Spontán zene mindig létezni fog (Jan Garbarek)
A lengyel apa és norvég anya házasságából 1947-ben Mysenben született Jan Garbarek egyike Európa legkiválóbb szaxofonosainak, aki Magyarországon is rendkívüli népszerűségnek örvend. Pályája a hatvanas évek elején indult, s hamarosan kinőtte a norvég dzsessz kereteit. Együttműködése két neves amerikai zongoristával, George Russellel illetve Keith Jarrettel meghatározó útmutatást adott zenei irányultságához. A nyugatnémet ECM lemezkiadó sztárjaként a hetvenes évek közepe óta ő az egyik reprezentánsa az európai dzsessznek. Nálunk is többször járt már, s kedvelői ezen a nyáron is találkozhatnak vele, hiszen fellép a 17. debreceni dzsesszfesztiválon (július 21-24.). Az interjút, amely egy terjedelmesebb beszélgetés része, ebből az alkalomból közöljük.
- Egy kis oslói szállodában beszélgetünk. A környezet azért fontos, mert segít megérteni azt a hátteret, ahonnan ön kiemelkedett. A metsző áprilisi szél ellenére gyalog tette meg a másfél kilométeres távolságot, s hajszálpontosan a megbeszélt időben lépte át a szálloda küszöbét. Itt, a norvég fővárosban azt tartják, nem jó idők járnak a dzsesszmuzsikára: a közönséget kevésbé érdekli az élő zene, inkább otthon ülnek és videón nézik kedvenceiket.
– 1962 óta, amikor játszani kezdtem,sok hullámhegy és -völgy váltotta egymást; úgyhogy, ha valaki azt mondja, ma rossz a helyzet, én nem rendülök meg, mert egy év semmit nem számít. Engem boldog remények fűznek ehhez a zenéhez, mert mindig élvezet marad olyan muzsikát hallgatni, amelyben ennyi spontaneitás van. Vannak, akik playback-kísérettel koncerteznek, s csak imitálják a zenélést a színpadon. Eleinte ez nagyon hatásos lehet, de ha az ember igazi kreatív zenével akar találkozni, felismeri a különbségeket. Ezért nem fenyeget komoly veszély: improvizatív vagy spontán zene mindig létezni fog, akár dzsessznek, akár másvalaminek nevezik is. Más kérdés, hogy akadnak, akik ezt nem nevezik dzsessznek. Ez 1930 óta napirenden van. Már akkor voltak muzsikusok, akik megpróbáltak másképpen játszani, mint ahogy a húszas években volt szokásos; s akadtak, akik azt sem minősítették dzsessznek. Ugyanez történt az ötvenes, hatvanas években, mindig előáll valaki, aki azt állítja, hogy ez nem dzsessz.
- Ez a saját zenéjére is vonatkozik?
– Nem. Az az igazság, nem érdekel, hogy minek nevezik. Tudom, hogy azért játszom ilyen zenét, mert tisztában vagyok azzal, mi a dzsessz; ismerem a stílusait és sok nagy dzsesszmuzsikus volt rám hatással. Hogy aztán az ebből létrejövő zene dzsessz-e vagy sem, az számomra nem lényeges kérdés.
- Kevesen tudják önről, hogy intézményesen soha nem tanult játszani hangszerén. Miként került mégis kapcsolatba a tenorszaxofonnal és a dzsesszel?
– A rádióban hallottam John Coltrane-t, és azonnal elhatároztam, hogy szaxofonozni kezdek. Ez 1961-ben volt.
- Mi fogta meg annyira ebben a zenében? Hiszen klasszikus zenét, operettet, népzenét, táncdalokat ugyanúgy hallgathatott.
– Vannak művészek, akik közvetlenül az emberhez szólnak, megmagyarázhatatlan érzékkel teremtve kapcsolatot a hallgatókkal. Olyan ez, mint egy lelki esemény. Ez történt akkor is, amikor Coltrane-t hallgattam. Megéreztem, mennyire komoly ember, s hogy milyen erős közlésvágy munkál benne.
- Zeneileg értette, hogy mit játszik?
– Fogalmam sem volt róla. Ez teljesen érdektelen volt, s ma is az számomra. Engem jobban érdekel a kifejezőkészség, mint a technika. Coltrane esetében például mindegy, hogy melyik periódusának felvételeit hallgatom. A különböző időszakaiban másfajta zenei technikát alkalmazott, de az eltérő megközelítések ellenére mégis mindig csak a rá jellemző kifejezésmód érvényesült bennük. Számomra ez a fontos, a közvetlen kapcsolat a muzsikus és a hallgató között. Később persze már az is foglalkoztatott, hogy mi fogott meg ennyire Coltrane zenéjében. Egyre világosabbá vált, hogy olyasmi, amit nem lehet meghatározni. A zene technikája és nyelvezete körülírható, de azt, amit ezek közvetítenek, nem lehet megfogalmazni.
- Minden bizonnyal a kezdeti fekete hatásoknak köszönhetően eleinte a free, a szabad zenélés gyakorlatával kísérletezett, s csak 1972-73 körül, Tryptikon című lemeze után talált rá egyéni hangjára. Ekkor lépett a free „szabadsága" helyébe a kontrollált, világos szerkezetű, dallamos vonalvezetésű zene, amit egyfajta európai szépségeszmény hat át.
– Én már a Tryptikonon dallamos zenét igyekeztem játszani. Az igaz, hogy nem a szimpla, népszerű dallamosság formájában, hanem inkább a klasszikus európai zene, a század eleji impresszionizmus dallamképzése jegyében. De határozott törekvésem volt, hogy úgynevezett szép íveket formáljak. A Tryptikon után áttekinthetőbb, körülhatároltabb lett a zeném. Nem dallamosabb, hanem másképpen dallamos: tonálisabb. Abban az értelemben, hogy tonális centrumok köré szerveződik. Ez a tonalitás a legtöbb népzene alapja. Ekkor már nagyon szerettem volna így játszani, de nem tudtam pontosan megfogalmazni, hogy mi is ez, és hogyan lehet hozzá eljutni. Ettől kezdve viszont már sokkal tudatosabban érvényesült zenémben ez az elv.
- Mi késztette arra, hogy ebbe az irányba induljon?
– Ez az, amire nem tudok válaszolni. Egyszerűen így éreztem jónak. Az ember akar valamit csinálni, de nehezen tudja megmagyarázni. Egy ponton túl aztán már természetessé válik számára az, ahogyan játszik, és nem töpreng túl sokat az okokon. Előbb-utóbb mindenki olyan zenét játszik, amilyet hallani akar.
- A dzsessz történetében kevés olyan muzsikus volt, aki képes állandóan továbblépni, új és új irányok felé nyitni. Sokan életük végéig ugyanabban a stílusban játszanak, amit fiatal korukban kialakítottak maguknak. Ön is megtalálta a saját hangját, kimunkálta kifejezőeszközeit – hogyan, merre vezet innen az út?
– Ez itt a kérdés. Gondot éppen nem okoz, mert életem egész hátralevő részében fújhatom a szaxofont, s akkor sem fogom elérni a tökéletességet. Van elég teendő magammal s a hangszerrel, jobban uralva kifejezőeszközeimet, egyre több finomságot építve a játékba – úgy, ahogyan azt egy zongoraművész teszi a klasszikus zenében.
- Az ön játékát nem annyira technikája, mint inkább hangzása tette annyira egyedivé.
– Valóban, de a technika kissé lebecsült fogalom. A szememben a technika az a mód, ahogyan játszanom kell, hogy magamat kifejezzem. Határozott késztetést kell éreznem, hogy képes legyek azt játszani, amit belül hallok. Lehet az nagyon egyszerű zene, de ha egy bizonyos módon szólal meg, akkor felismerhető, hogy ki játszik. Ez az igazi technika, ami magában foglalja a hangzáskoncepciót és az ujjrendi nüanszokat. Ez a játék során fokozatosan alakul ki. A következő kérdés az, hogy az egyéni játékmódot milyen zenei környezetbe illesztem. Miles Davisről ebből a szempontból mondhatjuk, hogy fejlődött. Mert amúgy harminc éve alapvetően ugyanúgy játszik a trombitán, majdnem ugyanazokkal a frázisokkal, időkezeléssel, -felfogással – de az együttest mindig váltogatta maga körül, s ezzel zenekari koncepciója is állandóan változott. Ez teszi muzsikáját ma is frissé. De a fejlődésre egy adott idiómán belül is lehetőség van. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy életem hátralevő részében ugyanazon a nyomon haladok majd tovább, de nagyon meg kell fontolnom a lépéseket, mert tisztában vagyok azzal, hogy kialakult a játékmódom.
- Sok ember számára a dzsessz nem csak zene, hanem szocio-politikai megnyilatkozás is: a szabadságot, a nyitottságot, a jelenbeliséget, a pillanat érvényesülését testesíti meg. Az ön puritán életfelfogása, letisztult játékmódja azonban nehezen hozható összefüggésbe ilyen tartalmakkal.
– Valóban, sokakat inkább a dzsessz mítosza vonz, mint maga a zene. Mások társadalmi szempontból közelítenek hozzá, amit én meglehetősen sztereotip eljárásnak tartok. Az ilyenek csak azt látják benne, hogy Charlie Parker újságpapírban hurcolta szaxofonját, állandóan részeg volt, nagyon nyomorúságos életet élt, és így tovább. Szerintem minden életnek egyaránt vannak nehézségei és napfényes oldalai. Ilyen értelemben mindnyájunknak hasonló tapasztalataink vannak, azonos platformon állunk, ezért vagyunk képesek egymással a művészi kifejezés szintjén kommunikálni. Nem lehet tehát a zenéhez az alapján közelíteni, hogy ki szenvedett többet. Viszont a jelenbeliségre vonatkozó megjegyzést találónak érzem. Én szeretem a most gondolatát, alapjában véve ezt tartom az egyetlen életképes eszmének. Valójában a mindenkori pillanat számít, ez az egyetlen létező idő.
(Magyar Nemzet, 1988)