - lásd Weather Report -, amelyek teljesen természetesen hangzanak. A szintetizátor nem akusztikus jellegű, de igenis lehet hangszerként, jazz-hangszerként is kezelni. Variációinak lehetősége végtelen.
- A modern jazzt általában két fő ágra szokták bontani: egy szórakoztató, illetve egy elvontabb, koncertáló irányra. Mi erről az ön véleménye és hova számítja magát, a zenekarát?
- Én nem szeretném, hogy a kettő kizárja egymást. Szeretnénk szórakoztatni – amennyire képesek vagyunk erre –, de mindenképpen a magunk útját járva. Nem feltétlenül azért írunk egy számot, hogy táncra perdüljenek rá vagy népszerű legyen. A magunk szintjén és a magunk igényének, zenei felkészültségének megfelelően olyan kompozíciókat akarunk létrehozni, amelyek koncerten játszhatók, de szórakoztatnak. Az a fő célunk, hogy minket szórakoztassanak, hogy abban a zenében, amit játszunk, jól érezzük magunkat.
- Ez kicsit öncélúan hangzik.
- Szerintem minden művész elsődleges szempontja az, hogy ő maga meg legyen elégedve a munkájával, az alkotásával. Mert ha ez nincs így, akkor vagy nem adja ki a keze közül, vagy hazudik. Én úgy gondoltam, hogy a mi magunk legmagasabb szintjén a legjobb számainkat próbáljuk a legjobban eljátszani azzal a feltétlen akarással, hogy a közönségnek ez tetsszen. Amikor az ember komponál egy számot, akkor azt írja magának, írja az együttesnek és írja a közönségnek, ez csak természetes. Ha játssza, akkor csak a közönségnek játssza, de hát egymás között játszunk, s nagyon fontos, hogy mi jól érezzük magunkat, mert ha nem, azt azonnal észreveszi a közönség.
- Eddig nem használta a „kifejezés" szót.
- Nem vagyok ennek híve, de nagyon szépen lehetne arról beszélni, hogy én végül is mit gondolok. Ha igazán jól érzem magam és a zenét, akkor teljesen átadom magam a szaxofonnak, és ezt a játékkal közlöm a közönséggel. Az indulataimat, pillanatnyi állapotomat, a világhoz fűződő viszonyomat, bajaimat vagy örömeimet közlöm, az jön le a színpadról. Van, amikor minden számot, még a legkönnyebbet is valami őrült dühvel játszom, mert éppen olyan hangulatban vagyok. És van olyan is sajnos, eléggé hangulatember vagyok -, amikor hidegen és pléhpofával játszom, amikor nem tudok belejönni, és rutinszerűen csak az ujjaimat futtatom, tehát hiányzik belőle az a töltés. A két véglet között sokféle variáció érvényesülhet, attól függően is, ahogy a számok hangulata diktálja. Nem tudnék erről úgy beszélni, mint John Coltrane, mert hiányzik belőlem az a vallásos töltet, ami benne volt. Késői lemezei valamiféle szellemi vonulat, irányadás jegyében születtek. Ilyesfajta végletes invenció nincsen bennem. Van viszont a zene iránti alázat és szeretet. Nem véletlenül játszom instrumentális zenét, igazából így tudom elképzelni a zenei kifejezést. Az instrumentális zene iránt olyan akarás és eltökéltség kell, hogy csakis a zenével fejezzük ki azokat az érzelmeket és hangulatokat, amiket elmondani nem lehet, mert akkor verseket vagy dalszövegeket írnék. Ezt én a szaxofonon mondom el. Amennyiben ez átsüt rajta, akkor már nem volt hiába. De egy zenekaron belül rengeteg mindennek kell összejönni ahhoz, hogy az effajta instrumentális játék létrejöjjön és hasson.
- Lemezükön nincsenek nagy szélsőségek, ütközések: szép hangzások, hangulatok kifejezésével mintha kiegyenlítésre, s nem problémafelvetésre törekednének.
- Ha ezt így érzi, akkor ezzel nem tudok vitába szállni. Kétségtelenül több rajta az olyan szám, ami ha így fogalmazunk valóban nem problémafelvető. Azzal viszont nem értek egyet, hogy a többi konfliktusmentes volna. Én legalábbis olyasfajta indulattal és töltéssel fújtam bennük, ami nem egészen felhőtlen. Másrészt lehetne beszélni arról, hogy valóban, miért nem fejezi ki zenénk a világ zűrzavarosságát. Manapság ez divatos problémafelvetés a művészetekkel kapcsolatban. Úgy érzem, ön is azt kérdezte inkább, hogy a mi zenénk hogyan viszonyul ehhez.
- Igen, bár korántsem divatból. Azt gondolom, a muzsika csődje lenne, ha mindegyik csak a káoszt tükrözné, és száműzné a harmóniát.
- Nézze. Egyrészt ma már másképp játszunk, változtak viszonyaink a zenekaron belül, több lett a feszültség, a súrlódás. Másrészt változott életünk és a világról alkotott véleményünk. Én tudom, hogy sokat változtam, sok mindent már nem veszek olyan könnyen az életben. Ha valaki valamit csinál, akkor konfliktusokat vállal magára. Ma már sokkal inkább állok aktív kapcsolatban, akár harcban is a világgal, mint eddig. Ez befolyásolja játékomat és a zenéhez való viszonyomat is. Sok igaz van abban, amit a lemezünkről elmondott, de azóta már sok idő eltelt. Másfajta zenét, jóval súlyosabbat fogunk játszani. Szándékosan nem mondtam, hogy nehezebbet, mert szeretnénk, ha stílusjegyeink közé tartozna, hogy olyan értelemben nem játszunk elvont zenét, mint Szabados vagy a kortárs zene. Mi más irányvonalat követünk, másként akarjuk ezt kifejezni. Nagyon sok muzsikus nem játszik elvont zenét, és mégis esetleg többet fejez ki. Arról nem beszélve, hogy szélesebb közönséghez szólnak, mint azok, akik hívebben és ezért elvontabban közvetítik ezeket a problémákat. Az elsődleges szerintem az, hogy jól és őszintén kell csinálnia az embernek a dolgát.
- Ebből következően tudatosan vállalnak egyfajta populáris vonalat?
- Természetesen, de ez a popularitás relatív. Induljunk ki abból, hogy eladtunk 15 ezer lemezt, ami a jazzben még sikernek is elkönyvelhető. De hát a tízmillióhoz képest ez iszonyatosan kevés. Gondoljon csak bele, hogy tulajdonképpen milyen elszigetelt és marginális tényezői vagyunk a magyar könnyűzenei életnek! A többszázezres pop- és rockrajongó táborral szemben mi 15 ezer embernek tetsző zenét csinálunk. Hát így vagyunk mi populárisak. Ezt fontos hozzátenni, mert emiatt is érnek vádak, féltékenykedések.
- Ugyanakkor ön nem számolta fel kapcsolatait a popzenével, közreműködik lemezeken, koncerteken, tehát a popularitás egyéb lehetőségeivel is él. Nem volna kifizetődőbb egy popzenekarban játszania? Ezt nem feltétlenül az anyagiakra, hanem a nyilvánosság lehetőségeire is értem, s nem vádként, hanem tényként kérdem.
- Dehogynem. Azok, akik azt mondják, itt játszom meg ott játszom és eladom magam, nem gondolják hozzá, hogy amióta pénzért játszom jazzt, csak jazzt játszom, ez számomra az irányadó. Százszor kisebb energiába kerülne session-zenészként dolgozni vagy elmenni tagnak egy popzenekarba, mint zenekart alapítani és azt végigvinni. Zeneileg, szervezésben, anyagilag, egzisztenciálisan, mindenképpen.
- Akkor miért csinálja mégis ezt?
- Mert igazából ebben tudom és szeretném kifejezni magam. Úgy érzem, a jazz az a műfaj, amiben el tudom mondani azt, amit a hangszeren szeretnék. Nincs mese. Ezért nem megyek session-zenésznek sem, mert az csak részmunka; ez viszont komplex egész.
- Ismeretei szerint ez a típus mennyire általános a zenésztársadalomban? Milyen arányban vannak a magyar jazzéleten belül azok a muzsikusok, akik koncepciózusán, akár lemondások árán is próbálnak képviselni, kifejezni valamit, önmagukat?
- Nem tudom. Mindenképpen kisebbségben vannak. Talán 15-20-an lehetnek. Ma valamit akarni igazán csak úgy lehet, ha az ember tisztában van saját magával és a környezetével, a világgal. Ehhez viszont az kell, hogy tájékozott legyen, hogy belső töltete legyen.
- Kik választják manapság ezt a pályát? A társadalom milyen rétegeiből és milyen céllal verbuválódnak a jazz-zenészek?
- Ez kétirányú folyamat. Én intellektuális alapon kerültem kapcsolatba vele, valamiféle kulturális érzékenység és felkészültség meg egy kis sznobizmus vezetett ehhez a zenéhez. A környezetem nem predesztinált volna erre, mert nem voltak körülöttem muzsikusok. Ezért kezdtem fordítva, a legnehezebb, legelvontabb muzsikával. Később, ahogy mentem vissza, és kezdtem megismerni a jazzt, kiderült, hogy ez játék is, muzsika is, szakma is tehát rengeteg összetevője van. Ez a közeledés egyik fajtája; több olyan muzsikust ismerek, akiknek életébe így lépett be a jazz. Másrészről sokan a vendéglátó zenétől, vagy a cigány muzsikusok köréből kerültek ki, akik egyfajta örökségként veszik át a manualitást és a hangszer iránti vonzódást. Többen muzsikus-dinasztiák leszármazottai, számukra törvényszerű volt, hogy zenészek lesznek. Vannak köztük fantasztikus tehetségek, például Szakcsi az egész magyar jazzélet egyik legnagyobb alakja, zseniális zongorista. Alapvetően ez a két út vezet el ma Magyarországon a jazz-zenéléshez, de ez nem lényeges, személyekre lebontva kellene megvizsgálni, hogy ki milyen utat járt be, mit miért tett, mit produkált. Elsődleges mégiscsak a jazz iránti tehetség: hogy ismerje a hangszerét, tudjon rajta játszani, improvizálni, ki tudja fejezni magát. Ezt még tovább lehetne differenciálni. A vezető amerikai muzsikusok között is lehetne sorolni példákat: Archie Shepp a filozófiai tudományok doktora, Coltrane is elmélyült, tudatos, gondolkodó művész, nem „csak" szaxofonos. Ezek az emberek nemcsak figurái, hanem meghatározó személyiségei a jazztörténetnek. De sok olyan muzsikus van, aki „csak" szaxofonos, és nem fáklyavivő.
- Bár ön még fiatal, de már lehetnek tapasztalatai arról, hogy pályája során mire számíthat egy jazz-zenész Magyarországon, milyen a műfaj megbecsülése a magyar kultúra egészén és a muzsikus társadalmon belül.
- Azt hiszem, a muzsikus világon belül van presztízse a jazznek. A jó jazzmuzsikust a könnyűzenészek feltétlenül elismerik és számon tartják. Megkockáztatnám azt is, hogy a felvilágosult és nem bigott klasszikus zenészek között is vannak, akik elismerik a jazzt. Yehudi Menuhin könyvéből például kiderül, hogy neki mennyire nincsenek ilyen előítéletei, korlátai. Az viszont teljesen egyértelmű, hogy a jazz a magyar kulturális élet perifériájára szorult, a zenei közéletben semmiféle szerepet nem játszik. Ez főleg azzal függ össze, hogy a magyar zenei nyelvben sem játszott soha szerepet. Az amerikaiban igen, s a nyugat-európaiban is kezd. Nem véletlenül: azok sokkal nyitottabb országok, határaiktól kezdve a kulturális életig, a hozzáállásig. A mi zártabb kultúránkban a jazz abszolút marginális szerepet tölt be.
- Ez a színvonalára is vonatkozik?
- Nem feltétlenül, mert szerintem Magyarországon egy csomó olyan muzsikus és együttes van, akik európai viszonylatban is megállják a helyüket. Itt másról van szó. Lengyelországban például nagyobb hagyományai vannak a műfajnak, szervezetileg is sokkal komolyabban tömörülnek a zenészek, van szakszervezetük, vannak menedzserirodáik. Ott, ha egy zenész befut, sok mindenre nincs gondja, nyitottabb az útja. A közönség is sokkal jobban fogadja, szereti a jazzt. Nálunk csak az utóbbi években érezhető felfutás. Igazából a magyar nóta és az operett számít; ez a zenei alapnyelvezet, nem pedig Bartók, Kodály vagy Kurtág, jóllehet azért nem marasztalható el a magyar kulturális élet irányítása, hogy ennek propagálására nem fektetett hangsúlyt. Az amerikai zenei köznyelvbe beépültek az egykor népszerű, olykor szirupos slágerek, s ha ezt később valaki akinek semmi köze nincs a jazzhez egy jazzistától meghallja, felismeri, hogy miről van szó, lesz valami viszonya, kontaktusa a számmal.
Magyarországon azzal kell vállalni a zenészeknek a jazzt, hogy soha tizedannyi népszerűséget sem fognak elérni, mint egy botcsinálta popzenekar, amely ha csak két évig sztár, de azalatt learat mindent, amit anyagilag és népszerűségben lehet. Ezt mi soha nem közelítjük meg, de szerintem nem is akarjuk. Én úgy kezdtem, hogy szaxofonos, jazz-zenész akarok lenni, ez az életem, a pályám, ezt szeretem, ez von el minden mástól. Aki népszerű akar lenni, az előbb-utóbb elmegy erről a pályáról, mert ez a zene nem erről szól. De a jazz sehol a világon nem erről szól: jóval intimebb zene, nagyobb figyelmet, koncentrációt igényel a közönségtől. Ez meghatározza azt is, hogy csak egy bizonyos közegben, bizonyos számú közönségnek szólhat. Csak egy olyan réteget érinthet, amely hajlandó rá odafigyelni, amelyet érzelmileg megérint. Mert, hogy hányan értik, az megint más ügy. Szerintem kevesen. Ez egy nyelvezet, mint az angol, amit meg kell tanulni, és meg kell érteni. De az is nagyon lényeges, hogy megérezzék. És többen vannak így. Egy zenekarnak akkor van igazán sikere, ha ráéreznek a zenéjére.
- Nem érzi úgy, hogy az a zene, amit felvállalt, valójában az amerikai kultúra része?
- Kétségtelenül onnan jött. De az amerikai zenészeknek is tudniuk kell, hogy a jazz az európai kultúra része is: olyan ötvözet, amely európai hangszerek, zenei stílusok és az amerikai néger ritmusok elegyéből jött létre. Másrészt pedig ma már létezik európai jazz is. Mi a saját zenénket játsszuk, ami kétségtelenül európai a nyílvánvaló amerikai hatások ellenére is. Viszont az amerikai muzsikusok sem tudják letagadni az európai klasszikus vagy kortárs zeneszerzők hatását. A jazz mint zene ma már annyira internacionális – attól függetlenül, hogy az ember elsősorban még mindig az amerikaiak lemezeit hallgatja – hogy léte itt, Magyarországon is indokolt. A közönség érdeklődése mutatja, hogy szükség van ránk.
(1982)
(In: Azt mondom: jazz. Zeneműkiadó, Budapest, 1983)