Erre talán még Count Basie is csettintene (VIII. Budafoki Big Band Találkozó és Fesztivál)

 

Konzumkultúra ide, gépzene oda, Magyarországon sokan tanulnak fúvós hang­sze­reken ját­szani

Egyesek természetellenes jelenségnek vélik, mások a zeneoktatás eredményének tartják, de mindenki meghökkenve nyugtázza, hogy van Magyarországon olyan jazzfesztivál, amely képes 22 nagyzenekart színpadra léáptetni. Sőt, nem is egy ilyen esemény akad: a Budafokon lebonyolított Budapesti Big Band Találkozón és Fesztiválon kívül az ország különböző pont­jain, Hajdúböszörményben, Szombathelyen és Harkányban is rendeznek hasonló sereg­szem­léket.

Mi történik Hunniában? Az, hogy konzumkultúra ide, gépzene oda, sokan tanulnak fúvós hang­szereken játszani, különböző szinteken – beleértve a leghaladóbbat, a Liszt Ferenc Zene­mű­vészeti Egyetem Jazz Tanszékét –, egyre több intézményben oktatnak jazzt, a termés­nek meg az a sorsa, hogy előbb-utóbb beérik. A magyar zenekultúra szinte észrevétlenül bonta­kozó, ígéretes folyamata zajlik a szemünk előtt. Nem véletlenül állt az élére a műfaj képvi­se­letét elsődlegesen felvállaló Magyar Jazz Szövetség, amelynek szakmai és anyagi támogatá­sával a Budafoki Big Band ve­zetője, Thomas Miklós már nyolcadik alkalommal megrendezte a találkozót. A zenekarok bemutatkozása mellett vannak hangszer- és technikai bemutatók, a Budapest Jazz Orchestra tagjai által vezetett improvizációs gyakorlatok, közös zenélések. A résztvevőknek így nem csak fellépésre, hanem szakmai tapasztalatszerzése is lehetőségük nyí­lik.

Kár, hogy az eseményt nem előzte meg komolyabb hírverés, mert a mintegy négyszáz ze­nészt felvonultató zenekarok játéka nagyobb figyelmet érdemelt volna. A nyilvános szereplést vállaló big bandek kétévente minősítő vizsgát tesznek, ezúttal is többen megmérették magukat az A vagy a B kategóriában. A nagyzenekari játék a jazz legösszetettebb formája, amely­ben az egyéni teljesítménynél fontosabb szerepet játszik a szólamok kidolgozottsága, a ritmus feszessége és az egységes hangzáskép. Heti egy próbával nem lehet csodát tenni, ezért minden elismerés megilleti azokat az együtteseket, amelyek képesek a szintézis megteremtésére. Ter­mészetesen akadtak az összjáték kezdetlegesebb fokán álló zenekarok, de jóval többen olya­nok, amelyek mívesen kiérlelt, látványos produkcióval jelentkeztek.

A bigband-repertoár zömét hagyományosan a 30-as években népszerű szving stílus szerzeményei teszik ki. Az együttesek elsődleges célja ennek a játékmódnak az elsajátítása. Modernebb hangszerelések, újszerű megoldások a magasabb szintre jutott profiktól – mint az este fellépő BJO – várhatók. Ez a fesztivál minden jóra példát szolgáltatott – szépséghiba, ha akadt, az akusztikus bőgők helyét átvevő basszusgitárok divatjában jelölhető meg. A kor hatásai alól, fájdalom, a bigbandjáték sem tudja kivonni magát.

(VIII. Budapesti Big Band Találkozó és Fesztivál, Klauzál Gábor Budafok-Tétényi Mű­ve­lődési Központ, november 28-30.)

(Magyar Nemzet, 2008)