Egy szaxofon szenvedélyes hangja (David Sanborn)
A kifejezés közvetlensége miatt a dzsesszben minden más zenénél nagyobb szerepe van a személyes hangnak: egy muzsikus eredetiségét leginkább sajátos kiejtése határozza meg. A nagy úttörők hangzása azonnal felismerhető, hogy csak Coleman Hawkins, Lester Young vagy Ornette Coleman szaxofonosok példájára utaljunk.
Altszaxofonjának felső regiszterekben mozgó, éles, szenvedélyektől fűtött tónusa alapján az amerikai David Sanbornot is megkülönböztetett hely illeti meg, az ő pályája azonban erősebben kötődik a soul, a rhythm and blues stílusokhoz és a popdzsesszhez, mint a rögtönzéses kreatív muzsikáláshoz. Hangszertudását nagyra értékeli, zenei teljesítményét már kevésbé méltányolja a szakma, amit első nyilvános magyarországi koncertje is visszaigazolt. Sanborn egy rockgitáros, egy orgonista-szintetizátoros, egy dobos és egy bőgős/basszusgitáros társaságában lépett fel Debrecenben, a már említett stílusok mellé a bluest is felsorakoztatva. A nemzetközi porondon forgolódó amerikai együttesektől elvárható magas színvonalú, összeszokott csapatmunka, az erőteljes ritmusok és a látványos hangszeres teljesítmények – amiben a zenekarvezetőn kívül főleg Ricky Peterson billentyűs jeleskedett – megtették a magukét, a hangulat fokozatosan felforrósodott, és a két ráadás számban ért a csúcspontra. A kissé fáradtnak tűnő, de teljes intenzitással játszó, 64 éves amerikai sztár a magyar közönséget is meghódította.
A nagy sikerrel zárult koncert csak a megrögzött dzsesszhívőket hagyta kielégítetlenül. Onnan nézve ismert fordulatokból építkező, kiszámítható műveletsornak tetszett a zene, amiből – a profi előadásmód és a terjedelmes hangszerszólók ellenére – hiányzott a muzsikusok közötti kölcsönhatás, a rögtönzés spontaneitása, a közlés természetessége. A zene tengelyében a szaxofonos állt, minden történés a hozzá fűződő viszonyban nyert értelmet. Az, hogy milyen zenét játszik, David Sanborn esetében választás és késztetés, mintsem a hangszeres képességek függvénye. Bár készített dzsesszlemezeket, életművének döntő hányadát a már említett, populárisabb stílusok kultiválása teszi ki. Ennek példatárát nyújtotta át ezen az estén lelkes magyar híveinek.
(David Sanborn, Debrecen, Kölcsey Központ, november 18.)
(Magyar Nemzet, 2009)