KERTÉSZ KORNÉL
1910
A magyar jazzélet egyik legkiemelkedőbb egyénisége. Működésének fő időszaka ahhoz a korhoz kapcsolódik, amikor mai formájában még nem létezett jazz Magyarországon. Hivatásos szalon- és szórakoztató-zenészként figyelt fel ő is erre a műfajra, és lett elkötelezettje. Ahhoz a muzsikusnemzedékhez tartozik, amelyik sokoldalú képzettségét estéről estére szállodák éttermeiben, bárokban, lokálokban, éjszakai mulatókban állította a közönség szolgálatába. 1962-63-ban az ő vezetésével indult meg a magyar jazz elismerésében döntő változást hozó Dália jazzklub Budapesten. Tanított a Bartók Béla Zeneművészeti Szakiskola jazztanszakán és hosszú időn keresztül az Országos Szórakoztató-zenei Központ stúdiójában. Aktív zenei tevékenységének befejezése után jazz-zongora antológiák összeállításán és más zenei műfajok egységes oktatási rendszerének kidolgozásán fáradozik.
(Fotó: magánarchívum)
- Azt hiszem, külön könyvet érdemelne azoknak az élményeknek a számbavétele, annak a világnak a felidézése, amelyekben önnek hosszú zenei pályáján része volt, illetve amelyhez élete legnagyobb részében kötődött. Most azonban arra kell kérem, hogy elsősorban a jazzre figyelve tekintsük át e fél évszázad fontosabb eseményeit és jellemzőit. Feljegyzésekből, hallomásból tudjuk, hogy a háború előtti időkben a tánc- és szalonzenészek szigorúan meghatározott repertoárral dolgoztak, amely alapvetően távol állt a jazz ismertetőjeleitől. Mégis, már a húszas években történik említés az új zene felbukkanásáról, s a két világháború között több olyan zenekar és muzsikus működött, amelyek játéka kimutatható jazz-hatásokat tartalmazott. Milyen volt az a zenei közeg, ahol a jazz először jelentkezett?
- Az bizony egy külön világ volt. Én 1934-ben kerültem be a zenei életbe; előbb egy akrobatikus tánciskolában dolgoztam, majd 1943-tól folyamatosan játszottam különböző helyeken. Budapesten az összes lokált végigzongoráztam. A tánczenekaroknak magyar és főleg külföldi kommersz tánczenét kellett játszaniuk úgy, ahogy a kottában le volt írva. Nem volt túl nagy lehetőség a szabad improvizálásra. A szalonzenészek sokrétűen képzett muzsikusok voltak, akik Bachtól az operettig mindent játszottak, s főleg az elegáns szállodákban dolgoztak. Sokkal többet tudtak, mint a mai tánczenészek, és nagyon megbecsülték őket. Akkoriban kétkezes nyomtatott kottákat használtunk, amiket mindig pontosan kellett lejátszani. Én szerettem nagyzenekarban játszani, például a Chappy nevű dobosnak [Orlay Jenő] is állandóan nagyzenekarai voltak. A bátyja alapította meg a Magyar Revű Tánczenekart, abban dolgozott a két Zsoldos és a Piroska Zoltán nevű szaxofonos. Nagyon jó együttes volt. Ott is mindig azt kellett játszani, ami le volt írva, s akármilyen nehézségi fokon. Ebből a szempontból sokkal nehezebb volt a helyzetünk, mint a mai zenészeknek.
- Hogyan tudott a jazz gyökeret verni ebben a talajban?
- Igazi jazz még nem volt hallható akkoriban. A különböző vendéglátóipari helyiségekben, ahol éjszakai zenészek dolgoztak, csak akkor lehetett volna jazzről beszélni, ha tudomásul vesszük azt, hogy ott improvizáltak is. Maga az improvizáció azonban még nem feltételezi azt, hogy jazzt játszunk, mert a tánczenében ez éppúgy előfordulhat. A zenének egyértelműen szórakoztató jellege volt. A jazz hatását abból lehetett érezni, hogy megváltozott a számok kísérete, feltűnt az off-beat rendszer, amely megváltoztatta az akkordütések helyét.
- Úgy tűnik, a háború előtti tánczene swingesebb volt, mint a mai.
- Lehet. Hiszen a swingkorszak számait játszottuk, amelyek hangzásvilága a nagyzenekari játékstílust reprezentálta. De nem lehet párhuzamot vonni, egészen más irányba tolódott el a jazz.
- Kik voltak azok, akik már ekkor modernebbül játszottak?
- Elsősorban egy zongoristát kell említenem, ez Solymossy Lulu. Szabó Kálmánra is mondták ezt. Nagyon ügyes zongorista volt Hoch Bandi. Volt két szaxofonos, az egyik Szamossy Bubi, a másik Boros Laci. Ők is jól játszottak, többek között.
- Voltak ekkoriban koncertező zenekarok?
- Hogyne, rengeteg koncert volt. Rendszerint Chappy vezette a listát, neki nagyon jól bevált emberei voltak. Az énekesek közül Kelly Anna, Fényes Kató, Kapitány Anni nevét említem. Volt egy zenekar, amelyben elég sokáig játszottunk, a Szabó-Quitter zenekar, amelynek zenéjében már voltak jazz-elemek.
- Milyen zenét játszottak ezeken a koncerteken?
- Vegyes műfajok voltak. Olyan értelemben, mint ahogy a jazzt ma elképzeljük, nem játszották ezt a műfajt. Viszont amikor Chappy egyszer huzamosabb külföldi talán amerikai turné után hazatért, egészen új irányzatot honosított meg a dobolásban, s ezzel inspirálta a többieket is. Volt egy nagyon jó együttes, az öreg Heinemann zenekara, amelyben olyanok játszottak, mint Filu [Schenkelbach Fülöp] és Vécsey Ernő, de már nem emlékszem egészen pontosan. Nagyon nehéz visszaemlékezni a háború előtti és alatti évekre. Ide-oda vándorlások folytak, az egyiket behívták, másik került a helyére, nem lehetett mindent nyomon követni. Két zenész nálam lakott egy ideig; Filunak sikerült megmenekülnie, Hoch Bandinak nem. Mit tehettünk ekkor? Nem lehetett nagy zenei életről beszélni a háború zivatarában.
- Személy szerint hogyan került kapcsolatba a jazz-zel?
- Úgy, hogy 1934-ben hallottam játszani a Glenn Miller zenekart. Azután a két Dorsey-t, Artie Shaw-t, Benny Goodmant. Igazában 1943-ban Stan Kenton játéka vezetett el a jazzhez: az ő harmóniavilága gyökeresen megváltoztatta a zenéről vallott elképzeléseimet.
- De ekkor jött a háború, aztán az újjáépítés és az államosítások, ami a szórakoztató zenélés helyzetét is alaposan befolyásolta. A még mindig csak szórványosan létező jazz-zenére különösen nehéz évek vártak: az ötvenes évek kultúrpolitikája, mint azt ma már zenetudományi dolgozatokban is olvashatjuk kiiktatta a játszható zenék sorából; a szocialista építéstől távol álló dekadens jelenségnek, az imperializmus válságtermékének nevezték. De hogyan érvényesült a gyakorlatban ez a határozat?
- Nem mondta nekünk senki, hogy nem szabad jazzt játszani, hanem valahogy beivódott a köztudatba. 1947-48-ban még lehetett jazzt hallgatni és játszani. Aztán később a nyilvános helyeken, lokálokban megszűnt a jazz. Egyszer meghangszereltem Bartók Medvetáncát, azt azonnal leállították.
- Hol hangzott el?
- A Moulin Rouge-ban.
- És ki állította le?
- Az akkori zenész szakszervezet. Később, az ötvenes évek végén az Astoriában is volt konfliktusom. Minden szerdán jam sessiont rendeztünk a zenész társakkal, amit a közönség nagyon szívesen fogadott. Az Astoria engedélyezte. Egyik alkalommal odajött hozzám egy illető, és felszólított: Kornél, ha itt még egyszer jam session lesz, vedd tudomásul, hogy rendőrkordont vezényeltetek ki!
- Volt jam session?
- Nem. Az üzletvezetővel behívattak a kerületi tanács szabálysértési előadójához, aki megkérdezte, hogy miről van szó. Elmagyaráztuk neki a jam session lényegét, hogy ezért nem kapunk pénzt, és a többi, de láthatólag nem értette. Azt válaszolta, majd ítéletet hoz, ha megkapta a bővebb információkat. Mint később hallottam, az Astoriát megbüntették 500 forintra, engedély nélküli műsortartás címén.
- Hol találkoztak hát ekkoriban a jazz-zenével?
- Magánlakásokon. Hozzám is sokan feljártak, lemezeket hoztak, amiket együtt hallgattunk meg. Olyanok voltak ezek, mint a szertartások. De nemcsak lemezeztünk, hanem játszottuk is a jazzt.
Ebből a helyzetből hogyan fejlődött odáig az ügy, hogy a hatvanas évek elején hivatalos támogatással megindulhatott az első magyar jazzklub, a Dália?
- Erre már könnyebb felelni. Többen vallották, hogy erre már nagy szükség volna, de ténylegesen négyen alkottuk meg és konkretizáltuk azt a beadványt, amit a Párt Központi Bizottságához juttattunk el.
- Amikor ez készült, még mindig tiltott zene volt a jazz, vagy már érezhető volt némi lazulás?
- Már volt bizonyos lazulás, de ez csak a jazzklub megalakulása után következett be teljes szabadságában. 1959-ben a Könnyűzenei Híradóban még megszidtak engem, hogy megrontom az ifjúságot.
- Mit tartalmazott ez a beadvány?
- Sok mindent. Felvetettük például, hogy miért nem lehet nálunk jazz, amikor a Szovjetunióban is van. Úgy látszik, belátták, hogy ebben az ügyben valamit csinálni kell, mert prominens zenészekből, pártemberekből, zenei intézmények képviselőiből összehívtak egy gyűlést a KISZ Budapesti Bizottságán. Ott különböző felszólalások hangzottak el, többek között az is, hogy jól meg kell nézni, ki legyen a létrehozandó klub elnöke. Ekkor felállt Mészáros Péter elvtárs, aki később mint titkárom működött, és bejelentette, hogy a párt meghozta a döntést, Kertész Kornél lesz az elnök.
- Miért Kornél bácsit jelölték?
- Rengeteget foglalkoztam a jazzel, nagyon sok felvételem volt, éjjel-nappal hallgattuk a Music of USA adásában Willis Conovert. A zenészek körülöttem csoportosultak, az Astoria, ahol játszottunk, mindig félig tele volt velük.
Tehát a döntés megszületett. Miképpen indult meg a gyakorlati munka?
- Megalakítottuk a klub vezetőségét, amelybe többek között Radics Gábor, Deseő Csaba, dr. Gregorits János került be. Megkaptuk a Dália presszót, kérdőiveket nyomtattunk, amin azt tudakoltuk, hogy ki hány nyelven beszél, milyen hangszeren játszik, milyen kapcsolat fűzi a jazzhez stb. Belépéskor kellett kitölteni. Később sikerült egy újságot is alapítani.
- Miből állt tulajdonképpen az Ifjúsági Jazzklub műsora?
- Lemezekkel illusztrált előadásokat, felolvasásokat tartottunk, zenekarokat léptettünk fel, vidéki együtteseket mutattunk be, jam sessioneket rendeztünk. A magyar jazz-zenészek színe-java megfordult ott.
- Ez nagyon komoly, progresszív vállalkozásnak tűnik utólag is.
- Igen, ezt is akartam. Nagyon komolyan vettem, keményen kézben tartottam a klubot, alkotóműhelyt akartam belőle csinálni. De aztán kezdődtek az ellentétek, a széthúzások, s lassan-lassan mind szűkebb lett a program. Olyan hangok hallatszottak, hogy miért nem lehet táncolni, sört inni, miért nincs fotel. Kijelentettem, hogy ez nem kocsma, hanem klub, amely egy olyan zenei műfajnak ad otthont, amivel meg kell ismertetni a nagyközönséget. Mert az azt sem tudja, hogy mi fán terem a jazz, s állítom, még ma sem tudja. Mindig az volt a célom, hogy pódiumművészetté avassam a jazzt s elválasszam a tánczenétől. Először meg akartuk határozni a jazz fogalmát Magyarországon. E célból rengeteg embert, zenészeket, zeneszerzőket, újságírókat, kritikusokat hívtunk össze. Ki akartam ugratni a nyulat a bokorból, hogy koncertzenévé minősüljön a jazz, emelkedjen ki a művészetek sokaságából a maga néger alapú zeneiségével, mivel én a négereket tartom az igazi jazz-zenészeknek.
- És sikerült a kísérlet?
- Nem. Sokan eljöttek, de olyan sületlenségeket beszéltek, hogy abból semmi értelmes nem kerekedett ki.
- Mi lett aztán a klub sorsa? Miért szűnt meg?
- Fokozódtak az ellentétek, sokan ellenezték azt a szoros fegyelmet, amit tartottam. Erre kiléptem: dühös lettem, hogy ilyen ostobaságokon bukik meg egy ügy, hogy van-e fotel. Nélkülem még tovább működött egy rövid ideig a klub. Velem megpróbálkozott egy másik szervezet a Kertész utcában, az meg anyagi okok miatt - nem tudták kifizetni a zenekarokat - maradt abba. Ezzel megszűntem klubot alapítani, éltem a magam belső jazz életét. 1967-ben az aktív zenélést is abbahagytam, utána már csak az OSZK stúdióban tanítottam.
- Pedig ekkor még nem volt olyan idős, ami a visszavonulást indokolta volna.
- Lehet, hogy nem indokolta volna, de már elment a kedvem. Szakadék keletkezett köztem és a többiek között, akik nagyon rámentek az anyagi haszonra; én pedig, noha soha nem voltam gazdag ember, a zenét helyeztem előtérbe és csak azután néztem meg, hogy esetleg fizetnek-e érte. Akkor is elmentem vidékre jazznapokat szervezni, amikor semmit nem kaptam érte. Megelégedtem az útiköltséggel.
- Mégiscsak fontos döntés az, hogy valaki felhagy az aktív muzsikálással.
- Őszintén megvallva olyan volt már ekkor a helyzet az Astoriában, hogy az embernek elment a kedve a játéktól. Olyan kívánalmak jöttek, amiknek én nem óhajtottam eleget tenni. Nem volt lehetőség semmiféle alkotásra, improvizálásra, nem tudtam a zenei mondanivalómat kifejteni, a zeneiségemet kiélni. Például tvisztet kellett volna játszani.
- Ehhez képest a háború előtt nagyobb szabadsággal rendelkeztek a zenészek?
- Ó, persze. Komoly műsorok, koncertek voltak, tág lehetőség nyílott a hangszerelésre. Össze sem lehet hasonlítani. Az egy más irány volt. Jó! Meg kellett szűnnie, mert újabb stílusok jöttek.
- Most nem lett volna meg a lehetőség, hogy felhagyva a vendéglátóiparral, koncertezzen, zenekart szervezzen vagy akár szólófellépéseket vállaljon?
- Ehhez már fáradt voltam akkor.
- Lett volna igény rá? Keresték?
- Kerestek volna sokan, mint ahogy ma is megkeresnek.
- Mindenesetre azzal, hogy kivonult a zenei életből, kritikát is mondott a hazai viszonyokról.
- Mondjuk. Habár nem ítélem el, csak várakozó állásponton vagyok, hogy merre kíván ez a zene haladni. A Dáliában én alkotóműhelyt akartam csinálni, s milyen szép lett volna! De nem értették meg a végcélt. Ha valaki nálunk tud, az fölényes lesz. Az olyan átlagos, reális cél, amit én tűztem ki, nem érdekelte őket. Csak az volt az érdekes, hogy ők, csak ők. Végeláthatatlan improvizációk, én vagyok a legjobb jazz zongorista a világon, nekem lemezt csináljanak, és sok pénzt keressek. Ezzel kimerült minden. Most is.
- Ilyen szomorú lenne a kép?
- Az én megítélésem szerint igen. Persze vannak kivételek, akik a jazz iránti szeretetből is játszanak, nemcsak pénzért. De hogy ingyen csinálják azt, amit én ingyen csináltam, arra nem hiszem, hogy most egyhamar akadna ember. Vagy ha igen, mondja meg, ki az.
- A muzsikusok között valóban nehéz volna ilyet találni, de ez inkább annak tulajdonítható, hogy profibbak lettek, megváltozott a szemléletük, szakmának tartják a jazz-zenélést. Az ügy, a jazz helyzetének istápolása főleg a műfaj köré csoportosuló klubvezetők, szervezők, jazzkedvelők állhatatosságán és buzgalmán múlik. Mint ahogyan azt ön tette a Dália-korszakban. De azért furcsa – vagy talán törvényszerű? – ellentmondás Kornél bácsi zenei pályafutásában, hogy jóllehet a harmincas évek közepétől vonzódik a jazzhez, s a magyar jazz egyik úttörőjének tekintik, sohasem volt független, koncertező jazzmuzsikus.
- A hivatásos időszak alatt nem lehetett kifejezett jazz számokat játszani. Pedig mi megtettük, bőven improvizáltunk, amerikai és más jazz szerzeményeket is előadtunk, s azt mondták, nagyon jól. De az mégsem mehetett állandóan. Ha a vendég magyar nótát kért, akkor nem válaszolhattunk egy Kenton-darabbal!
- Az sohasem merült fel, hogy zenekart alapít?
- Aki már volt zenekarvezető, az tudja, hogy rettenetesen hálátlan feladat. Még három embert is nehéz összetartani. 1939-ben, az akkori Angol Parkban megpróbáltam, de rájöttem, nem érdemes.
- Akkor valójában milyen szerepet játszott az életében a jazz?
- Ezt egyetlen szóval ki tudom fejezni: az életelemem lett.
- Áttekintve ezt a tekintélyes és változatos életpályát: hogyan változtak a jazzről alkotott elképzelései az évek során?
- Megváltoztak a nézeteim, éspedig oly módon, hogy a jazz-zenén mást értek, mint amit eddig értenem kellett. A jazz szerintem olyan zenei műfaj, amelyben van tartalmi koncepció, amely valamit egyértelműen kifejez mindenki számára, és nem szórakoztat, hanem maradandó élményt nyújt. Nem végeláthatatlan improvizáció egy témára. Nekem a jazz mondjon valamit. Olyasmit, amit eddig másfajta műfajok nem mondtak.
- Hogyan és miként teheti ezt a jazz?
- Másfajta harmonizációval, másfajta melódiával, másfajta ritmussal, hangsúllyal; mindegy. De valamiképpen mondania kell. Mert az én szubjektív megítélésem szerint, ha a jazz így halad tovább – ha egyáltalán halad valamerre –, akkor zsákutcába jut. Mi bizonyos értelemben epigonok voltunk, szerettük azt és úgy játszani, ahogy hallottuk. Mert az úgy volt jó, eredetiben. Kisebb változtatásokat természetesen végrehajtottam a saját szájízem szerint. Az a lényeg, hogy a koncepció legyen az első, amit kifejezek. Hogy ezt milyen eszközökkel érem el, nekem nem volt fontos. A döntő az, hogy atmoszféra legyen körülöttem, mint ahogy mondták is ránk, hogy ilyen atmoszférája kevés zenekarnak van.
- A koncepció tehát egyenlő az atmoszféra megteremtésével?
- Részben igen, mert a koncepció kiterjeszti a maga atmoszféráját, amit a közönségnek meg kell éreznie. Mindig is megérezték az emberek. Azért jöttek a zenészek állandóan hallgatózni: volt valami különleges abban, amit csináltam. Az egyéniségnek óriási szerepe van.
- Ön szerint mi tesz egy muzsikust egyéniséggé?
- A lelkivilága.
- A technika nem számít?
- Dehogynem, hozzátartozik. Csak túlzásba ne essünk. Például egy név: Phineas Newborn jr. Tiszta Art Tatum, annak melegsége nélkül. Mint egy gép. Óriási technika, mind a két kézzel, de semmit nem fejez ki. Ha nincs elképzelés, ha nem adja bele úgy az ember azt, ahogy a négerek bele tudják adni... Ők mindent énekelve fejeznek ki, hiszen innen indult ki tulajdonképpen minden. Énekelnek a bajaikról, örömeikről, a nagy eseményekről, mindenről. Innen a blues is. Ezt kellene tovább vinni valamerre. Csak technikával az ember nem juthat sokra. Máshol kell ezt keresni. Abban, ami az ember legbensőjéből jön fel. És még valami, aminek beismerésére nem hajlandók a pedagógusok: a harmóniáknak önálló életük van, amely szervesen összefonódik egy bizonyos melódiával.
- Ezt hogyan kell érteni?
- A jazznek két dimenziója van: egy lineáris ez a dallamvezetés, és egy vertikális ezek a harmóniák; szerintem a vertikális majdnem fontosabb, mint a lineáris. Sok vitám volt erről tanártársaimmal a jazztanszakon, mert azt állítom, hogy a harmóniáknak éppen olyan funkciójuk van, mint a melódiáknak. Tehát egy domináns szeptim akkor is az, ha nem melódiának játszom vagy nem bontom fel, hanem egyszerűen leütöm. Összetételénél fogva így funkcionál, függőlegesen, anélkül, hogy hozzátartozna valamihez. Mindegy, hogy hova oldódik fel, ez maga egy harmónia, amely nekem azt mondja, hogy ő egy domináns szeptim. Ha nem oldom fel, akkor feloldatlan marad. Külön fejezet az, amikor van egy motívum – tegyük fel, hogy előjegyzés nélkül –, amelynek részeiből ki lehet hallani a funkciót. A funkcióból meg lehet ítélni, hogy ez domináns. A hangzat hangjaiból ki lehet hallani, hogy a domináns akkord hangjai túlsúlyban vannak, tehát nem lehet egyértelműen állítani, hogy ez tonika, vagy kétes, netán kettős funkció. Ez az egyik élményt nyújtó tényező, ami más zenében is megvan, de a jazzben mégsem olyan. Ahhoz, hogy ez a játékmód élményszerűen hasson, kell egy olyan téma, amely elég komoly ahhoz, hogy a jazz is ki tudja fejezni, és egyértelműen fejezze ki az embereknek, tehát hogy odafigyeljenek. Hogy aztán a téma mi és mit akar kifejezni, erre megint csak Kentont tudnám idézni meg June Christy-t, aki elénekli a tükör előtt, hogy ő most öregszik. A zeneszerző dolga, hogy éreztesse, ha nem is tudatosítja azt, hogy a darabnak van hangulata, koncepciója.
- Vajon a zene effajta elméleti megalapozottságából mit vesz észre a közönség?
- Ezt nem vagyok hajlandó figyelembe venni. Amióta a világon zeneirodalom van, a befogadás mindig nehézségekbe ütközött. Ma is vannak olyanok, akik még Wagnert sem értik. Értsenek az emberek a zenéhez, nemcsak a zeneszerzőnek kell közelednie, hanem fordítva is. Mindig dühös vagyok, amikor arra hivatkoznak, hogy valami nem a közönségnek szól! Hát kinek?! De nem minden zene alkalmas arra, hogy a képzetlen fül rögtön befogadja.
- Visszavonultan él egy budai lakásban, de még mindig intenzíven foglalkozik a zenével, a jazz-zenével is. Ha összegezni akarná, mit tartana pályafutása legnagyobb eredményének?
- Elég nehéz meghatározni. Telítve vagyok. Nem tud olyat feltárni a zenében, ami nekem teljesen újnak hatna. Amit csináltam, azzal nem vagyok megelégedve, mert az életem hamarabb jár le, mint az a terv, amit magam elé kitűztem.
- Mit tartalmaz ez a terv?
- Azt, hogy olyan zenészeket tudjak felnevelni, akik a legmagasabb polcra helyezhetők. Ez nem fog nekem sikerülni.
- Milyen zenészekre gondol?
- All-round, mindenhez értő muzsikusokra. Akik, ha kell, tudnak oktatni, van tematikájuk, képesek koncertezni vagy egy operaénekest kísérni. Univerzális, majdnem zeneakadémiai szinten. Ehhez igyekszem most egy nyugatnémet kiadó megrendelésére kidolgozni az egységes, átfogó tananyagot.
- 72 évesen milyen tanácsokat adna a mai fiatal muzsikusoknak?
- Nem tudom, illetékes vagyok-e arra, hogy tanácsot adjak, mert ismervén a magyarországi muzsikus-pszichológiát, az, aki bizonyos kort megért, nem lehet modern. Ha mégis meghallgatnának, egy tanácsot tudnék adni: hogy a bizonyos tartalmi koncepció felé ami beszélgetésünk magva volt próbáljanak haladni. Hogy más legyen már a jazz, ne csak az improvizációk tömege. Mert az improvizáció önmagában nem fejez ki semmit. 1963-ban a bledi jazzfesztiválon John Lewis, a Modern Jazz Quartet vezetője és zongoristája is ezt mondta: a tartalmi koncepciónak még az improvizációt is alá kell rendelni.
(1982)
(In: Azt mondom: jazz. Zeneműkiadó, Budapest, 1983)