Cassandra-járás a Művészetek Palotájában (Cassandra Wilson)

 

Hagyomány és korszerűség a világ legjobb dzsesszénekesnőjének zenéjében  

Többféle formációt és stílust kipróbált, már csaknem negyven éves volt Cassandra Wilson, mire Blue Light ’Til Dawn című, 1993-ban kiadott akusztikus albumával rátalált saját hang­jára. Az utóbbi években rendre a világ legjobbjának választott, mély kontraalt hangjával rend­kívül hajlékonyan bánó énekesnő módszere azóta nem változott. Legyen az blues, dzsessz-örökzöld vagy popsláger, számára az eredeti változat csupán kiindulási pont: meghökkentő harmóniai, hangszerelési és ritmikai környezetbe helyezve új értelemmel és jelentéssel ruházza fel a dalokat. Az eklektikus műsorválasztás mögött valójában a hagyományok iránti mély elkötelezettség és a korszerű közlésvágy kettőssége húzódik meg.

Nagy érdeklődéssel várt budapesti koncertje bizonyította: Cassandra Wilson nem csupán egyéni hangú énekes, hanem olyan muzsikus, akinek van koncepciója a zenéről. Legutóbbi, illetve korábbi lemezeiről válogatva többek között olyan szerzeményeket adott elő, mint a Duke Ellington által híressé tett Caravan, a Louis Arsmtrong nevéhez fűződő klasszikus St. James Infirmary, Son House és Charley Patton déli bluesai, a Sound of Music című musicalből és a Beatles együttestől ismert Till There Was You, vagy a Black Orpheus film Manha De Carnaval című brazil betétdala. A ráadással együtt tíz szám; többségében az afro-amerikai zenei örökséghez tartozó anyag, amelyet kiváló fekete muzsikusokból álló kvintett szólaltatott meg.

Az együttes zenei vezetője és spiritus rectora a háromféle gitárt is mesterien kezelő Mar­vin Sewell; zongorán Jonathan Batiste, ütőhangszereken Lekan Babalola, dobokon Herlin Riley, bőgőn Reginald Veal játszott (utóbbi kettő korábban Wynton Marsalis partnere volt) – olyan csapat tehát, amely a dzsessz main stream, azaz középutas vonulatát képviseli. Kivé­te­les muzikalitású, könnyed eleganciájú, szellemes előadásukban úgy értelmezték újjá, he­lyez­ték más megvilágításba az ismert darabokat, hogy megőrizték azok lényegét. Nem az avant­gárd absztrakt nyelvén, hanem a kor populáris zenei eszközeivel élve, de a maga nemé­ben ez is tagadás volt: a mechanikus, rutinszerű megközelítés és előadásmód elvetése, új, kre­atív, kihívást jelentő, egymást inspiráló hangszeres megoldások alkalmazása. Amiben leg­messzebb a harmóniákat és dallamokat időnként merész eredetiséggel ellenpontozó Batiste ment el.

Cassandra Wilson énekesként már aligha tételezhető más zenei környezetben. Előadás­módjának jellegzetességei – a biztos idő- és ritmusérzék, a bensőséges, suttogó, kissé spleenes kiejtés, az időnkénti érzelmi kitörések, a szavak jelentésének nyomatékosítása – régen kia­la­kultak. Színpadi jelenléte hangsúlyos, de nem tolakodó: első az egyenlők között. Muzsikus, akinek a hang a hangszere. A lemezein néha modorosságba hajló éneke az élő közegben drámaibb, kifejezőbb volt. Nem csupán interpretált: történeteket mesélt, dalban elbeszélve, zenébe ágyazva. És a visszafogott feszültségtől lüktető (kezdetben, de a zongorát illetően később is rosszul hangosított) zene egyre inkább életre kelt, megmozdítva az eleinte hűvös közönséget, magával ragadva a muzsikusokat is, akik készséggel adták át magukat a zenélés örömének.

Szép este lett.

(Magyar Nemzet, 2009)