VUKÁN GYÖRGY
1941
A magyar jazz középnemzedékéhez tartozó, magas fokon képzett zongorista. Alapító tanára a jazztanszaknak, ahol éneket, majd zeneszerzést és hangszerelést tanított. 1968-72 között a Tomsits kvartett tagja volt, azóta saját trióját vezeti. Idehaza és külföldön számos ismert muzsikussal játszott együtt, lemezfelvételei is készültek. Zeneszerzői tevékenysége a jazzen kívül a szimfonikus könnyűzenére és a filmzenére is kiterjed, mintegy félszáz magyar film címlistáján szerepel a neve. 1980 óta főállású fogorvos.
(Fotó: magánarchívum)
- Egy tíz évvel ezelőtti, Who's Who in Hungarian Jazz című kiadványban azt olvastam, hogy konzervatóriumban tanult, sőt magánúton elvégezte a Zeneakadémiát; 1957-ben a keszthelyi Helikon ünnepségeken zongoristaként elnyerte az első díjat. Ez egyértelműen klasszikus indulást jelez.
- Igen, amikor Keszthelyen először megrendezték a Helikon ünnepségeket, első díjat kaptam, ami azzal járt, hogy felvételi nélkül felvettek a Zeneakadémiára. Ezt akkor nem fogadtam el, mert abban az időben lépett be az életembe a jazz, s ez nem olyan műfaj volt, amit az akadémián művelni lehetett volna. Megköszöntem a lehetőséget, és mondtam, hogy bár szeretnék továbbtanulni, elsősorban a jazz-zel kívánok foglalkozni.
- Ezt már akkor ilyen határozottan tudta?
- Bizonyos dolgokban elég makacs vagyok. Valószínűleg átgondoltam a döntést, de mégis inkább a pillanatnyi érzéseim vezettek, mert a jazzt nagyon szerettem, ma sem szeretem jobban. Pedig csak a Music of USA-n keresztül tudtam róla, mert se lemezem, se magnetofonom nem volt. Azt hiszem, ez az egész generációmra vonatkozik. Én Szombathelyen éltem,s nem volt kapcsolatom még azzal a pár jazz-zenésszel sem, akik esetleg Pesten már összejárogattak. Ámbár nálunk is volt három-négy zenész, akikkel ilyesmiket próbálgattunk, de azt már soha nem fogom megtudni, hogy ezek a próbálkozások mennyivel voltak kevesebbek vagy többek annál, ami Pesten zajlott.
- Miként sikerült aztán a pálya közelébe kerülnie?
- Nem mentem a Zeneakadémiára, ugyanakkor kinőttem az otthoni zeneiskolát. Ott egyébként olyan tanáraim voltak, mint Lendvai Ernő, aki zeneelméletileg a legnagyobb hatást tette rám. Végül azt a megoldást találtuk ki, hogy minden hétvégén feljártam a fővárosba magánórákat venni Wehner Tibor akadémiai tanártól. Közben leérettségiztem, s el kellett dönteni, hogy mi lesz velem. A klasszikus értelemben vett koncertezésből kicsit elegem volt. Azt tudtam, hogy tanulmányaimat szükséges befejezni, ha már ötéves koromtól annyi energiát fektettem bele. Az akadémiára még mindig mehettem volna, de nem tudom, mit tanultam volna zongorista szempontból, hiszen már a keszthelyi versenyt olyan darabokkal nyertem, amelyek a végzős akadémiai anyaghoz tartoztak. Orvos családból származván végül a fogorvosság mellett döntöttem. 1959-ben felkerültem Budapestre egyetemre, s rögtön keresni kezdtem azokat a zenészeket, akik a jazz-zel foglalkoztak. És itt van az a pont, ami szerencsémre viszonylag korán szerepet játszott az életemben: a Dália. Kertész Kornél révén ismerkedtem meg muzsikusokkal, ő vitt be engem oda, sőt saját partnereit adta mellém játszani. Hamar felfigyeltek rám, például együtt muzsikálhattam Radics Gáborral, aki fantasztikus nagy tehetség volt. Itt kell elmondanom, sokaknak bizony úgy telik el az életük, hogy nem találnak olyan partnereket, akikkel együtt tudnak muzsikálni. Hál’ istennek velem ez másként történt, de az igazsághoz tartozik, hogy nagyon kevés a szóba jöhető társak száma. Az ember dolgozhat valakikkel több évig is, de nem biztos, hogy ezek a kapcsolatok a zenei és emberi megértés olyan fokán állnak, ami elengedhetetlenül szükséges a jazz játszásához.
- Az ön életében akkor ilyen szempontból is fontos állomás volt a Dália.
- Ott ismerkedtem meg Berkes Balázs bőgőssel, akivel azóta is együtt dolgozunk. A Dáliában olyan mértékben sikerült nyitnom, hogy amikor 1964-ben befejeztem az egyetemet, Szudi Jánossal és Pege Aladárral Nyugat-Berlinben találtam magam egy fesztiválon, ahol egy koncerten játszottunk Dave Brubeck-kel és Miles Davis-szel. Öt év alatt ide sikerült eljutnom, s ebben oroszlánrésze volt Kertész Kornélnak, ámbár ő mindenkit segített, akiben komoly elhatározást érzett. Az egyetem utolsó három éve mozgalmasan telt el. Játszottam Pegével, Radics Gáborral, és alakítottam egy saját triót is, amellyel saját elképzeléseimet próbáltam megvalósítani. Ezek általában mivel még közel állt hozzám a klasszikus iskola inkább a megírt jazz felé irányultak, legalábbis a témákat az átlagosnál jobban kidolgoztam. Ekkor kerültem kapcsolatba a Színművészeti Főiskolával, s az onnan kapott megbizatások indítottak el lényegében a zeneszerzés útján.
- Mi történt a diploma megszerzése után?
- Nagy nehezen sikerült kivédenem, hogy vidékre kelljen menni praktizálni, viszont Pesten nem kaptam állást. Egy nap találkoztam Gonda Jánossal, aki elújságolta, hogy jazz-tanszak indul, s lehetne zongorát vagy éneket tanítani. A zongoratanítás egyáltalán nem vonzott, viszont mindig érdekeltek azok a dolgok, amikhez nem értettem. A jazzéneklés nem pusztán hangképzési, hanem zenei kérdés is, így elvállaltam a tanítását, aminek egészen 1980-ig eleget tettem.
- Szavaiból azt veszem ki, hogy kezdetben maga sem tudhatott sokkal többet növendékeinél, hiszen akkoriban még elég kevés kotta és elméleti munka állt rendelkezésre. Hogyan gyarapította ismereteit?
- Úgy, ahogy a jazzt elsajátítottam: magnetofon segítségével leírtam a számokat. Abszolút hallásom van, életem során sok mindent kényszerültem leírni, és a fülem ebben nagy segítségemre volt, később a hangszerelés tanulásánál is. Úgy történt, hogy előbb megnéztem, mit csináltak mások. Ez azonban csak felvételekről lehetséges, mert erre nézve nincs kottakiadvány. Azokat a finomságokat, amiktől jazz a jazz, nem lehet kottában rögzíteni. Elsősorban a blues lényege érdekelt, mert ennyi év után is az az érzésem, hogy ha egyáltalán létezik olyan műfaj, hogy jazz, tehát ha meg akarom határozni, hogy a zene egészéből a jazzt mi különbözteti meg a többitől, akkor az elsősorban a blues. És nem annyira az improvizáció, mert már régebben is improvizáltak; és nem a hangszer-összeállítás, meg a bőgő négye, mert ez sem mondható annyira újnak. Döntően új viszont a pentatónia és a diatónia ütközéséből létrejött hangsor, ennek az íze, hajlításai, a ritmus erősebb jelentősége és az időhöz való más viszonya, ami mind a mai napig sokat változik. Tizenöt év alatt sikerült egy olyan anyagot összehoznom, ami a szakirodalomban teljesen hiányzik, még a Berklee Schoolban sincs meg. Az a 800 oldalnyi kottaanyag, amit összegyűjtöttem, meg az a háromkötetes könyv, amit a jazzéneklésről írtam és ami szerint tanítottam, mindenképpen megérte a 15 évi munkát; ha mást nem, azt, hogy valamit hozzá tudtam tenni ehhez a dologhoz.
- Ez azonban pályájának csak egyik, bár kétségkívül lényeges része.
- Igen, ezzel párhuzamosan elkezdtem komponálni, a Rádióban megismerkedtem Gyulai Gaál Jánossal, aki később szimfonikus darabjaim megírásában társam és megrendelőm maradt. Gondával is dolgoztunk együtt, közös balettet írtunk a Honvéd Művészegyüttes részére Üvöltés címmel. Több mindennel próbálkoztunk, törtük a fejünket, rengeteget beszélgettünk, az iskoláról is, hiszen szinte a semmiből kellett előteremteni a szükséges könyv-, kotta-, és tudásanyagot. Írtunk egy héttételes szimfonikus művet és két másikat is, foglalkoztunk elméleti kérdésekkel, koncerteket adtunk. Nehezítette a helyzetemet, hogy 1969-ig albérletben kellett laknom, és nem volt zongorám. Abban az időben tanultam meg hangszer nélkül komponálni. Most már hálás vagyok a sorsnak, hogy így alakult, mert szerintem komponálni majdnem csak hangszer nélkül lehet.
- És a muzsikálás?
- 1967-68 táján a montreux-i fesztivál alkalmából a Rádió megbízta Tomsits Rudolfot és Berkes Balázst, hogy hozzanak létre egy olyan együttest, amellyel Magyarországot képviselni lehetne. Zongoristának engem választottak, a dobos Rosenberg Tamás lett. Így indultunk el kvartettben, ami utólag értesülve jelentős vállalkozása volt a magyar együttesi életnek. Akkoriban nem volt együttes, amely évekig együtt játszott volna. Mi 6-7 évig együtt dolgoztunk és rengeteget gyakoroltunk, mert módunk volt rá a Rádióban. Tegyük hozzá, ennek is nagy része volt abban, hogy együtt maradhattunk. Sok elképzelésünk volt, például megcsináltuk a Dhrupad (ez egy indiai raga neve) című számot, ami indiai népzenén alapult, s nagyon előremutatónak számított abban az időben. Kacérkodtunk a free-vel is, megpróbáltuk ötvözni a modern irányzatokkal. Komolyan dolgoztunk, és nemcsak azért, hogy koncertezzünk, hanem valóban meg akartunk valósítani bizonyos elképzeléseket. Nem üzleti vállalkozás volt, annak ellenére, hogy sokat hangversenyeztünk, és sikereket is elértünk. Montreux-ben díjat kaptunk, majd még egyszer kimentünk a Rádió szextettjével. Ez azért jelentős nekem, mert akkor találkoztam össze két zongorán Szakcsi Lakatos Bélával, akivel azóta is nagyszerűen kiegészítjük egymást. Egy szvitet írtam Gipsy címmel a szextettnek, óriási sikerünk volt vele. Egyébként a mai napig a Tomsits kvartett volt az egyetlen zenekar, amely a Rádió szimfonikus zenekarával felvételt készíthetett. Én ezt kitüntetésnek érzem, és ha szabad azt mondanom, tettnek is, mert ezt eddig másnak nem sikerült elérni.
- 1972-ben azonban feloszlott a kvartett. Mi váltotta ezt ki?
- Tomsits kvartett néven Rudi egy más tagokból álló zenekarral ment el külföldi koncertre, amit mi nehezményeztünk, mert ez bizonyos fokig védett név volt. Valószínűleg szervezési okok miatt tette s nem rosszindulatból, úgyhogy nem is veszekedtünk, csak különváltunk. A dobos ekkor már ismét Jávori Vilmos volt, akivel eredetileg is kezdtük.
- Ez az év megint fordulópont volt az életében, létrejött a Vukán-Berkes-Jávori trió, amely szintén rendkívül hosszú ideig, közel tíz évig játszott együtt. Talán nincs is a magyar jazz-életben más példa ilyen kitartó munkakapcsolatra.
- Már utaltam arra, hogy nagyon nehéz partnert találni az életben. Ha valaki emberileg és zeneileg huzamosan ki tud jönni társával, akkor azt nem szabad elhagyni, mert olyan kicsi a választás. Balázzsal ismerjük egymás minden gondolatát, és azért felelünk meg partnernek is, mert az elképzeléseink nagyon hasonlóak: tiszteljük a leírt kottát és imádunk improvizálni. Ha egyikünk megír valamit, a másik egyrészt le tudja játszani, mert jól olvas kottát, másrészt, miután megértette az elképzeléseket, akár el is tudja felejteni őket. Zenei képzettségben körülbelül azonos fokon állunk Balázzsal, úgyhogy semmi okunk nem volt a változtatásra. A Vilivel való együttműködésünk is töretlen volt majdnem 15 évig, a Tomsits kvartettet is beleszámítva. Vele 1980-ban szakadt meg a kapcsolatunk: lemondott egy görög turnét, s helyére Kőszegi Imrét hívtuk dobosnak. Azóta sokat koncerteztünk, külföldön is, lemezeket is készítettünk, tehát nagyon sok pozitív dolog történt, nem bántuk meg ezt a társulást. Vilit nagyon sajnálom, és tudom, hogy ő is sajnálja, de most jobban felpörgött a kerék.
- Az a formáció, amiben játszanak, a jazz alapfelállása, de érdekes módon Magyarországon nem túl gyakori, s talán nem is eléggé népszerű. Alighanem azért, mert a vezető szerepet a zongora viszi benne, tehát egy olyan hangszer, amely melódiai, ritmikai és harmóniai funkciót egyszerre tölt be, s összetett hangzásának befogadása értőbb füleket kíván. Mik voltak azok a sajátos elképzelések, amiket a Vukán trió 1972-től követett?
- A Bill Evans trió vonalán indultunk tovább, már a kvartettben is ezen az elven kísértünk. Ez nem stílus-, hanem elvi kérdés: olyan kamarajáték kialakítására törekedtünk, amelyben mindenki egyenrangú fél, a feladatok nem sablonosán vannak kiosztva, hanem jut tér mindenkinek. Bill Evanst Montreux-ben láttuk játszani, s olyan hatással volt ránk, hogy nem kellett a szomszédba menni példáért. Ilyen hallatlan magas fokú együttes triójátékra nem nagyon van példa másutt. Függetlenül attól, hogy konvencionálisabb hangokat játszottak, az elvet ma sem lehet túllépni, egymást ennél jobban tisztelni. Mi is ezen az elven indultunk el, s elég sokáig kitartottunk mellette. Volt idő, amikor Balázzsal duóztunk is, majd Szakcsival két zongorán játszottunk, amihez néha a bőgő is társult. Tehát a triójáték többféle változatát kipróbáltuk kamarajelleggel. Felvételsorozatokat is csináltunk a Rádióban, és sokat jártunk fesztiválokra.
- Az utóbbi fél évtizedben viszont szinte mindig vendégszólistákkal szerepeltek a rádiós jazz-hétvégeken. Ezek a fellépések hogyan illeszkedtek a trió életébe?
- Amikor Rudival megszakadt a kapcsolat, mi hárman azon az állásponton voltunk, hogy a trió típusú játékot választjuk. Nagyon megszerettük a kvartett játékot, de úgy gondoltuk, nem szövetkezünk új szólistával. Feltétlenül előnynek éreztük viszont a hatéves közös múltat, ezért megkértük a Rádiót, hogy fesztiváljain rendeljen mellénk szólistákat. Így is történt, s ezek az együtt játszások jelentősen befolyásolták zenei elképzeléseinket. Az elmúlt tíz évben nagyon sok külföldi zenésszel volt alkalmunk együtt dolgozni big bandben és kisebb együttesekben is. Játszottunk többek között Kai Windinggel, Bosko Petroviccsal, Jiggs Wighammel, Art Farmerrel, Albert Mangelsdorff-fal, Jiri Stivinnel, Juhani Aaltonennel, Kenny Wheelerrel. Hosszú évekig úgy éreztem, minket arra használtak a fesztiválokon, hogy workshop - műhely - együtteseket szervezzünk. Ez valószínűleg összefügg felkészültségünkkel, másrészt megfelelő anyagokat tudtunk írni és olyan zenészeket meghívni, akik nem ijednek meg a kottától. Tudtuk, ki lesz a szólista, a szerint készítettük a kompozíciókat. Ezek a találkozások óriási élményeket is hoztak nekünk. Többször játszottunk együtt például a lengyel Zbigniew Namyslowskival és Janusz Stefanskival, akik olyan magas fokon értették a kottát és tudtak improvizálni, ami most a képzettség oldaláról és idézőjelben mondom nekünk Balázzsal igencsak „megfelelt". Stefanski nem azt kérdezte, hogy minek az a kotta, s mit keresnek ott azok a figurák, hanem, hogy hol van piano és hol van forte. Namyslowski talán még ennyit sem kérdezett, hanem a leírt kottát úgy játszotta le mindjárt, úgy írta körül, és úgy csinált jazzt egy pillanat alatt bármiből miközben abszolút tiszteletben tartotta az eredeti anyagot -, hogy az egészen ritka. Ilyen hatást tett ránk a komoly zenében és jazzben egyaránt elképesztő bolgár fuvolás Simeon Sterev, vagy Kenny Wheeler. Két olyan koncertfelvételünk van, amit mindnyájan nagy örömmel és megelégedéssel hallgatunk: az egyik az Erkel Színházban Namyslowskival, a másik Debrecenben Kenny Wheelerrel készült. Namyslowski olyan értelemben is hatással volt ránk, hogy kezdtünk váltani zenénkben. A Bill Evans-i elvet megtartva kezdtünk más melódiavilágban, felszabadultabban gondolkodni. Ilyen értelemben nagyon kell örülnöm a dobos cserének, mert Imrével sokkal inkább megkeményedett a stílusunk, játékunk. Lehet, hogy korábbi bonyolultságához képest egyszerűbbé vált, de úgy érzem, hangvétele maibb lett.
- Ez a folyamat tehát a függetlenedést hozta a Bill Evans-i hatás alól. De vajon az, hogy valaki ilyen huzamosan és erőteljesen más zenei gondolatainak ihletésére dolgozik, menynyiben engedi kifejezésre jutni azt, hogy a világnak ezen a részén él és alkot?
- Hogy mennyiben vagyunk magyarok?
- Igen. Illetve, hogy zenéjük - bocsánat a fellengzős megfogalmazásért - mennyiben öntörvényű, mennyiben a maguké. Mert végül is annak az értékét, hogy valaki Bill Evans nyomdokain halad bármilyen magas fokon is -, Bill Evans adja meg.
- Volt egy időszak, a Dhrupad megszületésének táján, amikor nagyon erősen foglalkoztam népzenével. Érdekes módon minden népzenével, csak a magyarral nem. Azt kerestem, hogy melyik tud nekem a jazzhez leginkább segítséget adni.
- A magyar miért nem jutott eszébe?
- Mert nem tartom alkalmasnak erre. Nagyon sok magyar népzenei feldolgozás készült, egy időben ez szinte divat volt. De valójában nem történt más, mint hogy eljátszották valamilyen jazzes ritmizálással a népdalt, aztán ugyanazt improvizálták. Ezt nem érzem magyarabbnak vagy magyar zenésztől autentikusabbnak nem mintha ez nem tartozna össze, hiszen egy magyar zenész ezt azért csak-csak autentikusabban adja elő. Én viszont zeneileg egyvelegnek tartom. A Kis kece lányom nem jazz. A magyar rubato daloknak van valami létjogosultságuk, de ha pentaton-jellegűek, akkor nyúlhatok szinte bármelyik népzenéhez, hiszen az indiai kivételével a világ majdnem valamennyi népzenéje pentaton. Idő kell ahhoz, hogy az ember koncepciót alkosson a maga számára. Az az érzésem, hogy Bartók és Kodály sem teljesen tudatosan kezdték el a gyűjtést. Sejtették, hogy mire van szükség, de akkor még nem voltak tisztában azzal, amit később a munkákban és koncepcióban tudtak összegezni. Én abban valószínűleg különbözöm például Szabados Gyuritól, hogy a művészeteket nagyon internacionálisnak vélem. Nem hiszem, hogy az volna a feladatom, vagy attól volnék autentikus, hogy bármilyen értelemben a magyar sajátosságokat hangsúlyoznám. Ezt akkor éreztem, amikor külföldön koncerteztem. A zene akkor internacionális, ha nem a nemzeti jelleg dominál benne.
- Azért az történeti tény, hogy a jazz nagyon sokat merített a különböző népzenékből; a free zenészek például tudatosan fordultak az arab, tibeti, afrikai népzenékhez. Egyesek épp ebben látják a jazz megújulásának lehetőségét.
- Az indiaihoz én is fordultam. Az indiai és afrikai zenék ritmusvilágához képest szegényesnek találom a magyar népzenéét. Nem értem, hogy miért kellene nekem a magyar népzenéből erőnek erejével jazzt csinálni, amikor nem tartom arra alkalmasnak. Egy siratót elfogadok jazznek, de abból már nem lehet mást kihozni. Sokkal inkább el tudom képzelni, hogy egy rituális, jelentésgazdag és szokatlan indiai ritmusfajtát építek be a jazzbe, mint azt, hogy bármilyen magyar dallamvilágot próbálok odáig feszíteni. De az kétségtelen, hogy meghatározó az a környezet, ahol az ember él. Nem lehet egyszerre az egész világon élni. Életem legjelentősebb elméleti munkája, a Bartók és Lendvai elméleti munkásságából kiinduló relatív tengely improvizációs rendszer - amelyben nem az improvizáció, hanem a relatív tengelyrendszer az érdekes ezt fejleszti tovább.
- Meglehetősen ritka Magyarországon, hogy egy jazzmuzsikus ennyire elméleti alapon közelítsen a zenéhez. Kifejtené ezt bővebben?
- Azt hiszem, Lendvai Ernő az egyetlen, akinek sikerült Bartók és Kodály zenéjéből megfejtenie azt, hogy miképpen egység a természet a zenével, a pentatónia hogyan megy át diatóniába, a diatónia kromatikába és a kromatika vissza a diatóniába. Tehát, hogy a legprimitívebb hangkombinációkból milyen fantasztikus ív fejlődik ki, hogy egymásból kinőnek, egymásba átmennek, a legbonyolultabb fokon pedig visszatérnek az egyszerűbe. Ez az, ami engem zeneileg leginkább izgat, s nem az, hogy magyar népdal-e. Nem tudom elfogadni azt az életem tanított meg erre -, hogy a zenében stílusokat megkülönböztessenek, illetve hogy a zene egyenlő volna a stílusok összegével. Érzésem szerint a Lendvai-könyv döbbentett erre rá például Beethoven azért írta azt, amit írt, mert az adott időpontban és a zene adott fejlődési fokán azt lehetett kihallani a „zenéből". A funkciós rendszer az ő muzsikájában teljesedett ki. De nem volna igaz, ha azt állítanánk, hogy ezzel egyenlő a „zene". A Zenéből mi csak részleteket ismerünk. A zene egy óriási füzér, ahol a dolgok egymásba átmennek. Lehet olyan művet írni, amelyben két hangtól jutok el a kromatikáig stílusváltás nélkül. Mert a „zene" egy tőlünk függetlenül, fizikai és természeti törvényszerűségek alapján önmagában létező rendszer, amiben nem a stílusok az érdekesek, hanem a rendszer. Lényegében olyan zenét szeretnék csinálni - és erre már vannak is kísérleteim -, amiben nem a már ismert stílusok határozzák meg azt, hogy miből indulok ki és azt mivel folytatom, hanem a hangok sajátos fejlődéstörvényei határozzák meg a haladást. Tehát, ha elindulok egy egyszerű dallamból, arra játszhatom avantgárdot is, de az nem eshet be az ablakon, hanem egyiknek a másikba úgy kell logikusan átmenni, hogy magát az átvezetődést is érezzem. Az alap pentatóniából a diatóniába jutok, majd onnan tovább, s mindegyiket a saját anyagrendszerében tartom meg. Olyan dolgokat nem ötvözök össze hacsak nem akarok meglepetést szerezni -, amelyek nem tartoznak egymáshoz. Ez az a vezéreszme, ami szerint pár éve gondolkodom és gondolkodni kívánok, s aminek alapján tengelyrendszer-elképzelésem működik. Ennek egyik pontja az, hogy nincs 12 hangnem, csak 3, mert a 3 fő hangnemtípusba besorolható 4 másik hangnemtípus. Tehát nem hangnemben gondolkodom, hanem tengelyben.
- A három fő hangnem a tonikára, szubdominánsra és dominánsra épülő hangnem?
- Igen, és az összes többi ugyanazon a tengelyen foglal helyet. Ilyen módon moduláció nem 12 hangnemből van 12 hangnembe, hanem csak egyik tengelyről a másikra. így sokkal tágabbak a lehetőségek. Például amikor egy növendék megkérdezi, hogyan lehetne egy számot modernebbül és kevésbé szokványosán játszani, ez megadhatja a választ: ha egy hangnemben van, még három hangnemben zongorázhat, és lényegében mégis abban a hangnemben marad. Ez kitágítja, egyszerűsíti a játékot. A módszer éppúgy alkalmazható Bach zenéjére, mint bármi másra. Kiderül például, hogy nincs atonális zene, mert minden hangnak van egy tonális jelentése. Schönbergék találmányai hogy zenéjük atonális, de legalábbis dodekafon, s hogy meghatározták: a terc konszonáns, a nagy szeptim meg disszonáns teljesen tapasztalati, a tudomány mai szintjéről nézve gyermeteg megállapítások: nem a zenéjük, hanem a kikötéseik. Ugyanis ezeket nem mi határozzuk meg, hanem természeti törvényszerűségeken alapulnak, a hang fizikai szabályaiból adódnak. Lehet azt az érzetet kelteni, hogy valami egy adott időhöz képest másmilyen, de egyáltalán nem biztos, hogy amit ma disszonánsnak érzünk, 30 év múlva is annak fogjuk tartani.
- De lényegében ez is egy funkcionális felosztás, ha nem is a beethoveni értelemben. Ugyanakkor kialakult a jazz-zenében egy olyan irányzat, a free, amely éppen a klasszikus funkciórendet igyekezett megtagadni, mert túlzott kötöttségnek érezte.
- Funkció nélkül nincs zene, tudniillik valamihez valamit viszonyítani kell. Piano nincs forte nélkül, feszültség nincs oldódás nélkül. Adott esetben az oldódás a tonika, tehát az abszolút biztos középpont, ehhez képest lehet csak feszültség a domináns és a szubdomináns. Ha nem a klasszikus, hanem tengely értelemben használom ezeket a kifejezéseket, és ha azt mondom, hogy minden hangnak van tonális jelentése, akkor kromatikusán a c tonika, a cisz domináns, a d szubdomináns, az esz megint tonika, és ez szekvenciálisan így ismétlődik mind a 12 hangon, ha a c az alaphang. Ezt azzal tudom bizonyítani, hogy egy népdalhoz akkor is hozzá tudom hallani a harmóniát, ha szólóénekes adja elő. Hogy nincs kísérete, azért még lehet funkciós jelentése, mert ha vertikálisan harmóniák lehetnének alatta, amiknek kapcsolatuk van egymással, már egyfajta funkciós világban mozgunk.
- Ezt a rendszert csak a maga számára fogalmazta meg?
- Így is tanítottam. Azonkívül arra is rájöttem, hogy az improvizációkat nem skálák szerint kell tanítani, ahogyan azt az amerikai kották mondják. A skála egy hangkészlet, de improvizálni motívumból lehet. Zenét szerezni is. A motívumot kell hordozni, ,,átcipelni" a különböző tengelyeken, tehát a variációnak ebből kell kiindulni s nem abból, hogy ilyen harmónia fölött ilyen skála van, olyan fölött meg amolyan. Akkor jutunk sablonokhoz, ha skálákban gondolkozunk. Az egyéniségemet attól nyerhetem el, ha a motívumot boncolgatom; ez az improvizációnak egy másfajta módja, talán több is, mint amaz. Mert az improvizáció végül is zeneszerzés.
- Saját zeneszerzői és előadói gyakorlatában mennyire sikerül érvényesítenie ezeket az elveket?
- Sikerül. Vannak, akik megtanulnak különböző emberek stílusában írni, s abból próbálnak egy nyolcadikat összerakni ahelyett, hogy a zenére és saját fejlődéstörvényükre koncentrálnának. Az a szimfonikus darab, amit Szakcsival játszottunk, úgy építkezik, hogy minden zavar nélkül végig lehet hallgatni, nincs benne stílustörés. Az első tétel pentaton, a második modális, a harmadik tengely rendszerű, tehát az egész szinte kinyílik az egyszerűbbtől a bonyolult felé. Mindezt tetézi, hogy az anyag szimfonikus, két zongora van benne, ugyanakkor improvizatív.
- Ha ez ennyire elméleti megalapozottságú, vajon milyen fogadtatásra számíthat a közönség körében?
- A zenének egyetlen kritériuma van, én ezt tanultam meg az elmúlt 30 év alatt: tetszik, vagy nem tetszik. Ezek a tételek így, egy interjúban vagy a kollégáknak elmondva talán jelentenek valamit, egyébként a világon semmi jelentőségük nincs. A zenének egy jelentősége van: hogy a közönségnek örömet szerezzen. Én nagyon hiszek a közönségben. Ugyan nem arra való, hogy értékrendet állítson fel - ez más kérdés -, de nem is ez a feladata. Az, hogy a kortárs közönség elfogad-e valamit vagy sem, egyetlen tényezőn múlik: tetszik-e. Nagyon hiszek a zeneművészetben, pontosan azért, mert ezt és azt az oldalát is megpróbáltam. Tudom, mit ér a kotta, és mit a hangzó anyag. Csak élő zene van; még nem láttam senkit, aki kottanézés közben ugrándozott volna gyönyörűségében, de azt már éreztem, hogy zenehallgatás közben végigfut a hideg a hátamon. A zene akkor jó, ha élményt tud adni; ha ezt nem teszi, a legszebb koncepció is megdöglik.
- Jó ideje már „csak" a zenéről, mint olyanról beszélünk. Hol kap ebben helyet a jazz?
- A jazz az blues. Előadó-művészet. A zene egész, amiből mi csak részleteket tudunk előadni.
- Ez végül is a „mindenség hangja" transzcendens felfogására vall.
- Arra. Az a zene, és én ebben hiszek.
- Vajon a jazz lehet ennyire tökéletes?
- A jazzt nem tartom műfajnak, bár ez épp úgy rámondható, mint másra. A jazzt a legfantasztikusabb előadó-művészetnek tartom, mert játszása közben olyan mértékben tud előtérbe kerülni az előadó, ahogyan semmiféle klasszikus darab interpretálásakor sem.
- Hosszú ideig viszont azt kifogásolták és egyesek még ma is kifogásolják a jazz-zenében, hogy éppen pillanatnyisága, improvizatív jellege miatt a muzsikus állapota, hangulata döntően meghatározhatja a létrejövő produkció minőségét, esztétikai tartalmát; esetleg éppen nem a kedvező irányban. A véletlennek ez a nagy szerepe nem teszi túlságosan kockázatossá a jazz játszását?
- Kegyetlenné teszi olyan értelemben, hogy a gyengébb könyörtelenül elhullik. Ha egy közepes tehetségű zongorista végigjárja az akadémiát, és megtanulja a darabokat ahogy beléverik, tisztességgel végigkoncertezheti az életét, mert a művek annyira jók, hogy még így is meghallgathatók. A klasszikus zenész kockázata ilyen értelemben kicsi. Ez baj!
- Ugyanakkor viszont a jazz körül elég nagy a sznobéria, és sokszor előfordul, hogy a divat kevésbé értékest hoz felszínre, s az igazi érték háttérbe szorul. Az idősebb magyar jazz-zenészek közül többen visszahúzódtak emiatt.
- Engem a divat soha nem érdekelt. De mondok más példát is: Kovács Gyula. Ő megmaradt ugyanakkora tehetségű dobosnak, mint volt. Bejött a rock, nem is foglalkozott vele. Nem azt mondom, hogy teljesen igaza volt. De az embert nem mindig a divat viszi. Ma már a hallatlan tömegű információ miatt az embernek nem az a gondja, hogy mit hallgasson meg, hanem hogy ajtót-ablakot bezárva saját gondolatai közt maradhasson. Mert akarva-akaratlanul bizonyos hatások alá kerül. Ezeket régen megszerezni volt nehéz, ma kirekeszteni: hogy a zenész alkotó módon élhessen, és ne az agyába fészkelődött sablonokból induljon ki.
- Ön rengeteg mindennel foglalkozik: zenél, komponál, elméleti munkákon dolgozik, s közben „tisztes polgári" állása is van.
- Azért foglalkozom mással, mert egyébként nem lehet azt biztosítani, hogy azzal foglalkozzam, amivel akarok.
- A jazznek milyen szerepe van ebben a sokirányú tevékenységben?
- Az előadó-művészetemben, ha egyáltalán beszélhetek ilyenről, van szerepe. A jazz nekem nem az X standard, és nem egyenlő a klubhangulattal és az életformával. Nekem a jazz azt a szabadságot jelenti, ahogy gyermekkoromban „tiszteletlenül" eljátszhattam egy klasszikus darabot: kifordítva, improvizálva. Az, hogy az ember tud valamit, nem jelenti azt, hogy ő maga nem szabad. Szerintem a tudatlanság a legnagyobb rabság. Azzal együtt, hogy ha az ember kezd többet tudni, az nem mindig egyenlő a szabadsággal; mert a tudás gondokkal jár. Nekem a jazz az előadóművészi vonatkozásban nagyon fontos. A jazz olyan fokú azonosulást tesz lehetővé a zenei anyaggal, amit a népzenét kivéve semmilyen más zenében nem lehet elérni. Mert azonosulni azzal tudok a legjobban, amit én találok ki. Ezt jelenti nekem a jazz, ezt az azonosulást az érzéseimmel. Ez örömet és felszabadultságot hozott. Ezt a maximális azonosulást a klasszikus zenei anyagok interpretálása során nem volt szerencsém érezni. Ezek az érzések rendkívüli módon hatnak arra is, hogy mit írok, mert döntően befolyásolják azt, amit szeretnék kifejezni. Például filmzenéimet is átmeg átszövi az az élmény, amit húsz év alatt a jazzből magamba szívtam. Megpróbálok úgy komponálni zenét, hogy az ilyen típusú azonosulásra teret adjak a közreműködő zenészeknek. Számomra itt van a kapcsolat, és ezért nem tudok lemondani egyikről sem. Ezt így érzem magamban egységnek.
(1982)
(In: Azt mondom: jazz. Zeneműkiadó, Budapest, 1983)