KOVÁCS GYULA
1929
A jazz alaphangszerének, a dobnak magyar nagymestere, rendkívüli ritmuskészségű és technikájú ütőhangszeres művész. Pályafutása összefonódott a műfaj térhódításával, egy időben az ötvenes, hatvanas években szinte az egyetlen hazai jazz-dobosként számtalan együttesben játszott. Alapító tagja a jazztanszaknak, tanára csaknem valamennyi fiatalabb rock- és jazzdobosnak. Túl az ötvenen is nagyon aktív: tanít, saját együttesét vezeti, big bandben és egyéb formációkban muzsikál. A híres hangszergyártó cég, a Paiste Magyarországról őt választotta képviselői sorába.
(Fotó: magánarchívum)
- Mester! Valószínűleg nem lepi meg a kérdés, de szeretném megtudni, hogyan lett önből jazzmuzsikus.
- Az igazi jazzmuzsikus internacionál, tehát nemzetközileg olyan, mint Kisfaludy Stróbl Zsigmond: születik. Van egy másik típus is, amely muzikális, ügyes és megtanítható; de ezek születnek. Én is születtem. Ezt onnan tudom, hogy családom már 3-4 éves koromban felfedezte, semmi más nem érdekel. Játékos, bohém kis fiúcska voltam, és érdekes, engem komollyá tett, amikor a dobbal foglalkoztam. 13 éves koromban kezdtem el rendszeresen tanulni.
- Hol?
- Különböző iskolákat végeztem. De becsapva éreztem magam tanáraimnál. Nekem van egy jó szokásom: ha valami megoldásra váró problémám van, leülök magammal és kiagyalom, kigondolom, hogyan is legyen. Nem szoktam tanácsokat kérni. Akkor is így csináltam. Láttam, mire megy az oktatás, ugyanakkor már, mint kis kölyök, hallottam lemezeket és rájöttem, hogy amit tanulok, annak semmi köze ehhez a zenéhez. Akkor elhatároztam, hogy beiratkozom a Nemzeti Zenede klasszikus osztályába, a Semmelweis utcában. Az volt a szent elképzelésem, hogy ott a kottát száz százalékig megtanulom, s majd én írom magamnak.
- Milyen volt ez a zene, amit lemezekről ismert meg?
- Jazz. Benny Goodman, Artie Shaw, Gene Krupa, Lionel Hampton akkor voltak a csúcson. Ehhez képest a tanult iskolák engem mindig elvittek az erdőbe, de azért arra jók voltak, hogy kottái alapként szolgáljanak.
- Miért olyan fontos a kottaolvasás, kottaismeret egy dobos számára?
- A kotta olyan, mint az orvosoknál a latin nyelv. A beteg ágya fölött az orvosok latinul beszélnek. Képzelje el, ha valaki nem tud latinul. Nincs tárgyalás. A kottában mindent le lehet írni, egyedül Elvin Jonest nem, mert ő egészen egyedülálló. A kottán keresztül jut be valaki ebbe az őserdőbe. A másik dolog, szerény személyemet említve. 1956-ban mint huszonéves kis srác bekerültem az úgynevezett filmzenekarokba. Ott nem jazz-zenét játszottak. Kiosztották a kottát és már kopogott a karmester. Nem volt protekció, oda csak azok mehettek, akik száz százalékos kottisták. Olyan persze volt, van és lesz, hogy valaki kevésbé járatos a kottában. Erroll Garner vagy Buddy Rich, a dob világbajnoka, alig ismeri a kottát. De megnéz egy nagy muzsikust nem magamra értem természetesen -, és elolvassa a lapját, biztos, hogy főiskolát, művészképzőt vagy konzervatóriumot végzett. Nem megy másképp.
- Ez persze csak az egyik előfeltétel.
- Hogyne, az első a született tehetség, a szorgalom és a szerénység.
- Végül is hogyan került be a zenei életbe?
- Miután az iskolákat elvégeztem, az Erzsébet körúton játszottam a Lyra tánciskolában. Egészen jó muzsikusokkal, s még jól is fizettek. Oda aztán jöttek leselkedni a nagyobb zenészek. Először is Martiny Lajos. Akkor megcsináltam életem első baklövését; azóta sem követtem el hasonlót, de hát annyira szerelmese voltam a dobolásnak. Ez már közvetlenül a felszabadulás után volt, Martiny akkor jött haza amerikai hadifogságból. Egy este azt mondja nekem a főnök: Gyuluska, itt van egy híres ember, leskelődik a függöny mögött, arra kért, hogy ne szóljak. Hát jól játsszon! Martiny volt, aki kvartettjébe engem kalkulált be dobosnak. Hát ez csúcs! A bemutatkozás a Bristol szálló bárjában volt. Azt mondja nekem Martiny: nagyon kérem, ne értsen félre, de ez diszkrét hely, itt csak seprűvel lehet dobolni. Mondom neki: kedves mester, nagyon köszönöm a bizalmát, én egy névtelen, taknyos kölyök vagyok, ne tessék haragudni, most hazamegyek. Nem vállaltam el, mert seprűvel dobolni, flegmán, szemtelenül bűvészkedni csak a rutinos, jó dobosok tudnak. De hát hol voltam én ettől?
- Csakugyan, hol?
- Vizsgát közvetlenül a háború után, korkedvezménnyel tettem; 16 éves voltam, amikor rendkívüli működési engedélyt kaptam. Csodálatosan sikerült a vizsga, és kapaszkodjon meg, azt mondja utána az egyik vezető: ne lepődjék meg, vár valaki odakint. Mondom, engem? Kimegyek, hát Tabányi Mihály áll ott. Aki mindig jazz-ember volt, csak a hangszere nem volt erre a legalkalmasabb. A harmonika. Jött, átölelt és azt mondta, már régen figyel, s most szeretne bevenni a Royal-szálló Pálmakertjébe szervezett zenekarába. így nézett ki az együttes: Tabányi Mihály harmonika, Vécsey Ernő akkoriban főtigris volt zongora, Vig György a híres Vig Tomi apukája klarinét és szaxofon, Boros József nagybőgő és én mint kis fiúcska. Olyan zenét játszottunk, hogy szinte hadosztályokban jöttek a muzsikusok hallgatózni.
Épp, hogy elindult a szezon, egyszer jön a főpincér: Gyula kedves, Holéczy úr ül ott a sarokban Ákos Stefivel, szeretnének veled beszélni. Odamegyek, azt mondja Ákos Stefi, hogy csinál egy zenekart a Denevérbe - ez volt korábban a nagy múltú Arizona -, s nagyon szeretné, ha én benne lennék. Miután a Pálmakert nyári szerződés volt, ősszel átugrottam Holéczyhez. Ez az együttes sorsdöntő volt az életemben. Nagyon nagy muzsikusok is játszottak benne. Ez engem emberileg, zeneileg úgy felnevelt, hogy azt nem lehet elmondani. Ott tanultam meg például, hogy öt óra az öt óra előtt tíz perc. Ebben a zenekarban töltöttem el pár évet.
Az egyik este kapok egy cédulát: Filu. Legyek másnap éjjel az Emke előtt az óránál. Nahát, ez aztán külön eset, ő egy született jazz-ember volt, szaxofonon és klarinéton játszott, és csodálatosan hegedült. Ez volt életem első bomba zenekara, minden hangszerből volt egy. 1949-51 között játszottam benne. Olyan muzsikusokkal, mint a Desztegh Endre nevű trombitás, aki a fürdőszobában trenírozott naponta órákat, s az első magyar trombitás volt, aki rájött az amerikai fütyülős anzaccra. Rájött, hát emberek vagyunk. Aztán Filu kivándorolt, s megint kapok egy értesítést: Martiny Lajos. Dobost keresett zenekarába a Gellért teraszra - mi is jártunk oda sokat -, s engem szemelt ki ismét. Tíz évig dolgoztunk együtt, ez volt minden idők legjobb kisegyüttese. Ezt megint nem én mondom, ez volt a szakma véleménye. Az amerikai kaszinóktól kezdve Nyugat-Németországig bejártuk a fél világot, még a Szovjetunióban is voltunk. Martiny Lajos zongora, Kovács Andor gitár – jelenleg is az egyik legjobb a világon – Kratochwill Jenő bőgő, Váradi György szaxofon és én.
- Milyen zenét játszottak?
- A legszigorúbb jazzt. De milyen érdekes: táncoltak rá. Ez volt a Martiny zenekar művészete: jazz köntösben játszottunk tánczenét. Hangszerelések, átiratok. Rengeteget játszottunk követségeken, partykon. Ez is egy zeneakadémia volt az életemben.
- Pedig ez már az ötvenes évek közepén volt, amikor hivatalosan nem lehetett jazzt játszani.
- Mi már mozgolódtunk abban az időben. 1954-55-ben rendszeresen összejöttünk – szegény megboldogult Szabó Gábor mindig köztünk volt, -, a klubokban kaptunk helyet próbálni, aminek fejében havonta egy műsort adtunk. Úgyhogy mindig tréningben voltunk.
- A tilalomról hogyan szereztek tudomást a zenészek?
- Körlevél jött, hogy ezeket és ezeket az orosz számokat kell játszani. Nekem ebben is szerencsém volt, mert ez a Margitszigeti Nagyszállóra ahol Filuval játszottunk nem vonatkozhatott, hiszen ott külföldiek laktak. Vendégünk volt például a Mojszejev együttes, amelynek tagjai állandóan amerikai számokat kértek; nem lehetett azt mondani, hogy kérem, most jött a leirat.
- Származott abból egyes muzsikusoknak hátránya, hogy a tilalmat megszegték?
- Bizony, sokan szenvedtek emiatt a Rákosi-korszakban. Az akkori idők legnagyobb szaxofonosától, Piroska Zoltántól meg Chappytől is elvették a működési engedélyt. De aztán fel kellett oldani a zárlatot, mert hiába, a szállodák tele voltak külföldiekkel, akik nemcsak keletről jöttek. Szép lassan körbe járt, hogy most enynyit lehet játszani, most meg már ennyit...
- Sokan elhagyták a pályát ebben az időben?
- Nem. Elment a kedvük, de meg kellett élniük, hiszen kész muzsikusok voltak. S a teher alatt olyan pálmák nőttek, mint Szabó Gábor, aki világsztár lett, vagy Zágon Iván, aki szenzációsan zongorázott, vagy Radics Gábor, aki a vibrafon kultúrattaséja volt. Rengeteget tudnék mondani. A jazz a Dália klub megnyitásával lett hivatalosan elfogadott. De nekem ekkor már saját együttesem volt.
- Kikből állt ez a zenekar?
- Mindig más és más partnerekkel játszottam: Vukán, Berkes, Szakcsi, Duka, Németh, Réti, Fogarasi és mások.
- Ez már kifejezetten jazz volt?
- Igen. Öt-hat-hét együttessel jártam rendszeresen a rádióba, Kovács Andortól Deseő Csabáig mindenkivel én játszottam. Nem volt Kőszegi Imike, nem volt Jávori Vilike. Imádok dobolni, de nem vagyok szereplőmániás. Sokszor kellemetlen volt, hogy egy koncerten négy együttesből háromban benne voltam. Boldog lettem, amikor végre többen is beszálltak az NB I-be. Aztán megalakítottam a Mr. Dob és kvartettje együttest. Ezt az elnevezést szegény Stu Martin adta nekem az 197l-es Alba Regia fesztiválon. Az együttes majdnem tíz évig üzemelt: Vajda Sándor játszott bőgőn, Borissza Géza fuvolán, s mindig volt egy isteni szaxofonosom; az egyik bevonult, a másik disszidált, a harmadik elment, de mindig volt.
- Beszéljünk most magáról a hangszerről, illetve a dobolás sajátosságairól. A mai értelemben vett dobfelszerelésnek nincs hagyománya az európai klasszikus zenében; alkalmazása kifejezetten a jazzhez kötődik. A hangszer használatának feltétele a négy végtag egyidejű, sokszor egymástól független mozgatása, ami speciális adottságokat és ritmusérzéket követel. Ön hogyan fejlesztette ki technikáját?
- Ma sem hiszem el, hogy világéletemben 6-8 órát gyakoroltam naponta. Ma is, mert így tanítom a fiúkat. Nincs az, hogy köpeny, maestro. Együtt, az a biztos. Magyarul: én még szabadnapot nem tartottam. Az egész fiatalságom, sráckorom ráment erre. Semminemű iskola, semmilyen útmutatás nem volt, csak a lemezek. Nekem mindig gyanús volt, hogy azokon mi hallható, és hogy az iskolákban soha semmi nem volt ebből leírva. Tüntetőleg fel voltam háborodva, hogy mindenki hazudik, mindenki üzletel. De, a fene egye meg a szerencsémet, megjelent a Gene Krupa-iskola. Ez már elég szent iskola volt, nagyon rafinált, és nagyon oda kellett figyelni, mert mindenből csak egy fecnit mutatott meg. Ezeket a fecniket kivettem, párosítottam, variáltam, s végül kialakult egy dobiskola belőlük, amit ma büszkén mondom a világ minden részéről kérnek tőlem. Sőt, nagyon sok tanítványom oktatja külföldön. így alakult ki a technika, s ez az évek, stílusok változásával mindig előre lép. Ha valaki megszerezte a jó alaptechnikát, akkor már csak hozzá kell tenni az újabb elemeket.
- A dob esetében valójában mi a technika?
- Kidolgozott kezek minden ágazatban, és hozzá a lábak. Húsz éve semmi nincs láb nélkül. Amit most nyilatkozom, azt a világ sok részén elmondtam, de megismétlem, hogy Magyarországon is legyen nyoma. Azt szoktam nyilatkozni szakembereknek, hogy elég hősies volt az életem, mert több ízben kellett dobolni megtanulni. Nem manuálisan, de állandóan jött valami újdonság. Ma már jöhet bárkinek, aki a csúcson van, csak hozzáteszi a meglévőkhöz és kész. De akkor! A bebopnál a jobb kéz masírozott a tányéron, a bal az ő tudta nélkül ütött közbe, majd a láb és a kéz együtt... Ezt meg kellett tanulni, ki kellett gyakorolni, mint a gyerekek. Itt nem számít az, ha valaki zseni. Amikor egyszer Martinyval hazajöttünk külföldről, és elmentem Tabányiékkal, beírtam a tanrendembe: minden nap függetlenítés! A csúcson voltam, és minden nap tanultam. Ezt nem lehet pénzen megvenni. Nem dobolni gyakoroltam, hanem függetleníteni. Mert aki tud 30-at, az hoz még 30-at, és egyszer csak jön a fölény.
- A dobolás manualitás vagy értelem kérdése?
- Mind a kettőé. Ha az egyik hiányzik, az ún. válogatott csapat közelébe sem kerülhet senki. A technikai fölény borzasztóan nagy dolog, amikor játszi könnyedséggel old meg az ember mindent. De ugyanakkor kevés is.
- Gyakran hallani azt a vélekedést, hogy egy jazz-zenekar annyira jó, amenynyire a dobosa az. Igaz ez?
- Nem.
- Mire való hát a dob a jazzben?
- A ritmus diktálása, ennek keretén belül állandó díszítés, a számban levő állások kiemelése, s ha valakinek olyan adottsága van, és erre kisportolta magát, akkor szólista szerep vállalása is.
- De ma már a dob nemcsak ritmikai, hanem melódiai hangszer is. Mint tudjuk, a negyvenes évek végén Max Roach volt az első, aki teljes dallamsorokat játszott rajta Lee Konitz-cal duóban. Önnek melyik a fontosabb?
- Mind a kettő. Nincs mindig porfelhő; van, amikor úri mozdulatokat teszünk.
- És az egyéb ütőhangszerek használata?
- Imádom hallgatni, nézni, de az én életembe valahogy nem került bele, megmaradtam az alapfelszerelésnél. Megmondom őszintén, velem sráckoromban nagyon sok baj volt. Én már akkor olyan lábakat használtam, hogy sok együttesben rám is szóltak: Gyula, zseniális, de hát kicsit egyszerűbben, simábban. Egyszer-egyszer játszott kongás mellettem, de soha nem voltunk együtt, mert a lyukakba én különböző figurákat csináltam, s máris felbillentünk. Útban voltunk egymásnak. Egyetlen ember volt, aki mellett tudtam dobolni. Egy világzseni, a kis Dely, aki azóta már elköltözött Magyarországról.
- Mi az akkor, amit saját stílusára jellemzőnek tart?
- Swing nélkül nincs jazz-zene. Aki azt mondja, hogy van, tévúton jár. A swing a pince, amire építkezünk. A swing azonban nem egyenlő a swing-korszakkal. Például McCoy Tynert említem. Ő is a swingre építkezik, de már egészen más harmóniákkal. Én mindent imádok, ami swinges, de imádom az avantgárd zenét is. Az együttesemben mindig vannak ilyen jelenetek. Nem kompozíciók, hanem jelenetek. Szeretnék egy érdekes dolgot elmondani. Társalgás közben mindig összehasonlítok dolgokat, hogy abszolút világos legyen, mire gondolok. A világ sok részén beszélgettem szakemberekkel, s mindenütt problémáztak azon, hogy mi is valójában a jazz. Egyszer én azt találtam mondani: a jazz olyan, mint az Oktogon, illetve a November 7-e tér. Rengeteg mellékutcája van, s az mind jazz. S aztán mindenki másra esküszik; azért vannak az egyéniségek! Egyébként ez egy borzasztó nagy mondás, engem több helyütt megdicsértek érte.
Mióta aktív zenész, több stílus váltotta egymást a jazz történetében. Véleménye szerint melyik hozta a legnagyobb újítást?
- A bebop. Azelőtt volt a hagyományos 4/4-es lüktetés, s ekkor teljesen át kellett állni. Rengeteg példa volt erre, mert csodák csodájára Budapest mindig világváros volt, százával ömlöttek a lemezek. A Szemere utca 9-ben laktak például Vajda Sándorék; én annyi lemezt életemben nem láttam, mint ott. Az volt a legnagyobb szeminárium. Mindig kottapapírral, skiccel mentem, lehetőleg keveset ittam, hogy észnél legyek, s amit tudtam, leírtam. Ezekre példákat csináltam, s otthon gyakoroltam.
- Személy szerint kik voltak önre a legnagyobb hatással?
- Amerikaiak? Rettenetesen szégyellem magam ilyenkor, de a dobolás atyja, Gene Krupa nekem valahogy sima volt. Mélységes tisztelettel viseltettem hatalmas személye iránt, de... Hogy kin nevelkedtünk fel? Max Roach, Philly Jo Jones ezek modern dobosok voltak. Később jött Shelly Manne, akit nem lehetett megunni. Aztán Joe Morello, aki tüchtig fehér dobolást játszott, de nagyon kinyitotta a szemünket új irányok felé. Buddy Rich kisfiú koromtól a mai napig egyedülálló, a legnagyobb előadó, aki ma a világon él. Akkor megjelent Elvin Jones, s velem együtt pánikba esett a világ, mert teljesen felfordított mindent. Tony Williams szintén. S aztán Steve Gadd. Ők mind fő szerelmeink. Te jó isten, Jack DeJohnette! Kis kölyök kora óta lesem, megmondtam, hogy itt a jövő világdobosa. Már akkor felvonultatta a mai illatot. Egy dobosnak ugyanis illata van, olyan, mint egy áruház élelmiszerosztályán a sajt. Ha nincs illata, megette a fene.
- Ha pályafutását nézzük, akkor azt látjuk, hogy kezdetben más zenekaraiban játszott, majd megalakította saját együttesét. S most, 53 évesen is rendszeresen a közönség elé lép, különböző formációkban. Kovács Gyula három évtized után még mindig jelen van.
- Mi az, hogy még? Minden évben több a koncert, a játszási lehetőség. De csak jazzt.
- Tehát most már megengedheti magának, hogy csak jazzt játsszon?
- Én mindig jazzt játszottam. Teljesen mindegy, hogy meg kellett élni, és az Emkében doboltam. Ott is jazz szólt. Nem is hívtak mások, csak a jazz-emberek. Mert tudták, hogy ilyen vagyok. Az anyagiak sohasem domináltak különösebben az életemben. Most nagyon boldog vagyok, mert a Deák big banddel – szent ember ez a Deák Tamás – sokat dolgozunk együtt. Rádió, televízió, hanglemez. Tagja vagyok a Garay triónak; Garay Attila minden idők egyik legjobb jazz zongoristája. Gonda Jánossal is szoktam játszani. Aztán van a dob-show: Vilike, Imike és jómagam. Nem mondhatok ilyet, mert benne vagyok, de külföldi szakemberek szerint Newport-képes világszínvonal.
- Szóval úgy érzi, hogy itthon elérte azt, amire a tehetsége jogosítja?
- Most már igen. Az utóbbi tíz év hozta el, hogy azt játszom, amit szeretek, tudok, óhajtok. Ünnepelt muzsikus vagyok 25 éve, mindenféleképpen megbecsülnek. Ha a Zeneművész Szövetség ír nekem levelet, akkor előadóművész vagy zeneművész-tanár a legkisebb rangom. Talán azért tartok itt, mert borzasztó erélyes vagyok magammal. Soha nem tetszelegtem abban, hogy dobolok, mindig kritizáltam magam. Ez az egyik fő fegyverem, hogy soha öt percre nem álltam le. A tanításban is akkor vagyok boldog és ez pedagógiám egyik lényeges része -, amikor már látom, hogy a tető felé közeledünk a növendékkel. Akkor kezdem adagolni: mindig vegyél rólam példát, én nem tudom, hogyan kell felvágni, hencegni, megjátszani magam, mert minek? Ez az én fő játékom, hogy ne szédüljenek meg az első televízió, az első cikk után, és ne álljanak le a gyakorlással, mert akkor visszarozsdásodnak. Akármilyen nemzetiségűek.
- A jazzel kapcsolatos hazai cikkekben talán éppen kis számuk miatt soha nem esik szó magukról a hangszerekről, típusukról, minőségükről, pedig ez a zenélés nagyon fontos feltétele. Ön milyen dobfelszerelést használ?
- Mindenki esküszik egy hangzásra, tónusra, úgy hangolja a dobját. Nekem egy francia fém Asba készletem van, Kőszegi Imike hozta Grazból. Kis miniatűr felszerelés, isteni tónusa van. Európában Daniel Humair vezette be, de nem különösebben elterjedt hangszer. Sokan inkább az amerikai dobokra esküsznek. Most várok telefont Svájcból, ahonnan a legújabb Feber-Sky dobbőrt rendeltem meg. Lehet, hogy nem fogom használni, csak fölteszem a két tamtamra kísérletképpen, hátha jobban izgat új fogásokra. Mit nyilatkozott egyszer Elvin Jones! Egy világhírű kritikus azt kérdezte tőle: mester, én húsz napja követem magát a turnéján, hallgattam, néztem, de nem tudok betelni az ön dobjának hangzásával. Azt válaszolta erre Jones: kérem, én úgy hangolom a dobomat, hogy ahányszor leülök mellé, mindig izgasson, hergeljen. Figyelem magam, ha leülök valahol dobolni, nem tudom magam olyan fokon adni, amikor nem izgat a felszerelés.
- Nehéz-e beszerezni a megfelelő készletet?
- Az utóbbi 15 évben rendezett lett a kínálat, amit szemszám kíván, meg lehet rendelni a Triálon keresztül.
- Persze ez önnek egyszerűbb, mert a Paiste gyár ellátja cintányérokkal. Hogyan került kapcsolatba az ismert svájci céggel?
- Stu Martin és Pierre Favre kollégáim kérésére lettem 1971-től a Paiste hangszergyár képviselője. Erről nincs papír, erről nem beszéltem újságíróknak, de ez rang. Itt van a Paiste-játékosok évkönyve, minden országból a legjobb dobosok kerültek bele, s nem protekcióval. Ettől a gyártól háromévenként kapok cintányérokat, és megköszönik, hogy játszottam rajta.
- - Amikor találkozásunk helyét telefonon megbeszéltük, azt mondta, hogy legalább megnézem a lakását, ami valóságos kis jazz-múzeum. Nos, a falakon körben valóban rengeteg bekeretezett fénykép függ híres muzsikusokról, főleg dobosokról. Többön ön is szerepel neves zenészek társaságában. Játszott is ezekkel a világsztárokkal?
- Kérem szépen, én most elmondom. 1964-ben frenetikus sikerrel szerepeltünk Jugoszláviában, a bledi fesztiválon. Budapest Jazz Trió: Balogh Jenő, Pege Aladár és én. Mire hazajöttem, öt évre eltűnt az útlevelem. Bevonták.
- De hát hogyan történt pontosan?
- Nézze, nekem mindig az volt a rangom, hogy Európa egyik legjobb dobosa. Bledben az életben először kipakoltam. John Lewistől kezdve mindenki ott volt. Maynard Ferguson és Oscar Peterson mondták: atya úristen, te így dobolsz? Olyan feltűnést keltettem, hogy az sem lehetetlen, ma Albert Mangelsdorff dobosa vagyok. Én ott elindultam volna; amikor hazajöttünk, egész Európa jazz centrumai kerestek, vittek volna bennünket koncertezni. A szaksajtó velünk volt tele; hogy ők azt hitték, Magyarországon csak gulyás van meg csárdás, s íme. Bledben a legnagyobb törvényt megszegte a direkció: ott, ha istennek hívnak, akkor sincs ráadás. Nekünk adni kellett, mert szétverték a házat. Itthon állandóan csörögtek a telefonok. Köztük volt egy a Filharmónia utazó osztályáról. Azt mondják: Gyuluska, nagy baj van. Mit csinált maga Bledben? Mondom: asszonyom, mit csináltam volna? Doboltam. De hát a belügy bevonta az útlevelét! Ne vicceljen, válaszolom, ártatlan ember vagyok. Kihallgatást kértem; mindenki ugyanazt mondta, mintha magnószalagra vették volna: Kovács úr, semmi baj nincs, dolgozzon nyugodtan, de ön egyelőre nem utazhat. Mondom: de...Kérem, semmi baj nincs, egyelőre nem utazhat...Ebben a pillanatban véget ért az, ami igazából el sem kezdődött. Hát így történt.
(1982)
(In: Azt mondom: jazz. Zeneműkiadó, Budapest, 1983)