Dzsessz a szomszédban (Hollabrunn Jazz Festival)
NINCS ELŐNYÖS HELYZETBEN az, aki Magyarországon komolyabban érdeklődik a dzsesszmuzsika iránt. A gazdasági nehézségek miatt a fesztiválok, koncertek száma alaposan megcsappant, a hanglemezimport szórványos és kiszámíthatatlan, a magánkereskedelemben egyetlen korong ára 5-600 forint, a tömegkommunikáció szinte alig foglalkozik a műfajjal (leszámítva a Rádió sokrétű, de az igényeknek így is adós maradó tevékenységét). Egyszóval anyagilag is, szellemileg is jelentős áldozatokat kíván a tájékozódás, a világ dzsesszéletében való eligazodás szándéka. Hagyományosan egyoldalú zenei világképünkben még mindig hátrányos szerep jut a dzsessznek, közvetítése, értelmezése, értékelése jószerivel kívül esik a zenei intézményrendszer keretein, s a szélesebb zenei köztudat ma is Louis Armstrong, Ella Fitzgerald és a Benkó Dixieland Band nevével azonosítja a dzsessz fogalmát.
Pedig ez a zenei gyakorlat már régen kinőtte a kiskorúságban reá szabott ruhát, és évszázados története során egyetemes mértékkel mérve is kiemelkedő produktumok sorozatával gyarapította a zenekultúrát. Hogy mást ne mondjunk, avantgárd irányzatai eljutottak a válságnak ugyanabba az állapotába, mint amiben a kortárs zene leledzik. Csak amíg az óriási támogatással élvezi a közönség értetlenségét, addig emennek energiáit a létért folytatott küzdelem köti le. Márpedig dzsessz nem készülhet az asztalfiók számára: vagy megszólal hic et nunc, vagy egyáltalán nem létezik, hiszen a jelenlét zenéje. S ez a jelenlét Magyarországon igen korlátozott; mind keletkezését, mind befogadását tekintve. Sokkal több érvényes dzsessz-ze-nei megnyilatkozás történik a földtekén, mint amiről mi tudunk – amelyek ismerete pedig, éppen korszerűségük miatt, mással nem pótolható kalauzt adhatna világunk jobb megértéséhez.
A DZSESSZ KEDVELŐI tehát, ha lépést akarnak tartani az eseményekkel, kénytelenek újra és újra útra kelni, hogy élő zenét hallgassanak. Utaznak Magyarországon belül, felkeresik a szocialista országok könnyebben elérhető fesztiváljait, és szórványosan eljutnak a nyugati seregszemlékre is. Ezek a találkozások mindenütt a zene nagy ünnepei, hiszen mindenkit a megismerés vágya vezérel, mindenkit az újabb élmények csábítása vonz. Az élő dzsessz hallgatása meglehetősen életkorhoz kötött szokás; kívántatik hozzá a fiatalság vállalkozó kedve, rugalmassága és tűrőképessége. Aki egyszer ráérzett ennek a zenének a lényegére, az később sem pártol el tőle, csak legfeljebb zenehallgatási módszerei változnak meg; a koncertlátogatást felváltja az otthoni hi-fi berendezés, a konzervtechnika. Ami, éppen mert improvizatív zenéről van szó, sohasem képes pótolni az élő előadás közvetlenségét.
Kevesen tudják, de Európának a földrajzi, politikai mellett van egy dzsessztérképe is. A mi szempontunkból e térkép jellegzetes pontjait Novi Sad, Ljubljana, Prága, Varsó, Debrecen, Nagykanizsa, Nickelsdorf, Hollabrunn, Saarfelden, esetleg Moers, Hága vagy Pori neve jelzi. Valamennyien fesztiválvárosok, más és másfajta profillal, lehetőségekkel, vonzáskörzettel. Hozzánk legközelebb a Hegyeshalommal szomszédos Nickelsdorf esik, amelynek háromnapos fesztiválja az avantgárd következetes pártolásával alakította ki arcélét. Tágabb érdeklődésre tarthat számot a nem sokkal messzebb, Bécstől északra ötven kilométerre fekvő Hollabrunn dzsesszhétvégéje, amely az egyes irányzatok legnagyobb sztárjainak meghívásával igyekszik a közönség kedvében járni.
NEM SIKERTELENÜL: a több mint hatezer személyes, hatalmas sátor az idén, július 4-6-a között is megtelt az érdeklődőkkel. A derék osztrák kisváros nyugalmát három napra megzavarta a zarándokhullám; de a közönség kulturáltságára legyen mondva, nem kellett különösebben szenvedniük a helybélieknek. Minden a legnagyobb rendben, békében zajlott le, hiszen akik ide eljöttek, ünnepelni jöttek, nem pedig felfordulást csinálni. Olajozott kiszolgáló és ellátó gépezet teremtette meg a zenehallgatás feltételeit, s még a szomszédos tűzoltó gyakorlótéren kialakított alkalmi camping kényszerűen nudista mosdási körülményei is a dolgok természete szerint valónak számítottak.
Egyszóval békés volt a fesztivál, és – ami már nem olyan hízelgő – békés volt a zene is a sátor fülledt melegében. New Orleanstól a free stílusig mindenféle irányzatból ígért ízelítőt a műsorfüzet, ám valójában csak a main stremre és a rockra vonatkozott a kínálat. A nevekre persze nem lehetett panasz, hiszen a Mahavishnu Orchestra, Wayne Shorter, David Sanborn, Gil Evans, a Lounge Lizards, Pat Metheny, Archie Shepp, Carmen McRae, Joe Zawinul, Milt Jackson, Ray Brown, Keith Jarett, Joe Pass, Al DiMeola, McCoy Tyner, John Mayall valamiképpen mind a dzsessz első vonalából valók, hogy csak az ismertebbeket soroljuk. Ami végül is hiányérzetet keltett, az az volt, hogy mindenki „csak” azt nyújtotta, amit tőle várni lehetett; meglepetés, meghökkentően újszerű teljesítmény nem akadt a fesztiválon.
EZ AKAR JELKÉPE IS annak, hogy sokszínűsége, általánosan magas színvonala ellenére a nyolcvanas évek dzsesszéből hiányoznak a nagy formátumú, új irányokat szabó megnyilatkozások. A rock-dzsessz, az avantgárd ugyanúgy kimunkálta a maga eszközeit, mint a main stream (azaz a swinges lüktetésű, szabályos beosztású előadásmód), és nagyon kevés muzsikus van, aki állandóan képes megújulni, tágabb érvénnyel is újra és újra utat mutatni. A hollabrunni fesztivál inkább arra adott példákat, hogy az adott stílusok nyelvezetét mennyire teheti sajátossá az egyéniség érvényesülése.
Ilyén volt a hatvannégy éves énekes, Carmen McRae, akinek nevét nálunk talán kevésbé ismerik, de aki hallatlan természetességgel és közvetlenséggel állította maga mellé a közönséget. Őt hallgatva ismét felötlött az emberben, hogy ezt a dzsesszt, a standardek világát így sohasem lesz képes európai énekes életre kelteni. Ez a négerek anyanyelve, ezt más nem tudhatja tökéletesen elsajátítani. S ugyanezt az anyanyelvűséget érezhettük a Miit Jackson-Ray Brown kvintett játékában is. Ezek a muzsikusok ma már szinte muzeális értékek a dzsessz történetében, s tulajdonképpen ugyanazt játsszák, mint húsz-harminc évvel ezelőtt. De hogyan! Olyan abszolút magabiztossággal és könnyedséggel, ami, annak ellenére, hogy semmi új nincsen benne, tökéletessé avatja előadásukat. Ők hatodik évtizedükre is megőrizték kondíciójukat, alkotóerejüket. Nem úgy, mint McCoy Tyner, aki színtelen, rutinszerű programjával – Freddie Hubbard rendkívül dinamikus trombitaszólói ellenére – megfásult muzsikus benyomását keltette.
MAGUK A MUZSIKUSOK lehet, hogy tiltakoznának az ellen, hogy a bőr színe alapján tegyünk különbséget dzsessz és dzsessz között, de legalábbis ami a meghatározó ritmusszekciót illeti, nincsen valamirevaló összeállítás négerek nélkül. Így hozott fantasztikusan erős ritmusalapokat Joe Zawinul Weather Update nevű, még formálódó új együttesében a Victor Bailey-Péter Erskine-Robert Thomas hármas, Pat Metheny triójában a Billy Higgins-Charlie Haden kettős, a Ray Brown-Mickey Roker alakzat, Keith Jarrett nagyszerű triójában a Jack DeJohnette-Gary Peacock kettős, Archie Shepp együttesében pedig a Cameron Brown-Dannie Richmond duó. Amit ezek a formációk – más és más zenei összefüggésben – nyújtottak, az több volt, mint a professzionalizmus diadala; az már a ritmus apoteózisa volt, híven a dzsessz legnemesebb hagyományaihoz.
E kombinációk miatt, no meg művészeti elhivatottságuk okán, kiemelkedett a programból a nagyszerű hangszerelőnek, Gil Evansnak a kötött formát a szabad rögtönzéssel remekül elegyítő, átgondolt összeállítása, Keith Jarrett standardeket felelevenítő műsora, s jóleső érzés volt látni, hogy a modern dzsessz eredeti gndolkodású szaxofonosa, Wayne Shorter ismét jó úton van egy szuverén világ kialakításához. Eredeti hangzás jellemezte a dzsessz és az avantgárd rock elemeit sajátosan elegyítő Lounge Lizards játékát is (vezetőjét, John Lurie szaxofonost a Stranger Than Paradise című Jarmusch-film főhőseként is ismerhetjük).
HOGY VÉGÜL IS ÉRDEMES-E Magyarországról felkeresni a hollabrunni dzsesszfeszti-vált? Azt hiszem, igen. A mezőny évről évre változhat, de ilyen reprezentatív kínálatot a határainkhoz ennyire közel sehol nem találhatnak a műfaj kedvelői. Olcsónak ugyan nem mondható a 950 schillinges bérlet, de hát a dzsesszért mindenütt áldoznia kell az érdeklődőnek. A jó dzsesszért, természetesen többet.
(Magyar Nemzet, 1986)