LAKATOS ANTAL
1959
A fiatal generáció egyik legnagyobb tehetsége, virtuóz technikájú és invenciójú szaxofonos. 1977-ben, a Ki Mit Tud?-győztes Kisrákfogó együttesben tűnt fel. Később játszott Pege Aladár, majd Kőszegi Imre együttesében, illetve tagja lett a nyugatnémet gitáros, Toto Blanke zenekarának. 1982-ben megalapította a Bacillus együttest. A legtöbbször foglalkoztatott jazz-zenészek közé tartozik.
Beszélgetésünkön jelen volt Gárdonyi László, a Bacillus együttes zongoristája is, aki részt vállalt a zenekari koncepció megfogalmazásából.
(Fotó: magánarchívum)
- Úgy gondolom, nem lesz érdektelen, ha nemcsak a legidősebb, hanem a legfiatalabb muzsikus is elmondja, hogyan lett belőle jazz-zenész.
- Először hegedültem, nem is volt más választás, nem akartam más lenni, mint zenész. De nagyon rossz hegedűs voltam, s az nem lehetett, hogy én rossz hegedűs legyek. Aztán egy barátomnál egyszer láttam egy szaxofont, amibe belefújtam, és megszólalt. Nagyon megszerettem, s kértem a szüleimet, nekem is vegyenek szaxofont. Ekkor 16 éves voltam. De még kellett hegedülnöm, nem ment egyszerűen, hogy abbahagyom a hegedűtanulást, és szaxofonozni kezdek. A szaxofont nem vették hangszerszámba.
- A családon belül?
- Igen. Ott a hegedű volt a hangszer, semmi más. Aztán jártam egy szaxofontanárhoz, aki az alapokra megtanított. Lassan abbahagytam a hegedűt. Az első zenekarom rögtön a Kis Rákfogó volt, amivel megnyertük a Ki Mit Tud?-ot. Utána felvettek a jazztanszakra, de nem jártam végig, mert egy külföldi szerződéshez nem járultak hozzá, én viszont úgy éreztem, hogy az fontosabb.
- A Kis Rákfogónak hogyan lett tagja?
- Ismeretség útján. Az egész ismeretségi körben mindenki zenész, én is ismertem őket még korábbról. S hogy szaxofonozni kezdtem, ez jó alkalom volt arra, hogy együtt játsszunk. Felmentem próbára Lakatos László lakására a József utcában. Ez a környék volt az, ahol az új generáció feltűnt. Mármint ebből a zenészkörből. Felmentem, össze-vissza játszottunk persze, mert én akkor körülbelül fél éve szaxofonoztam, tehát nem tudtam játszani, de azt hittem, jó az. Rendesen próbáltunk reggeltől estig, s lassan egyre jobb lett, magától kezdett beindulni.
Meghatározták, hogy milyen zenét fognak játszani?
- Nem. Ismertünk egy-két zenét - Herbie Hancock-ot meg azt, amit a rádióban lehetett hallani -, de nem ismertük, hogy mi is maga a jazz. Inkább jazz-rockot játszottunk abban az időben.
- Ezzel kerültek a Ki Mit Tud? megnyerésével az országos figyelem középpontjába. Mit jelentett ez a zenekar számára?
- Nagyon sokat. Nem tudom, abból a szempontból jó volt-e, hogy aztán szétmentünk, de ha mi akkor együtt maradunk, nagy karriert futhattunk volna be. Úgy értem, hogy nagyon sokan álltak a hátunk mögött, akik toltak bennünket: az Interkoncert, az ORI, a Rádió, a Televízió. Mindenki menedzselni akarta a zenekart. Csak hát nem volt egy ember köztünk, aki igazán értett volna ehhez. Ez egy egészen más világ, erről semmi fogalmunk nem volt. Egy fél évig még játszottunk együtt, aztán én Pege Aladárhoz mentem, aki elhívott.
- Ma milyennek látja azt az időszakot, azt a zenekart?
- Jó időszak volt, teljesen felszabadultan történt minden. Nem úgy néztük mint ma, hogy ez mesterség. Nem szabadna ma sem úgy nézni, de azért ez egy mesterség. Akkor az egész játék, meg hülyéskedés volt, azt hittük, hogy csak átmeneti dolog. Nem gondoltuk, hogy jazz-zenészek leszünk, hogy egyáltalán lesz belőlünk valaki. Arra számítottunk, hogy majd elmegyünk vendéglátózni.
- Ezt tervezték?
- Persze, végül is ez a normális út egy embernek. Ott, ahonnan én jövök, az a normális, hogy valaki tanul egy hangszeren, leteszi a kategóriavizsgát és elmegy vendéglátózni, esetleg külföldre. Mi meg abban voltunk, hogy jazzelünk, mert az milyen jó.
- Saját szórakozásukra csinálták.
- Igen, szórakozásból, s nem azért, mert elhatároztuk, hogy valamit csinálni fogunk és koncepció... Semmi ilyen. Játék volt.
- Ettől a Ki Mit Tud? térítette el a zenekart?
- Engem az vitt a jazz vonalra, hogy Ali elhívott magához. Ez nagy dolog volt, végül is ő a legnagyobb ember Magyarországon.
- Füsti Balogh Gáborral mennyire volt fontos a kapcsolata? Hiszen a későbbi formációkba ketten mentették át a Kis Rákfogó hagyományait.
- Akkor nagyon fontos volt. Még ma is elég sokat játszunk együtt. Általában úgy megy, hogy egy ideig játszunk, azután nem.
- Ez miért váltakozik így?
- Ez a jazz. Szerintem ez természetes, mert meg lehet unni, hogy húsz évig ugyanazokkal játsszon az ember. Én egészségesnek tartom az állandó körforgást.
- Lehet úgy komoly muzsikát csinálni?
- Egy hét alatt is lehet, ha valakinek van elképzelése és koncepciója a zenéről. Ahhoz nem kell évekig együtt játszani.
- Tehát a zene tartalma nem az együttjátszás idejétől függ?
- Nem. Hanem a ráérző képességtől. Nyitottnak kell lenni a zenésznek, képesnek arra, hogy átvegye a másik gondolatmenetét. Az bőven elég, ha egy embernek van elképzelése a zenekarban. S akikkel játszik, azok ezt megértsék, és alávessék magukat ennek. Sokszor előfordul, hogy valakinek van koncepciója, de a többiek nem értenek vele egyet. így nem is lesz igazán jó. Csakhogy itt nincs lehetőség arra, hogy ezeket az embereket olyanokra cseréljük, akik azt megértik. Magyarországon húsz zenész van, így nincs arra mód, hogy közülük válogassam ki azt a néhányat, akik a koncepciómat megértik, és száz százalékosan megvalósítják.
- Akkor eleve le kell adni az elképzelésekből?
- Nem kell leadni, hanem úgy kell alakítani, hogy akik vannak, azok is meg tudják érteni, és el tudják játszani. Olyanná kell formálni a zenét, hogy azt mindenkinek jól essen játszani. Ahhoz, hogy valakiben a koncepció megszülessen, előtte évekig kell gondolkozni. De hogy a másiknak elmagyarázza, ahhoz elég egy óra. Ha az megérti. Ha ezalatt nem érti meg, akkor soha nem fogja.
- De, hogy egy koncepció érvényre tudjon jutni, hogy a zene legalább húsz-harmincszor elhangozzék, ahhoz mégiscsak egy zenekar hosszú távú léte szükséges.
- Lehet. Úgy is lehet játszani, hogy egyesek húsz éve játszanak együtt, meg úgy is, hogy egy hete. Nem hiszem, hogy csak azok játszanak jól, akik ötven éve együtt dolgoznak. Nem ez az egyetlen lehetőség, és nem ez a legnagyobb gond, hogy nem hosszú ideig játszanak együtt.
- Hanem?
- Ez nem azért gond, mert a zene nem tud kialakulni. Hanem egyszerűen nincs elképzelés a zenéről. Jó egy stabil zenekarral dolgozni, de nem elsősorban zenei szempontból. Hanem, mert akkor az embernek van egy fazonja, abban a zenében él, s akkor olyan módon fejezi ki magát. S mivel Magyarországon nagy a keveredés, az ember többféle zenében próbálja kifejezni magát és válik otthonossá. De jobb, ha valamilyen stílusra rá tud állni.
- Kifejezni és otthonosnak lenni azért ez nem ugyanaz.
- Nem ugyanaz, de nekünk ez mesterség. Ha engem elhív Szabados vagy Beamter Bubi, nekem ott is ugyanolyan jól kell játszanom. Michael Breckernek van egy köre, akikkel játszik, mindig ugyanazt a zenét. Nálunk ezt is kell tudni meg azt is. Ez nem negatívum. Ha az embernek van koncepciója, amit a sajátjának érez, akkor teljes mértékig önmagát játssza. Viszont Magyarországon sokszor abba a hibába esnek, hogy ezt mindenek fölé helyezik, s arról nem szólnak, hogy egy zenésznek beleérző képességének is kell lennie. Azokról a feladatokról soha nem beszélünk, hogy ha egy másik ember ad egy koncepciót, én azt ki tudjam bontani. Holott e nélkül nem létezik zene, s nem létezik zenész sem. Nemzetközi szinten ez természetes. Alá kell vetni magát az embernek, mint ahogy én is elvárom, hogy aki az én zenémet játssza, alávesse magát annak, amit akarok. Én is alávetem magam a másikénak, még akkor is, ha nem értek vele egyet, ha nem érzem magaménak. Stílusban akkor is száz százalékosnak kell lennie.
- Mintha Magyarországon több muzsikus volna a beleérző típusból, s kevesebb a koncepciózusból.
- Mert nincsenek olyan emberek, akik meghatározzák a zenét. Van egy pár, de kevés.
- Tudna néhányat említeni?
- Szabadosnak van teljesen meghatározott irányt követő zenéje. Nem tudok többet mondani.
- Mi ennek az oka?
- Nem tudom. Azt nem lehet kijelenteni, hogy nincs rá igény.
- Alkati sajátosság? Vagy más az orientáció?
- Itt az terjedt el, hogy az a jó, amit az amerikaiak csinálnak. Ez így van, ezt nem vitatom, de azt nekünk másképpen kellene játszani. Úgysem lehet úgy játszani, ahogyan ők.
- Következtethetek-e ebből arra, hogy véleménye szerint nem lehet magyar vagy magyarul játszott jazzről beszélni?
- Van magyar jazz. A külföldiek felismerik, ha egy magyar zenész játszik. Európában nálunk játszanak a legjobban úgy, ahogy az amerikaiak. Sok helyütt jártam Európában, de ott nincsenek olyan bőgősök mint Ali, vagy olyan zongoristák mint Szakcsi. Csak Amerikában vannak ilyen jó zenészek. A baj viszont az, hogy nálunk mindenki alkalmazkodni akar. De nincs kihez.
- Ez önre is érvényes?
- Igen.
- Pedig pályafutása éppen a fokozatos függetlenedés folyamata. A Kis Rákfogó után sok mindenkivel játszott, most viszont már saját zenekarát vezeti.
- Most nagyon szeretnék megvalósítani valamit. Kicsit fennkölten és fellengzősen hangzik, de olyan zenét akarunk, amit idáig még nem csináltak.
- Milyen zene lenne ez?
- Azzal tudnám jellemezni, hogy nagy erő van benne. Legalábbis az volna a jó, ha játék közben olyan jönne le a színpadról, amelynek minden hangja leköti az embereket. Mindenkit, nemcsak azokat, akik a blues-t vagy free-t szeretik. Ez általános zene lenne, ami mindent átölel, ami idáig történt a zenében.
- Tehát nem kötődik egyetlen stílushoz.
- Nem. Vagyis ez maga egy stílus. Ez egy új irányzat, nem mi találtuk ki, de mi is ezt követjük. Ilyet játszik Arthur Blythe, Lester Bowie és legújabban Miles Davis. Mi egészen másként játszunk, mint ők. A zene nem az; a hozzáállás az. A zene nyilvánvalóan speciális, ránk jellemző. A hozzáállás fogott meg ezekben az emberekben.
- S ez eltér attól, ami Magyarországon megszokott?
- Mostanában az kezd inkább megszokottá válni, hogy mindenki újat akar csinálni. Úgyhogy ez az akarás már nem új.
- Az előbb azt mondta, hogy itt mindenki alkalmazkodni akar.
- Ez volt mostanáig. Még most is ez van, de a tendencia megváltozott.
- Ez emberekhez vagy korosztályokhoz kötődik?
- Korosztályokhoz, mert csak a fiataloknál figyelhető meg ennyire.
- Személy szerint kik azok, akik újat akarnak csinálni?
- Binder, Dresch...
- Ez a mindenki?
- Igen.
- S ha azt kérném, soroljon fel néhány, 20-30 év közötti jazzmuzsikust, kiket említene?
- Dés, Másik, Baló, Benkő, Tóth, Füsti, László, Csanyi, Schnéberger, Lattman. Vannak sokan, s ezek mind nagyon jól játszanak, semmi gond nincs semmivel. Csak... Persze nem is kell mindenkinek forradalmárnak lenni. Rossz lenne, ha mindenki a magáét hajtaná.
- Ez a névsor egy korosztállyá áll össze?
- Igen. Ez a második generáció, ahová mi is tartozunk.
- Melyik az első?
- Szakcsi, Babos, Kőszegi, Berkes, Vukán.
- Több mint tíz év van a két nemzedék között. Közben nem jött újabb generáció?
- A közbülső embereket az előző generáció alkalmazta zenekaraiban. Minket is, de bennünk volt annyi erő, hogy elhatároljuk magunkat ettől.
- Miért, az rossz volt?
- Nem volt rossz, de értelmetlen. Kőszegivel például imádtam játszani, de csak annyi értelme volt, hogy jól játszottunk. Úgy játszottunk néha, mint az Elvin Jones zenekar. De ez végül is értelmetlen, mert miért játsszunk mi úgy, mint az Elvin Jones zenekar, amikor az ott van? S az mégiscsak jobban játszik.
- Azért volt értelmetlen, mert amerikai minta után ment?
- Persze.
- S amit most próbálnak, az nem amerikai minta után megy?
- Nem. Csak a hozzáállás. A számokat mi írjuk, a zene teljesen a miénk. A hozzáállás sem úgy megy minta után. Ez benne van a levegőben, csak nem mi vettük észre, hanem az amerikaiak. Mint a popzenében a punk vagy a new wave. Ez egy korosztály életérzése. Ilyen zenét Európában még nem játszik senki. Ez nem európai zene, mint amilyen például az ECM-vonal. Ez száz százalékig amerikai zene.
- De hát önök Magyarországon élnek.
- Ezért nem játsszuk azokat a számokat, amit ők. Hogy Magyarországon élünk, nem jelenti azt, hogy több közünk van az ECM-hez. Mert az ECM nem Magyarország zenéje, hanem Nyugat-Európa zenéje, ahol más társadalmi viszonyok között egészen más életérzésekben élnek az emberek. Mi olyan zenét akarunk csinálni, ami a mi életérzésünket tükrözi itt és most. Hogy hozzáállásban közelebbinek érezzük magunkhoz azt, amit az amerikaiak képviselnek, még nem jelenti azt, hogy Amerikára kacsingatunk Európán keresztül. Hanem azt, hogy bennünk van egyfajta érzés, amit szeretnénk kijátszani, s ehhez nem elég az ECM, ez más.
- Mennyiben?
- Vadabb, erősebb, emocionálisabb. Leül az ember ECM-zenét hallgatni és elhiszi, hogy a világ milyen szép. Pedig a világ nem olyan szép, a világ egyáltalán nem szép. Mi még azt sem mondjuk, hogy szép lehetne. A mi zenénk azonban nem pesszimista, inkább lázadás az ellen, hogy miért nézzünk mindenre úgy, hogy az szép, mikor az valójában nem is szép. A realitásokat keressük. Ez egyfajta nyers hozzáállás, egyfajta világnézet. Szeretem az ECM-hangot, de most az kell, hogy legyen erő felrázni a világot. Természetesen nem fogjuk felrázni, de akarjuk. A korábbi nemzedék az amerikai zenéből átvette a számokat, azt, ahogy játszanak, milyen hangokat fújnak, milyen ruhában mennek ki a színpadra.
- Azért köztük is vannak, akik saját zenéjüket játsszák.
- Ők is megvalósítják azt, amit éreznek. Azt játsszák, amit akarnak játszani. Ők azt akarják játszani. Ők indították el a jazzt Magyarországon a népszerűség felé azzal, hogy olyan feelingje, érzése volt az egésznek, ami hatott az emberekre. A legnagyobb dolog a jazzben a szabadság, a felszabadító hatás, amit az embereknek át lehet adni. Ők ezt nagyon magas szinten folytatták.
- Önök a feelinget is másképp értelmezik, mint ők?
- Azt nem. A gyökerek azonosak az idősekével. Mi is meg akarjuk tartani azt az érzetet, amit ők éreznek az agyukban és a lelkükben, amikor leülnek a hangszerhez. Azt a nyugalmat, lazaságot, felszabadultságot.
- Anyagában, hangkészletében, eszközeiben más-e ez a zene, mint a többi?
- Nem, azon mi nem akarunk változtatni. Teljesen harmonikus zene, nem free, nem disszonáns. Átöleli az idáig eltelt időt a dixielandtől a free-ig. Úgy, hogy szabadon nyúlunk ezekhez az eszközökhöz, a stílusjegyek eszközökké válnak a kezünkben. Nem igazából játszunk dixie-t, hanem úgy, hogy legyen olyan hatás, amely után a free-t kívánja az ember. A kettő között kontraszt van, s én azt akarom elérni. És mégis egységes zene, a feelingje végig ugyanazt sugározza. Olyan zenét kell megvalósítani, ami koncepciózus, de ugyanakkor le is jön a színpadról, nem kell gondolkodni rajta, hogy miért jó, hanem egyszerűen megfogja az embereket. Nem számokból áll, hanem egy folyamatból, amin ha végigvisszük a közönséget, akkor tudjuk kifejteni, hogy mit akarunk. Ez a zene építkezik. Az eljátszásban kell lenni erőnek, nem abban, hogy más hangokat játszunk. Ha erős a koncepció, akkor az átsüt, s nem ilyen külsőségekben jelenik meg, hogy milyen hangokat játszunk.
- Honnan jön ez az erő? Miért kell bele erő?
- Erő nélkül nem lehet igazán jó zenét játszani. Az erő nem más, mint hogy a néző leül és leköti a zene szuggesztivitása, ami arra kényszeríti, hogy odafigyeljen.
- Mi adhatja ezt a szuggesztivitást?
- Az eltökéltség és a nagy hitünk a zenében. De ebben még amatőrök vagyunk, mert ezt borzalmas nehéz megvalósítani.
- Kifejezés, erő, szuggesztivitás - valóban más fogalmakat, kategóriákat használ, mint az idősebb muzsikusok. Ők periódust, taktusszámot, ütembeosztást emlegettek.
- Ezek zenei eszközök, amikről nem kell beszélni, mert negyven évvel ezelőtt is megvoltak. Ezt emberi szempontból kell megközelíteni, nemcsak aszerint, hogy milyen hangok vannak benne. Hanem, hogy mit fejez ki a zene, s nekünk hogyan kell élnünk ahhoz, hogy képesek legyünk alkotó módon viszonyulni hozzá. Ez nagy felelősség. Végül is ez művészet. Mi nem akarunk művész lenni, mi zenészek akarunk lenni, de művészi produkciót nyújtani. Azt akarjuk, hogy amit csinálunk, kifejezzen valamit, és eljusson az emberekhez. De szeretnénk embernek tekinteni magunkat, nem pedig prófétának. Nem akarjuk azt, hogy azt mondjuk, ez így van, s akkor az úgy van. Nem azt mondjuk erre, hogy száz százalékos, hanem hogy nekünk száz százalékos.
- Az erő hangsúlyozása hogyan fér össze az előbb az idősebbekkel kapcsolatban emlegetett nyugalommal, lazasággal, felszabadultsággal?
- Ez másképp megoldhatatlan. Mi nem görcsösen akarunk, nem úgy akarjuk lekötni az embereket, hogy leláncoljuk őket, hanem hogy saját akaratukból figyeljenek oda, hogy milyen felszabadultan játszunk. A jazz alapja az, hogy a görcsöt nem tűri. Sem az agyban, sem a kézben. Végtelen nyugalom szükséges. Szárnyalni kell, rögtön kapcsolni mindenre. De millió dolog van, ami miatt nehéz elérni, hogy az ember úgy legyen felszabadult, hogy befelé tudjon tekinteni, és kifejezni azt, ami benne van. Hogy a fejéből játsszon, és ne az idegeiből. Mi akkor is az erőt akarjuk eljátszani, ha nyugodtak vagyunk. Nem idegesítő erőt akarunk eljátszani, hanem olyasfajtát, ami felszabadít, és erőt ad. Mintha egy karót tűznének az ember mellé, hogy abba kapaszkodjon. Vagy mint a mágnes, ami odavonzza az embereket. Nem zaklatni akarjuk őket, illetve nem mindenáron. Szabadosból is nagy erő jön, amikor játszik, s a közönség azt imádja benne.
- És magukban éreznek elég erőt ahhoz, hogy ezt megvalósítsák, hogy végigvigyék, amit most megfogalmazott?
- Érzünk. Most a menedzselés is rendben megy, időközben megtanultuk. Ilyen szempontból is négy kerék meghajtású a zenekar, s ez alapvető Magyarországon. Mert olyan sok menedzselési gond hárul a zenészekre, hogy azt egy ember nem bírja ki: vagy beleőrül, vagy nem tud miatta gyakorolni, játszani, s akkor ő lesz a hátramozdítója az ügynek. Mi is az együtt maradásra figyelünk legjobban, mert az a legnehezebb itthon. Nehezebb, mint koncepciót találni.
(1982)
(In: Azt mondom: jazz. Zeneműkiadó, Budapest, 1983)