KŐSZEGI IMRE
1944
A vezető magyar dobostriász - Kovács Gyula, Kőszegi Imre, Jávori Vilmos - középső tagja. Zenét korán kezdett tanulni, majd áttért igazi hangszerére, és az OSZK stúdióban majd az NSZK-ban folytatta a tanulmányait. Jazzt Pege Aladár együttesében játszott először 1964-ben. A kitűnő bőgőssel még több ízben dolgozott és szerepelt külföldi fesztiválokon. Tehetsége gyorsan kibontakozott, s az évek során a legfoglalkoztatottabb magyar dobossá vált. Játszott többek között Kovács Andor, Szakcsi Lakatos Béla, Csík Gusztáv, Gonda János, Szabados György együttesében, legújabban pedig a Supertrió és a Saturnus zenekar tagja. 1975-től vezeti saját zenekarait, amelyek különleges hangszer-összeállításaikkal tűntek ki. Nemzetközi együttesével, amelyben neves muzsikusok játszanak, rendszeresen turnézik Nyugat-Európában. Sokoldalúságára jellemző, hogy igazi stílusai a hard bop és a modern swing mellett a rock és a free zenében is otthonosan mozog.
(Fotó: magánarchívum)
- Ma már nem ritkaság, de 1975-ben még nem volt bevett gyakorlat, hogy dobosok saját együttest alakítsanak. Önt vajon mi indította erre?
- Akkoriban Pege Aladár együttesében játszottam; ő kiment külföldre zenélni, mi itt maradtunk nélküle. Két lehetőség kínálkozott számomra: vagy elmegyek egy zenekarba, amely már kitaposott egy ösvényt; vagy pedig megpróbálkozom azzal, hogy saját név alatt szervezek együttest. 1975-ben ezt a másik lehetőséget választottam. Olyan zenét szerettem volna játszani, ami hozzám áll közelebb, és olyan embereket gyűjtöttem magam mellé, akik fiatalok voltak, még nem álltak semmilyen befolyás alatt. Büszkén mondhatom, én próbálkoztam meg azzal, hogy olyan fiatalokat foglalkoztassak, akiknek még nem volt nevük. Ennek voltak hátulütői is, mert hiányzott a rutinjuk, viszont egy-két év múlva már mindenki vitte őket.
- Ez volt a Kőszegi Rhythm and Brass.
- Ez. Fölmerült, hogy csinálni kellene egy zenekart, amelyben az ütőhangszerek dominálnak. Az volt az érdekessége, hogy se zongora, se bőgő nem volt benne, csak trombita, szaxofon és három ütős. Még külföldön is emlegetik a mai napig. Nagy sikerünk volt, nyugaton is szerepeltünk. Elkezdődött az a folyamat, amely mindmáig tart. A zenekar később különböző formációkban játszott egészen 1979-ig, akkor nemzetközi bandát alakítottam, amelyben Jack Gregg, Zbigniew Namyslowski, Suleiman Hakim játszott többek között. Komoly turnékat bonyolítottunk le Franciaországban, az NSZK-ban, Hollandiában, Dániában, Ausztriában; rádiófelvételek, lemez készült velünk. Ez már szép nemzetközi sikernek könyvelhető el.
- A zenekar-alapításnak és -szervezésnek elsődleges feltétele, hogy sikerüljön alkalmas partnereket találni. Ön milyen szempontok szerint választja ki társait?
- Elsődleges szempont, hogy az a zene illetve irányzat közel álljon hozzájuk. Nehéz dolog a zenekarosdi, olyan lutri, mint a házasság. Azokat a zenészeket hívom általában a bandába, akiket szeretek, s akikkel tudok játszani. Mert ez csapatmunka, úgy nem lehet és nem is akarok zenélni, hogy én vagyok egyedül, s ők meg kísérnek. A zenekarnak meg kell szólalni: jó nóták, jó hangszerelések kellenek; azon belül mindenki annyit szólózik, amennyit akar. Nincs is előre megbeszélve, hogy ki mennyit játszik és mikor következik, ez mindig a pillanatnyi érzéstől függ. És gondolom, a jazznek is ez a lényege: a szabadság és a pillanatnyi érzés.
- Lehet, hogy azért, mert a megtett út kötelez, de azt hiszem, inkább egyéniségéből következően Ön jelentős kezdeményező szerepet vállal a magyar jazzéletben: igyekszik stabil, koncepciózus, komoly zenekarokat szervezni, ami sok vesződséggel jár. Ugyanakkor elég sokszor feltűnik más formációkban is, s szinte nincs olyan muzsikus a hazaiak közt, akivel ne játszott volna együtt valamiféleképp. Mi az oka ennek a hogy sportnyelven fogalmazzak sokérintős mozgásnak?
- Ez nemcsak velem van így, hanem mindenkivel. A jazznek nincs olyan piaca, mint a rocknak, ezért nagyon nehéz megélni belőle. Magyarországon csak egy-két embernek sikerül többek között nekem -, tehát nem panaszkodhatom, mert évente legkevesebb két külföldi utam van, ami mindenféleképpen sokat számít. Ezen kívül itthon is mindenütt játszom, ahol csak lehet. Hat éven át tanítással pótoltam az anyagiakat, aztán hál' istennek annyi dolgom lett a jazzben, hogy azt lemondtam, csak ezzel foglalkozom, megpróbálom minden energiámat erre fordítani. Mert azt mondanom sem kell, hogy bármit csinál az ember, az mind elvonja ettől; s ha csak ezt csinálja egész nap, még az is kevés. Nem lehet öt perc szünetet tartani, állandóan benne kell lenni, utazni, játszani minden nap. Ez élteti az embert; s most nem az anyagiakról beszélek. Ez borzalmas fogaskerék, amiben morzsolódik az ember de ekkor él. Ha egy kicsit is kiesik, az már baj. Nem beszélve arról, hogy ez folyton fejlődő zene, minden nap jön valami új, s ha valaki nincs benne, akkor nagyon nehezen képes bepótolni a lemaradást. Egyrészt ezért játszom mindig új emberekkel, másrészt mindig vannak olyanok, akiket esetleg nem ismerek, akik jobban inspirálnak. Van egy pár ember, akikkel nagyon szeretek játszani, de annyira ismerjük egymást, hogy ha rájuk nézek, azt is tudom, mit ebédeltek. Ha hiányzik az inspiráció, ha nem kapok újabb impressziókat, mert ismerem, mi fog következni, akkor egy idő után vendéglátóvá megy vissza a dolog. Abban az értelemben, hogy akkor nem jazz-zenét játszom, hanem jazz-szerű valamit, aminek olyan a ritmusa, de semmi nem következik belőle.
- A gyakori váltás viszont az elmélyült munka ellen hat, nem teszi lehetővé, hogy jobban megkomponálják, részletesebben kidolgozzák a számokat. így nagyobb szerep jut az esetlegességnek.
- Kétségtelen, hogy ez annyi hátránnyal jár, amennyi előnnyel. És pontosan ez a hátránya. Ezt most kicsit másként érzem, mert nemzetközi együttesemben olyan szólisták fújnak, mint Suleiman Hakim, akivel másfél órás próba után indultunk egyhónapos turnéra. Pl. Namyslowski mindjárt úgy játssza a számot, ahogy más két év múlva játszaná. S ehhez mi is felnőttünk már.
- Beszéltünk az emberekről, beszéljünk most a muzsikáról is. Ön sokféle stílusban játszott, olykor a szerint, ahogy a körülmények hozták. Hogyan tudná körülírni azt a zenét, amelyet igazán szeret, vagy szeretne előadni?
- Amikor muzsikálni kezdtem, meg akartam váltani a világot, olyan zenét akartam játszani, ami lehet, hogy a közönségnek nem tetszik, de az enyém. Ez nem megy. Ez csak egy-két embernek sikerült, akik viszont a jazz alapkövei lettek: Monk, Ornette Coleman és a többiek. Mindig voltak úttörők, akik bevezettek bizonyos dolgokat, amelyek előbb szokatlanul hatottak, de aztán elfogadták, és ők lettek a nagyok. A többi tíz-vagy százezer ember ezt variálja. Meggyőződésem, hogy újat különösen innen, Kelet-Európából nem lehet kitalálni. Az amerikaiak a mai napig tartják a jazz-hegemóniát. Európa most már fölzárkózott ugyan, sőt bizonyos dolgokban megelőzte Amerikát, de a parázs, a tűz ma is ott van.
- Sokan osztják ezt a véleményt. Mások viszont éppen a jazz által kevésbé érintett országoktól, Japántól, Indiától, Kelet-Európától, a Szovjetuniótól várják a műfaj megújulását, ott látnak még olyan tartalékokat, „őserőket", amelyek tovább vihetik a jazzt más, nem amerikai irányba.
- Nekem nem ez a véleményem. Én gyakorló muzsikus vagyok, kint járok, látom és hallom, hogy mi van. Nagyon sok fekete amerikaival játszottam, beszélgettem. Nem vagyok már olyan elfogult, mint voltam, de higgye el, hogy bizonyos hangszereken még mindig ők az urak. A zongorának például nagyobb irodalma van Európában, mint Amerikában; nem véletlen, hogy a legtöbb ismert európai zenész zongorista. Dobos már jóval kevesebb van, mert a dob tipikus jazzhangszer. A zongorista elvégzi az iskolákat, megszerzi a képesítést, egy amerikai zongorista sem tud tőle többet technikailag. Az már egyéni dolog, hogy milyen hatások érik, mivel kezd foglalkozni aztán. A dobnál ez egészen másként van, mert amit Európában tanítanak, az ettől eltér: más akcentus, más kézrend... Már a hangszer tanulásakor problémák vannak, hogy jazzt játszhat-e az ember vagy nem.
- Kicsiben hasonló a helyzet Magyarországon is: rengeteg a zongorista, de kevés a trombitás, a pozanos vagy a jó dobos. De ez még mindig nem igazolja meggyőzően, hogy lehet-e különbséget tenni fekete és fehér jazz között.
- Az arány már módosult, de nézzen meg egy fekete sportolót, egy futót vagy bokszolót. A mozgáskultúrájuk, ritmusuk sokkal összetettebb. Ez születéssel jár, az ember vérében van. Nem véletlenül mondják, hogy az amerikaiak swingelnek, az európaiak pulzálnak. Ez a ritmusprobléma ugyanakkor szinte megfogalmazhatatlan. A jazznek a ritmus a leglényegesebb része, s ez a zongoristára és a szaxofonosra is vonatkozik. A ritmust én nem a dobra értem. Ha például lenne olyan lejátszó berendezése, amivel pl. Cannonball Adderley játéka alól kiszűrné a dobot, tapasztalhatná, hogy mennyire ritmikusan játszik a szaxofonon, szinte táncolni lehetne rá. A tánc persze csak példa itt. Ez úgynevezett frazírozási kérdés: ahogy meg van ütve, ritmusban, ez még ma is szinte amerikai specialitás. Az európaiak csak azért rúgtak labdába, mert valami mást csináltak. Ez a hangszín, sound, amilyen Garbarek meg az ECM, az európai közízlésnek jobban megfelel.
- Amit az előbb mondott a ritmusról, az már nem a bőr színével, hanem a dob funkciójának értelmezésével van kapcsolatban. A Jazz Forum, az IJF magazinja 1977/3-as számát ennek a hangszernek szentelte, és több muzsikushoz intézett körkérdést a dob szerepéről, a swing jelentéséről. Az összeállításba Magyarországról egyedül ön került bele, s úgy nyilatkozott, hogy nem lát lényeges különbséget a dob és a többi hangszer között egy zenekarban; a dobon ugyanúgy kell játszani mint bármely hangszeren, s éppen ez adja majd a különbséget. Mint mondta, az ön számára a blues alapvető zenei, a swing alapvető ritmikai érzés, de tágabb értelemben természetesen mindkettő magát a jazzt jelenti.
- Ezt ma is szóról szóra állom. Ha ugyanott fellapozza Jack DeJohnette véleményét, akkor láthatja, hogy szinte teljesen egyezik az enyémmel, holott akkor még nem is ismertük egymást. (Tavaly játszottunk egymást követően egy fesztiválon, és jó barátságba kerültünk.) Johnette már az új nemzedékhez tartozik, szemben a régiekkel, akik úgy kezdik: a dob a zenekar motorja, alapja, hátul hozza a négyet stb. Ez rendben van, de csak egy pontig. Azután még van rengeteg pont, ami még a dob szerepe, illetőleg ugyanúgy vonatkozik a többi hangszerre, mint mondtam. Ez a fogalom jó pár éve elmosódott, mint ahogy a labdarúgásban is elmosódtak a posztok, mindenkinek mindenütt helyt kell állnia. Felborultak az alapfunkciók például, hogy a 2-4 a lábcsin –, mint törvények megszűntek. Mindenki egyenlő, a dobosnál is hallom, hogy zenél. Más szemmel, más felfogásban. Azóta ismét hallottam Johnettet. Négyen játszanak, zongorista nélkül. Totális zene: valami nagyon kemény dolog szól, ami már a free határát súrolja, a következő pillanatban meg leül a zongorához, és gyönyörű akkordokat fog, vagy melodikán a két szaxofonossal fúj harmóniákat... Egyedülálló, én ezt tartom a mai maximumnak. Mintha fekete-fehér tévé után színeset néznénk.
- Ez a más felfogás nyilván arra utal, hogy a dob kiszabadult egyoldalú kísérő funkciójából, a többivel egyenjogú hangszerként vesz részt a zenei folyamatokban, és gyakran elszakad a hagyományos ütembeosztástól. Ugyanakkor az új zenei koncepciót követő dobosok magát a hangszert is formabontó módon kezelik, inkább hangforrásnak tekintik, sok egyéb eszköz mellett. Önt nem érintette meg a vágy, hogy ilyesmivel kísérletezzen?
- Azok, akik teljesen elszakadtak a hagyományos formáktól, azt hagyományos hangszerekkel már nem tudják kifejezni. Ezért próbálnak meg mindent. Lehet, hogy én ilyen szempontból picit konzervatív vagyok, de nem akarom a világot megváltani, nem ilyen formában kísérletezem. Éppen volna olyan ötletem, hogy egy zsák borsót a dobra öntök, de nem látom értelmét. Ezt már jazz-kortárszenének nevezhetnénk, ami más. A jazz, ha jazz, akkor maradjon jazz. Ezeket a formákat megtartva is lehet modern, mai zenét játszani.
- De ön sem tartotta meg mindig ezeket a formákat, hiszen a hetvenes évek első felében Szabados Györggyel is játszott, sőt közreműködött Esküvő című lemezén. Mai szemmel hogyan látja ezt a kapcsolatot?
- Előre kell bocsátanom, hogy ma már utálom a free zenét, és nem tartom semminek, mert rengeteg kamu van benne. Néhány ember őszintén csinálja, de a legtöbbje sarlatán. Hazudnék viszont, hogy ha most, miután már nem szeretem és nem csinálom, azt mondanám, nekem rossz volt az az időszak. Nem. A Szabados-lemezt a mai napig is az egyik legjobb jazzlemeznek tartom, amit Magyarországon kiadtak. Ha nem a legjobbnak. Én ott nagyon sokszor nagyon jól éreztem magam, nagyon szabadnak, s volt egy-két pillanat, amikor a legjobban éreztem magam itthon. De volt, amikor ennek a fordítottját éreztem.
- A Szabados együttesben mennyire volt más szerepe, mint saját zenekaraiban? Végtére is az a zene, a maga folklorisztikus, a kortárs zenéhez kapcsolódó fogantatásával, avantgárd eszközeivel alapvetően különbözött attól, ahogyan ön akkoriban a jazzről gondolkodott.
- Azért érezhettem jól magam ott, mert attól függetlenül, hogy nem az én zenémet játszottam, mégis azt doboltam, amit éreztem vagy tudtam. Szabad kezem volt. Érzésben azt játszottam, amit én játszom, csak a stílusban ahogyan megnyilatkozott volt olyan, ahogyan kellett. Ezért tartottam azt őszintének. Ha ezt nem érzem, és csak csörömpölök, mert oda az kell, az is jó, akkor azt mondom, hogy az hazugság.
- Úgy gondolja, hogy részvétele a megszokottnál intenzívebb volt a zenében?
- Igen. Amikor fölvettük a lemezt, adva voltak bizonyos témák, s az improvizációk szemben azokkal, amiket mostanában játszunk, ahol azért megbeszéljük, ki kivel játszik, s milyen harmóniákat teljesen az érzelemre mentek ki. Az arrangement a témából és egy ívből állt. Ez volt a lényeg: ívekben beszéltünk, és nem periódusokban. Ezt az ívet szinte a semmiből építettük fel; fölmentünk egy maximumig, s onnan már csak le kellett vezetni, hogy aztán megint megszólaljon a téma. Itt is volt bizonyos rend, de az érzelmi feszültség és a csúcs dominált. Ez volt a koncepció az egész lemezen, s ezt úgy kellett elérni, hogy egymást fokozzuk. Ez elég nehéz nyelvezet.
- Amit ma játszik, az mennyiben különbözik ettől?
- Érzelemben hasonló. Csak nagyobb rend van, így a közönség nem érzi annyira vadnak.
- Játékában most mit tart fontosnak: a technikát, az érzést, a díszítést, a pontos ütemtartást, a gyorsaságot, vagy mit?
- Látszólag ez mind fontos, s az embernek mindnek birtokában kell lennie. Számomra a legfontosabb: maga a zene, maximálisan részt venni abban, amit játszom. Felrúgni akár pontosságot, technikát, hangokat a „feeling" (érzés) miatt. Akár swing, akár free, mindegy: szintézisben kell lenni a zenével.
- Nincs ebben ellentmondás? Ön zenekarvezető, de amit elmondott, az alkalmazkodást kíván.
- Éppen ez igazol engem. Úgy képzelem el, hogy hátul ülök, fogom a gyeplőt és két kanca pl. két fiatal szaxofonos húzza a szekeret, s közben még ott van a bőgős vagy a zongorista. Az egészet négy gyeplőn fogom, irányítom, mikor milyen gyorsan kell haladni, akár egy féket behúzni, mert elsőbbségadás kötelező táblával találkozunk, aztán felgyorsulni és ez a szekér nyer egy versenyt, mert a négy ló együtt megy, de egy valaki fogja a gyeplőt.
- Persze, Jack Gregg vagy Namyslowski nem annyira fiatal „kancák".
- Ezt most idézőjelben mondtam. Amennyivel idősebbek, általában annál rutinosabban játszanak. Ezeket az embereket ilyen szempontból már nem kell irányítani. Hanem megjelenik a műsorpolitika, ami az irányítás után a második legfontosabb. Ez azt jelenti, hogy felállunk, szétmegy a függöny, s én bemondom, mivel kezdjünk. Lehetne mással is, de nem. Ez borzasztó nagy rutin, adottság; hál' istennek nekem megvan. Nem vagyok persze tévedhetetlen, de akkor adódnak különböző lehetőségek. Tudniillik én úgy szeretek játszani, hogy a közönség tapsol, ráadást követel, és a székeken ugrál. Meg kell nyerni a kegyet, az a lényeg, hogy a teremben vagyunk ötszázan mi öten, ők 495-en, nincs zenekar meg közönség, hanem együtt, ahányan vagyunk jegyszedőkkel meg vécés nénikkel -, s velük csinálunk két órán át valamit. Ez közös, ők ugyanúgy csinálnak velünk: bekiabálnak, csettintenek, tapsolnak stb. Elkezdünk egy számot, látom, hogy jó, akkor abba az irányba megyünk: egy ballada, egy gyorsabb szám, egy dobszóló, két szaxofon, szóval színesen, mert ez nagyon fontos. De ha nincs az a hatás, akkor változtatunk. A fő, hogy megtaláljuk a közös nevezőt és azt végigvigyük, lehetőleg fokozzuk, újabb bombákat vessünk be, hogy a végén ismétlés legyen belőle.
- Miért ennyire fontos a közönség reagálása?
- Azért, mert akkor én is jobban játszom. Magammal szúrok ki, ha a közönségnek nem tetszik. Ugyanannyi pénzt kapnék, ugyanúgy hívnának, de engem inspirál a legjobban, és akkor érzem magam igazán jól, ha látom, hogy tetszik, amit csinálunk. Minél jobban tetszik, annál jobban játszunk, de ez fordítva is áll. Ez az egyik fontos szempont. A másik üzletileg jön számításba. Mert jazz ide, jazz oda, ez is vendéglátó zene valahol. Az emberek befizetik a pénzt, azért akarnak valamit hallani, jól akarják magukat érezni, s ez olyan zene, ami felszabadít, kikapcsol. Például egy diák befizet húsz forintot, beül, volt egy rossz napja és a zene elandalítja. Nem ért hozzá, nem is kell értenie, itt nem úgy van, mint az operában, ahol partitúrából nézik, mit énekelnek. De megérte, mert jó volt. Vagy elszomorítja egy ballada, vagy nevet, mert a szaxofon viccesen csicsergett. Ez a lényeg, hogy hatást tudjunk elérni, és jól érezzék magukat az emberek.
- Szórakoztatózenésznek tartja magát?
- Bizonyos fokig. Lehet, ez homlokegyenest elüt attól, hogy jazz-zenész vagyok, de én ezt egynek érzem. Igen, fontos a hatás. Mint egy jó filmnél, ami napokig foglalkoztat és gondolkodom rajta.
- Kell, hogy gondolkozzanak a zenéjén, vagy inkább érezzék?
- Érezzenek rá, illetve később gondolkodjanak is el rajta. Én úgy veszem ezt az egészet, mint egy közös ügyet. Jazz-zenész vagyok, tehát ebbe a karámba tartozom, mint az a pár tízezer ember, aki Magyarországon ezt a zenét szereti: és ezt együtt kell csinálni, hogy mindenki jól járjon. Én nem vagyok az a fajta „művész", aki lejátssza a magáét, és nem érdekli, hogyan fogadja a közönség. Én minden egyes koncerten megküzdök azért, hogy amit csinálunk, az maradandó legyen, azon elgondolkozzanak, és eljöjjenek a következő koncertre. Ezt az ügyet akarom szolgálni ezután is.
- De hát minden igazi művészet arra törekszik, hogy hasson, hogy gondolatokat ébresszen. Mi adja akkor a jazz sajátosságát?
- El lehet mondani - ahogyan a könyvek írják -, hogy a jazz korunk improvizatív zenéje, és a többi. Valójában ennél sokkal több. Épp talán azokból a kis mozzanatokból áll össze, amiket eddig elmondtam: hogy érzelmekkel hasson az ember, amiket ő átérez. Egy zenész azért jazz-zenész, mert akkor ezt nyilván átérzi és csinálja, már aki igazán jazz-zenész. És ha az ember látja, hogy a közönségből egyesek ugyanúgy gondolkodnak, akkor ez... majdnem olyan, mint egy vallás. Mintha egy szektában lennénk, van párezer ember, akik találkoznak, és közös a nyelvük. A jazz olyan tábor, aminek közös nyelve van. Zenésznek is, közönségnek is. A zenész feladata az, hogy a színpadon legye, s a hangszereket megszólaltatva közöljön dolgokat; a közönségé meg az, hogy ott üljön, és esetleg becsattogjon, kiabáljon, sírjon vagy mosolyogjon. Ez ugyanaz. Nekem ugyanolyan, vagy még nagyobb művészek ők. Ezt fontosnak tartom.
- Magyarországon milyen nagy ez a tábor?
- A lemezek eladási példányszámából ítélve 15-20 ezer, esetleg több.
- Nem kicsi ez a szám?
- Elég. Ez a zene annyiban különbözik a többi kommersz zenétől, hogy ehhez tényleg el kell mélyülni, amihez más életvitel szükségeltetik. Ezt nem kívánhatja az ember egy múmiától, aki mondjuk vasutas tisztviselő volt, mert neki más az életvitele, ő az Akácos utat hallgatja. A jazz sohasem lesz olyan populáris, mint egy Korda- vagy Záray-Vámosi- lemez; s ez így van rendjén, nem ez ellen kell hadakozni. Érjük be annyival, hogy ez mindig egy szűk réteg zenéje volt, van és lesz, mert sokkal intellektuálisabb és gondolkozásra késztetőbb, mint az említettek. Ha megnézi, hogyan alakult ki a zene, akkor azt látja, hogy először volt a ritmus, aztán az ének, majd feltalálták a hangszereket. Ennek a lényege az, hogy ha megközelítem azt a hangzást, mintha beszélnék, akkor lesz az emberi, eredeti. Nem utánozni kell a zenének a beszédet, hanem olyan érzelmi töltést hordoznia. Csak épp esetleg a nád és a levegő segítségével jön a hang.
- Néha meg a dob segítségével.
- Igen, a dobot is lehet olyan magas fokon művelni, hogy az éljen. Sok dobosra mondják, hogy jó, mert biztos a tempójuk. Ez ma már nem elég. Ettől még nem jazz. A jazzt tartom ezért az emberhez legközelebb álló zenének, mert magát mondja a hangszeren keresztül. Azt mondta: süt a nap. Igen? Köszönöm. Meleg van. Értettem. És ezt kell megéreznie a közönségnek, mert ez a lényeg. Lehet, hogy túlmisztifikáljuk, de legalábbis ennek kellene a lényegnek lenni.
(1981)
(In: Azt mondom: jazz. Zeneműkiadó, Budapest, 1983)