Gyárfás Pisti gitárja
Vannak, akik halálukig becenéven léteznek. A nem kifejezetten luxuskörnyezetből érkezett fekete amerikai jazzmuzsikusokra nem véletlenül aggatták kortársaik az európai arisztokrácia rend- és rangfokozatait. Így lett Ellingtonból Duke, azaz herceg, Basie-ből Count, azaz gróf, Joe Olivérből pedig King, azaz király. Mivel Magyarországnak egykoron volt igazi királya, a mi jazzmuzsikusaink nem szorulnak rá az efféle hangzatos minősítésekre, ők legfeljebb olyan elő- és utóneveket mondhatnak magukénak, mint „Ablakos", „Pecek" vagy „Dudás". Gyárfás Pistinek még efféle ragadványneve sincs, ő egészen egyszerűen Pisti. Elképzelhetetlen volna úgy szólítani, hogy István.
Pisti pozitív fiú. Kedves, barátságos, mosolygós, és nem mások ügyeinek taglalásával, hanem önmaga építgetésével tölti idejét. Gitározik. Legutóbb szerda este a debreceni Yes jazzbárban pengette a húrokat triójával. A fiúk pestiek, mert hiszen jazz-zenészek is csak a fővárosban teremnek e honban. Manapság, amikor egy valamirevaló gitár félmillió forintnál kezdődik, de az, amilyent az igazi muzsikus szívesen kezébe vesz, már egymilliót ér, van abban valami diszkrét dac, hogy Gyárfás Pisti a szegedi bútorgyárban az ötvenes években előállított, régiségkereskedésben hatezer forintért vásárolt gitárján pengeti a dzsesszt. Van neki otthon persze drágább hangszere is, de úgy érzi, hogy ez a délvidéki, felújított, általa lelakkozott magyar hangszer jobban a kezére áll, majdhogynem a lelkének meghosszabbítása.
Ez fontos. Pisti ugyanis a lelkével játssza a zenét. Amúgy kitűnő gitáros, van technikája, több stílusban otthonosan mozog, virtuózán szólaltatja meg az olyan ördöngös bop-témákat is, mint Sonny Rollins Oleo-ja, de nem ez az érdekes. Jó gitárosokkal Dunát lehetne rekeszteni, ám a lélek nagy dolog. Meglehet, az egyszeri jazzmuzsikusok nem folytattak eszmecserét Schopenhauer filozófiájának alapkérdéseiről, de akkora lelkük volt, hogy belefért az egész földgolyó. Pisti itt él köztünk, az ő lelkét ez a kis ország tölti be, na és a jazz. Pisti éli a jazzt, és amikor játssza, a közönség is vele él. A termet melegség járja át, egyszerre barátságosan, mosolygósán néznek egymásra az emberek, s fény kezd derengeni a horizonton túl.
Pedig csak az van, hogy Pisti pengeti a szegedi gitárját.
(Hajdú-Bihari Nap, 1996)