GONDA JÁNOS
1932
Zongoraművész, zeneszerző, pedagógus, zenetudós, a legjelentősebb magyar jazzoktatási intézmény, a Bartók Béla Zeneművészeti Szakiskola jazztanszakának megszervezője, elindítója, a Magyar Zeneművészek Szövetsége jazz-szakosztályának elnöke, a Nemzetközi Jazzföderáció alelnöke, a Jazz című kiadvány szerkesztője. Egyszóval: a magyar jazz vezető személyisége, aki nagyon sokat tett és tesz a műfaj társadalmi státuszának tisztázásáért, jelentőségének elismertetéséért. 1974-ben Erkel-díjjal tüntették ki.
(Fotó: magánarchívum)
- Reménytelen vállalkozás, hogy egyetlen interjúban mindeme területekről érdemben szót ejtsünk, de meg kell kísérelnünk. Kezdjük egy személyes kérdéssel: hová nyúlik a gyökere ennek a szerteágazó életfának?
- Édesanyám zongoraművésznek készült, de betegsége ebben megakadályozta. Én is nagyon fiatalon kezdtem zongorázni, s már gyerekkoromban szerettem improvizálni. A jazzt 16 éves korom táján kezdtem lemezekről és rádióadásokból hallgatni, mert tetszett improvizációs-központúsága és ritmikussága. Már zeneakadémista éveimben amatőr alapon játszottam, kicsit tanultam, s főképp hallgattam jazzt, már ahol akkoriban, az ötvenes évek elején lehetett (például Tóth Menyus bebop zenéjét a Paradisóban, vagy Martiny Lajos remek együttesét a Gellértben). Aztán az ötvenes évek közepén a mai Eötvös-klub helyén kialakult egy jazz társaság, akik már tudtak erről a műfajról és amatőr alapon maguk is játszották azt. Köztük volt Szabó Gábor, Ruttka Feri, Komjáthy Géza, Buvári Tibor, jómagam, valamint sok olyan muzsikus, akik ma már nincsenek a pályán vagy külföldön élnek. Ez a magyar jazz egyfajta hőskora volt, bár már a negyvenes évek végén is játszották ezt a zenét, mielőtt betiltották. Ebben a klubban 1956 után szombat-vasárnaponként rendszeresen szólt a jazz.
Közben a Zeneakadémián is rögtön hegyezni kezdtem a fülemet, ha célzás történt a jazzre, mint improvizációs művészetre, akár Stravinsky révén, akár Bárdos Lajos elméleti óráin. Bárdos a jazz ritmusvilágára és ezzel kapcsolatban az afrikai gyökerekre hívta fel a figyelmünket. Szóval izgatott a jazz, de ezt az ötvenes évek első felében nem vallhattuk be nyíltan, hanem csak titkos szerelemként élt bennünk. Jellemző, hogy Pernye Andrással, akivel gyakran találkoztam, mivel egy évfolyammal járt felettem, sem szóltunk soha egymásnak arról, hogy mindkettőnket foglalkoztat ez a zene.
Az ötvenes évek végén megváltozott a helyzet, mert Budapesten itt-ott már kezdtek jazzt játszani: egy-két jam session a Savoyban és az Astoriában, majd következett a Dália-korszak, s persze mind ott tolongtunk, akiket csak a műfaj érdekelt. Amikor második diplomámat megkaptam először a zenetudományi szakot végeztem el, majd a zongoraművész-képzőt -, a Hanglemezgyárhoz kerültem zenei rendezőként. Ez 1961-ben volt, ekkor már lehetett a műfajról beszélni, s behívtam a stúdióba a legkülönbözőbb személyeket, klasszikus zenészeket, zeneszerzőket vagy zenei rendezőket, hogy lelkesítőül arra alkalmasnak vélt jazz felvételeket mutassak nekik. Lassan rávettem a hanglemezgyári embereket, hogy elinduljon a jazz antológia sorozat, de akkor ez még mindig nagyon periférikus műfaj volt, a lemezgyáron belül is. A hatvanas években azért már rendeztek jazzkoncerteket. Én létrehoztam egy kicsit MJQ-s, kicsit Brubeck-es, kicsit kamara jellegű zenekart, a Qualiton együttest. Ez az idő, a hatvanas évek eleje a magyar jazztörté-netben mindenképpen a fellendülés korszaka volt, amit a beathullám követett. Bár azt mondják, ez visszavetette a jazzt, azért a hatvanas évek második felében is mindig volt mit tenni. Ez azzal is összefüggött, hogy 1965-ben létrejött a konzervatóriumi jazztanszak, én közben sok filmzenét írtam, és saját együttesem számára is komponáltam, megírtam a jazzkönyvet, programokat szerveztem, tanítottam, úgyhogy bőven volt munka. De szerencsére ez az egész pályámra vonatkozik, s inkább mindig a feladatok szelektálása jelentett gondot.
- Ettől a ponttól több irányban haladhatnánk tovább. Beszéljünk most sorrendben előbb tudományos tevékenységéről s ennek eredményeiről, a könyvekről, publikációkról. Pernye András történeti áttekintését leszámítva ugyanis az ön könyvei alapvető fontosságúak Magyarországon. Kellő forrásanyagok hiányában hogyan lehet a világ e kis pontján jazztörténeti és elméleti munkához kezdeni?
- Elvégeztem a zenetudományi tanszakot, tehát volt egyfajta elméleti megalapozottságom. Engem viszont az elmélet, zenetörténet, esztétika sohasem elégített ki teljesen. Szükségem volt a gyakorlati muzsikálásra is, ezért végeztem el a zongoraművész-képzőt. Miután a Muzsika című lap szerkesztői tudomást szereztek arról, hogy ezzel a műfajjal foglalkozom, s mert ez fehér folt volt a hatvanas évek elején nálunk, megkértek, hogy írjak egy jazztörténeti sorozatot, ami két éven át havonta meg is jelent. Könyvem történeti része ezen alapul. Hogy miként lehet Magyarországon jazztörténetet írni? Úgy semmiképpen sem, hogy az ember elmegy New Orleansba, és ott búvárkodik, mint Bartók vagy Kodály tette ezt a magyar népzenével például Erdélyben. Két lehetőségem volt. Egyrészt nagyon sok felvételt hallgatni. Amiből nekem nem volt elég anyagom, azt meghallgattam másutt. Felkerestem azokat az embereket, akikről köztudomású volt, hogy a régi jazzfelvételeket gyűjtik. Évtizedeken át hallgattam a Music of USA-t is. Másrészt sokat kellett olvasni. Mindezek alapján, lehetőleg objektivitásra törekedve, írtam meg a jazztörténeti részt. A stíluselemzés területén több önálló kutatásra nyílt mód. Itt már tanári és gyakorló muzsikusi pályám tapasztalatait is igyekeztem fölhasználni. És végül volt a harmadik rész, a lexikon és a diszkográfia, amit zenetudományi alapossággal állítottam össze, mert az volt a véleményem, hogy erről a műfajról csak ugyanolyan komolyan szabad és érdemes írni, mint Bachról vagy bármi másról. Ez nem zárja ki persze az ismeretterjesztés lehetőségét, de a felületes bulvárstílus számomra mindig elfogadhatatlannak látszott.
Így jött létre a könyv. Azután érdekelt a jazz hatása az európai zenére, valamint a klasszikus zene és a jazz közötti kapcsolat. Ilyen vonatkozásban különösen Stravinsky szerepe foglalkoztatott erről a témáról tanulmányt is írtam az In memoriam Stravinsky című kötetbe. Ezt azért említem, mert a mai napig is őt tartom annak az európai komponistának, aki talán a legmélyebben értette meg ennek a műfajnak a lényegét, és a legszervesebben tudta a jazz bizonyos elemeit saját műveiben alkalmazni.
- Történet, elmélet, gyakorlat ezzel a címmel jelent meg a hazai szükségleteket figyelembe vevő könyve. Egy évvel korábban adták ki Pernye András munkáját, ami teljes egészében jazztörténet volt. Hogyan lehetett az, hogy míg korábban szinte semmilyen jazz könyv nem volt kapható, ekkor hirtelen kettő is forgalomba került?
- Akkor érte el a jazzhullám a kelet-európai országokat. Ez akkor aktuális volt, az embereket tényleg érdekelte a jazz, mert jóformán semmit nem tudtak erről a zenéről. S mivel mi ketten foglalkoztunk intenzíven a témával, így történt a dolog.
- Ami azt illeti, azóta sem nagyon jelentkeztek fiatal zenetudósok, akik a jazz iránt aktívan érdeklődnének. Mi lehet ennek a magyarázata?
- Mindig a zene az első, s aztán következik a zenetudomány reagálása a jelenségekre. Magyarországon csak az ötvenes évek végétől lehet beszélni valamennyire szervezett jazzéletről. Ugyanakkor a mai napig érvényesül a műfajjal szembeni prüdéria, hiszen a jazz kevésbé volt jelen a köztudatban és a kulturális életben. Tehát a zenetörténészek és kritikusok gyakorlatilag elzárkóztak előle, szégyelltek foglalkozni vele. Ez az érem egyik oldala. A másik az, hogy minden jelenséget csak folyamatában szabad és érdemes nézni. Ha azt vesszük, hogy ezen a téren Magyarországon mi történt az utóbbi tíz évben, akkor ami egykor monopólium volt, ma már nem az, mert egyre többen írnak a jazzről, és lassan a szakosodás is bekövetkezik. A Szövetség 1982-től megjelenő folyóirata már rendszeres fórumot biztosít a publikáláshoz. Az írói-kritikusi gárda kialakulása lassú folyamat, amit bizonyos tényezők meggyorsíthatnának. A prágai zenetudományi tanszakon például a IV. évben jazztörténeti szemináriumot is tartanak. Ez nyilvánvalóan jelentősen befolyásolja a fiatal muzikológusok érdeklődését. Nálunk ez hiányzik, én csak egy-két zenetudósról tudok, aki érdeklődik a műfaj iránt. De előbb-utóbb rá kell ébredni, hogy a zenei világ minden területével lehet és érdemes tudományosan foglalkozni. S az a zenei arisztokratizmus, amely csak a komolyzenei kutatást tekinti rangos feladatnak, remélhetőleg fel fog oldódni. Ez persze hosszú és kínos folyamat, egy új generációnak kell felnőni, amíg ez végbemegy.
- Nem érzi úgy, hogy szakértelme miatt többet kellett volna publikálnia, kritikailag rendszeresen figyelemmel kísérnie a hazai jazzélet jelentősebb eseményeit? Ugyanis éppen a hozzáértők kis száma miatt sokszor olyanok nyilvánítanak véleményt jazz-ügyben, akiknél hiányzik a megfelelő felkészültség.
- Ezt a kérdést sok oldalról lehet megközelíteni. Hogy erre volt és van társadalmi igény, s hogy noszogatnak ebbe az irányba, az tény. A másik tény viszont az én egyéni problémám: nem írok könnyen, főképpen nem tudok ,,könnyedén" írni. Ugyanakkor egy gyakorló muzsikusnak nem is könnyű tollat fogni bár a sokat emlegetett összeférhetetlenségben én nem hiszek. Úgy vélem, hogy ha az ember tényleg szakszerűen és a lehetőségek szerint tárgyilagosan közeledik egy témához, akkor kiderül, hogy nem egyéni érdekek alapján ítélkezik, hanem végül is a műfajt kívánja szolgálni, tehát a kétfajta tevékenység nem zárja ki egymást. De azért ezek az előítéletek bizonyos fokig mégiscsak nehezítették a helyzetemet.
- Ha már itt tartunk: milyen társadalmi nyilvánossága van a jazznek a sajtóban, a tömegkommunikációban vagy a szaktudományi közleményekben?
- Egyelőre még mindig kicsi, de a kör egyre tágul. Megfigyelhető ez például a sokat szidott televízióban, amely világviszonylatban is keveset foglalkozik a műfajjal arra hivatkozva, hogy ez csak egy szűk réteg ügye. A Stúdió című kulturális magazinban viszont feltűnően sok jazz-témájú anyag szerepel. Komolyzenei berkekben amit elég jól ismerek határozottan enyhül az ellenállás, sőt igen jelentős muzsikusok eljutottak oda, hogy a jazzt szuverén, önálló, rögtönzéses művészetnek hajlandók elismerni, amely független a komolyzenétől, de a populáris zenétől is. Egy olyan országban, ahol a klasszikus zenének évszázados gyökerei vannak Közép-Európában a jazznek nem volt olyan bázisa, mint Amerikában, de még olyan sem, mint Nyugat-Európában azért ez is jelentős dolog. Ennek ellenére sokkal több történhetne ezen a téren, s mint mondottam elsősorban a fiatal muzikológus és kritikus gárdánál kellene elérni azt, hogy nyitottabban közeledjen a műfajhoz. Sőt, a pop- és rockzenével is lehetne szakszerűbben foglalkozni, bizonyos fórumokon nem ártana erről a zenei világról is komolyabban írni. Ismét külföldi példát mondok. A Csehszlovák Tudományos Akadémián működik egy kis létszámú munkacsoport, amely a csehszlovák jazz és könnyűzene történetét dolgozza fel. Vagy ott van a grazi jazzművészképző, amely mellett létrejött a jazzkutató társaság. Ennek tagjai között jelentős zenetudósok vannak, akik igen intenzív munkát végeznek a történeti és elméleti kutatás (stíluskritika, stíluselemzés, zeneszociológia, esztétika stb.) terén. Csak Alfons Dauert és az amerikai Gunther Schullert említem, ők kifejezetten zenetudományi igénnyel írnak a témáról.
- Ez a kérdés átvezet bennünket egy másik nagy témakörhöz, az oktatáshoz. Mint hírlik, Amerikában csak az egyetemeken és főiskolákon sok száz big band működik, Magyarországon viszont 1965 előtt gyakorlatilag nem volt jazzoktatás. A jazztanszak létrehozása jelentős lépés volt, de önmagában nem képes minden hiányt pótolni. Az igazi megoldás nyilván az lenne, ha a jazz mint önálló művészet a magyar zeneoktatási rendszer minden szintjén helyet kapna, s így egy többlépcsős, egységes stúdiumot alkotna. Ez azonban kimondva is illuzórikusnak tűnik vagy mégsem?
- Ebben a vonatkozásban most kifejezetten jól állunk. Önmagában is nagy dolog, hogy konzervatóriumi szinten 1965 óta folyik jazzoktatás. A mai muzsikus gárdának a középnemzedéktől fiatalabb része túlnyomórészt a tanszakról került ki, s ezek életképes muzsikusok. Ez a tény a tanszakon folyó munka eredményességét bizonyítja. Hogy a tanszakon végzett muzsikusok hány százaléka foglalkozik jazz-zenével, ez nemcsak egyéni képességeken múlik. Örömmel mondhatom, hogy Magyarországon terjedőben van a jazzoktatás. Tehát nem arról van szó, hogy működik egy izolált jazztanszak, mert hát ilyen nek is kell lenni nálunk, hanem a zeneoktatási reformban hivatalosan elfogadott helyet kapott a jazzoktatás alap-, középés felsőfokon egyaránt. Ez európai viszonylatban is ritkaság. A gyakorlatban a megvalósítás kezdeti stádiumában tartunk. Amikor a kulturális kormányzat ilyen vonatkozásban meglehetősen nyitott, akkor sajnos a gazdasági helyzet nem éppen kedvező egy új zeneoktatási forma széleskörű elterjesztéséhez. Ennek ellenére a jazz körül és a jazz világában nagyon sokszor megfigyelhető, hogy alulról jövő kezdeményezések sikerrel valósulnak meg. Jellemző például, hogy egy szegedi művelődési házban két éven át műhelyszerű jazzoktatói munkaközösség működött, azért, mert igény volt rá. S ha egy iskolának nincs pénze egy teljes tanszak létesítésére, akkor mint Debrecenben egyetlen zongoraszakon kap helyet az újfajta képzés. Vagy említhetem Salgótarjánt, ahol teljes tanszak működik; és Szekszárdot, ahol hangszeroktatás és big band van. Szinte csoda, hogy egy magyar kisvárosban big band található! Egyelőre tehát még szűk körben, de állami zeneiskolákban is megindult a jazzoktatás.
Mi várható ennek kiteljesedésétől?
- Az átfogó képzés megvalósulása. Az alsó fokú oktatásnak elsősorban nem az a célja, hogy a hivatásos zenészek számát növelje. Hogyha egy gyerek az angol nyelv iránt érdeklődik, angolul tanul, ha a táncot szereti, azzal foglalkozik. Lehetőséget kell teremteni, hogyha valaki a jazz iránt érdeklődik, akkor azzal foglalkozhasson, függetlenül attól, hogy később mit fog csinálni. Ennek rendkívül nagy a jelentősége, mert egyrészt bővíti a kiválasztás lehetőségét a jazztanszakon, másrészt nagyban emeli az amatőr jazz-muzsikálás színvonalát is, harmadrészt teljesen megváltoztatja a leendő jazzközönség ízlését, mert akik tanulták ezt a zenét, azok egészen másképp hallgatják, mint a kívülállók.
- Hogyan lehet ehhez biztosítani a megfelelő tanerőket? Hiszen ahhoz, hogy valaki taníthassa a jazzt, előbb tanulnia kell, de ahhoz, hogy tanulhassa, tanárokra van szükség. Hol lehet ebből az önmagába visszatérő körből kilépni?
- A jelenlegi elképzelés szerint az a piramisszerű építmény, ami a magyar jazzoktatás koncepciója, klasszikus zenei tanulással kezdődik. Tehát a gyerek nem azonnal kezd improvizálni, hanem hangszertechnikai, kottaolvasási készségre tesz szert előbb, s csak utána kezd foglalkozni szervezett rögtönzéssel és a jazz-zel mint meghatározott zenei nyelvvel, amelynek konkrét kifejezési eszközei vannak. A jazztanszak főiskolai jellegű szakközépiskolai tanszaknak számít, ez előbb-utóbb önálló főiskolává alakul majd át, ami színvonal-emelkedést is magával hoz. De nem tudom eléggé hangsúlyozni, hogy ezt pszichológiai vizsgálatok is bizonyítják a gyerekek jazzképzése jóval több egyszerű jazztanulásnál: az improvizációs gyakorlatoknál nincs hatékonyabb eszköz a kreativitás fejlesztésére és az önálló egyéniség kibontakoztatására. Itt hallatlan izgalmas módon találkozik a jazzképzés és az az egészen másfajta improvizációs műhelymunka, melynek meggyőződésem szerint a klasszikus oktatásban is helyet kell kapnia; mint ahogy egyes progresszív iskolákban már helyet is kapott. A kétfajta képzés szerintem remekül kiegészíti egymást.
Hosszú időszak volt Magyarországon, amikor a jazz semmilyen állami támogatásban nem részesült, és a „tűrt" kategóriában szerepelt. Most, ha azt nézem, hogy egy művelődési ház a Rádióval közösen fesztivált rendez, akkor elmondható, hogy ez a helyzet megváltozott. Az állami szubvenciót a jazzéletben a legtisztább formában az oktatás élvezi. Itt viszont a jazz nem mint önálló műfaj szerepel, hanem mint a zenei képzés egy kis területe, amely a magyar zeneoktatás egészén belül részesül támogatásban. Külföldön megkérdezték tőlem, miként lehetett ezt elérni. Én azt hiszem, hogy ez a magyar zeneoktatás általános helyzetével indokolható. A helyzet tehát nem rossz, de hangsúlyozom, hogy semmiféle mennybemenesztésről nincs szó, mert például sok város van, ahol szeretnék bevezetni a jazzoktatást, de anyagi problémákkal küzdenek. Ami a tanárutánpótlást illeti, a jazztanszak 16 éve pedagógus kádereket is nevel, hiszen módszertani és pedagógiai képzést is adunk. Ahol már tanítanak jazzt, ott legnagyobbrészt a tanszakon diplomázott muzsikus-tanárok látják el ezt a feladatot. A legjobb természetesen az lenne, ha egy-egy város maga is kinevelne tanárokat. Lassan, lassan, mint ahogy a kritikusi gárda sem egyik pillanatról a másikra jelenik meg ennek is meg kell oldódnia. Ily módon a tanár be tud illeszkedni a város jazzéletébe, koncertezik, részt vesz a klub munkájában is, nem pedig csak odautazik, tanít, majd visszatér állandó lakhelyére.
- Hogyan teremtődött meg a lehetőség a jazzoktatás kiszélesítésére? Ki kezdeményezte? A jazz köreiből indult ki, vagy a zeneoktatás, illetve a kulturális kormányzat nyitotta a kapukat szélesebbre?
- Az első lépéseket ezen a téren magam tettem meg. Az ország klasszikus zenetanári gárdája s a zenetanítás koncepciója sok tekintetben megváltozott az alatt a húsz év alatt, amióta szervezett jazzélet folyik, és nálunk is meggyökeresedett ez a muzsika. Ma az olyan elsősorban klasszikus zenével foglalkozó szervezetek, mint a Jeunesses Musicales vagy az ISME, teljesen nyitottak a jazz és a jazzoktatás iránt. Én semmit nem tudtam volna tenni ez ügyben, ha ilyen partnerekre nem találok. De most már nem a partnerkérdés áll előtérben, hanem az említett gazdasági feltételek dominálnak. Ám ezek sem megoldhatatlanok, mindig akadnak olyan források, amelyeket ki lehet használni.
- Az oktatás jelentősen hat a jazz fejlődési irányára, tendenciáira, színvonalának alakulására. De ugyanilyen alapvető kérdés az is, hogy maguk a jazzmuzsikusok milyen helyzetben vannak, milyen szervezeti és intézményes keretek között dolgoznak, milyen közvetítő és befogadó mechanizmus révén érvényesül a muzsikájuk.
- Itt elsősorban arról a zenei intézményrendszerről kell beszélni, amely meglehetősen centralizált formában működik Magyarországon. Ezeknek a monopolhelyzetben levő intézményeknek Országos Rendező Iroda, Nemzetközi Koncertigazgatóság, Hanglemezgyártó Vállalat, Rádió, Televízió nem elsődleges feladata a jazz ügyének felkarolása. Az említett intézmények korábban alakultak meg, mint ahogy a jazz nálunk műfajilag elfogadottá vált. Azt hiszem, a problémák jelentős része ebben gyökerezik: ezek az intézmények csak lassan, lépésről lépésre kezdték befogadni a jazzt. Sem olyan stábbal nem rendelkeztek, amely szakszerűen foglalkozott volna vele, sem olyan jogi, gazdasági, művészeti struktúrájuk nincs, ami a műfaj néha nagyon speciális problémáinak megoldására, illetve igényeinek kielégítésére alkalmas lenne. Ez a dolog gyökere. Más kérdés az, s ez már személyeken múlik, hogy ha egy intézményben feltűnik egy lelkes jazzpatrónus, mint például a Rádióban Kiss Imre, aki valóban sokat tesz a műfajért, akkor ott jelentős változások következnek be. Remélhetőleg így lesz ez a Hanglemezgyárban is Benkó Sándor megbízásával. Ettől függetlenül a döntő probléma az, hogy a monopolizált és erősen centralizált intézmények nem nagyon képesek a „kisebbségi és köztes helyzetű" műfaj gondjaival foglalkozni.
- Mi hozhatna megoldást? Mire volna szükség?
- Ez is összetett folyamat. Egyrészt egyéni, alulról jövő kezdeményezések, mint például a szinte a semmiből kinőtt klubhálózat. A jazzklubok programellátása szinte teljesen megoldatlan, mivel az állami intézmények ezzel bevallottan nem képesek foglalkozni. Nyilvánvalóan s ez a 80-as évek tendenciáinak is megfelel egyesületi, vagy szövetkezeti, vagy egyéni vállalkozás alapján kell létrejönni olyasfajta formáknak – legyen az menedzserszolgálat vagy az impresszálás bármilyen más módja –, amelyek rugalmasan, a zenészek és a klubok érdekeit figyelem be véve és kielégítve képesek hidat verni a zenekarok és a közönség között. Ez élő igény, tehát ki kell elégíteni. A Lengyel Jazzföderáció, melyet nálunk oly sokan emlegetnek, menedzseléssel is foglalkozik, de ez a hasonló szövetségekre általában nem jellemző. Egy olyan átfogó művészeti-társadalmi szervezet, mint a Magyar Zeneművészek Szövetsége, amely általános művészeti kérdésekkel foglalkozik és a zenei intézményeket patronálja, sem szervezetileg, sem jogilag nem alkalmas erre a feladatra. Ezt a muzsikusoknak is be kell látni. Más kérdés, hogy a Szövetség jazztevékenységét ki hogyan értékeli.
- A jazz-szakosztályról tudjuk, hogy társadalmi szerv bizonyos képviseleti lehetőségekkel; tudjuk, hogy szakmai bemutatókat, zenei táborokat szervez, évente háromszor tájékoztatót ad ki, ami újabban komoly jazz-magazinná alakult át, patronálja a klubhálózatot, de mindezek ellenére jazzkörökben megfigyelhető olyan vélekedés, miszerint a szakosztály valójában csak név, mert nincs anyagi bázisa, és nem jogi személy, s igazában a Rádió a magyar jazzélet indikátora. A Rádió, amely az utóbbi tíz évben nemcsak mint műsorsugárzó, hanem mint műsorszervező intézmény is, nagyot lépett előre, és a jazz területén egészen komoly koncert- és fesztiválszervező menedzserirodává fejlődött.
- A muzsikusok szemléletmódja olyan - s miután magam is muzsikus vagyok, ezt bizonyos fokig megértem -, hogy szinte mindent azon mérnek le, hányszor, hol és mennyiért léphetnek fel. Itt megismétlem, hogy a Szövetség csak elvi támogatást adhat, de ez a szocialista országok művészeti szövetségeiben mindenütt így van. Ez kulturális kormányzati ügy, amit tényként kell elfogadni. Tehát a kérdésben rejtőző szembeállítás azért helytelen, mert a Szövetség nyílvánvalóan nem veheti át a Rádió koncertrendezési funkcióját. Jól tudjuk, hogy az ORI hangversenyrendező iroda, amely eleve hivatott volna jazzkoncertek szervezésére, de részben az említett ok miatt, részben mert jelentős profitot kell termelnie és a jazz erre nem a legalkalmasabb műfaj, ez a tevékenysége háttérbe szorult. Nem véletlen az, hogy az Országos Filharmónia, amely kifejezetten komolyzenei hangversenyek rendezésével foglalkozik, bizonyos fokig kezdi átvállalni a jazzkoncertek rendezését. Lassan eljutunk oda, hogy a Filharmónia több jazzkoncertet rendez, mint az ORI. Ebben a helyzetben a Rádió jelenlegi tevékenysége hasznos, mert űrt tölt be. Ha majd lesz egy olyan koncertügynökség, amely hatékonyabb fesztiválokat és jobb koncerteket képes rendezni, akkor megváltoznak a szerepkörök. Ha ez az ügynökség profi módon működne, nagyon átgondolt műsorpolitikát folytatna, és elő tudná teremteni a szükséges valuta- és forinteszközöket, akkor a Rádió ilyen irányú tevékenysége háttérbe szorulna.
- Ami már csak azért is kívánatos volna, mert megszűnnének az átfedések, s a Rádió nagyobb energiát tudna szentelni fő feladatának: a gyors, pontos, széleskörű tájékoztatásnak, a fontosabb hazai és nemzetközi jazzesemények ismertetésének, a változatos zenei anyagok sugárzásának. De próbáljuk meg most mindezt tágabb perspektívából nézni. Ön a Nemzetközi Jazzföderáció (IJF) alelnökeként sokat utazik külföldre, konferenciákon vesz részt, szakemberekkel tárgyal, tehát jól ismeri a jazz helyzetét a kontinensen. Gondolom, sokan kíváncsiak arra, hogy miként működik a Föderáció.
- Az IJF nem világmegváltó szervezet. Ugyanúgy társadalmi szerv, mint a mi szövetségünk, csak jóval nehezebb körülmények között dolgozik, mert mindenki megmaradt energiáit és szabadidejét adja ahhoz, hogy eredményesen működjék. Az IJF nem akar sem ügynökség, sem koncert-igazgatóság, sem hanglemezgyár lenni. Legfőbb célkitűzése az, hogy segítse azok tevékenységét, akik a műfaj elismertetéséért és fellendítéséért dolgoznak. Hozzájárulhat ahhoz, hogy az egyes országok közötti kulturális csereegyezményekben szervesebb helyet kapjon a jazz. Szoros kapcsolatban áll a különböző nemzetközi zenei szervezetekkel. Fesztivál-kalendáriumokat és klub-katalógusokat ad ki. Jómagam az International Jazz School Directory-t állítottam össze, ami az első felmérés volt arról, hogy hol, milyen jellegű jazziskolák működnek. A Föderáció támogat és maga is rendez nemzetközi zenei versenyeket. Az én feladatköröm az oktatás. Az IJF elősegíti azt, hogy a jazzintézmények közelebbről megismerjék egymást, együttműködjenek, tanulmányozzák a legmodernebb oktatási módszereket, és megvizsgálják, hogyan épülhet be a jazzoktatás egy-egy ország zeneoktatási struktúrájába. Általános elvi síkon nekünk is sokat segít az IJF, mert amit a Szövetség a jazzoktatásért tett például megrendezte az első jazzoktatási konferenciát, részt vett és vesz a tatabányai jazz-tábor szervezésében, kiadta a Jazz School Directory-t -, az IJF nélkül nem tudta volna megtenni.
- Az IJF alelnökének szemszögéből vajon milyennek látszik a magyar jazz?
- Európai viszonylatban a magyar jazz rangja és tekintélye növekedőben van. Sokkal ismertebb és elismertebb most, mint pár évvel ezelőtt. A magyar muzsikusok többet járnak külföldre, és amire korábban székhelyváltoztatás nélkül egyáltalán nem akadt példa: van olyan zenészünk Pege Aladárra gondolok -, akit világviszonylatban is számon tartanak. Rajta kívül is van néhány muzsikus, akit Európa-szerte ismernek: Kőszegit, Szakcsit, Vukánt, Berkest, Deseő Csabát és másokat. Kelet-Európában a lengyel jazznek van a legnagyobb híre és tekintélye, de azután úgy vélem mi következünk, bár vannak területek, ahol az NDK (dixieland) vagy Jugoszlávia (big band) jobban áll. Alapelv, hogy az exportnak és az importnak kulturális téren is egyensúlyban kell lennie. Az a körülmény, hogy több fesztivált rendezünk és több külföldi művész fordul meg Magyarországon, elősegíti azt, hogy több magyar zenész kapjon külföldi meghívást.
- Megítélése szerint mi lehet a jazz funkciója Magyarországon?
- Nagyon fontos a kreativitás fejlesztése, az improvizáció és a gyerekek zenei képzése. Másfelől pedig a jazz művészet, ami örömet, szépséget kell, hogy adjon, amitől jobban érzi magát az ember, amitől tágul a művészetekkel és az élettel kapcsolatos perspektívája, gazdagodik élmény- és érzelemvilága. Ez minden jó zene funkciója; ilyen vonatkozásban nem látok alapvető különbséget a jazz és bármilyen más művészet, zenei műfaj és forma között. Az alapkérdés a játszó és a befogadó közeg egymásra találása. A jazzben rendkívül fontos a spontaneitás, de ettől függetlenül az utóbbi évtizedekben mindenütt a tudatosabb, elmélyültebb játéktechnika, előadás és hangszerelés került előtérbe.
- Szükséges-e zenei műveltség a jazz megértéséhez?
- Szociológiai felmérések szerint bizonyos zenei műveltséggel az emberek intenzívebben reagálnak a jazzre. Ugyanakkor azt is biztosan tudom, hogy van valami egészen mély ösztön, talán a ritmikus zene, talán a kötés és oldás jazzben alkalmazott arányai iránt, ami miatt egyes emberek lelkesedni tudnak ezért a muzsikáért. Másokból pedig, teljesen függetlenül a zenei műveltségtől, ez az ösztön hiányzik. Abban is biztos vagyok, hogy a jazzt meg lehet szerettetni. Azt nem lehet elérni, hogy lelkesedjen érte az, aki nem szereti, de föl lehet hívni a figyelmet a szépségeire, érdekességeire, közelebb lehet hozzá kerülni. Lehet tudatosan hallgatni a jazzt és lehet csak úgy lazán „háttérzenének" felfogni viszont általában minden örömért és boldogságért meg kell küzdeni.
- Az utolsó, ismét személyesebb kérdéskörhöz érkeztünk. Egyszer ön azt nyilatkozta, hogy sokirányú tevékenységei közt elsősorban mégis muzsikusnak tartja magát. Sokféle műfajjal foglalkozik: írt színházi-, film-, balettzenét, szimfonikus könnyűzenét, sanzonokat. Most a jazznél maradva: három önálló nagylemeze nagyon tudatos zenei világot tükröz, határozott törekvést a különféle zenei elemek sajátossá ötvözésére. Szerzeményeit a forma és a megkomponáltság rendje jellemzi; az a szigorúság és következetesség, ami életét, gondolkodását, cselekedeteit kíséri, kompozícióiban is tetten érhető. A magyar jazzéletben azonban ez viszonylag kevesek által járt út, a zenészek hajlamosak egy-egy témára hosszasan rögtönözni, a jazznek egyfajta jam session-szerű felfogását követni.
- Ezekkel a tendenciákkal pontosan tisztában vagyok. Azt, hogy kevésbé vagyok session-alkatú muzsikus, mint realitást veszem tudomásul. A másik szempont viszont az, hogy én úgy látom, a nagy jazzkultúrájú országokban sok virág virágzik. Tehát Amerikában senkinek nem jutna eszébe Count Basie-t kiöregedett muzsikusnak tekinteni, ott az idősebb zenészeknek ugyanolyan rangja, ázsiója, közönsége van, mint a fiataloknak. S a jazznek rendkívül vonzó sajátossága az, hogy ilyen sokszínű a palettája. Nálunk az a probléma, hogy mindig az újat keressük, lecsapunk rá, addig csavarjuk, amíg egy csepp is van benne, s utána eldobjuk. Így fordulhat elő, hogy remek zenészek egyszerűen eltűnnek, kiesnek a közönség kegyeiből. Azokra a magam korabeli vagy nálam idősebb muzsikusokra gondolok, akik talán nem azért tértek át más pályára, mert elvesztették a jazz iránti lelkesedésüket, hanem mert egyszerűen kimentek a divatból, nem volt szükség rájuk. Ezek közül egy-kettőnek (Radics Gábor, Zágon Iván) most megint tapsolunk, mert annyira elfelejtettük őket, hogy visszatérésük olybá tűnik, mintha fiatal zenészek játszanának. Ami engem illet, nyilvánvaló, hogy nem vagyok világsztár, és nem élem a nemzetközi koncertező muzsikusok életét, így pedig nem könnyű végigzongorázni egy életet egy jazzhagyományok nélküli országban. De néha váratlan sikerek érnek, amik megnyugtatnak és önbizalmat adnak. Néha ezeket a meglehetősen elvont szóló zongoraprodukciókat is meglepően jól fogadja a közönség, úgyhogy semmiféle elkeseredés nincs bennem.
- Pályafutásában világosan kirajzolódik egy folyamat: hosszú ideig saját együtteseivel játszott, az utóbbi években viszont általában egyedül lép fel, sőt harmadik lemezén is kíséret nélkül zongorázik. Mennyiben véletlenszerű ez a váltás, és mennyiben van összefüggésben személyiségének és zenei elképzeléseinek alakulásával?
- Valószínűleg is-is. A legdöntőbb talán az, hogy mostanában egyszerűen nem maradt energiám arra, hogy egy olyan zenekart hozzak össze, amilyet a közönség és jómagam művészileg elvárna. Mert hát elszánt partnereket találni, akik rendszeresen gyakorolnak, próbálnak, kísérleteznek és „nem dobják be a törülközőt" túl hamar, igen nehéz. Én próbaigényes vagyok, sokat töröm a fejemet azon, amit eljátszom, és azt is igénylem, hogy mások is gondolkozzanak. Olyan partnereim, akik mindezt vállalják, akik ha zeneileg nem állnak is azonos platformon, de valamennyire közös nyelvet beszélnek és emberileg is jól megértik egymást, jelenleg nincsenek. E nélkül pedig nem lehet jazzt játszani. Hozzá kell tennem, hogy az utóbbi időben más okok miatt sincs lehetőségem zenekar fenntartására. Bár többet gyakoroltam és sokat foglalkoztam a hangszeremmel, sok egyéb feladatnak kellett eleget tennem. S ha mégis lett volna energiám emberek verbuválására, összetartására, próbaterem és próbaidő biztosítására, akkor sem tudtam volna a fennmaradáshoz szükséges fellépésszámról gondoskodni. De, hogy van bennem ilyenfajta igény, azt a négyzongorás koncertek bizonyítják. Néha trióban is játszom. Együttes vonatkozásában azonban a növendékeimmel is nagyon szigorú vagyok és magammal is az lennék. Bízom abban, hogy előbb-utóbb a zenekari játékra is sor kerül, szó sincs arról, hogy most már egész életemben a szóló zongorázásra akarnám magam specializálni.
- Milyen zenei ideál határozza meg leginkább játékát?
- Fontosnak tartom azt, hogy zenémben a külsőségek a virtuozitás és a technika, amit egyébként egyáltalán nem becsülök le, ne domináljanak, hanem az expresszivitás, a kifejezőerő, az emocionális tartalom uralkodjék. A hallgatót tehát elsősorban a zene művészi tartalmával kívánom megfogni. Ha ezek a kvalitások érvényesülnek a játékomban, akkor becsületes és őszinte muzsikálás alakul ki, nem pedig ,,hecc", „eladás" vagy „virgázás". Nagyon izgat a zeneszerzés minden ága - a szólódaraboktól kezdve a big band hangszereléseken és szimfonikus jazzen át a modern dalokig -, s ha van bennem kielégítetlenségi érzés, akkor az elsősorban amiatt van, hogy újabban nem jut elég idő a komponálásra. Nagyon várom már azt az időt – s ennek érdekében bizonyos dolgoktól el kell távolodnom –, amikor ismét intenzívebben foglalkozhatom a komponálással. Ezen kívül évek óta dolgozom a jazz-mikrokozmoszon, amivel egy rögtönzés-iskola megalkotása a célom.
- Beszélgetésünket azzal kezdtük, hogy bár reménytelennek ígérkezik, mégis meg kell kísérelnünk sokirányú tevékenységének minden ágát érinteni. Az ön élete számtalan csatornán és most már elválaszthatatlanul összefonódott a jazzel, de éppen e sokféleség miatt fogalmazódik meg a kérdés, hogy vajon hogyan fér meg mindez hasonló értékkel egymás mellett? Mi lett volna, ha valamelyik mellett kiköt? Miért nem tudott választani?
- Nekem nagy példaképem Bárdos Lajos, aki nagyszerű zenetudós, karnagy, kóruskomponista, aki rengeteg mindennel foglalkozott és mindenhez teljes szívvel és intenzitással közeledett. Amikor nyolcvanadik születésnapja alkalmából zenetudományi konferenciát rendeztek tiszteletére, felvetődött benne az a kérdés, hogy jó volt-e, helyes volt-e annyi mindennel foglalkoznia? Nem kellett volna-e arra összpontosítania, ami számára a legfontosabbnak látszott? Ha ez Bárdos Lajosban, aki mindenben kiváló, felötlik, akkor sokkal indokoltabb az én esetemben. De jó lett volna, ha egész életemben zenéltem, gyakoroltam, komponáltam, koncerteztem volna! Jelenlegi életkoromban azonban, amikor az ember már nemcsak spontán és ösztönös indulatok alapján dönt, azt kell mondanom, nem tudtam magam egészen függetleníteni attól, hogy néha azt mondták: itt van rád szükség, vagy: ennek a munkának társadalmi haszna van. Tulajdonképpen ilyen a jazzoktatás is, holott én világéletemben húzódoztam a tanítástól. Ezt senki nem akarja elhinni, pedig így van. Engem az az érzés befolyásolt erősen és vitt el bizonyos irányokba, hogy itt és itt szükség van rám, itt tudok valamit tenni egy ügyért. Hogy aztán végül is mi volt helyes és mi nem azt amúgy sem én fogom eldönteni. Se kiváló tudósnak, se nagy muzsikusnak, se nagy pedagógusnak nem tartom magam. Ha az ember az életben valamit nyer, azonnal sok mindent el is veszít. Mindenesetre nem tudom elképzelni, hogy úgy tanítanék, hogy ne volnék muzsikus, ne tudnék percenként odaugrani a zongorához, megmutatni mindazt, ami szavakkal nem magyarázható el. És ez nagyon jó. Vagy ha egy klubban úgy zongorázom, hogy közben magyarázok, elemzek is, az mindenképpen hasznos, hiszen a közönség közelebb kerül a zenéhez. A fenti kérdésekre egyértelmű válasz nincs; talán az idő majd megmutatja, mit tettem helyesen és mit helytelenül. Egyfajta választ persze a közönség és a muzsikus-társadalom már a jelenben is kialakít, ez azonban engem közelebbről nem foglalkoztat. Tudjuk, és aki nem tudja, előbb-utóbb ráébred: az egyetlen, amit az ember tehet, hogy ne adja fel a harcot, hogy tovább dolgozzon, keresse az utakat, a hozzájuk tartozó legbecsületesebb megoldásokat, és valamennyire rendet teremtsen és tartson az életében.
(1982.)
(In: Azt mondom: jazz. Zeneműkiadó, Budapest, 1983)