TOMSITS RUDOLF
1946
A kevés között a legjobb magyar trombitás. Az ötvenes évek végén kezdett zenélni, korán bekapcsolódott a magyar jazzéletbe. Zeneszerző, hangszerelő és előadó: a jazz, a szimfonikus könnyűzene és a tánczene területén egyaránt tevékenykedik. Másfél évtizedig a Magyar Rádió állandó zenekarának, a Stúdió 11-nek volt a tagja. Saját együttesei közül a hatvanas évek végén alakult kvartett, illetve a hetvenes évek végén létrejött szextett bizonyult sikeresnek. 1980 óta külföldön is dolgozik: a Novi Sad-i rádió big bandjét vezeti. A jazztanszak tanára.
(Fotó: magánarchívum)
- Ön azokban az években, az ötvenes-hatvanas dekád fordulóján jelentkezett a budapesti zenei életben, amikor a jazz kezdett kilépni elszigeteltségéből, s egy új muzsikus generáció készülődött a színrelépésre. Hogyan emlékszik vissza erre?
- Az általános iskolai fúvószenekarban ismerkedtem meg a trombitával, egy olyan szerencsés időben, amikor a Beatles még sehol sem volt. Ezt azért kell mindjárt az elején elmondanom, mert a hatvanas években ők teljesen megbolondították a világot, s attól kezdve nem nagyon tanultak fúvós hangszert a gyerekek. Az én korosztályomból nincsenek is fúvósok, különösen a jazzben; vagy fiatalabbak vannak, vagy idősebbek. Akkoriban minden szombaton össztáncokat rendeztek, s a dixieland volt a legnépszerűbb. Főleg az egyetemek szerveztek ilyesmiket, az ötvenes években onnan indult ki mindenféle zenei tevékenység. Akkor még nem volt ilyen nagy elhatárolódás a tánczene és a jazz között, a tánczene is amerikai standard nótákra épült, azokat játszották az összes szórakozóhelyen. Ezért nehezebb ma a dolga annak, aki jazzt akar tanulni, mert ilyen ma már nincs, csak végletek vannak.
Én is játszani kezdtem zenekarokban, majd a vendéglátóiparban. A számok bővítése abból állt, hogy a szólisztikus hangszerek sorban improvizáltak egyet. Tiszta jazzt még nem lehetett játszani, alkalmazkodni kellett a közönséghez, amely azonnal leállt, ha nem hallott dallamot. Tehát olyan dallamos improvizációkat kellett kitalálni s ez nagy iskola volt -, amik úgy hatottak, mintha maguk a nóták lennének variálva. Ennek köszönhetem, hogy később mindig jól el tudtam igazodni a stílusokban. Abban az időben volt két nagyon jó barát, Fogarasi Jancsi meg Réti Jancsi. Zongoráztak, rengeteg lemezük volt, hallgattuk Conovert, ez volt minden, amire támaszkodhattunk, onnan tudtuk, hogy mi megy a világban, mik az újdonságok. Pesten még a Dália előtt sok illegális jazzklub működött lakásokon. Főleg a Publik Bandi nevű bőgősnél, aki ma Svédországban él jöttünk össze jam sessionre, Kertész Kornéltól kezdve mindenki odajárt, sőt még közönségünk is volt barátokból, akik nagyon szerették a jazzt. Támadt is belőle problémánk, mert a rendőrség azt hitte, hogy másfajta szervezkedés folyik. Néhányszor ki is jöttek, de csak zenélés ment. Ma már azok közül sokan nincsenek Magyarországon. Később az órások szövetkezete Haris közi kultúrtermében szerveztek össztáncokat, amire már rá lehetett fogni, hogy jazzklub volt, mert sok zenész megfordult ott, nagyon pezsgett az élet. S mivel ezek a rendezvények megszaporodtak és nőtt a nyomás, a KISZ KB segítségével megalakult az első legális jazzklub, a Dália.
- Aminek már ismerjük a történetét. De nem ismerjük azt, hogy akkoriban valaki miként boldogult a jazz „királyi hangszerével", a trombitával, hol tanulhatott, hogyan sajátíthatta el a jazztrombitálás alapjait. Feltételezem, hogy iskola híján ez nem mehetett könnyen.
- Mint mondtam, az iskolai fúvószenekarban kezdtem ismerkedni a trombitával. Tizenkét éves lehettem, amikor egy srác mivel tudta rólam, hogy zenélek elhívott egy hétvégi haknira. Akkor már éjjel-nappal trombitáltam, mindent gyűjtöttem, rendszeresen eljártam zenét hallgatni, már ahová beengedtek. Borzasztóan érdekelt a zene. A jazzel, az improvizációval a dixieland-zenekarok játékát hallgatva találkoztam. Próbálkoztam trombitatanároknál, de a hangszerrel az a nehézség Magyarországon, hogy a klasszikus tanulás más szájtartást tanít. Ugyanakkor van egy amerikai szisztéma, amivel nagy eredményeket érnek el, és most már Nyugat-Európában is ezt használják. Én 1963 körül kezdtem ezzel kísérletezni, de semmiféle írásos anyagom nem volt. Elmentem egy tanárhoz, s rájöttem, hogy mindazt tudom, amit elmond. Elmentem egy másikhoz, majd egy harmadikhoz, s a végén láttam, hogy jobb, ha magam csinálok mindent. Addig-addig kerestem az amerikai szisztémát, míg meg nem találtam. Olyanná fejlesztettem a játékomat, hogy szólózni is tudok, meg első trombitát is fújni nagyzenekarban, pedig ezt általában nem csinálják, mert eléggé megterhelő. Később, amikor írásos anyaghoz jutottam, láttam, hogy jó úton jártam a magam autodidakta módján, sikerült kialakítanom egyfajta saját stílust. Ez mindenkinél kialakul egy idő után a gondolkodásmódból adódóan. Én például improvizálás közben rendszerben gondolkodom, s ez már meghatározza a stílusomat. Ebben is szerencsém volt, mert jó a fülem, hamar meg tudtam jegyezni a dallamokat. Meghallgattam egy trombitást, megtanultam a szólóját, leírtam, aláírtam a harmóniákat, s rögtön világos lett, hogy miért fújt úgy. Tehát szükségből fordítva csináltam, így az első időben a gyakorlatban voltam erősebb. Most már teljesen fejjátékos vagyok.
- Több mint két évtizede van a pályán, ez alatt három különböző formációhoz kötődött szorosabban: a hatvanas évek végén kvartettet, tíz évvel később szextettet alakított, illetve ezekkel párhuzamosan a Rádió zenekarában, legújabban pedig a Novi Sad-i Rádió big bandjében dolgozott és dolgozik. Beszéljünk sorrendben előbb a kvartettről, amely a magyar jazzélet kiemelkedő sikereket elért együttese volt. Hogyan alakult meg?
- Előzményként elmondom, hogy korábban én sokféle zenekarban játszottam, próbálkoztam, kerestem a magam helyét. Tagja voltam például a hatvanas évek elején két népszerű zenekarnak, a Bergendynek és a Nebulónak, meghívásra dolgoztam Bulgáriában és Svédországban, ahol rengeteget tanultam. Játszottam az első hazai jazz nagylemezt készítő Qualiton együttesben is, amelynek Gonda János volt a vezetője. Mi nagyon jó barátok voltunk annak idején, sok rádiófelvételt csináltunk, ami azért volt jó, mert visszahallhattam, amit játszottam. 1964-ben aztán megkerestek a Rádióból, hogy nem volna-e kedvem náluk trombitálni. Persze hogy volt, mert a sok csavargás után éppen ideje lett egy állandó helyre bekerülni. Rádiós éveim alatt azonban nem elégített ki, hogy csak azt a zenét játszom. Előbb triót alakítottunk Berkes Balázzsal és Koródy Jenővel, majd Balázzsal duóztunk egy darabig. Ő javasolta, hogy próbáljuk ki Vukán Györgyöt, s kiderült, jól tudunk együtt játszani. Dobost is kerestünk, hogy rendes kvartett legyünk, s ráakadtunk Rosenberg Tamásra, akit olyanra formáltunk, amilyenre szükségünk volt. Az volt ebben a jó, hogy nem az üzletet kerestük, hanem saját szórakoztatásunkra játszottunk, ráadásul erősítők nélkül, natúrban. Egy évig csak próbáltunk, majd egyre többfelé hívtak. A Rádióban akkor indult el a jazzverseny, s mi két vagy három ízben megnyertük. Igen komoly repertoárunk volt, főleg saját számokat játszottunk, s nem azért nyertünk, mert rádiósok voltunk, hanem mert tényleg ez volt az egyetlen együttes, amely dolgozott, és állandóan produkált. A Tomsits kvartett igen nagy sikereket ért el, szerte a világon ismerték. Fesztiválokon szerepeltünk, többek között Montreux-ben, ahol egyszer a kritikusok díját kaptuk meg.
- Sajnos nagylemez nem őrzi ennek dokumentumait, de a Modern jazz antológia néhány darabján helyet kapott egy-egy szám. Ebből ítélve igen koncepciózus, kimunkált zenét játszott a kvartett, a mai viszonyokhoz képest is feltűnően progresszív hozzáállással. Milyen kár, hogy ellentétben a külföldi gyakorlattal nálunk szinte elképzelhetetlen e régi felvételek megjelentetése egy új nagylemezen!
- A prospektuson az volt feltüntetve, hogy a stílusunk modern. Nem avantgárd; abban az időben mentek a free zenék, de azt soha nem szerettük. Azon az úton mentünk, amin Keith Jarrett és Chick Corea is járt: modern jazzt játszottunk, tele swinges elemekkel. Minden számot kidolgoztunk, az akusztikus hangzás minden lehetőségét kihasználtuk. Sok olyasmit csináltunk, amire ma már nem vállalkoznak a zenekarok, mert elüzletiesedett a szakma, mindenki azt nézi, hogy mit tud érte kapni. Mi viszont azért szerettük, mert eljuthattunk fesztiválokra, ahol személyesen láthattuk az addig csak rádióból hallott muzsikusokat. Ez nagy élményt nyújtott, ebből rengeteget lehetett tanulni. Azért is maradtunk korszerűek, mert mindig az áramlattal tudtunk haladni.
- Néhány év múlva azonban ez az együttes is feloszlott. Miért?
- Az ok egy félreértésen alapult. Eléggé drákói szigorral fogtam az embereket, mert tudtam, hogy másképpen nincs produkció: megköveteltem, hogy nem mehetnek máshova, tagként játszani. Azt akartam megakadályozni, hogy különböző nevek alatt ugyanazok az emberek muzsikáljanak. Ennek akkor nagyon sokan tapsoltak, de sokan mérgesek voltak rám. Egyszer Pege kétségbeesetten felhívott, hogy az egyik zenésze kiesett, menjek el velük helyette a nürnbergi fesztiválra. Megkérdeztem a fiúkat, ők beleegyeztek. Ott viszont az történt, hogy mivel a kiküldött nevezésből az én nevemet ismerték a szervezők, Tomsits kvartettet nyomtattak a plakátra. Emiatt Ali is megharagudott, mert azt hitte, az én kezem van benne; pedig nem is tudtam róla. Erre fel üzent Gyuri, hogy ha így, akkor oszlassuk fel a kvartettet. Én tudtam, hogy ez kifogás, hogy ő már szabadulni akar, mert beindultak neki a dolgok, maga akart komponálni. Megszűnt a kvartett, s azután én több évig nem csináltam semmit, egyedül tengtem-lengtem, ide-oda csapódtam. Elment a kedvem, mert nagyon sok energiát fektettem abba az együttesbe, és nagyon sokat értünk el. Csak egy példa: azon kevés európai együttesek közé tartoztunk, akiknek aláírással szignált fényképe van a New York-i Modern Művészetek Múzeumában.
- A tettvágy azonban mégiscsak legyőzte a depressziót, mert 1978-ban új, jazz-rock stílusú zenekart szervezett, mégpedig fiatalokból.
- Ez volt a szextett, amivel már egészen más alapokon, berendezéssel indultunk, és sikerült is egy soundot kitalálnunk. Ezt láttam a jövő zenéjének, mint ahogy bele is tartozik, bár konkrétan már elment ez a stílus, ismét swinget és hagyományos zenét játszanak a legtöbben. Ez a zenekar elég sok pénzembe került, de ha az ember akar valamit csinálni az életében, akkor áldoznia kell érte. Közben megváltozott a világ, mert ezek a gyerekek már businesst is kerestek. Azt ajánlottam nekik, hogy a megélhetés és az összetartás miatt vállaljuk el ORI-műsorok kísérését, s amikor van pénzünk, akkor nyugodtan, gondtalanul játszhatunk jazzt. Jó eredményeket értünk el ezzel az együttessel, s megint mondták, hogy a Tomsits szextett új dolog, munka van mögötte. Mert ezzel is hangszereléseket játszottunk, bár teljesen az alapokról kellett kezdeni, mert a tagok zöldfülűek voltak. Sokan megfordultak benne. Én professzionalista vagyok, s ezt nem szégyellem, mert ez is egy szakma. Az más kérdés, hogy nagyon szeretem a jazzt, ez az életem, a hobbim, s kiváltságos embernek tartom magam, mert azt csinálom, amit szeretek. A srácok ették a fülemet, hogy menjünk Nyugatra. Mondtam, hogy nem ismerik a zenekart, ehhez 4-5 évnek kell eltelnie. Még nem tartottam elég erősnek a társaságot ahhoz, hogy a kvartett után ugyanazokra a helyekre elmenjek velük. Azt javasoltam, menjünk inkább a Szovjetunióba, ahol rutint szerezhetünk. így is történt, két hónapig voltunk kint, s összerázódott a zenekar. De ott is mindig a fegyelemmel volt baj. Ilyenekkel, hogy pucold ki a cipőd, fésülködj meg, mielőtt felmész a színpadra. Ebből a szempontból konzervatív vagyok: klubban nem kell felöltözni, de koncerten meg kell teremteni valamiféle ideált a közönségnek, mert nem kellemes három órán keresztül koszos, gyűrött ruhájú zenészeket nézni. Ez is hozzátartozik a zenéléshez. Amikor hazajöttünk, egy fellépés után odajöttek hozzám a srácok, hogy nem bírják ezt a kétlaki életet, csak jazzt akarnak játszani. Kész. Ezt követően került László Attila a Rádió zenekarába, s lépett mindenki arra az útra, amire rákényszerül, mert a jazzből nem lehet megélni, mellette másfajta zenét is kell játszani.
- Találkozásunkra készülve ismét meghallgattam lemezről a kvartettel 1969-ben rögzített Dhrupad című számot és a tíz évvel később, vegyes összetételű zenekarral készült Álom és valóság című albumot, ami a saját neve alatt jelent meg. Megmondom őszintén, nekem a Dhrupad jobban tetszett, komolyabb, elmélyültebb zenének érzem, mint az utóbbit, amely jóval populárisabb hangvételű.
- Azt a felvételt én is értékesebbnek tartom, mint a nagylemezt. Ez úgy történt, hogy 15 év után kap az ember egy lehetőséget önálló lemez készítésére, s akkor elkezd spekulálni: ha csak tiszta jazzt tesz rá, akkor 6-7000 példányban kel el, viszont az lenne a cél, hogy őt is és a jazz-zenét is megismerjék, még azon az áron is, hogy esetleg populárisabb a hangvétele. Van még egy szempont: hogy a lemezgyár se haragudjon meg, hanem adjon lehetőséget második lemezre is, mert az első szépen fogyott. S akkor már esetleg azt lehet rávenni, amit az ember szeretne.
- Ennek ellentmond, hogy Szabados György és Gonda János is kaptak újabb lehetőségeket - igaz, több év elteltével -, pedig az ő lemezeikre nem mondhatni azt, hogy populárisak. Azt hihetnénk, hogy a lemezgyár készteti taktikázásra a zenészeket, de amit elmondott, a szerint ez a kényszer önben van meg, ön gondolkozott a lemezgyár fejével.
- Az a vágy is szerepet játszott, hogy minél több emberhez eljusson a lemez. Ez még a szextett előtti kísérlet volt, amivel azt kerestük, hogyan lehet a jazzt populárissá tenni. Tapogatóztam a sötétben. Annyiban bejött a taktikám, hogy két hét múlva elfogyott a lemez, utánnyomást kellett préselni. Ha ma kapnék ilyen lehetőséget, másképp csinálnám. Akkor még nem voltam elég bölcs, egy bizonyos irányzat rendkívül hatott rám, és azt hittem, az sokáig fog tartani. Ezeket a hibákat én is ismerem, ezzel együtt vállalom a lemezt.
- S ma milyet csinálna?
- Kvartettel, azokkal a zenészekkel, akikkel Jugoszláviában elkezdtem dolgozni. Velük megtaláltam a régi kvartett hangulatot, annak ellenére, hogy egyelőre csak standardokat játszunk. De olyasfajta módon, ahogyan annak idején tettük. Van egy másik elképzelésem is: az évek alatt saját berendezésemmel sok klubfelvételt készítettem a szextettről, amikor vendégszólistákkal szerepeltünk. Ezekből is lehetne kiadni egy válogatást.
- Néhány éve már nem Magyarországon dolgozik. Távozása előtt hogyan zárta le magában ezeket az éveket?
- Nem vagyok elragadtatva attól, amit elértem. Természetes folyamatnak tűnik: aki azt csinálhatja, amit szeret, annak arra kell törekednie, hogy sose álljon meg. Szeretnék mindig előre haladni, ma is ugyanúgy gyakorolok naponta, hallgatom az újdonságokat. Úgy érzem, Magyarországon egy ideig nagyon szép ívben haladtam fölfelé, de aztán megálltam. Ez a váltás azért kellett attól eltekintve, hogy a Rádió pár éve már nem engedett sehova -, hogy tovább tudjak menni. Itthon nagyon elapróztam magam. Most újra megindult a fejlődés, ami engem mindig arra sarkall, hogy még többet csináljak. Ha ma jól megy a trombitálás, akkor azért gyakorolok, hogy holnap még jobban menjen. Nincsen bennem feltűnési viszketegség, de szeretem, ha az értékeimet elismerik.
- Mik ezek az értékek?
- Először is a stílus, amiről már beszéltem. Régi felvételeimet meghallgatva meglepődöm, hogy mennyire fel lehet ismerni a hangom. Természetesen ma jobban trombitálok. Nem úgy nézem ezt, mint egy önelégült ember, de a jelek azt mutatják, hogy az elmúlt húsz év alatt nem csináltam rosszul a dolgomat. A trombitát nem választanám el a hangszereléstől, ez nálam szorosan összetartozik. Sokan ismernek itthon is, külföldön is. Bár külföldön dolgozom, mindig magyarnak érzem magam. Itthon nincs sok trombitás rajtam kívül, a legjobbak közé tartozom.
- Mondjuk úgy: monopolhelyzete van. Még mindig, hiszen azért időnként itthon is fellép, s továbbra is tanít a jazz-tanszakon.
- Erre azt szoktam válaszolni, hogy a kapu mindenki előtt nyitva áll. A kollégák mindig irigykedtek, amikor a hangszerelésekért pénzt kaptam. Mondtam: uraim, le lehet ülni dolgozni! Amikor más a strandra megy, én otthon behúzom a függönyt, és írok. El kell dönteni, hogy mi a fontosabb: a strand vagy a munka.
- S mi az oka annak, hogy Magyarországon oly kevés fúvós és trombitás van?
- A fúvós hangszerek nehezek, a trombitán nagyon sokat kell gyakorolni. A zongorista leül, és látja a billentyűket, de a trombitán három gép van, s ha valaki agyilag nem áll úgy, hogy elméletben végig tudja gondolni, akkor nehezen halad előre. A jazz-zene igen komoly elméleti felkészültséget kíván. A másik ok: voltak nekem trombitás kollégáim, de vagy elzüllöttek, vagy abbahagyták a játékot. Trombita általában csak öt-hattagú zenekarba kell, amiből nálunk nagyon kevés van. Egyik tanítványom például a Rádióban került az én helyemre. Ezért is vállalom a tanítást, mert az borzalmas volt, hogy ha megbetegedtem, nem találtak helyettest. Éppen azért küzdöttem, hogy ne legyek monopolhelyzetben, soha nem akartam diktálni senkinek. Örültem volna, ha rajtam kívül tíz ilyen ember van, mert akkor máshová is el tudtam volna menni, nemcsak állandóan ott ülni. Amikor nem kellett a trombita, akkor is kitartottam mellette, mert azt mondtam, eljön még az ideje. Tizenhat évig voltam a Rádióban trombitás, tehát nem kellett eldobni a hangszert. Éppen a miatt, mert rengeteget foglalkoztam vele, tudok bizonyos apró frazírozási trükköket, s ebből valamit át tudok adni a tanítványaimnak. Van, aki kilátástalannak látja, hogy mi lesz vele végzés után. Azt válaszolom nekik: ne felejtsétek, a kínálat meghatározza a keresletet. Ha van trombitás, akkor majd hívják a zenekarokba; de ha nincs, senkit nem hívnak. Én ezt nem a pénzért csinálom, 1800 forintot kapok érte. Az érdekel, hogy legyen fúvós, trombitás generáció. Hogy a hivatalos szervek ne mondhassák azt: mi csinálnánk nagyzenekart, de nincs elég zenész. Például pillanatok alatt össze lehetne hozni egy tehetséges szaxofonkórust. Ezeket az embereket kár hagyni így széthullani. Az a legnagyobb baj, hogy ezzel senki nem törődik. Ha belegondolunk, egy jó trombita 30 ezer forintba kerül. Hát miből vegye meg az a gyerek? Miért nem hoznak be 4-5000 ezer forintos jó cseh hangszereket? Annak idején sem lehetett hangszereket kapni, csak nagyon régieket. Pedig nagyon sok szülő taníttatja zenére a gyerekét. Mire? Ami van: hegedűre, gitárra, zongorára.
- Leszámítva a szextettel töltött két esztendőt, muzsikusi pályáját két pólus jellemezte, a kvartett illetve big band játék. Melyiket érzi magához közelebbinek: a kamaramuzsikálást, vagy a zenekarvezető-hangszerelő-szólótrombitás eszményét?
- Mind a kettőt. Úgy hiszem, kifejezetten szólista alkat vagyok. Hogy megpróbálom irányítani is a zenét, abban pici világmegváltó vágy is van. Ha már csináljuk, akkor kíséreljük meg nagyon jól, valahogy másképpen. Mindig izgatott a hangszerelés, hogy mitől szól úgy a zene. Bárhol dolgoztam, kis hangszereléseket készítettem. Nagyon szeretem a big bandet, már gyermekkoromban vonzott a sok fúvós hangzása. Ez örök nosztalgiám maradt, és mindig bánkódtam amiatt, hogy a Stúdió 11 csak kis zenekar.
- Pedig a nagyzenekar léte sarkalatos pontja minden ország jazzéletének. Akárkivel beszéltem erről, mindenki értetlenül állt azelőtt, hogy nálunk nincs olyan állandó big band - mint például a varsói rádió zenekara -, amely biztos kenyeret adhatna sok jazz muzsikusnak, és alkotóműhellyé válhatna. Akárhogy is nézem, különösnek találom, hogy egy kétszázezres város, mint Novi Sad, erre igényt formál, a tízszer nagyobb Budapest pedig lemond róla. Ön, aki másfél évtizedig belülről is figyelhette a Rádiózenekar életét, milyen magyarázatot talál erre?
- A Magyar Rádió tánczenekarát annak idején, a háború után Martiny Lajos vette kezébe, aki jazzimádó volt, és kitűnően vezette az együttest. Őt aztán megfúrták, belső hatalmi harcok alakultak ki, amik személycserékkel jártak. Nem tudtak megfelelő repertoárt kidolgozni, nem tudták összetartani a zenekart, rossz, korszerűtlen műsorpolitika alapján irányították. Ez mind a szakértelem hiányának tulajdonítható. A Rádió vezetősége a hatalmi pozíciókat meghagyva lecsökkentette a zenekart, mondván, hogy miért foglalkoztassanak 18 embert, amikor 10 is el tudja látni azt a feladatot. Nekem az volt a problémám a Stúdió 11-gyel, hogy nem lehetett kialakítani egységes stílust, pedig nagyon használható zenekar lett volna. Ezért fogadtam örömmel a Novi Sad-i Rádió hívását, pedig sokfelé mehettem volna.
- A jazz hazai fejlődése szempontjából szükségesnek és lehetségesnek tartja-e egy állandó, hivatásos big band létrehozását?
- Szükségesnek tartom, mert rengeteg olyan munka van, amihez nagyzenekar kellene; azon kívül ott a rengeteg zenész. Lehetőség is volna rá, de ezt a Rádió vezetőségének illetékessége eldönteni.
- Ha esetleg megkérnék rá, elvállalná a vezetését?
- Minden további nélkül.
(1981)
(In: Azt mondom: jazz. Zeneműkiadó, Budapest, 1983)