Jazz egyenesen a rezervátumokból (XI. Újbuda Jazzfesztivál)
Tizenegyedik alkalommal adott helyet az Újbuda Jazzfesztiválnak a MU Színház és az A38 Hajó vasárnapig. A programban a jazz kísérletező irányzatai mellett elektronikus és táncos produkciók is helyet kaptak.
A szemrevaló, de szűkszavú műsorfüzet csak a fellépőkről közölt információkat; a háttér, így a műsor összeállítóinak neve rejtve maradt. De ha van jazzfesztivál Magyarországon, amely kezdettől fogva a jazz radikális, avantgárd vonulata mellett kötelezte el magát, az éppen az újbudai. Ami pedig a MU Színház egyediségét illeti, az szeptember 4-én leginkább az afrikaihoz hasonló, olvasztó hőségben öltött testet, ami ugyan fürdőzésre kiválóan alkalmas, de komoly megpróbáltatások elé állította a teljes erőbedobással játszó muzsikusokat és a (vélhetően emiatt is) fogyatkozó közönséget.
Az öt napon át zajló rendezvényen összesen tizenhárom formáció mutatkozott be, köztük az európai kortárs improvizatív zene Magyarországon többször megfordult reprezentánsai csak úgy, mint errefelé még ismeretlen, feltörekvő fiatal együttesek. A vendégek olykor vegyes alakzatokat formáltak, amelyeket magyarok egészítettek ki, így nemcsak a nemzetközi trendekről, hanem a hazai törekvésekről is képet kaphattak az új zenék hívei.
A szóban forgó estén két magyar és egy német formáció lépett színpadra. A sort a kortárs zeneszerzőként és zongoraművészként ismert Dukay Barnabás és a Franciaországban élő Gadó Gábor gitáros duója nyitotta, a hangok, hangzások és effektusok tág dimenzióit tárta fel két egyéni látásmódú előadó szabadon bontakozó párbeszéde.
Az őket követő nyolctagú Rezervátum Orchestra (ön)ironikus elnevezése arra utal, hogy a szabad zenélésnek az a gyakorlata, amely mellett a tagok elkötelezték magukat, már csak foltokban, zárt közösségekben létezik; Magyarországon is jó, ha egy-két tucat muzsikus műveli. Köztük a veteránnak számító Grencsó István szaxofonos és Benkő Róbert bőgős, akikhez az utóbbi időben immár önálló hangon is megszólaló fiatal hangszeresek társultak. A négy fúvósból, két bőgősből, zongoristából és dobosból álló együttes Grencsó és Miklós Szilveszter dobos három hosszabb, a kötött és a szabad részek összhangját kitűnő dramaturgiai érzékkel és hatásos zenei ötletekkel megteremtő kompozícióját adta elő tiszteletet parancsoló komolysággal, elhivatottsággal és technikai felkészültséggel. Az újszerűséget piedesztálra emelő intellektuális kalandozások és az érzékeket megcélzó talmi megnyilatkozások korában kivételes alkalom, hogy ilyen belülről jövő, totális rögtönzésekben kicsúcsosodó, az egyén és a közösség termékenyítő kapcsolatára épülő zene hangozzék fel koncerten.
(Forrás: Újbuda Jazzfesztivál)
Az estet záró Bauer 4 fellépésére már kevesen maradtak a teremben, holott kiemelkedő technikai képzettség, invenció és csiszolt összjáték jellemezte játékukat. Három testvér és egyikük fia alkotja a különleges hangszer-összetételű kvartettet: az Európa-szerte ismert Conny és Johannes harsonán, Matthias bőgőn, Louis Rastig zongorán játszott benne a német együttesektől megszokott intelligenciával és pallérozottsággal. A kortárs zenéhez közelítő, meglehetősen absztrakt műsoruk magas szintű zenei gondolkodásra vallott – csak éppen a közlésvágy és erő hiányzott belőle, ami a Rezervátum Orchestra zenéjében a székéhez szögezte a hallgatót.
(Magyar Nemzet, 2015)