FRIEDRICH KÁROLY
1948
A legnehezebb hangszert, a pozant választotta. 1964-67 között elvégezte a Bartók Béla konzervatóriumot, 1967-70 között a Zeneművészeti Főiskolán folytatta tanulmányait. Közben 1966-69 között a jazztanszakon szerzett diplomát. Kezdetben saját együttesét vezette, majd különböző formációkban játszott. Volt a Binder együttes tagja, emellett újra alapította önálló zenekarát. A jazztanszak tanára, az ismert jazzénekesnő, Bontovics Kati férje.
(Fotó: magánarchívum)
- Életkorát tekintve a magyar jazz középmezőnyéhez számítható. Tartozik-e valamilyen nemzedékhez?
- Igen, úgy érzem, kettőhöz is. A velem egyidősökkel bizonyos fokig az utolsó mohikánok vagyunk azok között, akik akkor kezdték a jazzt, amikor még nem hódított a rock zene. Amikor még a tánczene és a jazz sokkal inkább analóg volt, mint a tánczene és a rock. Nálunk másfajta követelmény volt, másfajta jazzt tanultunk kezdetben, nem a jazz-rockot és nem a free-t, amik aztán annyira divatba jöttek később. Ebből a generációból, amelyhez többek között Vukán, Szakcsi, Kőszegi tartozik, a legfiatalabb vagyok. Ők idősebbek néhány évvel, de köztünk generációs szempontból nincs semmi különbség. Majdnem azt lehet erre mondani, hogy a jazztanszak előtti generáció.
- De rajtuk kívül fiatalabbakkal is gyakran játszik.
- Nagyon jót tesz nekem, hogy a tanszakon tanítok, mert így állandóan fiatalok közt vagyok, velük játszom, s ez fiatalon tart. Ilyenformán érzem két generációhoz tartozónak magam, mert ez már egy egészen más nemzedék. Ők már a bebop zenét ezen én harmóniamenetekre épülő számokat értek az iskolában tanulják.
- Megítélése szerint hány nemzedékre osztható a magyar jazz mezőnye?
- Kettőre. Van az idősebb nemzedék, amely már a tanszak megalakulása előtt jazzt játszott csak ezt tudom határvonalnak tekinteni -, és van a fiatalabb, amely a tanszak után került be a jazzéletbe. Újabb generáció jelentkezését még nem érzem.
- A jazztanszak 1965-ben indult meg, s ennek már majdnem két évtizede.
- Igen, de az első pár évfolyamra idősebbek jártak, akik az idők során arra vártak, hogy beinduljon az oktatás. Amikor ők kifutottak, attól kezdve jöttek úgy az évfolyamok, ahogy természetszerűleg következtek. Az első néhány évfolyam ezért nem számítható az újabb generációhoz. Én 1969-ben, a második évfolyamon végeztem. Az idősebbek utolsó hulláma 1970-71-ben hagyta el a tanszakot, s attól kezdve lehet az újabb nemzedékről beszélni.
- Ezeket a nemzedékeket csak a kor különíti el egymástól, vagy a jazzről vallott felfogásuk, netán szemléleti különbségek is?
- Nem találok szemléleti elkülönülést. Az, hogy ki menynyire konzervatív, nem generációs kérdés. Szakcsi, aki az idősebb generációhoz tartozik, az egyik legmodernebb gondolkodású muzsikus. Vagy Vukán Gyuri. Persze, a fiatalabbak inkább a fusion zenét szeretik jobban, mert a rock felől közelítettek a jazzhez.
- Vajon miért szükségszerű az, hogy egy bizonyos életkor mondjuk ötven év után Magyarországon általában véget ér a jazzmuzsikusok pályafutása? Art Blakey hatvanévesen is ugyanolyan sztár, mint harminc évvel ezelőtt volt.
- Erre ilyen szempontból nem gondoltam, inkább az foglalkoztat, hogy hová lett az a közönség, amely tíz évvel ezelőtt járt jazzhangversenyekre. Merthogy azóta teljesen eltűnt. Valószínűleg azért nem játszanak azok a zenészek sem. A klubokban egy felmérés szerint 22 év az átlagéletkor, s ez a közönség mindig az éppen legdivatosabb zenét akarja hallgatni. Ez tipikus magyar betegség, hogy mi mindig azt játsszuk, amit a legújabb amerikai jazznek vélünk. Lehet, hogy éveket késtünk vele, de azt hisszük, az a legújabb jazz. Bizonyos emberek emiatt kikopnak ebből, mert nyilván vannak olyan idősebb muzsikusok, akik nem akarnak jazz-rockot játszani. Például amikor én egészen kezdő voltam, Zágon Iván afféle Nagy Mogulnak számított, úgy beszéltek róla a srácok. Őt már valószínűleg nem érdekli, hogy húszéves közönségnek zenéljen, mert ötven fölött van. Sajnos emiatt nagyon ifjúsági jellege van a kluboknak, s az egész jazz inkább mozgalmi s nem művészet jellegű. A klubokba fiatalok járnak, s amikor elérnek egy kort, megházasodnak vagy elvégzik az egyetemet, és nem mennek oda többet. Én sem érezném már jól magam, mert például tagságit kérnek. Az ember kinő ebből a korból. A „felnőttek" meg hova menjenek jazzt hallgatni? A szerencsétlen Pilvax-estéket is eltolták, pedig jól indult.
- Ha a jazz öntörvényű zene - márpedig az -, akkor nem egészen érthető, hogyan határozhatja meg irányát, érvényre jutását ennyire a közönség életkora és kívánalma. Mert ezek szerint meghatározza.
- Mostanában töprengek ezen, megpróbálom a választ keresni, de még nem jutottam el hozzá. Kétségtelenül valami olyasmit kell játszani, amit a közönség szeret, mert egyébként nem hívják meg az embert a klubokba.
- De hát a klubokba nagyon sok mindenkit hívnak Szabados Györgytől a Saturnus együttesig, s mindegyiknek megvan a maga sikere. Pedig ez két szélső pólus.
- Ez két pólus valóban, de körülbelül ez a kettő van. Az avantgárd-free zenekarok nagy sikerrel játszanak, s a fúziós zenét művelő együttesek is elég sikeresek. De nincs swinget vagy bebopot játszó zenekar. A tradicionális zenekarok pedig amatőrök, azt a zenét profik nem is játsszák. Magyarországon szégyen dixielandet játszani.
- 1981-ben a varsói jazz jamboree-n lengyel estet rendeztek, amely egyszerre négy színpadon zajlott. Az egyiken olyan tradicionális és swingparádét csaptak a zenekarok, hogy a közönség rettenetesen élvezte, remek hangulat alakult ki.
- Ez a közönség nálunk valószínűleg nem kapja meg a magáét, emiatt sem jár koncertekre. Ez már nemcsak nemzedéki probléma. Igazából mindenki azt a zenét szereti hallgatni kis nosztalgia is szerepet játszik ebben -, amivel fiatal korában először megismerkedett.
- Ismeretei szerint vannak-e feszültségek a nemzedékek között Magyarországon?
- Ezt nem tudom, mert én inkább az idősebbekkel vagyok.
- A Binder együttes fiatalokból áll.
- Igaz. Ott nem érzek feszültséget az ún. befutott zenekarokkal szemben. Bár ez az együttes eléggé kívülálló, és gondolom, a szakma által nem sokra tartott zenekar.
- Hogyhogy?
- Mert free zenét játszik, és ma ez nem divatos, a szakmán belül kialakult hivatalos vélemény ezt nem tartja igazi jazznek.
- S mit tart „igazi" jazznek?
- Valószínűleg azt, amikor valaki irtózatos tempóban bebopot játszik, amikor a zene szakmai oldala, virtuozitása kerül előtérbe. A Binder zenekarnál inkább az emóciók, érzelmek vannak előtérben.
- Ez érdekes, mert az előbb még azt állította, hogy a bebop zene háttérbe szorul Magyarországon, most meg azt mondja, hogy a szakmai közvélemény ehhez mér.
- A bebop zene minden muzsikus előtt elérhetetlen vágyálomként lebeg. Ez az amerikaiak igazi zenéje, amit kiráznak a kisujjukból, s amit kevés európai tud olyan ízzel játszani. Mindenkinek az a titkos vágya, hogy úgy tudjon játszani, mint s itt egy amerikai név szerepel.
- Ez a szakmán belüli felfogás mennyiben befolyásolja a közönséget?
- Úgy szokott lenni, hogy ha a zenészek mondanak valamit, azt a közönség általában elhiszi. Pedig még Pernye András mondta, hogy a muzsikusoknak nem szabad hinni, mert nem értenek a zenéhez. Ezt akkoriban nem fogtam fel, de most már egyre inkább értem. Az egyik zenész mond valamit, és az elterjed. Mert nincs jazzlap, az egész kommunikáció pletykamódon zajlik. A közönség hallott abból valamit, hogy az a jó, ha valaki virtuóz de nemcsak ebből ítél. Épp ezért lehet a Binder zenekarnak tábora és sikere. Amerikában a zenészek mindig nagyon nagy tisztelettel beszélnek egymásról, ott nem lehet érezni az ellentétet a különböző stílusok között.
- A mai fiatal generáció másképpen látja-e a világot? Milyen szemlélet jellemzi gondolkodását?
- Ezt nem tudom, ebben a kérdésben elég járatlan vagyok. Soha nem beszéltünk arról, hogy miféle szemléletmód van a zene mögött.
- Akkor miről beszélnek közben?
- A zenéről. Hogy itt úgy, ott azt ne. A szemlélet kimondva nem fogalmazódott meg, legfeljebb érezte az ember, hogy valakivel nem tud olyan jól együtt játszani. De ennek lehetnek zenei okai is, nemcsak szemléletiek.
- Ön csak zenei okok miatt került a Binder együttesbe?
- Ezt tőlük kellene megkérdeznie. Úgy történt, hogy egyszer kiutaztak Görögországba s én viccből megkérdeztem tőlük, nem kell-e pozanos a zenekarba. Visszakérdeztek, hogy talán volna kedvem? Mondtam, hogy volna. Aztán soha többet nem beszéltünk erről. Az ilyesfajta zenében nekem már volt bizonyos múltam, mert 1972 táján, amikor a free még divatos volt Magyarországon, mi is játszottunk az együttesemmel. De az az én „hagyománytisztelő" elveimet követte, mert úgy építettük fel a műsort, hogy az első részben main stream swing, a másodikban free szólt.
- Az nem zavarja, hogy zenekarvezetőből „egyszerű" zenekari taggá lépett vissza?
- Egyáltalán nem, mert közben abbahagytam a jazzt, kimentem vendéglátózni, aztán itthon popzenét játszottam. Nagyon örültem, hogy ismét játszhattam jazzt, mert kicsit úgy éreztem, kiestem belőle. De most újra benne vagyok az aktív játékban, a Binderen kívül van egy zenekarunk Rátonyi Róberttel. Ez kifejezett bebop zenekar, olyan emberekből, akiknek van „főzenekaruk". Ezzel viszont azt játszhatjuk, amit szeretünk, amit mi élvezünk a legjobban.
- A legjobban?
- Mondom, hogy a bebop elérhetetlen vágy. Sajnos, egyetlen állandó zenekar sem engedhetné meg magának, hogy csak ezt válassza, mert nem élne meg belőle. Mi sem lépünk fel túl sokszor.
- Kicsit hihetetlennek tűnik, hogy a free-ből meg lehet élni - pontosabban koncertekhez lehet jutni -, a bebopból pedig nem.
- A Binder zenekar jól van megszervezve, már a helyén van, befutnak a megrendelések. Ezzel a másikkal jobban meg kellene küzdeni. A Binderrel inkább magától jön a siker. Emez sem sikertelen, de látszik, hogy a közönségnek keményebb dió.
- Ön jazztörténetet tanít a tanszakon, így átfogó ismeretei vannak a jazz fejlődéséről. Ilyen összefüggésből nézve milyennek látszik a magyar jazz színvonala?
- Azt hiszem, nekünk több jó zenészünk van, mint a környező országoknak, de legtöbbször hiányzik a csapatszellem. Különböző egyéniségek vannak – sorolhatnám a neveket -, de az olyan együttes igen ritka, amely huzamosabban együtt maradna, és csinálná a maga zenéjét. A Binder zenekar ilyen, de ez szinte kivétel. Ha vannak is zenekarok, azok egyéniségek alkalmi társulásai. Bár mostanában azért már akad arra példa, hogy együttesnek zenekari koncepciója van.
- Mi gátolja a csapatszellem kialakulását?
- Nem tudom. El kell mondanom, hogy én nem vagyok az ad hoc zenélés ellen. Nem a lusta zenész beszél belőlem, hanem szeretem azt, amikor öt ember kiáll, és jam session-szerűen játszik. Ismerik a számot, s nincs előre megbeszélve, hogy mit tudnak vele kezdeni. Ez engem mindig izgatott. Voltak ilyen zenekaraink, amelyekkel csak a harmóniákat egységesítettük, de minden más úgy történt, ahogy éppen alakult.
- Természetesen ennek is megvan a létjogosultsága. Csak nem a komoly munka helyett, hanem mellette.
- Igen, ezek inkább klubba való zenék. Bár például Miles Davis sem próbált a nagy kvintettjével. Kiadta a zenészeknek, hogy harmonizálják meg a számokat, ő pedig megjelent a koncerten, és mégis létre tudta hozni a varázst. A jazz olyan műfaj, hogy ezt elbírja. Az megint más kérdés, ha nem tudják a számot és úgy játszanak. Az baj. Ha nagyobb lenne a mozgási lehetőség, tehát ha a magyar zenekarok jobban mehetnének külföldre, inkább mernék vállalni a saját zenét. Meggyőződésem, hogy ha a Binder zenekarnak sikerülne külföldre kijutni, és ott néhány illetékes meghallgatná, egészen biztosan bele tudna kerülni az európai körforgásba, mert van annyira egyéni. Magyarországon kevésbé hálás ez a zene, de külföldön sokkal jobb fogadtatása lenne.
- S miért nem tud kikerülni?
- Mert nehéz. Ismeretségek kellenek. Oka ennek az is, hogy a zenekart a szakma nem becsüli, s ezek a fülesek nyílván eljutnak olyan helyekre, ahonnan magyar zenekarokat külföldi utakra küldhetnek. Ezt azért merem mondani, mert én még nem játszottam velük akkor, amikor Budapesten rendeztek egy nemzetközi jazzoktatási konferenciát, amelynek gálaestjén tanszakos együttesek szerepeltek. A többieket észre sem vették, mert nemzetközi jazzt játszottak, de Binderék meghökkentették a közönséget, annyira egyéni volt zenéjük és esetleg egy külföldi számára még magyarnak is tűnhetett.
- Váltsunk most személyesebb témára, s beszéljünk a hangszeréről, ami idehaza eléggé unikum ebben a műfajban.
- Jó páran vannak, akik tudnának vele jazzt játszani, de vagy nem izgatja őket, vagy mással foglalkoznak. Pedig a tehetségükből futná. Ez nekem nem jó, mert akármit csinálok, nincs mihez hasonlítani. Nincs egészséges versengés, nincs példakép, hogy a konfliktusokban fejlődhetne az ember. Nálunk az egész rézfúvósképzés gyerekcipőben jár. Amerikában a 12 éves gyerek bejön az utcáról, és két év alatt olyan szinten tanítják meg a hangszeren játszani, hogy mindent tud rajta. Én meg mióta kínlódom, és még mindig nem vagyok megelégedve a technikámmal, nem tudom azt eljátszani, ami a fejemben van. Ez szép lassan javul, klasszikus vonalon olyan rézfúvósok dolgoznak már, akik külföldi versenyeket nyernek, úgyhogy ez majd átszivárog a jazz-zenébe is.
- Sokak szerint a jazzben használatos hangszerek közül a pozan a legnehezebb.
- Ezt én is állítom. A szaxofonba bele kell fújni és nyomkodni a gombokat. A pozannál állandóan fennáll a veszély, hogy belefújunk, és nem szólal meg. A trombitán vagy a ventil-pozanon a dugattyúk miatt sokkal könnyebb a frazeálás. Nálunk minden hangot külön kell megindítani, mert különben elcsúszhat. Emiatt sokkal gyorsabban kell a nyelvnek dolgoznia, de nem akárhogyan. Az amerikaiaknak megvan erre a módszerük az ötvenes évek óta, az ún. daddle-nyelv, de ezt is csak hallomásból tudjuk. A jazz kísérleti irányzata rengeteg fúvós hangszerrel él a piccolótól a basszbariton szaxofonig és a távolkeleti fúvósokig. Elég, ha a Magyarországon is járt Roscoe Mitchell Sound Ensemble-re hivatkozunk, amely másfél tucat fúvós hangszert sorakoztatott fel a színpadon, és már a nevében is jelezte, hogy különös fontosságot tulajdonít a hanghatásoknak. Nálunk ez a törekvés hiányzik, a zenészek egy, legfeljebb két hangszeren játszanak, ami nem feltétlenül hiba, de a kezdeményezőkészség határait jelzi.
- Egyébként ön honnan veszi zenei inspirációit?
- Nagyon sok jazzt hallgatok, de nemcsak azt. Szeretem az ún. komolyzenét és mindenféle zenét, különösen a néger soul-zenét.
- Ha jól tudom, önök az egyetlen „jazzcsalád" Magyarországon, hiszen mind a ketten muzsikusok. Nem gondoltak még arra, hogy családi vállalkozást létesítenek?
- Mi sokat játszunk együtt, bár Kati inkább Vukán Gyuriék triójával énekel. Nem tudnám elképzelni, hogy ne szakmabeli, vagy legalábbis ne jazzőrült legyen a feleségem. Nekem nagyon tetszik, ahogyan ő énekel, s ha jól énekel, még inkább beleszeretek. Én sokat tudok neki segíteni a tanulásban, s ő is mindjárt véleményt mond az én játékomról.
- Hosszabb távon hogyan képzeli el az életét?
- Szeretnék a hangszerrel egyenesbe jutni technikailag, úgy játszani, ahogy akarok. Abban reménykedem, hogy intézményesen történik valami, több, esetleg állandó klub nyílik, netalán létrejön egy big band, amiben játszhatok. A szabadúszás fitten tartja az embert, mindig készen kell lenni, s ez jó; de nem tudom, hány éves korig lehet csinálni.
(1982)
(In: Azt mondom: jazz. Zeneműkiadó, Budapest, 1983)